1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року

м. Київ

справа №380/11121/22

адміністративне провадження № К/990/11964/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року (головуючий суддя Брильовський Р.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року (головуючий суддя: Заверуха О.Б., судді: Гінда О.М., Ніколін В.В.) у справі № 380/11121/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської міської ради Львівської області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У серпні 2022 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської міської ради (далі також відповідач), у якому просив:

визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської РДА у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 19 грудня 2022 року у задоволені позову відмовив.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 07 березня 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року залишив без змін.

04 квітня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 04 липня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що у 2022 році він отримав одноразову грошову допомогу до 5 травня у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон № 3551-XII). На думку позивача, після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020, він набув право на допомогу до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком. Позивач вважає, що відповідачем порушено його право на отримання разової грошової допомоги відповідно до чинного законодавства.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується змістом посвідчення від 25 квітня 2017 року серії НОМЕР_1 .

В 2022 році позивач отримав щорічну допомогу до 5 травня, передбачену частиною п`ятою статті 12 Закону № 3551-XII в сумі 1491 грн., - розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України №540 від 07.05.2022 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"( далі також Постанова, Порядок № 540).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

За позицією судів попередніх інстанцій, враховуючи положення статті 64 Конституції України, пункт 3 Указу Президента України № 64/2022, частини 2 статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини 7 статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова № 540.

Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.

У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.

Починаючи з 27 лютого 2020 року розмір разової грошової допомоги до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати таку виплату, відповідно до статті 12 Закону № 3551-XII у такій редакції "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".


................
Перейти до повного тексту