1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/4790/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.,

за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І.

та представників:

позивача: Груба Д.І., Мирошніченко І.В.

відповідача: Перепеліцин К.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.04.2023

у справі № 910/4790/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно"

до Київської міської ради

про визнання укладеною додаткової угоди про поновлення договору,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно" (далі - ТОВ "УСКК "Україно", позивач) звернулося до суду з позовом до Київської міської ради (далі також - відповідач) про визнання укладеною з моменту набрання судовим рішенням законної сили додаткової угоди про поновлення договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), який зареєстровано в книзі договорів на право тимчасового користування землею 22.07.1994 за № 66-5-00001 (далі - Договір), у редакції, наведеній позивачем у прохальній частині позовної заяви.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправним ухиленням Київської міської ради від укладення додаткової угоди до Договору, про поновлення якого Київською міською радою було прийнято рішення від 20.11.2018 № 87/6138 "Про поновлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно" договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) для розміщення водно-спортивної бази на вул. Труханівській, 40 у Дніпровському районі м. Києва та внесення змін до нього", а також належним виконанням позивачем як орендарем умов Договору; користування позивачем спірною земельною ділянкою та внесення орендної плати за неї, що є підставою для визнання укладеною у судовому порядку додаткової угоди до Договору на той самий строк і на тих самих умовах на підставі положень ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

Справа розглядалась судами неодноразово.

За результатом розгляду справи рішенням Господарського суду міста Києва від 14.02.2023 у справі № 910/4790/20 (суддя Комарова О.С.) позов задоволено повністю, визнано укладеною, з моменту набрання судового рішення законної сили, додаткову угоду про поновлення договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), зареєстрованого в книзі договорів на право тимчасового користування землею 22.07.1994 за № 66-5-00001, та викладено у резолютивній частині судового рішення її редакцію.

Рішення мотивовано тим, що позовні вимоги є доведеними і обґрунтованими, оскільки позивач, вчинивши відповідні дії, спрямовані на поновлення Договору, мав легітимні очікування (законні сподівання) на продовження договірних відносин, а відповідачем рішення про поновлення Договору було прийнято лише 20.11.2018, але в подальшому відповідач протиправно ухилився від підписання додаткової угоди.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.04.2023 (колегія суддів: Козир Т.П. - головуючий, Коробенко Г.П., Михальська Ю.Б.) рішення Господарського суду міста Києва від 14.02.2023 у справі № 910/4790/20 скасовано, у позові відмовлено у зв`язку з тим, що прийняття Київською міською радою рішення про поновлення Договору у 2018 році не може бути підставою для поновлення Договору, дія якого припиналась з 23.07.2009.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.10.1993 Київською міською радою народних депутатів було прийнято рішення "Про вилучення і надання земель" № 4-а, згідно з яким УСКК "Україно" надано в тимчасове користування на умовах оренди строком на 5 років земельну ділянку площею 3,971 га під розміщення водно-спортивної бази за рахунок земель держлісфонду в кварталі 65 Дніпровського лісництва.

Згідно листа Управління "Київгенплан" від 31.01.1994 № 06-133/КПП, адресованого директору УСКК "Україна", забудова в районі передбачуваного розташування бази клубу "Україно" (затока Чорторий) не планується.

17.02.1994 Київською міською радою народних депутатів прийнято рішення "Про внесення змін в рішення Київської міськради народних депутатів № 4-а від 28.10.1993 року", відповідно до якого строк оренди було збільшено та визначено - 15 років.

01.04.1994 між Київською міськрадою народних депутатів та УСКК "Україно" було укладено Договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), згідно з пунктами 1.1, 1.2 якого УСКК "Україно" надається в тимчасове користування на умовах оренди строком на 15 років земельна ділянка площею 39740 кв. м за рахунок земель Дніпровського лісництва Дарницького лісопаркового господарства для розміщення водно-спортивної бази.

У пункті 2.1 Договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем згідно із Законом України "Про плату за землю" у розмірі одного земельного податку.

Згідно з підпунктом "а" пункту 3.2 Договору землекористувач має право, зокрема, зводити будівлі та споруди згідно з проектом та генеральним планом будівництва, затвердженими в установленому законом порядку і при наявності ордеру на виконання будівельних робіт; поновлювати договір після закінчення строку його дії.

Пунктом 4.4 Договору встановлено, що земельна ділянка надається без права вирубки зелених насаджень та без права спорудження капітальних будівель.

Договір було зареєстровано в книзі договорів на право тимчасового користування землею 22.07.1994 за № 1.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, з врахуванням зазначеного у пункті 1.2 строку, Договір діяв до 22.07.2009 включно, однак Договір не містить визначення умов, на яких здійснюється поновлення його дії.

Як зазначає позивач, що у період з лютого 1997 року по грудень 2008 року, на підставі рішення Київської міської ради № 11 від 17.02.1994 та дозволу на виконання будівельних робіт, наданого УДАБК м. Києва від 07.02.1997 № 39 та інспекції ДАБК від 01.10.2008 № 0793-8/р, позивачем здійснювались будівельні та монтажні роботи водно - спортивної бази, а також проводились чемпіонати та першості України з воднолижного спорту тощо.

Згідно з актом державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту, зареєстрованого УДАБК у м. Києві від 02.03.2009 № 065-09, було прийнято в експлуатацію 1-й пусковий комплекс будівництва тимчасового розміщення спортивної бази.

22.06.2009, за місяць до закінчення строку дії договору, ТОВ "УСКК "Україно" направило Київському міському голові лист-звернення від 22.06.2009 № 21 (вхідний № 24056 від 22.06.2009) про поновлення Договору на тих самих умовах, які були передбачені ним, та внесення змін до Договору щодо продовження строку його дії до 22.07.2024. До цього листа було додано угоду про внесення змін до Договору у двох примірниках.

ТОВ "УСКК "Україно" також подало до Київської міської ради клопотання про поновлення договору оренди земельної ділянки А-22080.

31.07.2009 Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) у листі № 05358/21082 повідомило ТОВ "УСКК "Україно" про те, що рішення Київської міської ради про внесення змін до Договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), що знаходиться в кварталі № 65 Дніпровського лісництва Дніпровського району м. Києва, не приймалося, питання щодо підписання запропонованої товариством угоди буде розглянуто після прийняття Київською міською радою відповідного рішення.

25.12.2009 ТОВ "УСКК "Україно" звернулось до Господарського суду міста Києва із позовом до Київської міської ради про зміну умов договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 01.04.1994, що набув чинності 22.07.1994, шляхом поновлення договору на строк до 22.07.2024 на умовах, визначених договором, та визнання укладеною додаткової угоди до договору, за результатами розгляду якого постановою Київського апеляційного господарського суду від 08.11.2011 у справі № 44/69, яка була залишена без змін постановою Вищого господарського суду України від 19.12.2012, у позові було відмовлено з підстав відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Позивач земельну ділянку Київській міській раді не повернув.

За зверненням ТОВ "УСКК "Україно" від 10.07.2015 за вих. № 11 Товариство з обмеженою відповідальністю "Деметра Плюс" розробило технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для розміщення водно-спортивної бази на вул. Труханівській, 40, у Дніпровському р-ні м. Києва.

09.11.2015 на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою було внесено відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку із кадастровим номером 8000000000:66:040:0013 площею 3,9740 га, розташованою за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Труханівська, 40 (витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 27.04.2017 № НВ-8000530482017). Згідно витягу із зазначеного реєстру земельна ділянка має обмеження у використанні - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах (площа на яку поширюється обмеження 3,0102 га), охоронна зона навколо об`єкта культурної спадщини (площа на яку поширюється обмеження 3,9740 га).

26.01.2016 Департамент земельних ресурсів направив ТОВ "УСКК "Україно" лист № 057041-1222 "Щодо поновлення та внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) (до справи А-22080)", в якому зазначив, що Департамент не заперечуватиме проти поновлення Договору за умови належності замовнику всіх розташованих на земельній ділянці об`єктів, відсутності заперечень Київської міської ради, приведення розміру орендної плати у відповідність до чинного законодавства, виконання обов`язків землекористувача та інших умов Договору та внесення змін до нього в частині заміни слова УСКК "Україно" на "ТОВ "УСКК "Україно" і доповнення тексту Договору словами та цифрами "на вул. Труханівській, 40, у Дніпровському районі м. Києва".

20.11.2018 Київська міська рада прийняла рішення № 87/6138 "Про поновлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно" договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) для розміщення водно-спортивної бази на вул. Труханівській, 40, у Дніпровському районі м. Києва та внесення змін до нього" (далі - Рішення).

Рішенням було передбачено поновити на 15 років Договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 22.07.1994 № 66-5-00001 площею 3,9740 га (кадастровий номер 8000000000:66:040:0013), укладений між Київською міськрадою народних депутатів та УСКК "Україно" для розміщення водно-спортивної бази (категорія земель - землі лісогосподарського призначення, код КВЦПЗ 09.02, справа А-22080) (пункт 1), та внести зміни до Договору, а саме, слова "УСКК "Україно" замінити словами "ТОВ "УСКК "Україно"; текст Договору доповнити словами та цифрами "на вул. Труханівській, 40, у Дніпровському районі м. Києва" (пункт 2).

Згідно з пунктом 3.1 Рішення на ТОВ "УСКК "Україно" покладено обов`язок у місячний строк надати до Департаменту земельних ресурсів документи, визначені чинним законодавством, для укладення додаткової угоди про поновлення та внесення змін до Договору.

15.01.2019 Департамент земельних ресурсів направив ТОВ "УСКК "Україно" лист № 05716-920, в якому повідомив про те, що згідно з положеннями Порядку набуття прав на землю із земельної комунальної власності у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міськради від 20.04.2017 № 241/2463, товариство повинно у місячний термін направити до Департаменту земельних ресурсів звернення щодо отримання проекту договору оренди земельної ділянки, додавши фотофіксацію земельної ділянки, будівель та споруд, розташованих на ній; щодо здійснення розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, зазначивши інформацію про фактичне використання земельної ділянки, будівель і споруд згідно з КВЕД та наявність (відсутність), орендарів цих будівель і споруд, додавши оригінал витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві, актуального на момент подачі відповідного звернення.

20.02.2019 ТОВ "УСКК "Україно" направило до Департаменту земельних ресурсів лист № 9 (від 20.02.2019 вх. № 057/2154), в якому просило департамент розробити додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки площею 3,9740 га, кадастровий номер 8000000000:66:040:0013, з урахуванням змін, передбачених рішенням від 20.11.2018, та надати орендареві для погодження згідно з положеннями Порядку.

27.03.2019 Департамент земельних ресурсів направив позивачу лист від 27.03.2019 № 05716-6163, в якому повідомив, що підготовка відповідного проекту договору може бути забезпечена після надання ТОВ "УСКК "Україно" актуального витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві, із зазначенням цільового призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548.

28.11.2019 було зареєстровано проект рішення Київської міської ради "Про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "Учбово-спортивний комерційний клуб "Україно" в поновленні договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 22 липня 1994 року № 66-5-00001 для розміщення водно-спортивної бази", проте матеріали справи не містять доказів його розгляду та прийняття на сесії міської ради.

Згідно з актом обстеження земельної ділянки від 28.10.2019 на зазначеній земельній ділянці, огородженій парканом, розташовано будівлі і споруди спортивної бази та плавальні засоби, решта території вкрита зеленими насадженнями.

24.02.2020 ТОВ "УСКК "Україно" направило лист до Київської міськради (від 24.02.2020 вх. № 08/4428), в якому зазначило, що з моменту прийняття Київською міською радою Рішення Департамент земельних ресурсів зволікає із підготовкою проекту додаткової угоди про поновлення Договору; звернуло увагу на те, що вимога стосовно надання товариством витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства. Оскільки ТОВ "УСКК "Україно" продовжує користуватися земельною ділянкою площею 3,9740 га, розташованою за адресою: м. Київ, Дніпровський р-н, вул. Труханівська, 40, Київською міською радою прийнято рішення про поновлення зазначеного договору, яке наразі є чинним, а також, беручи до уваги те, що Департамент земельних ресурсів зволікає із підготовкою проекту додаткової угоди про поновлення вказаного договору, товариство повідомило Київську міську раду, що самостійно розробило та підписало відповідний проект у двох екземплярах, які додало до листа.

Згідно з нотаріально посвідченими свідоцтвом про перебування ОСОБА_1 (генерального директора ТОВ "УСКК "Україно") у приміщенні нотаріуса 16.03.2020 та заявою свідка ОСОБА_1 від 25.03.2020 уповноважений представник Київської міської ради не з`явився до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Тетяни Миколаївни 16.03.2020 о 12:00, а також Київська міська рада жодним чином не повідомила ТОВ "УСКК "Україно" про причини, які б унеможливили явку уповноваженого представника Київської міської ради для підписання та нотаріального посвідчення додаткової угоди про поновлення Договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).

Згідно з листом ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДФС у м. Києві від 17.09.2015 за вих. № 20999/10/26-53-15-03-08, станом на 17.09.2015 ТОВ "УССК "Україно" не має заборгованості з орендної плати за землю за визначеними в податковій декларації зобов`язаннями. За копіями податкових декларацій по сплаті орендної плати за землю за період 2009 - 2019 роки річний розмір орендної плати змінювався з 3 317,20 грн у 2009 році до 56 362,21 грн у 2019 році.

Також судами попередніх інстанцій встановлено, що на спірній земельній ділянці розташовано ряд об`єктів нерухомого майна, власниками яких зареєстровані як позивач, так і інші особи - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та Товариство з обмеженою відповідальністю "Водний стадіон "Україна", право власності на які було зареєстровано у липні 2021 року, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

З урахуванням викладеного, на підставі ст. 116, ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, п. 34 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що чинним на момент виникнення спірних правовідносин законодавством не було передбачено автоматичного поновлення договорів оренди землі, а реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки в разі відсутності заперечень з боку сторін була можлива лише за наявності рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Також, керуючись ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), зважаючи на те, що постановою Київського апеляційного господарського суду від 08.11.2011 у справі № 44/69, яка набрала законної сили, було встановлено, що рішення щодо передачі земельної ділянки в оренду після закінчення строку дії Договору Київською міською радою не приймалося, суд апеляційної інстанції встановив, що Договір припинився 22.07.2009 (діяв до 22.07.2009 включно), тобто припинилися орендні відносини між сторонами.

Однак в порушення ст. 34 Закону України "Про оренду землі" позивач не повернув земельну ділянку орендодавцеві, продовжив її утримувати і здійснювати забудову.

При цьому судом апеляційної інстанції були відхилені доводи позивача про те, що його переважне право на поновлення Договору не вичерпало свою дію, не було обмежено у часі і тривало до 2018 року, коли Київською міською радою було прийняте Рішення про поновлення Договору, оскільки суперечать приписам ст. 34 Закону України "Про оренду землі", тому прийняття Рішення Київською міською радою не може бути підставою для поновлення Договору, дія якого припинилась з 23.07.2009. Обставини щодо наявності на спірній земельній ділянці належних позивачу об`єктів нерухомого майна, за встановленого факту припинення Договору, також не може бути підставою для поновлення Договору, позивач має право вирішувати питання щодо оформлення права користування земельною ділянкою під належними йому об`єктами в порядку, визначеному Земельним кодексом України.

Крім того, щодо доводів про набуття права власності на окремі об`єкти нерухомого майна іншими особами, суд апеляційної інстанції зазначив, що згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності за цими особами було зареєстровано у липні 2021 року, тобто через 12 років після припинення Договору, (у розділах "підстава для державної реєстрації" зазначено, що акти до договору про будівництво були складені у квітні 2021 року), отже рішення суду у даній справі не впливає на їхні права, а питання оформлення права користування земельними ділянками у такому випадку має вирішуватися у встановленому чинним законодавством порядку. При цьому питання законності здійсненого будівництва на спірній земельній ділянці не відноситься до предмета спору у цій справі.

З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанцій дійшов висновку про відмову у позові у зв`язку з відсутністю правових підстав для поновлення Договору відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції, ТОВ "УСКК "Україно" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначену постанову та залишити в силі рішення місцевого господарського суду.

Скаржник мотивує подання касаційної скарги на підставі п. п. 1, 3, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України.

За доводами скаржника суд апеляційної інстанції:

- в порушення ст. ст. 86, 209, 210, 252, 270 ГПК України та вказівок, викладених у постанові Верховного Суду від 09.11.2021 у даній справі, не дослідив зібрані у справі докази, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, в частині вирішення питання щодо прийняття або неприйняття Київською міською радою рішення щодо передачі земельної ділянки в оренду після закінчення строку дії Договору (п. 1 ч. 3 ст. 310 ГПК України), що призвело до безпідставного застосування ч. 4 ст. 75 ГПК України в сукупності з неправильним трактуванням висновків Вищого господарського суду України у постанові від 19.12.2012 у справі № 44/69;

- неправильно застосував положення ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній до 12.03.2011) у системному зв`язку з положеннями ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на дату закінчення строку дії Договору - 22.07.2009) та п. 34 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", без належного виконання обов`язкових для суду апеляційної інстанції вказівок, викладених у постанові Верховного Суду від 09.11.2021 у даній справі, та без врахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 26.10.2021 у справі № 910/5710/19, від 26.03.2019 у справі № 910/1335/17, від 24.01.2019 у справі № 904/869/18, від 10.01.2019 у справі № 911/3998/16, від 11.12.2018 у справі № 923/111/18, від 06.12.2018 у справі № 925/1651/17, від 03.04.2018 у справі № 904/8168/17, від 22.02.2018 у справі № 922/1008/17;

- неправильно застосував положення ст. ст. 31, 34 Закону України "Про оренду землі" у системному зв`язку з положеннями ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України та п. 34 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на дату закінчення строку дії Договору - 22.07.2009) без урахування висновку, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.02.2021 у справі № 804/4362/18, щодо обов`язків міської ради, які виникають у останньої після закінчення строку дії договору оренди землі, що призвело до безпідставного ототожнення понять "поновлення договору оренди землі після його припинення" та "можливості отримати судовий захист щодо поновлення договору оренди землі після його припинення".

Також, за доводами скаржника, відсутні висновки Верховного Суду щодо порядку поновлення договору оренди землі за ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакціях, чинних до 12.03.2011) та щодо ототожнення чи розмежування понять "переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк" і "поновлення договору оренди землі" у ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакціях, чинних до 12.03.2011), а саме:

- чи розрізняє ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакціях, чинних до 12.03.2011) процедуру поновлення договору оренди землі та процедуру укладення такого договору на новий строк;

- чи встановлює ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакціях, чинних до 12.03.2011) загальне та спеціальне правила продовження орендних правовідносин;


................
Перейти до повного тексту