1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року

м. Київ

справа №380/13416/22

адміністративне провадження № К/990/16088/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року (головуючий суддя Желік О.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року (головуючий суддя Пліш М.А., судді: Гінда О.М., Ніколін В.В.) у справі № 380/13416/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

26 вересня 2022 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі також відповідач) з такими вимогами:

визнати протиправною відмову щодо виплати відповідачем щорічної разової грошової допомоги позивачу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;

зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік позивачу у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з врахуванням виплачених сум.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 13 грудня 2022 року у задоволені позову відмовив.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 03 квітня 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року залишив без змін.

03 травня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, надіслана 26 квітня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Ухвалою Верховного Суду від 18 травня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 27 червня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, як учасник бойових дій, має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, розмір якої на момент виникнення спірних правовідносин, враховуючи рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 за №3-р/2020, має визначатись у відповідності до статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон № 3551-XII). Однак, відповідач протиправно нарахував та виплатив йому вказану допомогу у меншому розмірі, ніж той, який встановлений Кабінетом Міністрів України у постанові від 07 травня 2022 року № 540"Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" ( далі також Постанова, Порядок № 540).

У відзиві представник відповідача заперечив проти позовних вимог та вказав, що бюджетні асигнування на виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня доведені на 2022 рік у розмірах, що визначені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року № 540 . На виконання цієї постанови позивачу, як учаснику бойових дій, і виплачено разову грошову допомогу в розмірі 1491,00 грн.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач має статус учасника бойових дій та має право на пільги, а саме на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

У 2022 році відповідачем виплачено позивачу щорічну разову грошову допомогу до 5 травня в сумі 1491,00 гривень, що не заперечується сторонами.

Не погоджуючись із розміром проведеної виплати, позивач звернувся до суду із цим позовом.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

За позицією судів попередніх інстанцій, враховуючи положення статті 64 Конституції України, пункт 3 Указу Президента України № 64/2022, частини 2 статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини 7 статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова № 540.

Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.

У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.

Починаючи з 27 лютого 2020 року розмір разової грошової допомоги до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати таку виплату, відповідно до статті 12 Закону № 3551-XII у такій редакції "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".


................
Перейти до повного тексту