1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року

м. Київ

справа №640/20223/20

адміністративне провадження № К/9901/43554/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/20223/20

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації Павловського Сергія Анатолійовича, Управління соціального захисту населення Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2021 року (головуючий суддя Григорович П.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року (колегія суддів: головуючий суддя Файдюк В.В., судді Мєзєнцев Є.І., Собків Я.М.),

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Позивач звернулася до суду з позовом до Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації Павловського Сергія Анатолійовича, Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, в якому просила:

2. визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Святошинської районної в міста Києві державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1";

3. визнати протиправним та скасувати висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році, що затверджений розпорядженням Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр, в частині відносно ОСОБА_1 ;

4. визнати протиправним та скасувати розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр "Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році", в частині відносно ОСОБА_1 .

5. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 224-к/тр "Про передачу справ і довіреного у зв`язку з виконанням посадових обов`язків майна, виплату компенсації та невикористані дні щорічної та додаткової відпусток ОСОБА_1, внесення змін до розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1".

6. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 225-к/тр "Про звільнення ОСОБА_1".

7. Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника управління соціального захисту населення Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації.

8. Стягнути зі Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі, визначеній на момент ухвалення судового рішення по даній справі.

9. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, оскільки прийняті відповідачами оскаржувані акти індивідуальної дії є протиправними, а звільнення Позивача з посади є незаконним, чим порушено її право на працю, такі акти мають бути скасовані судом в силу своєї протиправності, а порушені права поновленні у заявлений позивачем спосіб.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2.1. Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року, адміністративний позов задоволено частково.

2.2. Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Святошинської районної в міста Києві державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1".

2.3. Визнано протиправним та скасовано висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році, що затверджений розпорядженням Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр, в частині відносно ОСОБА_1 .

2.4. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр "Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році", в частині відносно ОСОБА_1 .

2.5. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 224-к/тр "Про передачу справ і довіреного у зв`язку з виконанням посадових обов`язків майна, виплату компенсації та невикористані дні щорічної та додаткової відпусток ОСОБА_1, внесення змін до розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1".

2.6. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Голови Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації від 01 грудня 2020 року № 225-к/тр "Про звільнення ОСОБА_1".

2.7. Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника управління соціального захисту населення Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації з 02 грудня 2020 року.

2.8. Стягнуто з Управління соціального захисту населення Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 02 грудня 2020 року по 30 червня 2021 року в сумі 131563,00 грн.

2.9. В іншій частині позову відмовлено.

2.10. Задовольняючи позов частково суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що формулювання частини 5 статті 65 Закону України "Про державну службу" дає підстави вважати, що за вчинення відповідного дисциплінарного проступку (зокрема, перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення) можуть бути застосовані і інші види дисциплінарних стягнень, менш суворі ніж звільнення. Крім того, голова Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, приймаючи рішення щодо звільнення позивача, знехтував положеннями статті 67, статті 74 Закону України "Про державну службу" та не врахував пом`якшуючі обставини, а також не визначив ступінь вини позивача, тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та його негативних наслідків. Також суд зауважив, що накладення дисциплінарного стягнення на позивача відбулося без отримання письмових пояснень, у період відсутності внаслідок тимчасової непрацездатності та відсутності відповідного погодження.

ІІІ. Касаційне оскарження

3. Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції, Семенівський районний суд Чернігівської області звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального та матеріального права, просить скасувати це судове рішення.

3.1. Підставою звернення з касаційною скаргою відповідач зазначив пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

3.2. В обгрунтування касаційної скарги заявник вказав про неврахування судом апеляційної інстанції висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 18 березня 2021 року у справі №360/4354/19 та від 18 квітня 2018 року у справі №808/327/17 щодо застосування пункту 7 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу" та зазначив про відсутність висновку Верховного Суду щодо можливості здійснення оцінювання державного службовця в порядку статті 44 Закону України "Про державну службу" під час тимчасової непрацездатності державного службовця.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Відповідно до розпорядження Святошинської РДА від 28 квітня 2016 року № 208-к "Про призначення ОСОБА_1" позивач перебувала на посаді начальника Управління праці та соціального захисту населення Святошинської РДА з 29 квітня 2016 року.

5. Відповідно до доручення Голови Святошинської РДА від 15 липня 2020 року № 13, з метою здійснення контролю за забезпеченням ефективного та цільового використання бюджетних коштів, виконання бюджетних програм, реалізації заходів соціальної підтримки населення, реалізації державних соціальних гарантій окремим категоріям громадян управлінням праці та соціального захисту населення Святошинської РДА, робочій групі було доручено провести перевірку фінансово-господарської діяльності, роботу з питань управління персоналом, дотримання антикорупційного законодавства в управлінні праці та соціального захисту населення Святошинської РДА, у тому числі Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва, в період з 15 липня 2020 року по 31 липня 2020 року, за результатами якої підготувати інформаційні довідки.

6. Згідно з довідкою за результатами перевірки діяльності тендерного комітету Управління праці та соціального захисту населення Святошинської РДА від 17 липня 2020 року, яка підписана головним спеціалістом сектору тендерних процедур Святошинської РДА, у період між 01 вересня 2019 року по 22 червня 2020 року в електронній системі закупівель Управлінням праці та соціального захисту населення Святошинської РДА опубліковано, згідно з реєстром Протоколів тендерного комітету, інформацію про закупівлі, що в загальній сумі становить 5410548,00 грн. Відповідно до річного плану на 2019 та 2020 роки відкриті торги за жодною з позицій заплановано не було. Але переглянувши позиції закупівель за кодами: ДК 021:2015:50330000-7 (послуги з технічного обслуговування телекомунікаційного обладнання), код ДК 021:2015:15890000-3 (продукти харчування та сушені продукти), код ДК 021:2015:50730000-1 (послуги з ремонту і технічного обслуговування охолоджувальних установок), код ДК 021:2015:15890000-3 (продукти харчування та сушені продукти), код ДК 021:2015:30190000-7 (офісне устаткування та приладдя різне), було встановлено факт умисного уникнення процедури відкритих торгів, оскільки оголошувались та проводились по декілька разів за звітний період допорогові закупівлі, які, на думку робочої групи, мали відбутися як відкриті торги відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі", якщо оголошувались по одному і тому ж коду вдруге.

7. Також за результатами перевірки були виявлені й інші порушення Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема частини 1 статі 4, пунктів 7 та 10 частини 1 статті 10, частини 4 статті 11, пункту 10 та 13 частини 1 статті 10, частини 4, пункту 8 частини 10 статті 11, пункту 4 частини 1 статті 3, пункту 5 частини 1 статті 3, пункту 4 частини 3 статті 11, частини 3 статті 35, а також частини 1 статті 11 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки тендерна документація підписана начальником Управління (позивачем), на що у неї відсутні повноваження, а не уповноваженою особою чи тендерним комітетом.

8. З огляду на вищенаведене, у довідці зафіксовано, що замовником неодноразово було порушено частину 1, 2, 4 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

9. Згідно пояснень ОСОБА_1, викладених у пояснювальній записці на довідку за результатами перевірки роботи тендерного комітету Управління від 03 серпня 2020 року, вказані у довідці закупівлі проведені відповідно та на підставі положень Закону України "Про публічні закупівлі". Окрім іншого також зауважено, що Законом України "Про публічні закупівлі" не передбачено, якою уповноваженою особою затверджується "Документація на проведення допорогового аукціону через систему електронних закупівель" та не регламентується, які види та типи документів повинні бути затверджені уповноваженою особою. Тож тендерним комітетом Управління було прийнято рішення, що тендерний комітет забезпечує складання, погодження та затвердження документації на проведення аукціону через систему електронних закупівель та подає її на погодження начальнику відділу фінансового забезпечення та звітності для проведення експертизи. Начальник відділу фінансового забезпечення та звітності Управління погоджує документацію на проведення аукціону через систему електронних закупівель, за результатами експертизи, які в подальшому затверджує начальник Управління.

10. Розпорядженням Голови Святошинської РДА від 27 липня 2020 року № 122-к/тр "Про порушення дисциплінарного провадження", враховуючи інформаційні довідки членів комісії з перевірки, дисциплінарній комісії з розгляду дисциплінарних справ державних службовців, які займають посади державної служби категорії "Б" та здійснюють повноваження керівників державної служби в структурних підрозділах Святошинської РДА з правом юридичної особи публічного права, а також їх заступників, доручено порушити дисциплінарне провадження стосовно позивача за фактом порушень, викладених в інформаційних довідках членів комісії за результатами перевірки та надати 11 серпня 2020 року висновок про наявність чи відсутність у діях позивача дисциплінарного проступку та наявність підстав для її притягнення до дисциплінарної відповідальності.

11. Розпорядженням Голови Святошинської РДА від 27 липня 2020 року № 480 (зі змінами) було утворено відповідну дисциплінарну комісію.

12. Відповідно до даних дисциплінарної справи дисциплінарне провадження здійснювалося у період з 27 липня 2020 року по 14 серпня 2020 року.

13. Згідно з довідкою від 31 липня 2020 року № 09-42-72 позивач за період роботи дисциплінарних стягнень не мала, за результатами оцінювання службової діяльності у 2019 році отримала оцінку "відмінно".

14. За поясненнями позивача 03 серпня 2020 року вона взяла участь у засіданні дисциплінарної комісії, під час якого надала письмові пояснення щодо зазначених в інформаційній довідці порушень, що покладені в основу дисциплінарного провадження.

15. Дисциплінарною комісією складено подання від 04 серпня 2020 року за результатами розгляду дисциплінарної справи ОСОБА_1, згідно з яким комісією встановлено наявність в діях позивача дисциплінарного проступку, а саме: перевищення службових повноважень (затверджувала документацію по закупівлям всупереч положень Закону України "Про публічні закупівлі" замість тендерного комітету), яке не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення, внаслідок чого необхідно застосувати до неї дисциплінарне стягнення у виді звільнення з посади державної служби.

16. Відповідно до листків непрацездатності від 04 серпня 2020 року серії АДШ № 978909, від 18 серпня 2020 року серії АДШ № 423013, від 26 жовтня 2020 року серії АДЯ № 190255, від 02 листопада 2020 року серії АДЯ № 190278, від 22 листопада 2020 року серії АДЯ № 017002 позивач перебувала на лікарняному з 04 серпня 2020 року по 08 серпня 2020 року, з 18 серпня 2020 року по 26 серпня 2020 року, з 26 жовтня 2020 року по 30 жовтня 2020 року, з 02 листопада 2020 року по 21 листопада 2020 року, з 22 листопада 2020 року по 30 листопада 2020 року.

17. У зв`язку з відсутністю позивача на роботі через тимчасову непрацездатність, доведення документів дисциплінарного провадження та інформації щодо необхідності надання пояснень щодо причин вчинення дисциплінарного проступку до 11 серпня 2020 року здійснювалось шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку.

18. Адвокат позивача листом від 11 серпня 2020 року № 77 повідомив Голову Святошинської РДА про те, що позивач не має можливості надати пояснення, оскільки вона госпіталізована та її права рука щільно зафіксована внаслідок вивиху правого плечового суглобу, у зв`язку з чим просив не приймати передчасні рішення без пояснень позивача.

19. Не зважаючи на зазначене, розпорядженням Святошинської РДА від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1" до позивача застосовано дисциплінарне стягнення у виді звільнення з посади державної служби за вчинення дисциплінарного проступку та прийнято рішення про звільнення позивача з посади начальника управління праці та соціального захисту населення Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації на підставі пункту 4 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу", з приміткою щодо набрання розпорядженням чинності у перший робочий день виходу на роботу позивача після її відсутності з причин тимчасової непрацездатності.

20. Зміст розпорядження свідчить, що за результатами розгляду дисциплінарної справи дисциплінарною комісією встановлено наявність в діях позивача дисциплінарного проступку, а саме: перевищення службових повноважень, яке не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення. Перевищення службових повноважень виявилось у затвердженні документації по закупівлям, чим порушено вимоги пункту 5 частини 10 статті 11 Закону України "Про публічні закупівлі", пунктів 1, 6, 7 частини 1 статті 8, частину 1 статті 9 Закону України "Про державну службу", Положення про управління праці та соціального захисту населення, затверджене розпорядженням Святошинської РДА від 14 січня 2019 року № 10 та посадову інструкцію начальника управління праці та соціального захисту населення.

21. Відповідно до листа Департаменту соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 02 жовтня 2020 року № 051/1990-006 на адресу Департаменту документів щодо погодження звільнення ОСОБА_1 не надходило.

22. Згідно з листом від 19 жовтня 2020 року № 001-3296 "Про погодження звільнення ОСОБА_1" виконавчий орган Київської міської ради (КМДА) не заперечував щодо звільнення позивача з займаної посади за умови дотримання законодавства України про працю та про державну службу.

23. Розпорядженням Святошинської РДА від 01 жовтня 2020 року № 181-к/тр "Про визначення результатів виконання завдань державними службовцями, які займають посади державної служби категорії "Б" Святошинської РДА, у 2020 році", зокрема, позивача визначено державним службовцем для оцінювання її службової діяльності у 2020 році.

24. Відповідно до змісту результатів виконання завдань державним службовцем, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" за 2020 рік, складеного стосовно позивача 26 листопада 2020 року та підписаного заступником голови Святошинської РДА Назенко Н. вбачається, що фактично оцінено 1 (одне) з 5 (п`яти) запланованих на 2020 рік завдань, терміном виконання 31 січня 2020 року, інші 4 (чотири) оцінено не було, оскільки термін їх виконання (30 вересня 2020 року) припав на момент перебування позивача на лікарняному (у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю).

25. Згідно з актом від 01 грудня 2020 року позивач відмовилась від ознайомлення з результатами оцінювання її службової діяльності. Також актом від 01 грудня 2020 року засвідчено вихід позивача на роботу після тимчасової непрацездатності.

26. Розпорядженням Святошинської РДА від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр "Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році" затверджено висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської РДА, які займають посади державної служби категорії "Б" (керівників структурних підрозділів Святошинської РДА із статусом юридичної особи публічного права) у 2020 році", зокрема, щодо позивача оцінка негативна.

27. Розпорядженням Святошинської РДА від 01 грудня 2020 року № 224-к/тр "Про передачу справ і довіреного у зв`язку з виконанням посадових обов`язків майна, виплату компенсації за невикористані дні щорічної та додаткової відпусток ОСОБА_1, внесення змін до розпорядження Святошинської РДА від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1"", відповідно до статті 24 Закону України "Про відпустки", статті 89 Закону України "Про державну службу", статті 47 Кодексу законів про працю України та у зв`язку з набранням 01 грудня 2020 року чинності розпорядженням Святошинської РДА від 14 серпня 2020 року № 136-к/тр "Про застосування дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади державної служби до ОСОБА_1", ОСОБА_1 зобов`язано до звільнення з посади 01 грудня 2020 року до 17:00 передати заступнику начальника управління-начальнику відділу реалізації соціальних програм Управління майно.

28. Розпорядженням Святошинської РДА від 01 грудня 2020 року № 225-к/тр "Про звільнення ОСОБА_1", відповідно до пункту 3 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу", ОСОБА_1 звільнено з посади начальника управління соціального захисту населення Святошинської РДА 01 грудня 2020 року у зв`язку з отриманням негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності (підстава: розпорядження Святошинської РДА від 01 грудня 2020 року № 223-к/тр "Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Святошинської РДА, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2020 році", лист виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 19 жовтня 2020 року № 001-3296).

29. Згідно з записом її трудової книжки від 01 грудня 2020 року позивача звільнено з посади на підставі пункту 4 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу" за вчинення дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення, відповідно до пункту 3 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу" у зв`язку з отриманням негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності.

30. Вважаючи такі дії та рішення відповідача протиправними, а своє право порушеним, позивач звернулася до суду з цим адміністративним позовом.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

31. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

32. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

33. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

34. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначаються Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закону № 889-VIII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

35. Згідно з пунктами 1, 10 частини 1 статті 7 Закону № 889-VIII державний службовець має право на, окрім іншого, повагу до своєї особистості, честі та гідності, справедливе і шанобливе ставлення з боку керівників, колег та інших осіб; оскарження в установленому законом порядку рішень про накладення дисциплінарного стягнення, звільнення з посади державної служби, а також висновку, що містить негативну оцінку за результатами оцінювання його службової діяльності.

36. Відповідно до частини 1 статі 64 Закону № 889-VIII за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.

37. Згідно з частиною 1 статті 65 Закону № 889-VIII підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

38. Дисциплінарними проступками є, зокрема, перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу кримінального або адміністративного правопорушення (пункт 7 частини 2 статті 65 Закону № 889-VIII).

39. Відповідно частини 3 статті 65 Закону № 889-VIII державний службовець не може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності, якщо минуло шість місяців з дня, коли керівник державної служби дізнався або мав дізнатися про вчинення дисциплінарного проступку, не враховуючи час тимчасової непрацездатності державного службовця чи перебування його у відпустці, або якщо минув один рік після його вчинення, або постановлення відповідної окремої ухвали суду.

40. Відповідно до частини 1 статті 66 Закону № 889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.

41. Звільнення з посади державної служби є винятковим видом дисциплінарного стягнення і може бути застосоване лише у разі вчинення дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 1, 3, 7, 9-11, 13, 14 частини 2 статті 65 цього Закону, а також вчинення систематично (повторно протягом року) дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 12 частини 2 статті 65 цього Закону (частина 5 статті 66).

42. Отже, з наведеного вбачається, що за вчинення відповідного дисциплінарного проступку (зокрема, передбаченого пунктом 7 частини 2 статті 65 Закону № 889-VIII) можуть бути застосовані й інші види дисциплінарних стягнень, менш суворі ніж звільнення, зважаючи на характер, тяжкість, наслідки дисциплінарного проступку та ступінь вини державного службовця, оскільки звільнення є винятковим видом дисциплінарного стягнення.

43. При цьому, за приписами частини 1 та 2 статті 67 Закону № 889-VIII дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.

44. Відповідно до статті 44 Закону № 889-VIII результати службової діяльності державних службовців щороку підлягають оцінюванню для визначення якості виконання поставлених завдань, а також з метою прийняття рішення щодо преміювання, планування їхньої кар`єри.

45. Оцінювання результатів службової діяльності проводиться на підставі показників результативності, ефективності та якості, визначених з урахуванням посадових обов`язків державного службовця, а також дотримання ним правил етичної поведінки та вимог законодавства у сфері запобігання корупції, виконання індивідуальної програми професійного розвитку, а також показників, визначених у контракті про проходження державної служби (у разі укладення).

46. Оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В", здійснюється безпосереднім керівником державного службовця та керівником самостійного структурного підрозділу. Оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорії "А", здійснюється суб`єктом призначення.

47. Державного службовця ознайомлюють з результатами оцінювання його службової діяльності під підпис протягом трьох календарних днів після проведення оцінювання.

48. Висновок щодо результатів оцінювання службової діяльності затверджується наказом (розпорядженням) суб`єкта призначення.

49. За результатами оцінювання службової діяльності державного службовця йому виставляється негативна, позитивна або відмінна оцінка з її обґрунтуванням.

50. У разі отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності такий державний службовець звільняється із служби відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 цього Закону та з ним розривається контракт про проходження державної служби (у разі укладення).

51. Висновок, що містить негативну оцінку за результатами оцінювання службової діяльності, може бути оскаржений державним службовцем у порядку, визначеному статтею 11 цього Закону.

52. Державний службовець має право висловити зауваження щодо оцінювання результатів його службової діяльності, які долучаються до його особової справи.

53. Державні службовці, які отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності, підлягають преміюванню відповідно до цього Закону.

54. Порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців затверджується Кабінетом Міністрів України.

55. Кабінет Міністрів України постановою від 23 серпня 2017 року № 640 затвердив Типовий порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, який визначає процедуру проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців.

56. Дія цього Типового порядку поширюється на державних службовців, які займають посади державної служби категорій "А", "Б" і "В". Після внесення відповідних змін Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади" від 19 вересня 2019 року до Закону України "Про державну службу" Типовий порядок застосовується у тій частині, яка не суперечить нормам Закону.

57. Згідно з пунктом 3 Порядку № 640 оцінювання проводиться з дотриманням принципів об`єктивності, достовірності, доступності та прозорості, взаємодії та поваги до гідності державного службовця.

58. Відповідно до пункту 8 Порядку № 640 у разі звільнення державного службовця або його переведення на іншу посаду державної служби до затвердження висновку процедура оцінювання за посадою державної служби, яку він займав, припиняється.

59. За пунктами 12, 13, 16 Порядку № 640, якщо завдання і ключові показники для державного службовця (крім державного секретаря міністерства) неможливо визначити у строки, передбачені цим пунктом, у зв`язку з його тимчасовою непрацездатністю, відпусткою або професійним навчанням, вони визначаються протягом п`яти робочих днів після виходу на роботу, а в разі відсторонення від виконання посадових обов`язків (повноважень) - протягом п`яти робочих днів після початку виконання посадових обов`язків. Завдання і ключові показники для таких державних службовців на поточний рік не визначаються, якщо вихід на роботу або початок виконання посадових обов`язків настають у жовтні - грудні цього року.

60. Визначення результатів виконання завдань проводиться у жовтні - грудні за період з 1 січня поточного року або з дати визначення завдань і ключових показників до дати прийняття наказу (розпорядження) про визначення результатів виконання завдань.

61. Висновок затверджується наказом (розпорядженням) суб`єкта призначення у грудні звітного року.

62. Відповідно до приписів пункту 14 визначення результатів виконання завдань, затвердження висновку не проводиться, якщо на дату прийняття наказу (розпорядження) про визначення результатів виконання завдань державний службовець:

працює на займаній посаді у звітному році з визначеними йому завданнями менше трьох місяців;

перебуває у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, без збереження заробітної плати відповідно до пунктів 3, 3-1 і 18 частини першої статті 25 Закону України "Про відпустки";

відсутній на службі у зв`язку з призовом на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняттям на військову службу за контрактом, зокрема шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду;

відсутній на службі у зв`язку з проходженням спеціальної підготовки кандидатами на посаду судді відповідно до статті 77 Закону України "Про судоустрій і статус суддів";

відсутній на службі у зв`язку із призупиненням дії трудового договору;

відсторонений від виконання посадових обов`язків (повноважень) у порядку, визначеному законом.

VI. Позиція Верховного Суду

63. Відповідно до частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої та/або апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

64. Отже, перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

65. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

66. Підставою для відкриття касаційного провадження в цій справі стало посилання відповідачем на пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

67. Судами попередніх інстанцій встановлено, що спірні правовідносини виникли у звʼязку із прийняттям головою Святошинської районної в міста Києві державної адміністрації розпоряджень про звільнення позивача з посади та затвердження висновку, а також прийняття радою розпоряджень щодо затвердження висновків.

68. Указані розпорядження прийняті у зв`язку з встановленням за результатами дисциплінарного провадження факту наявності в діях позивача складу дисциплінарного проступку, який виразився у перевищенні позивачем службових повноважень, а також негативної оцінки результатів її службової діяльності як державного службовця.


................
Перейти до повного тексту