Постанова
Іменем України
30 червня 2023 року
місто Київ
справа № 445/576/21
провадження № 61-13214св22
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Погрібного С. О. (суддя-доповідач), Гулейкова І. Ю., Ступак О. В.,
учасники справи:
позивачі: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
відповідач - Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області,
розглянув у попередньому судовому засіданні в порядку письмового провадження касаційну скаргу Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на рішення Золочівського районного суду Львівської області від 11 жовтня 2021 року, постановлене суддею Сиваком В. М., та постанову Львівського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року, ухвалену колегією суддів у складі Левика Я. А., Крайник Н. П., Шандри М. М.,
ВСТАНОВИВ:
І. ФАБУЛА СПРАВИ
Стислий виклад позиції позивачів
ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 у квітні 2021 року звернулися до суду з позовом до Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області, у якому просили:
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області видати наказ про продовження безстрокового трудового договору з ОСОБА_1 на займаній посаді директора Народного дому м. Глиняни та внести відповідний запис у трудову книжку працівника;
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області видати наказ про продовження безстрокового трудового договору з ОСОБА_2 на займаній посаді художнього керівника Народного дому м. Глиняни та внести відповідний запис у трудову книжку працівника;
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області видати наказ про продовження безстрокового трудового договору з ОСОБА_3 на займаній посаді технічного працівника Народного дому м. Глиняни та внести відповідний запис у трудову книжку працівника;
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_1 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді директора Народного дому м. Глиняни;
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_2 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді художнього керівника Народного дому м. Глиняни;
- зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_3 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді технічного працівника Народного дому м. Глиняни;
- стягнути з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_1 20 000, 00 грн на відшкодування моральної шкоди за порушення трудових прав як працівника Народного дому м. Глиняни;
- стягнути з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_2 20 000, 00 грн на відшкодування моральної шкоди за порушення трудових прав як працівника Народного дому м. Глиняни;
- стягнути з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_3 20 000, 00 грн на відшкодування моральної шкоди за порушення трудових прав як працівника Народного дому м. Глиняни.
Свої вимоги позивачі обґрунтовували тим, що рішенням від 10 грудня 2020 року № 18 Золочівська районна рада Львівської області передала з 31 грудня 2020 року зі спільної власності територіальних громад Золочівського району Львівської області у комунальну власність органів місцевого самоврядування, зокрема до Глинянської територіальної громади, бюджетні установи закладів культури та їх майно, що знаходяться на території цих рад і забезпечують їх потреби.
Згідно з наказом Відділу культури, молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації від 28 грудня 2021 року № 72 з 31 грудня 2020 року у комунальну власність Глинянської міської територіальної громади Львівського району Львівської області передано бюджетні установи закладів культури, бібліотеки-філії та народні доми з наявною штатною чисельністю та їх майно, що знаходяться на території міської ради і забезпечують їх потреби.
Рішенням Глинянської міської ради Львівського району Львівської області від 23 грудня 2020 року № 117 вирішено забезпечити на 2021 рік фінансування з міського бюджету Глинянської міської територіальної громади бюджетних установ, у тому числі Народний дім м. Глиняни.
Рішенням Золочівської районної ради Львівської області від 24 грудня 2020 року № 24 передбачено забезпечити передання фінансування з районного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, Глинянській територіальній громаді на Народний дім м. Глиняни.
Позивачі зазначали, що 22 січня 2021 року Глинянська міська рада Львівського району Львівської області надіслала до Відділу культури молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області прохання передати кадрові документи працівників закладів культури, що перейшли в підпорядкування Глинянської міської ради Львівського району Львівської області, зокрема трьох працівників Народного дому м. Глиняни.
27 січня 2021 року Відділ культури, молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області передав до Глинянської міської ради Львівського району Львівської області їх особові справи та трудові книжки як працівників Народного дому м. Глиняни.
Позивачі звертали увагу на те, що жодних повідомлень чи інших письмових документів щодо врегулювання трудових відносин від відповідача не надходило, проте з 01 січня 2021 року їм припинено нарахування та виплату заробітної плати.
Стислий виклад заперечень інших учасників справи
Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області заперечував проти задоволення позову, вважаючи його безпідставним, необґрунтованим та не доведеним належними та допустимими доказами. Відповідач звертав увагу на те, що частиною правонаступного майна є приміщення Народного дому м. Глиняни та матеріальні цінності, які там знаходяться. Втім, особи, які там працювали, були працівниками Відділу з питань культури молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області і саме цей відділ був роботодавцем у трудових відносинах з позивачами. Ця установа територіально не охоплюється Глинянською територіальною громадою та знаходиться у іншому районі, тому немає підстав для переведення позивачів відповідно до частин третьої та четвертої статті 36 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України).
Стислий виклад змісту рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням від 11 жовтня 2021 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року, Золочівський районний суд Львівської області частково задовольнив позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 .
Суд зобов`язав Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_1 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня 2021 року до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді директора Народного дому м. Глиняни.
Стягнув з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди 2 000, 00 грн.
Зобов`язав Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_2 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді художнього керівника Народного дому м. Глиняни.
Стягнув з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_2 на відшкодування моральної шкоди 2 000, 00 грн.
Зобов`язав Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області виплатити ОСОБА_3 заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року, виходячи з розрахунку розміру середньомісячної заробітної плати за 2020 рік у Відділі культури, молоді і спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області на займаній посаді технічного працівника Народного дому м. Глиняни.
Стягнув з Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_3 на відшкодування моральної шкоди 2 000, 00 грн.
Суд допустив негайне виконання рішення суду в частині стягнення заробітної плати за один місяць.
В іншій частині вимог позову відмовив. Здійснив розподіл судових витрат.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що Глинянська територіальна громада в особі Глинянської міської ради Львівського району Львівської області є правонаступником розформованої територіальної громади Золочівського району в частині прав засновника (власника) комунальних (бюджетних) установ, у тому числі Народного дому м. Глиняни.
Суди зробили висновки, що на трудові відносини з працівниками комунальних закладів не впливає процес передання цих закладів з підстав та на умовах, передбачених Законом України від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій". У зв`язку з продовженням дії трудового договору відповідно до частини четвертої статті 36 КЗпП України не існує потреби у виданні наказу про продовження трудового договору. Тож дія трудового договору з працівниками Народного дому м. Глиняни, який перейшов у власність Глинянської територіальної громади, продовжується.
Суди врахували, що відповідач не надав доказів того, що трудові договори з позивачами припинені (договори розірвані), чи того, що вони не виходили на роботу та не виконували своїх трудових обов`язків, тому Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області повинен виплатити позивачам заборгованість за заробітною платою за період роботи з 04 січня до 31 березня 2021 року.
Також, за висновками судів, незаконними діями відповідача позивачам завдано моральну шкоду, обґрунтованим розміром відшкодування якої на користь кожного працівника є 2 000, 00 грн, що відповідає характеру правопорушення, глибині душевних страждань працівників, ступеню вини відповідача, вимогам розумності і справедливості.
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Відділ освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області 23 грудня 2022 року із використанням засобів поштового зв`язку направив до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Золочівського районного суду Львівської області від 11 жовтня 2021 року та постанову Львівського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року повністю, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Заявник, наполягаючи на тому, що оскаржувані судові рішення ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, як підстави касаційного оскарження наведених судових рішень визначив те, що:
- відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статей 4, 5 Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" у подібних правовідносинах;
- суди першої та апеляційної інстанцій не врахували зміст статті 82 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) щодо преюдиційності обставин, встановлених судовими рішеннями, які набрали законної сили.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
Позивачі у лютому 2023 року із застосуванням засобів електронного зв`язку надіслали до Верховного Суду відзив, у якому просили касаційну скаргу Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області залишити без задоволення.
ІІІ. ВІДОМОСТІ ПРО РУХ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ ТА МЕЖІ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ СУДОМ
Ухвалою від 17 січня 2023 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження у справі та відмовив у задоволенні клопотання про зупинення дії рішення Золочівського районного суду Львівської області від 11 жовтня 2021 року та постанови Львівського апеляційного суду від 22 листопада 2022 року.
За змістом правила частини першої статті 401 ЦПК України попередній розгляд справи проводиться колегією у складі трьох суддів у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом застосовані правила статті 400 ЦПК України, відповідно до яких, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Критерії оцінки правомірності оскаржуваних судових рішень визначені в статті 263 ЦПК України, відповідно до яких судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд перевірив у межах доводів касаційної скарги правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, за наслідками чого зробив такі висновки.
Обставини, встановлені в рішеннях судів першої та апеляційної інстанцій
Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що рішенням Золочівської районної ради Львівської області від 10 грудня 2020 року № 18 "Про передачу закладів культури із спільної власності територіальних громад Золочівського району Львівської області у комунальну власність органів місцевого самоврядування" передано заклади культури у комунальну власність органів місцевого самоврядування загалом та Глинянської територіальної громади зокрема. Відповідно до пункту 5 передано із 31 грудня 2020 року зі спільної власності територіальних громад Золочівського району Львівської області у комунальну власність органів місцевого самоврядування бюджетні установи закладів культури та їх майно, що знаходяться на території цих рад і забезпечують їх потреби відповідно. Згідно з пунктом 8 виведено Золочівську районну раду Львівської області зі складу засновників бюджетних установ, закладів, які передаються зі спільної власності територіальних громад Золочівського району Львівської області у власність міських рад з моменту прийняття відповідного рішення місцевими радами.
Згідно з пунктом 3 рішення Глинянської міської ради Львівського району Львівської області від 23 грудня 2020 року № 117 "Про бюджет Глинянської міської територіальної громади Львівського району на 2021 рік" вирішено забезпечити фінансування з міського бюджету Глинянської міської територіальної громади бюджетних установ, визначених у додатку № 7 "Перелік бюджетних установ, які передаються на фінансування з районного бюджету Глинянському міському бюджету", в який входить і Народний дім м. Глиняни.
Відповідно до пункту 3 рішення Золочівської районної ради Львівської області від 24 грудня 2020 року № 24, з урахуванням змін до Бюджетного кодексу України в частині перерозподілу повноважень між бюджетами, передбачено забезпечити передачу фінансування з районного бюджету місцевим бюджетам, визначених у додатку № 5, у тому числі Глинянській територіальній громаді на Народний дім м. Глиняни.
Кошторис Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області на 2021 рік передбачав, що за кодом класифікації видатків 614060 "Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів" перебачено фінансування Народного дому м. Глиняни в розмірі 362 900, 00 грн, з яких 285 480, 00 грн на заробітну плату працівників Народного дому м. Глиняни.
Наказом Відділу культури, молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області від 28 грудня 2020 року № 72 "Про передачу бюджетних установ закладів культури та їх майно у комунальну власність органів місцевого самоврядування" з 31 грудня 2020 року у комунальну власність Глинянської міської територіальної громади Львівського району Львівської області передано бюджетні установи закладів культури, бібліотеки-філії та народні доми з наявною штатною чисельністю та їх майно, що знаходяться на території міської ради і забезпечують їм потреби, зокрема передано Народний дім м. Глиняни зі штатною чисельністю працівників цього народного дому.
22 січня 2021 року Глинянська міська рада Львівського району Львівської області звернулася до Відділу культури молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області з проханням передати кадрові документи працівників культури, що перейшли в підпорядкування Глинянської міської ради Львівського району Львівської області, зокрема трьох працівників Народного дому м. Глиняни.
Згідно з актом приймання-передання особових справ і трудових книжок Відділ культури, молоді та спорту Золочівської районної державної адміністрації Львівської області 27 січня 2021 року передав Відділу освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціальних послуг (захисту) Глинянської міської ради Львівського району Львівської області особові справи та трудові книжки працівників народних домів, що передані до Глинянської міської ради Львівського району Львівської області, у тому числі працівників Народного дому м. Глиняни ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 .
Право, застосоване судом
У статті 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Відповідно до статті 5-1 КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Згідно з частиною першою статті 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до частини першої статті 94 КЗпП України, приписи якої кореспондуються із частиною першою статті 1 Закону України "Про оплату праці", заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оплату праці" працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.
Праву працівника на належну заробітну плату кореспондує обов`язок роботодавця нарахувати йому виплати, гарантовані державою, і виплатити їх. Водночас право працівника не залежить від нарахування йому відповідних грошових виплат. Тому незалежно від того, чи було здійснене роботодавцем нарахування таких виплат, працівник у разі порушення законодавства про оплату праці має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати.
Частиною першою статті 237-1 КЗпП України передбачено відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику у разі порушення його законних прав, що призвело до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагає від нього додаткових зусиль для організації свого життя.
Відповідно до частини першої, пункту 2 частини другої статті 23 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав, яка полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої.
Вирішуючи питання щодо відшкодування моральної шкоди, суд повинен з`ясувати, чим підтверджується факт завдання моральних страждань, або втрат немайнового характеру, за яких обставин вони завдані, в якій грошовій сумі позивач оцінює завдану йому шкоду та з чого він при цьому виходить.
Згідно з частинами третьою, четвертою статті 36 КЗпП України зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору. У разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).
Відповідно до частин другої, третьої статті 81 ЦК України юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування. Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.
Частинами першою та п`ятою статті 104 ЦК України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Реорганізація означає припинення юридичної особи з переходом всіх прав та обов`язків до правонаступника у порядку загального правонаступництва, тоді як правонаступником є юридична особа, до якої переходять всі права та обов`язки реорганізованої юридичної особи. Отже, в результаті реорганізації юридичної особи суб`єктивні права та обов`язки, котрі належали їй, стають правами та обов`язками нових чи оновлених утворень, котрі продовжують свою господарську діяльність, як правило, на зміненій за обсягом майновій базі, тобто наступає повне (універсальне) правонаступництво.
Отже, реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділ, перетворення) є не тільки однією з форм припинення господарської діяльності, а також однією із форм утворення суб`єкта господарювання. Це зумовлено тим, що внаслідок реорганізації, на відміну від ліквідації, припиняється лише сама юридична особа як така, а її діяльність триває, але вже не в колишній, яка існувала до реорганізації, а в новій організаційно-правовій формі юридичної особи.
Правонаступництво - це перехід суб`єктивного права (а у широкому розумінні також і юридичного обов`язку) від однієї особи до іншої (правонаступника).
Правонаступництво юридичної особи має місце у випадку її припинення шляхом реорганізації: злиття, приєднання, поділу, перетворення (частина перша статті 104 ЦК України). У такому разі відбувається одночасне правонаступництво (передання) прав і обов`язків юридичної особи або, іншими словами, одночасне правонаступництво щодо майна, прав і обов`язків юридичної особи (частина друга статті 107 ЦК України). Тому правонаступництво юридичної особи, завжди є універсальним, тобто передбачає одночасний перехід до правонаступника за передавальним актом або розподільчим балансом (частина перша статті 104, статті 106-109 ЦК України) і прав, і обов`язків юридичної особи, яка припиняється шляхом реорганізації.
Оцінка аргументів, викладених у касаційній скарзі
Відповідно до статей 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (стаття 89 ЦПК України).
У справі, що переглядається, основним питанням є те, чи відбулося правонаступництво роботодавця позивачів та який порядок оформлення трудових відносин з таким правонаступником.
Суди встановили, що правонаступництво власника бюджетної установи Народний дім м. Глиняни відбулося у зв`язку з ухваленням Закону України від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", яким розділ V"Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" доповнено пунктами 61 і 62.