1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2023 року

м. Київ

справа № 360/2427/21

адміністративне провадження № К/990/37752/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Губської О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Луганського апеляційного суду про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення від 02 квітня 2020 року №50-к/тр/а, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та стягнення моральної шкоди, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Луганського апеляційного суду на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року (головуючий суддя - Тихонов І.В.), на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2022 року (головуючий суддя - Гаврищук Т.Г., судді: Блохін А.А., Сіваченко І.В.,)

І. СУТЬ СПОРУ

1. У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулась до суду із позовом до Луганського апеляційного суду (далі - відповідач), в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. керівника апарату Луганського апеляційного суду № 50-к/тр/а від 02 квітня 2021 року "Про звільнення ОСОБА_1 " з посади начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду та поновити на вказаній посаді;

- стягнути з Луганського апеляційного суду на користь ОСОБА_1 виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу;

- стягнути з Луганського апеляційного суду на користь позивачки компенсацію на відшкодування моральної шкоди, завданої незаконним рішенням відповідача, у розмірі 200000 гривень.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуваний наказ прийнято із порушенням вимог пункту 2 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), статей 23, 24 Закону України від 21 січня 1994 року № 3855-XII "Про державну таємницю" (далі - Закон № 3855-XII) та пунктів 49, 55, 61, 61 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939 (далі - Порядок №939).

3. Позивачка наголосила, що в.о. керівника апарату Луганського апеляційного суду, ігноруючи вимоги чинного законодавства, після отримання судових рішень про її поновлення на посаді, приймав накази про поновлення та одразу звільняв на підставі відсутності в неї допуску до державної таємниці.

II.ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. 09 січня 2019 року ОСОБА_1 призначено на посаду начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду в порядку переведення з Апеляційного суду Луганської області.

5. 04 вересня 2019 року позивачку звільнено із займаної посади за перевищення службових повноважень відповідно до пункту 4 частини першої статті 87 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон №889-VIII).

6. Не погоджуючись із своїм звільненням, ОСОБА_1 оскаржила своє звільнення до суду.

7. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року у справі №360/4354/19 визнано протиправним та скасовано наказ № 96-ос/а від 04 вересня 2019 року "Про звільнення ОСОБА_1". Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду з 04 вересня 2019 року.

8. 01 червня 2020 року наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду № 69-к/т позивачку поновлено на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду з 04 вересня 2019 року.

9. 25 червня 2020 року наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду № 95-к/тр/а ОСОБА_1 звільнено з посади начальника відділу з режимно-секретної роботи за пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП України, у зв`язку зі скасуванням допуску до державної таємниці, оскільки виконання покладених на неї обов`язків потребує доступу до державної таємниці.

10. Не погоджуючись із своїм звільненням, ОСОБА_1 оскаржила своє звільнення до суду.

11. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року у справі №360/2775/20 визнано протиправним та скасовано наказ Луганського апеляційного суду від 25 червня 2020 року №95-к/тр/а "Про звільнення ОСОБА_1". Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду з 26 червня 2020 року.

12. Згідно із наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду від 10 грудня 2020 року № 246-к/тр/а ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи з 26 червня 2020 року.

13. 11 грудня 2020 року наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду №248-к/тр/а ОСОБА_1 звільнено з посади начальника відділу з режимно-секретної роботи на підставі статті 26 Закону України від 21 січня 1994 року № 3855-XII "Про державну таємницю" (далі - Закон № 3855-XII), пункту 87 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939 (далі - Порядок №939), пункту 2 частини першої статті 40 КЗпП України у зв`язку зі скасуванням допуску до державної таємниці.

14. Не погоджуючись із своїм звільненням, ОСОБА_1 оскаржила своє звільнення до суду.

15. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 31 березня 2021 року у справі № 360/26/21 визнано протиправним та скасовано наказ Луганського апеляційного суду від 11 грудня 2020 року №248-к/тр/а "Про звільнення ОСОБА_1". Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду з 12 грудня 2020 року.

16. Згідно з наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду від 01 квітня 2021 року № 48-к/тр/а ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи з 12 грудня 2020 року.

17. 02 квітня 2021 року наказом керівника апарату Луганського апеляційного суду № 50-к/тр/а (далі - спірний наказ, Наказ № 50-к/тр/а) ОСОБА_1 звільнено з посади начальника відділу з режимно-секретної роботи за пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП України у зв`язку зі скасуванням допуску до державної таємниці.

18. У вказаному наказі зазначено, що розпорядчі документи Луганським апеляційним судом відповідно до статті 29 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", щодо звільнення ОСОБА_1 не видавались. А тому, враховуючи, що розпорядчий документ керівника апарату Луганського апеляційного суду "Про звільнення ОСОБА_1" від 11 грудня 2020 року за №248-к/тр/а є чинним, позивачку було звільнено.

19. Не погоджуючись із своїм звільненням, позивачка звернулась до суду.

III.ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року, залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2022 року, позовні вимоги задоволено частково.

20.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Луганського апеляційного суду від 02 квітня 2020 року № 50-к/тр/а "Про звільнення ОСОБА_1".

20.2. Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу з режимно-секретної роботи Луганського апеляційного суду з 03 квітня 2021 року.

20.3. Стягнуто з Луганського апеляційного суду на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 03 квітня 2021 року по 27 вересня 2021 року в сумі 105238,80 грн (сто п`ять тисяч двісті тридцять вісім грн. 80 коп.) з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.

20.4. Стягнуто з Луганського апеляційного суду на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 20000,00 грн (двадцять тисяч грн 00 коп.).

20.5. У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

20.6. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Луганського апеляційного суду на користь позивачки судові витрати зі сплати судового збору в сумі 200,00 грн (двісті грн 00 коп.).

20.7. Допущено до негайного виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді.

20.8. Допущено до негайного виконання рішення суду в частині стягнення на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах стягнення за один місяць в сумі 16662,81 грн (шістнадцять тисяч шістсот шістдесят дві грн 81 коп.) з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.

21. Приймаючи оскаржувані рішення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про порушення відповідачем процедури та порядку розгляду питання про надання допуску та доступу до державної таємниці, визначеної Законом № 3855 та Порядком № 939. Відповідачем не надано та не наведено будь-яких доказів, які б підтверджували наявність чи відсутність у позивачки обставин, передбачених частиною першою статті 23 Закону №3855 (підстави для відмови у наданні допуску до державної таємниці).

22. Суди вказали, що неподання відповідачем після поновлення позивачки на посаді до органу Служби безпеки України необхідних документів для розгляду питання про надання ОСОБА_1 допуску до державної таємниці та проведення відносно неї перевірки у зв`язку з таким допуском, нездійснення дій щодо проведення з позивачкою передбачених чинним законодавством інструктажів свідчать про небажання відповідача поновлювати ОСОБА_1 на посаді.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

23. Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Луганський апеляційний суд звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, прийнявши нове судове рішення про відмову задоволення позовних вимог.

24. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 лютого 2023 року відкрито касаційне провадження у цій справі на підставі пунктів 3, 4 частини четвертої статті 328 КАС України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу).

25. У касаційні скарзі вказано, що на момент подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статей 29, 155 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", статті 17 Закону України "Про державну службу" стосовно розмежування повноважень голови апеляційного суду та керівника апарату відносно державних службовців апарату суду в частині видання наказу про звільнення.

26. Відповідач у скарзі зазначає, що судом першої інстанції було порушено норми статей 48,49 КАС України, внаслідок не залучення до участі у справі керівника апарату Луганського апеляційного суду, що за змістом відповідає пункту 4 частини 3 статті 353 КАС України (суд прийняв рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі).

27. Також у касаційній скарзі представник відповідача просив винести на розгляд Палати, Об`єднаної Палати або Великої Палати Верховного Суду питання щодо скасованих наказів про звільнення для надання належної правової оцінки та висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, вирішення неоднакового трактування закону і визначення єдиної позиції.

28. Позивачка подала до Верховного Суду клопотання/заяву, просила, керуючись статтею 44 КАС України, при розгляді цієї справи врахувати рішення судів першої, апеляційної та касаційної інстанцій у справах №360/2775/21, №360/26/21, №360/2727/21 та залишити касаційну скаргу керівника Луганського апеляційного суду без задоволення, а рішення першої та апеляційної інстанцій без змін.

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

29. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

30. Згідно із пунктом 2 частини першої статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку, зокрема, в разі відмови у наданні допуску до державної таємниці або скасування допуску до державної таємниці, якщо виконання покладених на нього обов`язків вимагає доступу до державної таємниці.

31. Статтею 17 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон № 889-VIII) передбачено, що повноваження керівника державної служби здійснюють:

1) у Секретаріаті Кабінету Міністрів України - Державний секретар Кабінету Міністрів України;

2) у міністерстві - державний секретар міністерства;

3) в іншому центральному органі виконавчої влади - керівник відповідного органу;

3-1) у місцевих державних адміністраціях:

керівник апарату - в апараті місцевої державної адміністрації та її структурних підрозділах (крім структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права);

керівник структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права - у такому підрозділі;

4) у державних органах, посади керівників яких належать до посад державної служби, - керівник відповідного органу;

5) в інших державних органах або в разі прямого підпорядкування окремій особі, яка займає політичну посаду, - керівник апарату (секретаріату).

Керівник державної служби:

1) організовує планування роботи з персоналом державного органу, в тому числі організовує проведення конкурсів на зайняття посад державної служби категорій "Б" і "В", забезпечує прозорість і об`єктивність таких конкурсів відповідно до вимог цього Закону;

2) забезпечує планування службової кар`єри, планове заміщення посад державної служби підготовленими фахівцями згідно з вимогами до професійної компетентності та стимулює просування по службі;

3) забезпечує своєчасне оприлюднення та передачу центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, інформації про вакантні посади державної служби з метою формування єдиного переліку вакантних посад державної служби, який оприлюднюється;

4) призначає громадян України, які пройшли конкурсний відбір, на посади державної служби категорій "Б" і "В", звільняє з таких посад відповідно до цього Закону;

4-1) укладає та розриває контракти про проходження державної служби відповідно до пункту 3 частини другої статті 34 цього Закону у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України;

5) присвоює ранги державним службовцям державного органу, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";

6) забезпечує підвищення кваліфікації державних службовців державного органу;

7) здійснює планування навчання персоналу державного органу з метою вдосконалення рівня володіння державними службовцями державною мовою, регіональною мовою або мовою національних меншин, визначеною відповідно до закону, а також іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи, у випадках, якщо володіння такою мовою є обов`язковим відповідно до цього Закону;

8) здійснює контроль за дотриманням виконавської та службової дисципліни в державному органі та умов контрактів про проходження державної служби (у разі укладення);

9) розглядає скарги на дії або бездіяльність державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";

10) приймає у межах наданих повноважень рішення про заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";

11) виконує функції роботодавця стосовно працівників державного органу, які не є державними службовцями;

12) створює належні для роботи умови та їх матеріально-технічне забезпечення;

13) здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Керівник державної служби має право делегувати окремі повноваження, визначені частиною другою цієї статті, керівникам самостійних структурних підрозділів апарату та територіальних органів чи відокремлених підрозділів центрального органу виконавчої влади в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

32. Статтею 29 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" визначено, що голова апеляційного суду:

1) представляє суд як орган державної влади у зносинах з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами;

2) визначає адміністративні повноваження заступників голови апеляційного суду;

3) контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посади керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, вносить подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства;

4) видає на підставі акта про призначення судді на посаду, переведення судді, звільнення судді з посади, а також у зв`язку з припиненням повноважень судді відповідний наказ;

5) повідомляє Вищу кваліфікаційну комісію суддів України та Державну судову адміністрацію України, а також через веб-портал судової влади про вакантні посади суддів в апеляційному суді у триденний строк з дня їх утворення;

6) забезпечує виконання рішень зборів суддів апеляційного суду;

7) організовує ведення та аналіз судової статистики, організовує вивчення та узагальнення судової практики, інформаційно-аналітичне забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства;

8) сприяє виконанню вимог щодо підтримання кваліфікації суддів апеляційного суду та підвищення їхнього професійного рівня;

9) здійснює повноваження слідчого судді та призначає з числа суддів апеляційного суду суддів (суддю) для здійснення таких повноважень у випадках, визначених процесуальним законом;

10) здійснює інші повноваження, визначені законом.

Голова апеляційного суду з питань, що належать до його адміністративних повноважень, видає накази і розпорядження.

У разі відсутності голови апеляційного суду його адміністративні повноваження здійснює один із заступників голови суду за визначенням голови суду, за відсутності такого визначення - заступник голови суду, який має більший стаж роботи на посаді судді, а в разі відсутності заступника голови суду - суддя цього суду, який має більший стаж роботи на посаді судді.

33. Відповідно до статті 155 Закону № 1402-VIII організаційне забезпечення роботи суду здійснює його апарат, який очолює керівник апарату.

Положення про апарат суду розробляється на підставі типового положення про апарат суду та затверджується зборами суддів відповідного суду. Тимчасове положення про апарат новоутвореного суду затверджується тимчасово виконуючим обов`язки керівника апарату цього суду.

Типове положення про апарат суду затверджує Державна судова адміністрація України за погодженням із Вищою радою правосуддя.

Керівник апарату суду несе персональну відповідальність за належне організаційне забезпечення суду, суддів та судового процесу, функціонування Єдиної судової інформаційної (автоматизованої) системи, інформує збори суддів про свою діяльність. Збори суддів можуть висловити недовіру керівнику апарату суду, що має наслідком звільнення його з посади.

Керівника апарату місцевого суду, його заступника призначає за погодженням голови відповідного суду на посаду та звільняє з посади начальник відповідного територіального управління Державної судової адміністрації України, а керівників апаратів апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду, Верховного Суду, їх заступників призначає за погодженням голови відповідного суду на посаду та звільняє з посади Голова Державної судової адміністрації України.

Керівник апарату суду призначає на посаду та звільняє з посади працівників апарату суду, застосовує до них заохочення та накладає дисциплінарні стягнення. Добір працівників апарату суду здійснюється на конкурсній основі, крім випадків переведення державних службовців відповідно до законодавства про державну службу.

Правовий статус працівників апарату суду визначається Законом України "Про державну службу" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Структура і штатна чисельність апаратів місцевих судів за погодженням із головою суду затверджуються відповідним територіальним управлінням Державної судової адміністрації України, апаратів апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів - Державною судовою адміністрацією України за погодженням з головою суду в межах видатків на утримання відповідного суду. Тимчасова структура та тимчасова штатна чисельність апарату новоутвореного суду затверджується тимчасово виконуючим обов`язки керівника апарату цього суду за погодженням із Головою Державної судової адміністрації України.

В апаратах судів можуть створюватися управління, відділи, сектори, що здійснюють свої функції на підставі положень, які затверджуються керівником апарату відповідного суду.

В апараті вищого спеціалізованого суду утворюється самостійний структурний підрозділ для організаційного забезпечення роботи апеляційної палати цього суду, діяльність якого підконтрольна і керівник якого підпорядковується голові апеляційної палати вищого спеціалізованого суду. Цей підрозділ з питань забезпечення діяльності апеляційної палати не підпорядковується керівнику апарату вищого спеціалізованого суду.

Апаратом суду забезпечується ведення особових справ суддів у порядку, визначеному Державною судовою адміністрацією України за погодженням з Радою суддів України.

В апараті суду утворюється канцелярія, яка щоденно протягом робочого часу суду забезпечує прийняття та реєстрацію документів, що подаються до відповідного суду. Канцелярія також виконує інші завдання, визначені положенням, затвердженим керівником апарату відповідного суду.

До штату апарату судів входять також секретарі судового засідання, наукові консультанти та судові розпорядники. Наукові консультанти повинні мати науковий ступінь.

34. Суспільні відносини, пов`язані з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці з метою захисту національної безпеки України регулює Закон України від 21 січня 1994 року № 3855-XII "Про державну таємницю".

35. Відповідно до частини першої статті 21 Закону № 3855-XII в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, що провадять діяльність, пов`язану з державною таємницею, з метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи (далі - РСО), які підпорядковуються безпосередньо керівнику державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації.


................
Перейти до повного тексту