ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2023 року
м. Київ
справа № 640/20189/20
адміністративне провадження № К/9901/9079/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
судді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Данилевич Н.А., Кашпур О.В.
розглянув як суд касаційної інстанції у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у адміністративній справі матеріалами справу №640/20189/20
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Антимонопольного комітету України в особі Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, за участю третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Уралтурбо Україна" - про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Антимонопольного комітету України на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Аліменка В.О., суддів Кучми А.Ю., Бєлової Л.В.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - позивач, АТ "Укртрансгаз") звернулося до суду з позовом до Антимонопольного комітету України (далі - АМК України) в особі Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - відповідач) з вимогою скасувати рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель від 10.08.2020 №15277-р/пк-пз.
2. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.09.2020 відкрито спрощене позовне провадження в справі без проведення судового засідання та виклику сторін, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Уралтурбо Україна" (далі - третя особа, ТОВ "Уралтурбо Україна").
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.10.2020 позов задоволено повністю.
4. Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, ТОВ "Уралтурбо Україна" та відповідач подали апеляційні скарги, в яких просили скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02.02.2021 апеляційні скарги ТОВ "Уралтурбо Україна" та відповідача задоволено частково, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.10.2020 скасовано, провадження у справі №640/20189/20 закрито.
6. Провадження у справі закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку з порушенням правил юрисдикції адміністративних судів, установлених статтею 19 КАС України.
7. Закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції виходив з того, що спір між учасниками у цій справі не є спором у сфері публічно-правових відносин, а тому, з урахуванням суб`єктного складу сторін, має вирішуватися за правилами господарського судочинства.
8. Так, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що предметом спору у цій справі є незгода позивача із рішенням АМК України в особі Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель. Відповідачем надано суду роздруківку оголошення про проведення торгів, оприлюдненого на вебпорталі Уповноваженого органу, яка містить інформацію про закупівлю №UА-2020-04-17-003102-с, а також копію договору від 12.10.2020 №Т-75/2010000133, укладеного за результатами зазначеної закупівлі між АТ "Укртрансгаз" та переможцем процедури закупівлі Enserv Euroquip Energy Industry Equipment Sales and Service GmbH. Ураховуючи викладене, цей позов спрямований на захист прав у сфері господарських правовідносин, а не публічно-правових відносин, що виключає можливість його розгляду та вирішення у порядку адміністративного судочинства. До таких висновків суд апеляційної інстанції дійшов на підставі правових позицій, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.05.2019 у справі №918/843/17 та у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.05.2020 у справі №826/10147/18, від 14.05.2020 у справі №640/10608/19.
ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
9. 15.05.2021 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга АМК України, у якій відповідач просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02.02.2021 та ухвалити нове рішення, яким справу направити для продовження розгляду.
10. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що, ухвалюючи оскаржуване рішення, суд апеляційної інстанції помилково посилався на позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 14.05.2019 у справі №918/843/17, яка не є аналогічною та не стосується спірних правовідносин. У цій справі Велика Палата Верховного Суду вважає, що позов спрямований на захисті прав у сфері господарських правовідносин, оскільки у вказаній справі позивач є учасник процедури закупівлі, а відповідач - замовник, а предметом спору є рішення, дії чи бездіяльність саме організатора процедури закупівлі (замовника). Таким чином, на переконання скаржника, суд апеляційної інстанції ототожнив АМК України з організатором процедури закупівлі та дійшов помилкового висновку, що спір у цій справі підлягає розгляду в порядку господарського судочинства. Скаржник наполягає, що у цьому випадку спір виник між суб`єктом господарювання (АТ "Укртрансгаз") і суб`єктом владних повноважень (АМК України) щодо рішення Колегії (як органу оскарження) від 10.08.2020 №15277-р/пк-пз, а отже, спрямований на захист прав та інтересів у публічно-правових відносинах.
11. Скаржник зауважує, що, відповідно до постанов Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.12.2019 в справі №910/8183/19 та від 10.12.2019 в справі №910/8208/19, зокрема, що "Справи у спорах щодо оскарження рішень органів АМК України, які прийняті за наслідком розгляду скарг учасників торгів, поданих в процедурах публічних закупівель, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства".
12. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Данилевич Н.А., Кашпур О.В.
13. Ухвалою Суду від 15.04.2021 відкрито касаційне провадження за вказано скаргою.
14. Від позивача надійшли пояснення на касаційну скаргу відповідача, в яких він підтримав доводи АМК України.
ІІІ. Джерела права та акти їхнього застосування
15. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Згідно з пунктами 1-2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
17. На підставі пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
18. Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
19. Частиною першою статті 27 КАС України визначено, що адміністративні справи з приводу оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України чи іншого суб`єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, крім випадків, визначених цим Кодексом, адміністративні справи з приводу оскарження рішень Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та рішень у сфері державної допомоги суб`єктам господарювання, адміністративні справи за позовом Антимонопольного комітету України у сфері державної допомоги суб`єктам господарювання, адміністративні справи, відповідачем у яких є дипломатичне представництво чи консульська установа України, їх посадова чи службова особа, а також адміністративні справи про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії вирішуються окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
20. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
21. Статтею 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що цей Кодекс визначає юрисдикцію та повноваження господарських судів, установлює порядок здійснення судочинства у господарських судах.
22. Пунктом 7 частини першої статті 20 ГПК України визначено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають з відносин, пов`язаних із захистом економічної конкуренції, обмеженням монополізму в господарській діяльності, захистом від недобросовісної конкуренції, в тому числі у спорах, пов`язаних з оскарженням рішень Антимонопольного комітету України, а також справи за заявами органів Антимонопольного комітету України з питань, віднесених законом до їх компетенції, крім спорів, які віднесені до юрисдикції Вищого суду з питань інтелектуальної власності.
23. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад врегульовані спеціальним Законом України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII).