1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2023 року

м. Київ

справа № 420/343/22

адміністративне провадження № К/990/16718/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року (колегія суддів: Бітов А.І., Лук`янчук О.В., Ступакова І.Г.) у справі №420/343/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправними дій,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про:

- визнання протиправними дій ГУПФ України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні з 01 липня 2021 року в повному розмірі доплати до пенсії згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - Постанова №713);

- зобов`язання ГУПФ України в Одеській області нарахувати та виплатити з 01 липня 2021 року щомісячну доплату у розмірі 2 000 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" ОСОБА_1, в повному обсязі без обмеження її максимальним розміром, з урахуванням раніше виплачених сум.

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії ГУПФ України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні щомісячної доплати до пенсії, передбаченої Постановою №713 у розмірі 2 000 грн. з 01 липня 2021 року.

Зобов`язано ГУПФ України в Одеській області нарахувати та виплатити з 01 липня 2021 року щомісячну доплату у розмірі 2 000 грн. відповідно до Постанови №713 ОСОБА_1, з урахуванням раніше виплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2022 року скасовано. Ухвалено нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову.

4. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Ухвалою Верховного Суду від 14.07.2022 відкрито касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

6. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в її задоволенні, постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

7. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

8. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУПФ України в Одеській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

10. На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2018 року у справі №815/695/18 ГУПФ України в Одеській області 01 серпня 2018 року здійснено перерахунок пенсії позивача з 01 січня 2016 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 31 січня 2018 року №4422 виданої Ліквідаційною комісією ГУМВС в Одеській області.

11. Після перерахунку розмір пенсії позивача склав 28 467,10 грн., а з 01 вересня 2018 року - 27 544,30 грн.

01 липня 2021 року ГУПФ України в Одеській області здійснено перерахунок пенсії позивача розмір якої склав 27 393,10 грн. з урахуванням максимального розміру пенсії.

12. 28 грудня 2021 року представник позивача направив до ГУПФ України в Одеській області запит, в якому просив встановити доплату до пенсії позивача у розмірі 2000 грн. на підставі Постанови №713 та виплачувати доплату з 01 липня 2021 року без урахування максимального розміру.

13. Листом від 31 грудня 2021 року №1500-0308-8/168859 ГУПФ України в Одеській області повідомило, що пенсія ОСОБА_1 перераховувалася 01 серпня 2018 року на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2018 року по справі №815/695/18. Оскільки основний розмір пенсії складав 4 775,94 грн., а після перерахунку - 21 530,80 грн., щомісячна доплата згідно Постанови №713 з 01 липня 2021 року відсутня. Також, оскільки рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28 березня 2018 року по справі №815/695/18 встановлено з 01 січня 2016 року перерахунок пенсії без обмеження максимального розміру, тому максимальний розмір визначений на зазначену дату.

14. Вважаючи протиправною невиплату йому доплати до пенсії у розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови № 713, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Частково задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що позивачу на підставі постанови №713 повинна виплачуватись доплата у розмірі 2000, 00 грн, оскільки Урядом з 01.01.2016 не приймались рішення про зміну будь-яких складових грошового забезпечення поліцейських, а перерахунок пенсії позивача у січні 2022 року був обумовлений відновленням порушеного права позивача на отримання належного розміру пенсії після скасування рішенням суду, яке набрало законної сили, у справі № 826/12704/18, пункту 3 постанови №103, на підставі якого 24.03.2018 був здійснений перерахунок пенсії позивача у неналежному розмірі, а саме без урахування щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень). 16. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив із того, що проведений на виконання судового рішення по справі №420/18380/21 перерахунок пенсії позивача відбувся не з метою відновлення порушеного права позивача, набутого у 2018 році, а фактично внаслідок зміни правового регулювання спірних правовідносин після набрання законної сили рішенням суду у справі № 826/12704/18 у 2019 році, внаслідок чого змінились складові грошового забезпечення, вказаний перерахунок є перерахунком пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови № 713 є обставинною, що виключає можливість встановлення щомісячної доплати, виплата якої передбачена першим абзацом цього ж пункту постанови №713.

ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. Касаційна скарга обґрунтована тим, що перерахунок пенсії згідно із абзацом третім пункту 1 постанови № 713, проведення якого виключає можливість встановлення щомісячної доплати в розмірі 2000, 00 грн, передбаченої абзацом першим цього ж пункту постанови № 713 полягає у його здійсненні у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а не з метою усунення порушення права особи на належний розмір пенсії на виконання судового рішення, яке набрало законної сили. Відтак, позивач зазначає, що він має право на доплату до його пенсії у розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови № 713.

18. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ вказує на законність та обґрунтованість постанови суду апеляційної інстанції, оскільки до перерахунку розмір пенсії позивача складав 4775,94 грн, а після перерахунку 21530,80 грн, відтак у позивача відсутнє право на отримання щомісячної доплати згідно з вимогами постанови №713.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з наступного.

20. Ключовим у цій справі є питання про наявність правових підстав для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до Постанови № 713.

21. Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі в органах внутрішніх справ регулює Закон №2262-ХІІ.

22. Відповідно до положень ст. 63 Закону №2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

23. З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб прийнято Постанову № 713.


................
Перейти до повного тексту