1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року

м. Київ

справа №380/18370/22

адміністративне провадження № К/990/16101/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 січня 2023 року (головуючий суддя Чаплик І.Д.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року (головуючий суддя Довга О.І., судді: Глушко І.В., Запотічний І.І.) у справі № 380/18370/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

21 грудня 2022 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі також відповідач), в якому просить:

визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської РДА у перерахунку та виплаті позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплаченої суми.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 04 січня 2023 року у задоволені позову відмовив.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 04 квітня 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 січня 2023 року залишив без змін.

03 травня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, надіслана 26 квітня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 січня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Ухвалою Верховного Суду від 16 травня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 27 червня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у 2022 році отримав одноразову грошову допомогу до 5 травня у розмірі, меншому ніж передбачено частиною 5 статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також № 3551-XII). На думку позивача після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 він набув право на допомогу до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, передбачену частиною 5 статті 12 Закону № 3551-XII. Позивач вважає, що відповідачем порушено його право на отримання разової грошової допомоги відповідно до чинного законодавства.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що у 2022 році було здійснено нарахування та виплату позивачу разової грошової допомоги до 5 травня у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року № 540 від 07 травня 2022 року № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі також Постанова, Порядок № 540).

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач, ОСОБА_1, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 від 30.06.2016 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

На виконання частини 5 статті 12 Закону № 3551-XII відповідач виплатив позивачу разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491,00 гривень

Позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення нарахування та виплати йому невиплаченої одноразової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, на підставі, зокрема, рішення Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27.02.2020.

Відповідач листом від 15 грудня 2022 року за № С-60/11-01 надав відповідь, якою повідомив, що нарахування та виплату одноразової грошової допомоги до 5 травня здійснено згідно із постановою № 540 від 07 травня 2022 року.

Не погоджуючись з нарахуванням та виплатою йому щорічної разової грошової допомоги у меншому розмірі, ніж передбачено частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", звернувся з даним позовом до суду.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

За позицією судів попередніх інстанцій, враховуючи положення статті 64 Конституції України, пункт 3 Указу Президента України № 64/2022, частини 2 статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини 7 статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова № 540.

Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.

У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.


................
Перейти до повного тексту