ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 року
м. Київ
справа № 640/18134/18
провадження № К/9901/9219/21 К/9901/8313/21, К/9901/8895/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційними скаргами ОСОБА_1, Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромислова фірма "Агрома", Громадської організації "Ініціативні мешканці с. Чайки"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року (головуючий суддя Ганечко О.М., судді Кузьменко В.В., Шурко О.І.)
у справі №640/18134/18
за позовом ОСОБА_1
до Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області
заявник апеляційної скарги Товариство з обмеженою відповідальністю "ОМОКС"
про визнання протиправним та скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, у якому просила визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 27 травня 2016 року № 23 "Про затвердження детального плану території багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в с. Чайки".
2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року позов задоволено.
3. Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" задоволено. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.
5. Не погодившись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1, Товариство з обмеженою відповідальністю "Агропромислова фірма "Агрома", Громадська організація "Ініціативні мешканці с. Чайки" звернулися до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просять скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
6. Від Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" надійшов відзив на касаційні скарги, в якому Товариство просить суд залишити касаційні скарги без задоволення, а судові рішення - без змін.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що у травні 2016 року Петропавлівсько-Борщагівською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області прийнято рішення від 27 травня 2016 року № 23, яким затверджено детальний план території багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в с. Чайки.
8. У позовній заяві ОСОБА_1 вказала на те, що Петропавлівсько-Борщагівською сільською радою Києво-Святошинського району Київської області, в порушення вимог статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності, статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555, не забезпечено оприлюднення прийнятого рішення та його проекту, а також не проведено громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення детального плану території. Крім того, позивач зазначила, що затверджений відповідачем детальний план території суперечить генеральному плану населеного пункту.
9. Не погоджуючись з рішенням відповідача від 27 травня 2016 року № 23 "Про затвердження детального плану території багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в с. Чайки", вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, ОСОБА_1 звернулась до суду за захистом своїх прав.
10. Судом апеляційної інстанції додатково встановлено такі обставини.
11. Рішенням Петропавлівського-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 16 червня 2011 року № 109 було затверджено генеральний план села Чайки, розроблений інститутом "УКРНДІПЦИВІЛЬБУД".
12. 08 жовтня 2015 року 33-ю сесією шостого скликання Петропавлівського-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області прийнято рішення № 35, яким було надано дозвіл виконавчому комітету Петропавлівського-Борщагівської сільської ради на розроблення детального плану територій, орієнтовною площею 38,0 га між вул. Лобановського та району вул. Печерської в с. Чайка для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоповерхової багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення.
13. У суді апеляційної інстанції Товариство з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" вказувало на те, що, фактично, зазначеним рішенням, відповідач вніс за його згодою та за його кошти як забудовника зміни до детального плану території від 2008 року в межах проекту забудови. На підтвердження оплати надано копію договору № 15287 на виконання проектних робіт від 18 грудня 2015 року та виписки з банку про їх оплату.
14. Згодом, на підставі розробленого та затвердженого детального плану територій, площею 37,4081 га між вул. Лобановського та району вул. Печерської в с. Чайка для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоповерхової багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в 2016 відбулося коригування проекту будівництва Житлового комплексу "Чайка-2" та замовлено і розроблено містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок.
15. 26 жовтня 2016 року рішенням виконавчого комітету № 419 Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради, у відповідності до затвердженого детального плану багатоквартирної житлової забудови, Товариству з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" було видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (нове будівництво житлового комплексу "Чайка-2", що прилягає до вул. Лобановського Валерія, вул. Печерської та вул. Дачної с. Чайки Києво- Святошинського району Київської області).
16. Того ж дня, головою Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради було підписано містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок № 45/2016 (нове будівництво житлового комплексу "Чайка-2", що прилягає до вул. Лобановського Валерія, вул. Печерської та вул. Дачної с. Чайки Києво-Святошинського району Київської області).
17. На підставі вказаних містобудівних умов, Товариством з обмеженою відповідальністю "ОМОКС" здійснюється забудова територій в с. Чайки, відповідно до генерального плану та детального плану територій. Перелік здійснених та запланованих забудов визначено в описі змін та об`єктів зданих в експлуатацію за детальним планом території, затвердженим рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 27 травня 2016 року № 23.
18. 03 квітня 2008 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Омокс" та відповідачем було укладено договір № 5 про участь у створенні інженерно-транспортної інфраструктури та вирішенні соціальних питань в селі Чайки Києво-Святошинського району Київської області, предметом якого була пайова участь товариства у створенні інженерно-транспортної інфраструктури та вирішенні соціальних питань в с. Чайки Києво-Святошинського району Київської області у зв`язку з будівництвом багатоповерхового житлового комплексу "Чайка" на земельних ділянках загальною площею 40,8 га, та орієнтовною житловою площею об`єктів 335000 кв.м. Розмір пайового внеску, який Товариство з обмеженою відповідальністю "Омокс" зобов`язався виконати, було встановлено у сумі 53186250 грн. Істотні умови договору від 03 квітня 2008 року № 5 були затверджені рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 03 квітня 2008 року № 8.
19. 29 квітня 2016 року відбулись громадські слухання щодо проекту детального плану території орієнтовною площею 37,4081 га між вул. Лобановського та в районі вул. Печерської в селі Чайки для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення, що підтверджується протоколом від 29 квітня 2016 року, копію якого долучено до апеляційної скарги. Згідно змісту протоколу громадських слухань, для участі в обговоренні детального плану територій були запрошені представники організації розробника ДПТ, представники сільської ради. Згідно протоколу від 29 квітня 2016 року, участь у громадських обговореннях прийняли члени територіальної громади села Чайки у кількості 93 особи. Також участь у громадських слуханнях брали заступник сільського голови Петропавлівсько- Борщагівської сільської ради - Оболонський О.І., секретар Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Мартинюк Л.В., архітектор Петропавлівсько- Борщагівської сільської ради - Резванюк Т.І.
20. За результатами обговорення другого питання порядку денного щодо проекту детального плану території орієнтовною площею 37,4081 га між вул. Лобановського та в районі вул. Печерської в селі Чайки для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного і та освітнього призначення було вирішено погодити проект детального плану території площею 37,4081 га між вул. Лобановського та в районі вул. Печерської в селі Чайки для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в селі Чайки та звернутися до депутатів сільської ради з пропозицією розглянути питання про його затвердження на сесії сільської ради.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що відповідачем не надано суду жодних доказів, що свідчать про дотримання порядку прийняття органом місцевого самоврядування оскаржуваного рішення та, як наслідок, забезпечення прав громадян на ознайомлення з проектом оскаржуваного рішення, його текстовими і графічними матеріалами, внесення пропозицій та зауважень до нього, зважаючи на визнання відповідачем позову в повному обсязі та те, що вказана відмова не суперечить чинному законодавству, не порушує чиї-небудь охоронювані законом права та інтереси, суд дійшов висновку, що рішення від 27 травня 2016 року № 23 "Про затвердження детального плану території багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в с. Чайки" є протиправним.
22. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився, і, відмовляючи у позові, керувався тим, що, розглянувши подання архітектора села, протокол громадських слухань від 29 квітня 2016 року, представлений детальний план території площею 37,4081 га між вулиць Лобановського та в районі вул. Печерською в с. Чайка для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоповерхової багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення, розроблений ДП "УКРНДІПЦИВІЛЬБУД" та керуючись чинним законодавством України, Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, прийняла рішення від 27 травня 2016 року № 23 "Про затвердження детального плану територій багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення в с. Чайки". Прийняттю вказаного рішення передували рішення Петропавлівського-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 20 червня 2008 року № 1 щодо розробки генерального плану забудови села Чайки Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради розробленого інститутом ДП "УКРНДІПЦИВІЛЬБУД" з подальшим затвердженням на сесії сільської ради, після погодження містобудівної документації з відповідними службами.
23. Колегія суддів апеляційного адміністративного суду зазначила, що до апеляційної скарги було додано підтвердження того, що Петропавлівсько-Борщагівською сільською радою на власному веб-сайті та у офіційному видані Петропавлівсько- Борщагівської сільської ради - газеті "Трибуна", що розповсюджується на всій території сільської ради, було розміщено повідомлення про проведення громадських слухань стосовно проекту детального плану території орієнтовною площею 37,4081 га між вул. Лобановського та в районі вул. Печерської в селі Чайки для подальшого проектування та будівництва об`єктів багатоквартирної житлової забудови з об`єктами громадського, соціально-культурного та освітнього призначення.
24. Шостий адміністративний апеляційний суд зробив висновок про те, що матеріалами справи підтверджується факт проведення громадських слухань, на яких були присутні як уповноважені особи відповідача, так і представники територіальної громади села Чайки. Визначальним суд вважав те, що результати проведення 29 квітня 2016 року громадських слухань, що відображені в протоколі, не оскаржені, протокол є чинним, з огляду на що, перевірка повноти та об`єктивності проведення громадських слухань та закріплення відповідних результатів, не є предметом цього спору. На підтвердження проведення громадських обговорень/слухань ДПТ, до апеляційної скарги додано фото та відео фіксацію проведення таких обговорень.
25. У частині тверджень позивача про те, що затверджений рішенням відповідача детальний план забудови не відповідає та суперечить генеральному плану, колегія суддів не знайшла належних підтверджень зазначеному, а також, врахувала, що під час розгляду апеляційної скарги, ані позивачем, ані відповідачем не було наведено достатніх та обґрунтованих доводів вказаному. Всі основні доводи сторін базувались на ствердженні невідповідності оскаржуваного рішення Генеральному плану, проте такі базувались на ймовірних обставинах, проте без надання відповідних доказів суперечності детального плану по відношенню до Генерального плану села.
26. Суд апеляційної інстанції звернув особливу увагу на те, що подаючи заяву від 27 серпня 2019 року та визнаючи позов, відповідач вказав на необхідність врахування інтересів громади та забезпечення мешканців більшою кількістю соціальної інфраструктури, проте, жодним чином не зважив на підстави поданого позову, та не надав суду належних підтверджень того, що при прийнятті оскаржуваного рішення, було допущено порушення законодавства, які мають наслідок у вигляді визнання його протиправним та подальше його скасування. Наведені у заяві обставини є загальним відображенням ситуації у громаді, що пов`язана із соціальною інфраструктурою, що може виражатись у прийнятті органом місцевого самоврядування нових рішень, які б досягали цілей соціального забезпечення та регулювання інфраструктурних питань, але аж ніяк не вирішення цих питань шляхом визнання позову та визнання рішення протиправним та його скасування, без доведення допущених помилок/порушень під час прийняття такого рішення.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
27. ОСОБА_1 на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на те, що судом апеляційної інстанції було порушено вимоги статті 129 Конституції України, статті 2, 6, 8, 9, 10, 11, 73-77, 79, 80, 81, 90, 94, 99 КАС України і правові позиції Верховного Суду, що викладені у постанові від 18 березня 2020 року у справі № 372/2503/16-а, та не витребувано від відповідача справжній чинний Генеральний план с. Чайка, який був затверджений рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 16 червня 2011 року N2109 та погоджений всіма структурними підрозділами обласної та районних державних адміністрацій. У порушення вимог статей 2, 6, 8, 9, 10, 11, 73-77, 79, 80, 81, 90, 94, 99, частин 2, 3 статті 308, частини 3 статті 322 КАС України та правових позицій Верховного Суду у справі № 372/2503/16-а, суд апеляційної інстанції також не надав жодної оцінки аргументам та доводам представника позивача про відсутність жодних погоджень та незатвердження жодним органом наданого ДП "УКРНДІПЦИВІЛЬБУД" начебто Генерального плану.