1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/11296/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Студенець В.І. - головуючий, судді: Бакуліна С.В., Баранець О.М.

за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.

розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"

на рішення Господарського суду міста Києва

(суддя - Усатенко І.В.)

від 01.12.2022

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді: Ткаченко Б.О., Ходаківська І.П.)

від 15.03.2023

у справі № 910/11296/21

за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"

до Державного підприємства "Гарантований покупець"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про стягнення 1 082 324 519, 64 грн,

за участю представників учасників справи:

позивача - Яковченко Р.Г.

відповідача - Прокопів Н.М.

Кабінету Міністрів України - Пальчик М.О.

НКРЕКП - не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ "НЕК "Укренерго") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Державного підприємства "Гарантований покупець" (далі - ДП "Гарантований покупець") про стягнення штрафу у розмірі 1 082 324 519,64 грн за договором про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел від 26.06.2019 №0414-09051/52/01.

1.2. Позивач обґрунтовує позовні вимоги неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором від 26.06.2019 № 0414-09051/52/01. Так позивач просить стягнути з відповідача штраф за порушення розрахунків, оскільки при їх здійсненні у вересні 2019 року не було враховано зауваження позивача, а у січні, лютому 2020 року відповідач при розрахунку використовував значення доходу у від`ємному значенні.

2. Зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 у справі №910/11296/21 у задоволенні позову відмовлено повністю.

2.2. Рішення мотивоване тим, що позивачем не доведено обґрунтованість його позовних вимог, оскільки, не було надано докази надання неякісних послуг, та їх вартості, які могли б бути базою для нарахування штрафу, крім того не доведено протиправну поведінку відповідача, оскільки, коригування розрахунків, здійснені учасниками справи, відповідають порядку, передбаченому законодавством, а тому не містять ознак протиправності.

2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 рішення Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 у справі №910/11296/21 залишено без змін.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи

3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 у справі №910/11296/21, ПрАТ "НЕК "Укренерго" подало касаційну скаргу, якою просить рішення місцевого господарського суду та постанову суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог скасувати, та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

3.2. Підставою касаційного оскарження ПрАТ "НЕК "Укренерго" визначило пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

3.4. ПрАТ "НЕК "Укренерго" підставою касаційного оскарження зазначає пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування:

- пункту 12.1 Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом (назва у редакції, чинній з 28.12.2019 - Порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії), затвердженого пунктом 1 постанови НКРЕКП від 26.04.2019 №641 (далі - Порядок № 641);

- пункту 4.4 Типового договору про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, затвердженого пунктом 4 постанови НКРЕКП від 26.04.2019 № 641;

- абз. 10, 29 пункту 3 розділу I Національного положення (Стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності";

- пункту 9-1 розділу XVII Закону України "Про ринок електричної енергії";

- статей 525, 526, 549, 610, 611, 628, 629 Цивільного кодексу України;

- статей 193, 216, 218, 230 Господарського кодексу України.

Крім того, скаржник зазначає, що суди застосували положення пунктів 12.3 - 12.6 Порядку №641 у редакції, що не діяла на час виникнення спірних правовідносин.

3.5. У відзиві на касаційну скаргу третя особа Кабінет Міністрів України проти вимог касаційної скарги заперечує, з підстав, викладених у ньому, просить касаційну скаргу ПрАТ "НЕК "Укренерго" залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

У відзиві на касаційну скаргу ДП "Гарантований покупець" проти вимог касаційної скарги заперечує, та просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Відзив підприємство мотивувало тим, що скаржник жодним чином не спростовує правильних висновків судів щодо відсутності бази нарахування штрафу, оскільки базою нарахування є вартість неякісно наданих послуг. Також зазначає, що доводи касаційної скарги зводяться до власного тлумачення умов договору, законодавства та до переоцінки доказів, які були предметом дослідження.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

Наказом Міністерства фінансів України від 15.02.2019 № 73 Державне підприємство "НЕК "Укренерго" перетворено на Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", 100% акцій якого належать державі та не підлягають відчуженню, затверджено статут новоутвореного підприємства. ПрАТ "НЕК "Укренерго" є правонаступником усіх майнових прав та обов`язків ДП "НЕК "Укренерго".

ПрАТ "НЕК "Укренерго" виконує функції оператора системи передачі - юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (пункт 55 частини першої статті 1, стаття 33, абзац 2 пункту 8 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринок електричної енергії").

Згідно з частиною першою статті 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" Кабінет Міністрів України з метою забезпечення загальносуспільних інтересів та виконання гарантій держави щодо купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим "зеленим" тарифом або за аукціонною ціною, визначає державне підприємство для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії. Фінансування діяльності гарантованого покупця здійснюється в межах кошторису, що затверджується Регулятором.

Відповідно до пункту 16 частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" гарантований покупець електричної енергії (далі - гарантований покупець) - суб`єкт господарювання, що відповідно до цього Закону зобов`язаний купувати електричну енергію у виробників, яким встановлено "зелений" тариф, а також у виробників за аукціонною ціною та виконувати інші функції, визначені законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №324 "Про утворення державних підприємств "Гарантований покупець" та "Оператор ринку" утворено Державне підприємство "Гарантований покупець" на базі філії "Гарантований покупець" державного підприємства "Енергоринок" шляхом виділу майна, прав та обов`язків стосовно нього відповідно до розподільчого балансу для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 №455 "Про затвердження Статуту державного підприємства "Гарантований покупець" затверджено статут підприємства, згідно пункту 5 якого підприємство утворено з метою забезпечення купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим "зеленим" тарифом відповідно до законодавства, а також отримання прибутку від провадження господарської діяльності.

Відповідно до пункту 6 статуту ДП "Гарантований покупець" предметом діяльності підприємства є: надання операторові системи передачі електричної енергії послуги із збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел; купівля у суб`єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф, всієї відпущеної електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до нього протягом всього строку застосування "зеленого" тарифу, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця за "зеленим" тарифом; здійснення оплати електричної енергії, купленої у виробників за "зеленим" тарифом, за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використанням гідроенергії - вироблену лише мікро, міні- та малими гідроелектростанціями), на підставі даних комерційного обліку електричної енергії, отриманих від адміністратора комерційного обліку електричної енергії, у порядку та строки, визначені відповідними договорами; купівля-продаж електричної енергії на ринку електричної енергії.

Згідно із пунктом 13 Статуту ДП "Гарантований покупець", підприємство діє на принципах повної господарської самостійності і самоокупності, несе відповідальність за наслідки своєї господарської діяльності та виконання зобов`язань. Тобто, за положеннями статуту, ДП "Гарантований покупець" може здійснювати діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку, а отже самостійно несе ризики своєї господарської діяльності.

Відповідно до частини сьомої статі 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) для забезпечення покриття економічно обґрунтованих витрат гарантованого покупця на виконання спеціальних обов`язків із купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом та за аукціонною ціною гарантований покупець надає оператору системи передачі послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел.

Така послуга надається гарантованим покупцем протягом строку дії "зеленого" тарифу та строку дії підтримки виробників, які за результатами аукціону набули право на таку підтримку, відповідно до типового договору про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, форма якого затверджується Регулятором.

Така послуга надається гарантованим покупцем на фактичні обсяги відпущеної електричної енергії суб`єктами господарювання, які входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця.

Вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, яка надається гарантованим покупцем, визначається у відповідному розрахунковому періоді як: різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до нього, та її вартістю під час продажу на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку; різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за аукціонною ціною з урахуванням надбавки до неї, та її вартістю під час продажу на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку; витрати, пов`язані із врегулюванням небалансів електричної енергії виробників, споживачів, які входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця; витрати, передбачені кошторисом гарантованого покупця на його діяльність.

Розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється гарантованим покупцем відповідно до порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії. Розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії затверджується Регулятором.

Згідно з частиною першою статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" з метою забезпечення загального економічного інтересу в електроенергетичній галузі України, необхідного для задоволення інтересів громадян, суспільства і держави, та забезпечення сталого довгострокового розвитку електроенергетичної галузі і конкурентоспроможності національної економіки України на учасників ринку відповідно до цієї статті можуть бути покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" до спеціальних обов`язків, що покладаються на учасників ринку електричної енергії відповідно до цього Закону для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, належать, зокрема, забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.

Згідно із абз. 2 частини другої статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" спеціальні обов`язки із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії покладаються на гарантованого покупця, постачальників універсальних послуг, оператора системи передачі на строк застосування "зеленого" тарифу, строк дії підтримки виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії, які за результатами аукціону набули право на підтримку.

Типовий договір про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 641 від 26.04.2019 "Про затвердження нормативно-правових актів, що регулюють діяльність гарантованого покупця та купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом".

Між позивачем та відповідачем 26.06.2019 укладено договір № 0414-09051/52/01 про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, відповідно до пунктів 1.1, 1.2 якого, для забезпечення покриття економічно обґрунтованих витрат відповідач, за договором постачальник послуг, на виконання спеціальних обов`язків із купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом надає позивачу, за договором замовнику, послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі - послуга) в обсязі та на умовах, визначених цим договором. Позивач сплачує відповідачу вартість наданих послуг відповідно до умов цього договору.

Пунктом 2.1 договору передбачено, що вартість та порядок оплати послуги визначаються відповідно до вимог Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, у розрахунковому періоді та відповідно до фактичних обсягів купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідача.

Відповідно до пункту 3.1 договору відповідач зобов`язаний: здійснювати розрахунок вартості послуги, виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку; затверджувати вартість послуги у регулятора відповідно до глав 11 та 12 Порядку; на запит позивача надавати розрахунок вартості послуги, проведений у розрахунковому періоді, та первинну документацію, на підставі якої його проведено; повідомляти позивача про обставини, що зумовили проведення перерахунку вартості послуги, передбаченого пунктом 2.1 глави 2 цього договору.

Згідно із пунктом 11.5 Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, з урахуванням умов цієї глави гарантований покупець протягом 3 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, здійснює розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел та направляє ОСП два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.

Пунктом 11.6 Порядку № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, після отримання від гарантованого покупця двох примірників акта купівлі-продажу, підписаних зі сторони гарантованого покупця, ОСП направляє гарантованому покупцю протягом перших 4 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, примірник акта купівлі-продажу, підписаний зі своєї сторони. У разі наявності в ОСП зауважень до акта купівлі-продажу (за наявності розбіжностей), наданого гарантованим покупцем, ОСП повідомляє про це гарантованого покупця. За наявності зауважень до акта купівлі-продажу та/або ненадання ОСП гарантованому покупцю акта купівлі-продажу, підписаного зі своєї сторони, остаточний розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється у розмірі, визначеному в наданому гарантованим покупцем акті купівлі-продажу, з подальшим коригуванням сплачених коштів після врегулювання розбіжностей.

Відповідно до пункту 11.7 Порядку № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, після отримання від ОСП акта купівлі-продажу, підписаного з його сторони, гарантований покупець протягом одного робочого дня після його отримання надає Регулятору розрахунок розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел для затвердження.

До матеріалів справи долучено акти прийому-передачі наданих послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел: № 3 від 30.09.2019 за період з 01.09.2019-30.09.2019 на суму 1 905 239 721,82 грн з ПДВ; акт № 1 від 31.01.2020 за період з 01.01.2020 - 31.01.2020 на суму 1 645 237 562,75 грн з ПДВ, акт № 2 від 29.02.2020 за період з 01.02.2020 - 29.02.2020 на суму 1 861 145 313,67 грн з ПДВ з актом коригування від 23.09.2020 до акту № 2 на суму 3 164 298 921,25 грн з ПДВ. До актів також долучені розрахунки вартості послуг.

До акту № 3 від 30.09.2019 позивачем було висловлено зауваження щодо не врахування зменшення вартості послуг на суму 753 242,4 тис.грн, передбачене кошторисом ДП "Гарантований покупець". НКРЕКП в своєму листі від 10.10.2019 № 10782/18.1/7-19 також зазначило, що при здійсненні розрахунку вартості послуг відповідачем не було враховано суму 753 242,4 тис. грн.

Отже, НКРЕКП було затверджено вартість послуг за вересень 2019 у розмірі 700 737 673,64 грн без ПДВ постановою від 14.11.2019 № 2385 "Про затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "Гарантований покупець" у вересні 2019 року" в редакції постанов № 372 від 11.02.2020 та № 1071 від 03.06.2020.

Вартість послуг наданих відповідачем у січні та лютому 2020 року були затверджені регулятором у сумі 1 371 681 232,23 грн без ПДВ та 2 636 915 767,71 грн без ПДВ постановою від 20.03.2020 № 715, в редакціях постанов від 01.04.2020 № 752, від 02.09.2020 № 1630, від 13.10.2020 № 1879.

Позивач просить стягнути з відповідача штраф за порушення розрахунків, оскільки, при їх здійсненні у вересні 2019 року не було враховано зауваження позивача, а у січні та лютому 2020 року відповідач при розрахунку використовував значення доходу у від`ємному значенні.

5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд

5.1. Відповідно до положень статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.


................
Перейти до повного тексту