ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2023 року
м. Київ
справа № 808/2844/14
адміністративне провадження № К/9901/28717/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Юрченко В.П., Хохуляк В.В.,
за участю секретаря судового засідання Томах О. О.,
представника позивача - Волошиної Є.В.,
представника відповідача - Писаревського О.О.,
розглянувши у судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби (правонаступник - Східне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків)
на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2015 року (Судді: Круговий О.О., Дадим Ю.М., Уханенко С.А.),
у справі № 808/2844/14
за позовом Державного підприємства "Запорізький титано-магнієвий комбінат" (правонаступник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізький титано-магнієвий комбінат")
до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів
про скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
28 квітня 2014 року Державне підприємство "Запорізький титано - магнієвий комбінат" (далі - позивач, ДП "Запорізький титано - магнієвий комбінат") звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів (далі - відповідач), в якому просило скасувати податкові повідомлення - рішення від 15.04.2014 року №0000294720 та №0000304720.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що власник майна - Фонд державного майна України, на виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2012 року №955 вніс майно, яке належить державі, до статутного капіталу ТОВ "ЗТМК", що відповідає вимогам законодавства України. При цьому діючим законодавством України не передбачені підстави для нарахування податкових зобов`язань ДП "ЗТМК" на передані Фондом Державного майна України активи до ТОВ "ЗТМК", отже висновки контролюючого органу про заниження позивачем податкових зобов`язань за грудень 2013 р. в розмірі 149 832 800 грн. є безпідставними (а.с. 3-5).
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 17 червня 2014 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено (а.с. 121-123).
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2015 року скасовано постанову суду першої інстанції, та прийнято нову постанову про задоволення адміністративного позову (а.с. 182-185).
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в обгрунтування доводів якої зазначив на неврахуванні судом апеляційної інстанції, що операція по передачі Фондом державного майна України майнового комплексу ТОВ "ЗТМК" до статутного капіталу ТОВ "Запорізький титано-магнієвий комбінат" є операцією по безоплатній передачі товарів за рішенням органу державної влади, яка згідно ст. 185. п. п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Податкового Кодексу підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах по ставці 20 %. До того ж, за доводами скаржника, операція з передачі майнового комплексу ДП "ЗТМК" не підпадає під визначення операції, що не є об`єктом оподаткування при реорганізації юридичних осіб (пп. 196.1.7 п. 196.1 ст. 196 Податкового кодексу України), оскільки станом на 31.12.2013 року (і на час подання касаційної скарги) передавальний акт у процесі реорганізації Державного підприємства "Запорізький титано-магнієвий комбінат" (на виконання акту приймання-передачі майнового комплексу від 31.12.2013 року) не складений, отже цілісний майновий комплекс використовується підприємством в процесі виробництва. Також, в доводах касаційної скарги скаржник наполягав на тому, що судом апеляційної інстанції прийнято рішення про скасування податкового повідомлення-рішення від 15.04.2014 року №0000304720 без дослідження обставин, що зумовили зменшення бюджетного відшкодування, зокрема того, що за висновками акта перевірки позивачем завищений податковий кредит за грудень 2013 року на загальну суму 99 437 грн, внаслідок документального не підтвердження позивачем реальності господарських відносин Державного підприємства "Запорізький титано-магнієвий комбінат" із ПВКН "Ніколь". Враховуючи викладене, скаржник просив задовольнити касаційну скаргу, скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції (а.с. 221-224).
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України справу передано на розгляд до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, обґрунтування заперечень позивача щодо вимог касаційної скарги, наведених в судовому засіданні, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій із матеріалів справи, згідно статуту ДП "ЗТМК", вказане підприємство є юридичною особою, заснованою на державній власності та входить до сфери управління Фондом державного майна України (а.с. 29-30). Отже ДП "ЗТМК" є державним підприємством, статутний фонд якого створено на підставі державної власності, що знаходиться під управлінням Фонду державного майна України як представника Держави.
На виконання постанов Кабінету міністрів України від 23 січня 2012 року № 243 "Деякі питання титанової галузі" та від 03 жовтня 2012 року №-955 "Деякі питання утворення товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький титано-магнієвий комбінат" та Договору про заснування товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький титано-магнієвий комбінат" від 22 лютого 2013 року № 85, додаткової угоди про заснування Товариства з обмеженою відповідальністю "Запорізький титано-магнієвий комбінат" від 18 жовтня 2013 року, Фондом державного майна України у відповідності до акту приймання - передачі майнового комплексу від 31.12.2013 року, майновий комплекс ДП "ЗТМК" передано до статутного капіталу ТОВ "Запорізький титано-магнієвий комбінат" загальною вартістю 749164000 грн.
Згідно акту приймання - передачі майнового комплексу від 31.12.2013 р. Фондом Державного майна України передано як вклад до статутного капіталу ТОВ "ЗТМК" майновий комплекс ДП "ЗТМК". Також в акті зазначено, що зобов`язання та власний капітал ДП "ЗТМК" передається відповідно до передавального акту, складеного в процесі реорганізації ДП "ЗТМК" шляхом приєднання до ТОВ "ЗТМК" згідно із постановою КМУ від 03.10.2012 р. №955 (а.с. 90-91). Також судами встановлено, що станом на 31.12.2013, а також до теперішнього часу передавальний акт у процесі реорганізації не складено.
У відповідності до наявного в матеріалах справи Статуту ТОВ "Запорізький титано-магнієвий комбінат" від 19.11.2013 року Товариство є юридичною особою і набуває прав юридичної особи з дня його реєстрації (зареєстроване 19.11.2013 року), а також, у відповідності до п. 4.4. Статуту є правонаступником щодо прав і обов`язків Державного підприємства "Запорізький титано-магнієвий комбінат" внаслідок реорганізації Державного підприємства шляхом приєднання до Товариства (а.с. 59-89).
Судами попередніх інстанцій встановлено, що в період з 14.03.2014 року по 27.03.2014 року СДПІ з обслуговування ВП у м. Запоріжжі Міжрегіонального головного управління Міндоходів проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань достовірності нарахування Державим підприємством "Запорізький титано-магнієвий комбінат" суми бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника податку у банку за грудень 2013 р., яка виникла за рахунок від`ємного значення з ПДВ, що декларувалось у листопаді 2013 р, за наслідками якої складено акт перевірки від 28.03.2014 №120/28-04-47-10/00194731 із висновками про порушення позивачем:
- п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14, п. 185.1 ст.185, п. 187.1 ст.187. п. 198.3, п.198.6 ст. 198, п. 200.1, 200.3. 200.4а ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), в результаті чого ДП "ЗТМК" завищено заявлену суму бюджетного відшкодування ПДВ за грудень 2013 р. на 4 230 903 грн;
- п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст.14, п. 185.1 ст.185. п. 187.1 ст.187, п.200.1, п.200.2 ст.200 ПКУ, в результаті чого ДП "ЗТМК" занижено суму податку на додану вартість за грудень 2013р. у розмірі 137806724 грн;
-п. 200.4б ст. 200 Податкового кодексу України, в результаті чого ДП "ЗТМК" завищено залишок від`ємного значення з податку на додану вартість (рядок 24 Декларації за грудень 2013 р.) на загальну суму 7 894 605 грн., у тому числі: на суму 429 289 грн. (від`ємне значення квітня 2011 року); на суму 2 474 367 грн. (від`ємне значення травня 2011 року); на суму 3 359 796 грн. (від`ємне значення червня 2011 року); на суму 1 631 153 грн. (від`ємне значення липня 2011 року) (а.с. 8-20).
На підставі висновків акта перевірки відповідачем 15.04.2014 року прийняті податкові повідомлення-рішення:
- №0000294720, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість за грудень 2013 р. у розмірі 137 806 724 грн. та застосовано штрафні санкції у розмірі 34 451 681 грн (а.с. 6);
- №0000304720, яким ДП "ЗТМК" зменшено заявлену суму бюджетного відшкодування ПДВ за грудень 2013 р на 4 230 903 грн та застосовано штрафні санкції у розмірі 2 115 451,5 грн (а.с. 7).
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що Фонд державного майна України є засновником ДП "ЗТМК" і всі операції з майном ДП "ЗТМК" підлягають відображенню в податковому та бухгалтерському обліку саме ДП "ЗТМК" як окремої юридичної особи - платника податків, а не в обліку його засновника. Оскільки станом на час розгляду справи судом першої інстанції припинення ДП "ЗТМК" не зареєстроване в ЄДРПОУ, а також з огляду на те, що в процесі реорганізації не складено передавального акту про передачу майна ТОВ "ЗТМК" цілісного майнового комплексу, не можна вважати передачу майнового комплексу звільненою від оподаткування, тому позивач мав оподатковати переданий майновий комплекс податком на додану вартість у відповідності приписів Податкового кодексу України, що в свою чергу є операцією по безоплатній передачі товарів за рішенням органу державної влади, яка згідно ст. 185. п. п. 14.1.191 ст. 14 Податкового Кодексу підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах по ставці 20 % (а.с. 121-123).
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції та прийнявши нове рішення про задоволення позову, шляхом скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень керувався тим, що в даному випадку не відбулось переходу права власності або права розпорядження на майно від ДП "ЗТМК" до ТОВ "ЗТМК" яке б могло слугувати підставою для оподаткування операції з передачі майнового комплексу ДП "ЗТМК" податком на додану вартість у відповідності до приписів ПК України. За висновками суду апеляційної інстанції, в даному випадку, передачу майнового комплексу було здійснено саме Фондом Державного майна України на виконання постанов КМУ шляхом внесення майна до статутного капіталу ТОВ "ЗТМК". Отже, під час здійснення дій щодо передачі майна суб`єктом державного управління мало місце формування статуту підприємства за рахунок безоплатної передачі державного майна на підставі ЗУ "Про управління об`єктами державної власності". Тобто операція з передачі майнового комплексу ДП "ЗТМК" до ТОВ "ЗТМК" є управлінськими діями здійсненими Фондом Держмайна України на виконання постанов Кабінету Міністрів України, як суб`єктом управління в рамках Закону України "Про управління об`єктами державної власності", отже не підлягає оподаткуванню податком на додану вартість по ставці 20% відповідно до ст. 185, п. 14.1.191 ст. 14 ПК України.