1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2023 року

м. Київ

справа №380/16912/21

адміністративне провадження № К/990/15809/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №380/16912/21

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року (суд у складі головуючого судді Москаля Р.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року (колегія суддів у складі головуючого судді Обрізко І.М., суддів: Іщук Л.П., Шинкар Т.І.) в адміністративній справі №380/16912/21

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2021 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі по тексту - відповідач, ГУ ПФУ у Львівській області) з такими вимогами:

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ у Львівській області щодо відмови у здійсненні перерахунку та виплаті з 01 січня 2021 року ОСОБА_1 пенсії згідно довідки ГУ ДФС у Львівській області про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №190 від 27 липня 2021 року;

- зобов`язати ГУ ПФУ у Львівській області здійснити з 01 січня 2021 року ОСОБА_1 перерахунок та виплату у розмірі 100% перерахованої пенсії з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, які визначені у виданій Головним управлінням ДФС у Львівській області довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №190 від 27 липня 2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що є пенсіонером податкової міліції, перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФУ у Львівській області, з 02 серпня 2017 року отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-XII (далі - Закон №2262-XII). У зв`язку із визнанням нечинними в судовому порядку пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103) та змін до пункту 5 і Додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", відповідач мав провести перерахунок пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення №190 від 27 липня 2021 року за нормами, чинними на 01 грудня 2020 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року, позов задоволено.

Визнано протиправними дії ГУ ПФУ у Львівській області щодо відмови здійснити з 01 січня 2021 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки ГУ ДФС у Львівській області №190 від 27 липня 2021 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Зобов`язано ГУ ПФУ у Львівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії на підставі довідки ГУ ДФС у Львівській області №190 від 27 липня 2021 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, починаючи з 01 січня 2021 року, з урахуванням фактично виплачених сум.

Ухвалюючи рішення суди виходили з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України.

Суди зазначили, що станом на 01 грудня 2020 року до складу грошового забезпечення осіб, що проходять службу за посадою старший оперуповноважений з ОВС організаційно-аналітичного відділу управління внутрішньої безпеки ГУ ДФС у Львівській області, входять щомісячні додаткові види грошового забезпечення, зокрема, премія. Разом з тим, до попередньо виданої довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії ГУ ДФС у Львівській області не включило таку складову грошового забезпечення позивача як премія.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погодившись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ПФУ у Львівській області направило до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року в адміністративній справі №380/16912/21 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

У касаційній скарзі відповідач посилається на те, що ця справа підлягає касаційному оскарженню на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України, оскільки відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Скаржник вказує, що при зміні грошового забезпечення військовослужбовців чинним законодавством передбачено проведення масового перерахунку всіх пенсій військовослужбовцям (без подання заяви про перерахунок пенсії), а не індивідуально по окремих особах.

Перерахунки пенсій на виконання Постанови №103 проводились відповідно до Закону №2262-XII.

Визначені судами підстави для перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2021 року, за нормами станом на 01 грудня 2020 року у відповідності до положень Постанови №103 відсутні.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 червня 2022 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 06 липня 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ПФУ у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2022 року в адміністративній справі №380/16912/21.

Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

4. Верховний суд ухвалою від 03 липня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 04 липня 2023 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. ОСОБА_1 є пенсіонером податкової міліції, отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі по тексту - Закон №2262-ХІІ); пенсія призначена з 02 серпня 2017 року в розмірі 50% грошового забезпечення при вислузі років 25 років.

На виконання вимог статті 63 Закону №2262-XII та постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" №103 від 21 лютого 2018 року ГУ ДФС у Львівській області 02 квітня 2018 року видало довідку №237-05-00-31 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, відповідно до котрої визначено розмір грошового забезпечення позивачу за нормами, чинними на 01 березня 2018 року.

На підставі зазначеної довідки ГУ ДФС у Львівській області про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 в сумі 10 019,50 грн. (посадовий оклад 5 500 грн., оклад за військовим званням/підполковник податкової міліції 1 410 грн. та надбавка за вислугу років 45% - 3 109,50 грн.) ГУ ПФУ у Львівській області здійснило перерахунок пенсії позивача з 01 січня 2018 року.

Рішенням окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року в справі №826/3858/18, що набрало законної сили 05 березня 2019 року, визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2 постанови КМУ №103. З огляду на цю обставину та у зв`язку із тим, що в попередню довідку не включено такий додатковий вид грошового забезпечення як премія, ГУ ДФС у Львівській області видало довідку №190 від 27 липня 2021 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, в котрій вказано розмір грошового забезпечення позивача за нормами чинними на 01 грудня 2020 року за посадою старший оперуповноважений з ОВС організаційно-аналітичного відділу управління внутрішньої безпеки ГУ ДФС у Львівській області, що становить 32 084 грн., а саме: посадовий оклад 5500 грн., оклад за спеціальним званням (підполковник податкової міліції) 1410 грн., надбавка за вислугу років 3109,50 грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень 825 грн., надбавка за особливості проходження служби 10 019,50 грн., премія 11220 грн.

ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ у Львівській області із заявою від 29 липня 2021 року, просив здійснити перерахунок пенсії з 01 січня 2021 року на підставі довідки ГУ ДФС у Львівській області №190 від 27 липня 2021 року.

Листом №11563-10868/С-53/8-1300/21 від 25 серпня 2021 року ГУ ПФУ у Львівській області надало відповідь, відповідно до якої відмовило у перерахунку пенсії заявника.

Мотиви органу ПФ зводяться до того, що після 01 січня 2018 року Кабінет Міністрів України не прийняв будь-якого рішення щодо умов та розмірів перерахунку пенсій військовослужбовців та прирівняних до них осіб. Орган ПФУ вказав на відсутність правових підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки №190 від 27 липня 2021 року, зауваживши, що чинним законодавством не передбачено здійснення індивідуального перерахунку пенсій військовослужбовців за їх заявами.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

7. Враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС дійшла таких висновків.

8. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону №2262-XII.

Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ).

Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону №2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону №2262-ХІІ якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону №2262-ХІІ).

Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393" затвердив Порядок №45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 2 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.


................
Перейти до повного тексту