1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 904/3921/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Губенко Н. М. - головуючий, Вронська Г. О., Студенець В. І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області

у складі судді Татарчука В. О.

від 30.12.2022 та

на постанову Центрального апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Вечірко І. О., Верхогляд Т. А., Парусніков Ю. Б.

від 07.03.2023

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

про стягнення плати за користування вагонами та зберігання вантажу,

Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду № 29.2-02/1454 від 29.06.2023 призначено проведення повторного автоматизованого розподілу справи № 904/3921/22 у зв`язку із відпусткою судді Кондратової І. Д.

Згідно із протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 29.06.2023 для розгляду справи № 904/3921/22 визначено колегію суддів Касаційного господарського суду у наступному складі: головуючий - Губенко Н. М., судді: Вронська Г. О., Студенець В. І.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось з позовом до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 45 499,20 грн та збору за зберігання вантажу у розмірі 11 076,12 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неналежно виконував умови договору № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії Товариства, яка примикає до станції Терни і Рядова Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" від 14.12.2017 щодо своєчасного забирання відповідачем на свою під`їзну колію вагонів, які надійшли на його адресу.

2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

14.12.2017 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця (правонаступником якого є Акціонерне товариство "Українська залізниця") в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) було укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця ПАТ Укрзалізниця № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч.

Згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни стрілками №№2,4,6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою №8 до колії № VI станції Рядова. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено: по станції Терни біля маневрового світлофору М10, розташованого на відстані 61,5м від вістряка стрілки №2 станції Терни; маневрового світлофору М8, розташованого на відстані 86,2м від граничного стовпчика стрілки № 4станції Терни; маневрового світлофору М6, розташованого на відстані 147,2м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова біля вхідного світлофору - Чк, розташованого на відстані (70м від вістряка стрілки №8 станції Рядова (пункт 1 договору).

Розгорнута довжина під`їзної колії складає 268700 погонних метрів (пункт 2 договору).

У межах смуги відведення під`їзною колією і спорудами власника колії зайнято ділянку площею 26545 кв. м. (пункт 3 договору).

Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України (пункт 4 договору).

Відповідно до пункту 5 договору здавання вагонів, для під`їзної колії зі станцій Терни, Рядова здійснюється:

- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;

- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години;

- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;

- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень, форми ГУ-2. У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

Вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії Придніпровська залізниця для ПРАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії. Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії Придніпровська залізниця для ПРАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії (пункт 6 договору).

Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (пункт 8 договору).

Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів 15,0 год (пункт 12 договору).

Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється 0 км в обидва кінці (пункт 13 договору).

Відповідно до пункту 14 договору власник колії сплачує залізниці:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва №1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії ЄРЦ.

Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23 грудня 2017 року до 23 грудня 2022 року включно (пункт 19 договору).

У травні 2022 року за накладними №№ 42919076, 00000124, 16461, 01537, 46390050, 615294, 01260 01532 18524, 13848, 13800, 203901, 15324, 46386678, 13848, 75729, 01432, 16327, 15653, 46353264, 46451191, 46417846, 46394292, 13849, 46401360, 615096, 46474920, 42912634, 42919076 на адресу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" були прийняті до перевезення вагони.

Відповідно до актів загальної форми ГУ-23, оформлених станціями призначення, прибулі на адресу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" вагони своєчасно не забрані ним на свою під`їзну колію.

На шляху прямування на підставі наказу №1321 від 13.05.2022 затримані вагони (у загальній кількості 57 вагонів з вантажем глина Бентоніт, що перевозяться у поїзді №3001) на станції ДС П`ятихатки Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією призначення Терни Придніпровської залізниці, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат".

На підставі наказу №1270 від 09.05.2022 затримані вагони (у кількості 58 вагонів з вантажем глина Бентоніт, що перевозяться у поїзді №3001) на станції ДС П`ятихатки Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією призначення Терни Придніпровської залізниці, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат".

На підставі наказу №1293 від 11.05.2022 затримані вагони (у кількості 57 вагонів з вантажем глина Бентоніт, що перевозяться у поїзді №3001) на станції ДС П`ятихатки Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією призначення Терни Придніпровської залізниці, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат".

На підставі наказу №276 від 14.05.2022 затримані вагони (у кількості 57 вагонів з вантажем глина Бентоніт, що перевозяться у поїзді №3033) на станції ДС Жовті Води Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією призначення Терни Придніпровської залізниці, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат".

За наведеним фактом станціями затримки вагонів Жовті Води та П`ятихатки Придніпровської залізниці у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 Правил користування вагонами та контейнерами, пунктом 9 Правил зберігання вантажів складено:

- акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №17 від 14.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №15 від 14.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №47 від 14.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №48 від 13.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №45 від 12.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №41 від 09.05.2022; - акти про затримку вагонів форми ГУ-23а №46 від 11.05.2022; - повідомлення про затримку вагонів №60, що перевозяться в поїзді №3033, отримане відповідачем 14.05.2022 о 16:50 год.; - повідомлення про затримку вагонів №55, що перевозяться в поїзді №3001, отримане відповідачем 13.05.2022 о 02:40 год.; - повідомлення про затримку вагонів №51, що перевозяться в поїзді №3001, отримане відповідачем 11.05.2022 о 15:00 год.; - повідомлення про затримку вагонів №50, що перевозяться в поїзді №3001, отримане відповідачем 09.05.2022 о 15:50 год.

Враховуючи викладені обставини, позивачем розраховано та заявлено до стягнення плату за користування вагонами у загальній сумі 45 499,20 грн, яка включена до відомостей плати за користування вагонами (ф. ГУ-46) №№16059243, 16059219, 17059205, 17059206, 18059255, 16059215.

Крім того, позивачем нарахований збір за зберігання вантажу у загальній сумі 11 076,12грн за накопичувальною карткою ф. ФДУ-92 №20059051.

Відомості плати за користування вагонами та накопичувальна картка зі сторони відповідача підписані із запереченнями.

Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 45 499,20 грн та збір за зберігання вантажу у розмірі 11 076,12 грн не сплатив.

Рішенням правління Акціонерного товариства від 02.04.2022 (протокол №Ц-54/42 Ком.т) затверджено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час воєнного стану в Україні.

До підрозділів Укрзалізниці зміст рішення правління було доведено телеграфним розпорядженням №ЦМ-13/693 від 05.04.2022.

Відповідно до вищевказаних документів у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у "кинутих" поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користування вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що виник, зокрема, у випадку: запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції; проведення бойових дій або тимчасової окупації збройними формуваннями російської федерації території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення та/або будь-яка станція на шляху прямування.

Вказані вище обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з Додатком 6 до Правил користування вагонами.

Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 30.12.2022 у справі № 904/3921/22, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07.03.2023, стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" 45 499,20 грн - плати за користування вагонами, 11 076,12 грн- збору за зберігання вантажу.

Рішення суду першої інстанції та постанова апеляційного господарського суду мотивовані тим, що:

- позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на станції підходу до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником - Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог;

- дослідивши розрахунки плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу, здійснені позивачем, суди дійшли висновку, що вони є обґрунтованими та арифметично вірними;

- інформація, яка зазначена в актах загальної форми ГУ-23 вказує на те, що Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" працювало та забирало вагони на свої під`їзні колії цілодобово. Посилань на комендантську годину складені акти загальної форми ГУ-23 не містять. Будь-яких повідомлень, щодо неможливості забирання вагонів з під`їзної колії у зв`язку з веденням воєнного стану на станцію призначення від відповідача не надходило;

- відповідач не спростував доводів позивача, не надав доказів того, що не мав можливості прийняти наведені вагони, а також не довів наявність обставин, які є підставою для відмови у позові з огляду на положення статті 121 Статуту залізниць України та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи касаційної скарги. Доводи інших учасників справи

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.12.2022 і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.03.2023 у справі № 904/3921/22 та прийняти нове рішення про відмову у позові у частині стягнення плати за користування вагонами в розмірі 7 568,64 грн з ПДВ.

Скаржник у якості підстав касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції зазначив пункт 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України: відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пунктів 6 та 12 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999, з урахуванням положень телеграмного розпорядження Акціонерного товариства "Укрзалізниця" № ЦМ-13/693 від 05.04.2022, виданого на підставі рішення правління Акціонерного товариства "Укрзалізниця" від 02.04.2022, яким затверджено "Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час дії воєнного стану в Україні".

27.06.2023 від Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшов відзив на касаційну скаргу (надісланий на адресу Суду 23.06.2023 відповідно до інформації з офіційного сайту Публічного акціонерного товариства "Укрпошта" за трек номером 5002300672508), в прохальній частині якого позивач просить продовжити строк для подання відзиву на касаційну скаргу. При цьому позивачем у відзиві не наведено обґрунтувань неможливості подати відзив на касаційну скаргу у строк встановлений Судом (до 01.06.2023).


................
Перейти до повного тексту