1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року

м. Київ

справа № 200/2926/20-а

провадження № К/9901/10667/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Коваленко Н.В.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Колективного підприємства "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" Українського товариства мисливців і рибалок

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року (суддя Аканов О.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року (головуючий суддя Сіваченко І.В., суддів Міронова Г.М., Гаврищук Т.Г.)

у справі №200/2926/20-а

за позовом Колективного підприємства "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" Українського товариства мисливців і рибалок

до Донецької обласної державної адміністрації Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, третя особа Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства,

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2020 року Колективне підприємство "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" Українського товариства мисливців і рибалок (далі - КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство") звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Донецької обласної державної адміністрації Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, третя особа Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства, у якому просило визнати протиправними дії щодо винесення Розпорядження від 18 лютого 2020 року №153/5-20 "Про створення робочої групи з вивчення умов ведення мисливського господарства та виконання договорів користувачами мисливських угідь" та скасувати Розпорядження від 18 лютого 2020 року №153/5-20.

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року, яке було залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, натомість, прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

4. Від відповідача і третьої особи надійшли відзиви на касаційну скаргу, в якому просять суд залишити судові рішення без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" здійснює свою діяльність з 13 травня 1997 року, розташовано за адресою 85612, Донецька область, Мар`їнський район, м. Курахове, вул. Грушева, 2. Засновником позивача є Донецька обласна організація Українське товариство мисливців і рибалок. Основною метою діяльності цього підприємства є сприяння громадянам в участі в мисливському та рибальському спорті, охорони, відтворення, збереження та раціонального використання тваринного світу.

6. Розпорядженням Голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 19 травня 2016 року № 411 "Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області" (із змінами внесеними розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 21 вересня 2016 року № 826) терміном до 18 травня 2031 року позивачу надані в користування мисливські угіддя для ведення мисливського господарства на території Мар`їнського району, загальною площею 100438,6778 га.

7. 27 вересня 2016 року між Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства в особі начальника управління та КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство", в особі директора, укладено договір про умови ведення мисливського господарства. При укладенні вказаного договору були погоджені межі мисливських угідь та складена карта-схема, а саме: в користування для ведення мисливського господарства позивачу були виділені мисливські угіддя, які розташовані на території Мар`їнського району та охоплюють землі: Мар`їнської міської ради, Красногорівської міської ради, Курахівської міської ради, Олександравської селищної ради, Старомихайлівської селищної ради, Галицинівської сільської ради, Дачненської сільської ради, Богоявленської сільської ради, Єлизаветівської сільської ради, Зорянської сільської ради, Катеринівської сільської ради, Костянтинівської сільської ради, Луганської сільської ради, Максимільянівської сільської ради, Новомихайлівської сільської ради, Новоселидівської сільської ради, Новоукраїнської сільської ради, Павлівської сільської ради, Степненської сільської ради, Успенської сільської ради загальною площею 100438,6778 га.

8. Господарська діяльність позивача останній раз перевірялася Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства у 2013 році, істотних зауважень та недоліків в роботі позивача виявлено не було.

9. Розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації № 411 "Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області" від 19 травня 2016 року є чинним, не скасовано, будь-яких змін до нього не вносилось.

10. 17 січня 2020 року за №04/01 від народного депутата України Мороз В.В. на ім`я голови Донецької ОДА, керівника обласної військово-цивільної адміністрації Кириленка П.О. надійшов депутатський запит, в якому зазначено, що до нього, як до народного депутата звернулись представники ГО "МРГ "БЕКАС" з проханням приведення у відповідність до чинного законодавства умов ведення мисливського господарства на території Мар`їнського району Донецької області, також від мешканців Мар`їнського району Донецької області на дії позивача надходили неодноразові скарги щодо неналежного виконання договірних умов з ведення мисливського господарства на території Мар`їнського району.

11. В матеріалах справи міститься пояснювальна записка від 06 лютого 2020 року щодо проекту розпорядження голови Донецької ОДА розроблено Управлінням лісового та мисливського господарства на підставі статей 13, 16, 28, 39 Закону України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" (далі - Закон № 586-XIV), статей 4, 8, 37 Закону України від 22 лютого 2002 року № 1478-III "Про мисливське господарство та полювання" (далі - Закон № 1478-III), надання з врахуванням звернення народного депутату України Мороза В.В. з питання здійснення мисливського господарства на території Мар`їнського району, в якій, зокрема, зазначено таке.

12. У зв`язку з тим, що на адресу відповідача та Управління лісового та мисливського господарства надійшли матеріали від землевласників та землекористувачів щодо відмови від раніше наданих погоджень на земельні ділянки для ведення мисливського господарства, розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 13 лютого 2019 року № 143/5-19 створено робочу групу з вивчення проблемних питань, що виникли на території Мар`їнського району Донецької області з ведення мисливського господарства, якою встановлено чисельні порушення з ведення мисливського господарства.

13. Робочою групою голові Донецької ОДА надано пропозиції щодо припинення позивачу права користування мисливськими угіддями.

14. Управлінням лісового та мисливського господарства на початку квітня 2019 року від ГО "МРГ "БЕКАС" отримано пакет документів, який відповідав вимогам статті 22 Закону № 1478-III.

15. На підставі подання Державного агентства лісових ресурсів України від 16 квітня 2019 року № 03-11/2929-19 про направлення матеріалів про надання ГО "МРГ "БЕКАС" у користування мисливських угідь загальною площею 55137,7650 га, розташованих на території Мар`їнського району Донецької області, прийнято Розпорядження № 419/5-19, яким зазначеній мисливській організації надано у користування мисливські угіддя загальною площею 55137,7650 га.

16. З метою об`єктивного розгляду спірних питань, пов`язаних зі співпадінням площ закріплених мисливських угідь та вивчення умов ведення мисливського господарства, виконання договорів користувачами мисливських угідь на території Мар`їнського району, вирішено, що доцільно створити робочу групу із залученням представників Державної екологічної інспекції у Донецькій області, Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства, Мар`їнської райдержадміністрації, районної військово-цивільної адміністрації, департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації для вивчення підстав щодо подальшого звернення до суду з позовними заявами (у разі підтвердження порушень ведення мисливського господарства) про припинення користування мисливськими угіддями.

17. Вказане обумовлює прийняття облдержадміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією розпорядження про створення робочої групи з вивчення умов ведення мисливського господарства та виконання договорів користувачами мисливських угідь.

18. Проект розпорядження підготовлено з метою вивчення виконання договірних умов ведення мисливськими господарствами на території Мар`їнського району Донецької області та прийняття відповідного рішення в межах повноважень.

Проект розпорядження підготовлено на підставі: Закону № 1478-III, Закону № 586-XIV.

Прийняття розпорядження не потребує додаткових матеріальних та інших витрат.

Результатом прийняття розпорядження є вивчення проблемних питань, пов`язаних з веденням мисливського господарства на території Мар`їнського району Донецької області, підготовка робочою групою виважених пропозицій щодо можливих шляхів їх вирішення.

19. 18 лютого 2020 року Донецькою ОДА видано Розпорядження за № 153/5-20, відповідно до якого з врахуванням звернення народного депутата України Мороз В.В. утворено робочу групу з вивчення умов ведення мисливського господарства та виконання договорів користувачами мисливських угідь за затверджено її персональний склад.

20. Робочій групі в термін до 31 березня 2020 року запропоновано проаналізувати умови ведення мисливського господарства на території Мар`їнського району Донецької області, вивчити стан виконання договірних умов користувачами мисливських угідь на території Мар`їнського району Донецької області, за результатами роботи підготувати інформацію голові облдержадміністрації, керівнику обласної військово-цивільної адміністрації.

21. Робочою групою складено довідку про результати з вивчення умов ведення мисливського господарства та виконання договорів користувачами мисливських угідь, в якій зазначено, що членами робочої групи розглянуто лише питання, пов`язані з веденням мисливського господарства зазначеними у договорі про умови з ведення мисливського господарства від 27 вересня 2016 КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" та від 19 квітня 2019 року ГО "МРГ "БЕКАС".

Зазначено, що керівництвом позивача листом від 26 лютого 2020 року № 33 повідомлено про неможливість участі у роботі робочої групи, але, незважаючи на це, був присутній керівник КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство" без надання документів на представництво. Членами робочої групи було здійснено об`їзди закріплених територій вищезазначених мисливських угідь, під час чого встановлено:

- відповідно до мап щодо кордонів розташування мисливських угідь є накладання територій, тобто одна й та ж земельна ділянка використовується двома господарствами;

- відсутні межові аншлаги з номерами обходів та визначенням належності;

- відсутні внутрішньогосподарські аншлаги з визначенням відтворювальних ділянок та ділянок для натаскування, наганяння, намуштрування мисливських собак;

- відсутні біотехнічні споруди (стаціонарних годівниць);

- на підгодувальних майданчиків корма відсутні;

- підгодувальні майданчики розміщені поблизу автомобільних доріг.

22. Також на території Мар`їнського району за наданими матеріалами від мисливських господарств фіксуються прояви браконьєрства, які внесені до ЄРДР з ознаками кримінального провадження, 4 учасниками яких є єгеря КП "Мар`їнське мисливсько-риболовецьке господарство".

23. Робоча група дійшла висновку, що вирішенням порушеного питання є припинення дії Розпорядження № 419/5-19 та підпункту 4 пункту 1 розпорядження голови облдержадміністрації, керівника військово-цивільної адміністрації від 19 травня 2016 року №411 "Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області".

24. Незгода з діями та рішеннями робочої групи стала підставою для звернення до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

25. Відмовляючи у задоволенні позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 18 лютого 2020 року №153/5-20 "Про утворення робочої групи з вивчення умов ведення мисливського господарства та виконання договорів користувачами мисливських угідь" прийнято в межах повноважень, наданих законом, та з дотриманням вимог чинного законодавства, яке регулює вирішення таких питань.

26. При цьому суди відзначили, що господарська діяльність позивача не перевірялась, а робоча група аналізувала умови ведення мисливського господарства на території Мар`їнського району Донецької області та вивчала стан виконання договірних умов користувачами мисливських угідь. У зв`язку з цим судами відхилено доводи позивача про заборону проведення заходів державного контролю на період проведення антитерористичної операції.

27. Суди також відхилили посилання позивача на те, що оскаржене розпорядження прийнято на підставі звернення народного депутата та не містить правових підстав для такого прийняття, мотивуючи це тим, що крім звернення народного депутата, перед прийняттям розпорядження відповідачем враховано пояснювальну записку від 06 лютого 2020 року, в якій зазначено, що на адресу Донецької ОДА та Управління лісового та мисливського господарства надійшли матеріали від землевласників та землекористувачів щодо відмови від раніше наданих погоджень на земельні ділянки для ведення мисливського господарства. Суди вважали, що пояснювальна записка має бути прийнята з метою повного та всебічного розгляду справи по суті, оскільки вона слугувала підставою для прийняття спірного розпорядження.


................
Перейти до повного тексту