1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2023 року

м. Київ

cправа № 904/2867/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бакуліна С.В. - головуючий, Кібенко О.Р., Студенець В.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального закладу освіти "Жовтневий навчально-реабілітаційний центр з поглибленим професійно-трудовим навчанням" Дніпропетровської обласної ради

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2023 (головуючий суддя - Березкіна О.В., судді: Дармін М.О., Антонік С.Г.) та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.12.2022 (суддя Євстигнеєва Н.М.)

у справі №904/2867/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"

до Комунального закладу освіти "Жовтневий навчально-реабілітаційний центр з поглибленим професійно-трудовим навчанням" Дніпропетровської обласної ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдінг",

про стягнення 840 124, 26 грн,

ВСТАНОВИВ:

1.Короткий зміст обставин справи

1.1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (далі - ТОВ "ГК "Нафтогаз України") звернулося до Комунального закладу освіти "Жовтневий навчально-реабілітаційний центр з поглибленим професійно-трудовим навчанням" Дніпропетровської обласної ради (далі - Комунальний заклад) із позовом про стягнення заборгованості у розмірі 840 124,26 грн, з яких: основний борг у розмірі 632 858,60грн; пеня у розмірі 892 90,71грн; 3 % річних у розмірі 9 814, 11грн; інфляційні втрати у розмірі 108 160, 84грн.

1.2.Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" за період з 01.11.2021 по 22.12.2021 щодо розрахунку за спожитий Комунальним закладом природний газ у розмірі 632 858,60 грн.

2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

2.1.У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником, оператором газотранспортної системи, за участю операторів газорозподільних систем, об`єми природного газу, спожитого відповідачем з 01.11.2021 по 30.11.2021 та з 01.12.2021 по 22.12.2021, автоматично включено до портфеля постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "Нафтогаз України", яке за результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів від 22.07.2020 №917-р визначено як постачальник "останньої надії" на ринку природного газу.

2.2.ТОВ "ГК "Нафтогаз України" на виконання умов договору про постачання природного газу постачальником "останньої надії" поставлено відповідачу протягом листопада-грудня 2021 року природний газ об`ємом 17,97965 м3 на загальну суму 632 858,60 грн.

2.3.У встановлений договором строк Комунальний заклад виставлені рахунки за природний газ не оплатив, у зв`язку з чим ТОВ "ГК "Нафтогаз України" звернулося до господарського суду з цим позовом.

3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1.Господарський суд Дніпропетровської області рішенням від 22.12.2022 у справі №904/2867/22, яке залишене без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2023, позов задовольнив. Стягнув з Комунального закладу на користь ТОВ "ГК "Нафтогаз України" основний борг у сумі 632 858,60 грн, пеню у сумі 89 290,71 грн, 3% річних у сумі 9 814,11 грн, втрати від інфляції у сумі 108 160,84 грн та витрати зі сплати судового збору у сумі 12 601,86 грн.

3.2.Вирішуючи спір у справі, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачу у період листопад-грудень 2021 року був поставлений природний газ об`ємом 17,97965 м3 на загальну суму 632 858,60 грн, обсяги якого були віднесені до портфеля "постачальника останньої надії", оскільки інші постачальники цього споживача не були зареєстровані в реєстрі. З огляду на зазначене, установивши неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань щодо розрахунку за спожитий газ, суди задовольнили позов.

4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи іншої сторони

4.1.Комунальний заклад звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою в якій просить: (1) скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.12.2022 у справі №904/2867/22 повністю і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі не передаючи справу на новий розгляд; (2) передати цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

4.2.Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник посилається на те, що:

- позивачем не доведена наявність визначених нормами статті 15 Закону "Про ринок природного газу", пункту 3 розділу V Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) №2496 від 30.09.2015 (далі - Правила постачання) підстав, в яких постачання природного газу споживачу може здійснюватися постачальником "останньої надії";

- стягнення штрафних санкцій за порушення зобов`язань, які не виникли, суперечить принципу розумності та справедливості;

- Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" (далі - типовий договір) затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2501, укладений всупереч пункту 1 частини першої статті 43 Закону "Про публічні закупівлі" без проведення процедури закупівлі, а тому є нікчемним;

- між відповідачем та третьою особою укладено договір постачання природного газу від 22.11.2021 №03-1166/21-БО-Т, який є діючим, тобто підстави для постачання природного газу постачальником "останньої надії" з часу укладення вказаного договору були відсутні;

- судами не надано оцінки та не взято до уваги доводи відповідача щодо умисних узгоджених дій третьої особи та позивача, не надано оцінки поясненню третьої особи, в якому наведено недостовірну інформацію щодо підстав невключення відповідача до свого реєстру споживачів.

4.3.Крім того, скаржник зазначає, що спірні у цій справі правовідносини містять виключну правову проблему, у зв`язку з чим вважає, що справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

4.4.ТОВ "ГК "Нафтогаз України" подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність викладених у ній доводів. Зокрема, позивач зазначає, що, отримавши природний газ та відповідні рахунки, відповідач підтвердив факт укладення договору. Позивач вважає, що укладаючи договір споживання природного газу з постачальником "останньої надії", його сторони не можуть знати який обсяг природного газу буде спожито та на яку суму, у зв`язку з чим відсутні підстави для проведення переговорної процедури для укладення відповідного правочину згідно норм Закону "Про публічні закупівлі".

5.Позиція Верховного Суду

Щодо клопотання скаржника про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду

5.1.Мотивуючи необхідність передачі цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, скаржник зазначає про те, що станом на 11.04.2023 у провадженні Господарських судів першої та апеляційної інстанцій Дніпропетровської, Київської, Львівської, Черкаської, Тернопільської, Кіровоградської, Донецької, Одеської, Луганської, Полтавської, Рівненської, Закарпатської, Харківської, Вінницької, Івано-Франківської областей перебувають сотні справ, подібних оскаржуваній. Ухвалено сотні однакових рішень, які викликають обґрунтований сумнів у своїй законності. Скаржник також вказує, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики у спорах про неналежне виконання публічних договорів приєднання до типової угоди щодо постачання природного газу та, відповідно, стягнення постачальниками "останньої надії" заборгованості за об`єми спожитого природного газу, що були автоматично включені до портфеля постачальника "останньої надії" на підставі пункту 41-8 Постанови №1236.

5.2.Колегія суддів не вбачає підстав для передачі цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду з огляду на таке.

5.3.Відповідно до частини п`ятої статті 302 Господарського процесуального кодексу (далі - ГПК) суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії або палати, має право передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо дійде висновку, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

5.4.Лише за наявності умов, визначених наведеним положенням, справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

5.5.Згідно з усталеною практикою Великої Палати Верховного Суду виключна правова проблема має оцінюватися з урахуванням кількісного та якісного вимірів. Кількісний ілюструє той факт, ще вона наявна не в одній конкретній справі, а у невизначеній кількості спорів, які або вже існують, або можуть виникнути з урахуванням правового питання, щодо якого постає проблема невизначеності. З погляду якісного критерію про виключність правової проблеми свідчать такі обставини, як відсутність сталої судової практики в питаннях, що визначаються, як виключна правова проблема; невизначеність на нормативному рівні правових питань, які можуть кваліфікуватися як виключна правова проблема; необхідність застосування аналогії закону чи права; вирішення правової проблеми необхідне для забезпечення принципу пропорційності, тобто належного балансу між інтересами сторін у справі. Метою вирішення виключної правової проблеми є формування єдиної правозастосовчої практики та забезпечення розвитку права.

5.6.Пунктом 1 частини другої статті 45 Закону "Про судоустрій і статус суддів" передбачено, що Велика Палата Верховного Суду у визначених законом випадках здійснює перегляд судових рішень у касаційному порядку з метою забезпечення однакового застосування судами норм права.

5.7.Отже, з наведеної норми права а також частини п`ятої статті 302 ГПК вбачається, що справа з указаної підстави може бути передана на розгляд Великої Палати Верховного Суду за наявності двох ознак: 1) справа містить виключну правову проблему; 2) вирішення такої виключної правової проблеми Великою Палатою Верховного Суду необхідне для забезпечення розвитку права та формування судами єдиної правозастосовчої практики.

5.8.Виходячи з наведених критеріїв, для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду для вирішення виключної правової проблеми, має бути обґрунтовано її наявність за кількісним та якісним вимірами, наприклад, наведено інші справи різних юрисдикцій у яких мала місце зазначена правова проблема, наявність різної судової практики її вирішення тощо.

5.9.Втім, зазначаючи про необхідність передачі цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, скаржник не виклав проблему, яка б потребувала узгодження висновків Верховного Суду, зроблених за результатами розгляду справ судами різних юрисдикцій, натомість скаржник послався на існування великої кількості подібних спорів у судах першої та апеляційної інстанцій, при вирішенні яких судами обох інстанцій сформовано позицію, що не є різною.

5.10.При цьому скаржник не робить посилання на інші конкретні справи у подібних правовідносинах, їх кількісні та якісні показники, в яких судами було б сформовано різну практику, а передача цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду була б необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

5.11.Разом з тим, колегія суддів звертає увагу скаржника, що питання застосування норм матеріального права, вирішується судом касаційної інстанції під час розгляду касаційної скарги відповідно до його повноважень. Таким чином, на розгляд Великої Палати Верховного Суду у цій справі скаржник просить передати питання, які можуть бути вирішені Касаційним господарським судом як належним судом.

Щодо суті спору

5.12.ТОВ "ГК "Нафтогаз України" (постачальник, постачальник "останньої надії") відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 04.07.2017 №880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.

5.13.За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів від 22.07.2020 № 917-р ТОВ "ГК "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.

5.14.Відповідно до пункту 26 частини першої статті 1 Закону "Про ринок природного газу" постачальник "останньої надії" - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.

5.15.За змістом статті 1 Закону України "Про ринок природного газу":

- оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників);

- споживачем є фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини.

5.16.Згідно з частинами першою, третьою статті 12 Закону "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами. Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку. Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Договір на постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

5.17.Відповідно до частини другої статті 13 Закону "Про ринок природного газу" споживач зобов`язаний, зокрема: 1) укласти договір про постачання природного газу; 2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; 3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу; 4) забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; 5) припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

5.18.26.10.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів від 25.10.2021 №1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року №809 і від 9 грудня 2020 року №1236" (далі - Постанова КМ №1102).

5.19.Пунктом 2 Постанови КМ №1102 визначено зобов`язання Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", операторів газорозподільних систем забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника "останньої надії" обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 року бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.

5.20.Комунальний заклад освіти "Жовтневий навчально-реабілітаційний центр з поглибленим професійно-трудовим навчанням" Дніпропетровської обласної ради є бюджетною установою (відповідно до Бюджетного кодексу України).

5.21.У відповідності до положень пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС) оператори газорозподільних систем, оператор газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) протягом трьох діб зобов`язані надати постачальнику "останньої надії" через інформаційну платформу інформацію щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії", за формою оператора газотранспортної системи, погодженою Регулятором. Інформація скріплюється електронним підписом уповноваженої особи оператора газорозподільної системи/оператора газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) та повинна містити: ЕІС-код споживача або ЕІС-код точки комерційного обліку споживача; назву та ЄДРПОУ (для споживачів, що не є побутовими); поштову адресу об`єкта споживача. Зазначена інформація надається через інформаційну платформу, за допомогою відправки повідомлення на поштову скриньку постачальника останньої надії в інформаційній платформі дані скриньки G_MAIL_PLR.

5.22.У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (далі - Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі - оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого відповідачем з 01.11.2021 по 30.11.2021 та з 01.12.2021 по 22.12.2021, автоматично включено до портфеля постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "Нафтогаз України", і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.

5.23.Суди попередніх інстанцій установили, що включення відповідача до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та віднесення газу, спожитого відповідачем, до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав підтверджується:

- листом оператора ГТС з інформацією щодо остаточної локації відборів споживача з ЕІС-кодом;

- інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" від оператора ГРМ (Форма №10);

- відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом (надається у вигляді принтскрину з особистого кабінету позивача на інформаційній платформі Оператора ГТС).

5.24.Відповідно до пункту 1 розділу VI Правил постачання договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" укладається у випадках, передбачених пунктом 3 розділу VI, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) шляхом публічної оферти постачальника "останньої надії" та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника. Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" не потребує двостороннього підписання. Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

5.25.Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2501.

5.26.Згідно з пунктом 2.1. типового договору за цим договором постачальник зобов`язується постачати природний газ споживачу в необхідних для нього об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язується своєчасно сплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим договором

5.27.Відповідно до пунктів 3.1., 3.2., 3.3. типового договору постачання природного газу споживачу здійснюється з дня, визначеного інформаційною платформою оператора газотранспортної системи днем початку постачання в Реєстрі споживачів постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Підстави для здійснення постачальником постачання природного газу споживачу визначені положеннями Правил постачання. Період безперервного постачання природного газу постачальником не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, що настає за місяцем початку фактичного постачання природного газу споживачу постачальником, крім випадків дострокового розірвання договору.

5.28.За умовами пунктів 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5. типового договору постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення постачальником на власному сайті. Об`єм (обсяг) постачання природного газу споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ/Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу. Постачальник зобов`язаний надати споживачу рахунок на оплату природного газу за цим договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між постачальником і споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо сторонами це окремо обумовлено). Споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий постачальником відповідно до пункту 4.3 цього договору, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу.

5.29.Цей договір набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Дія цього договору не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, наступного за місяцем, в якому почалося фактичне постачання природного газу постачальником. Розірвання (припинення дії) цього договору не звільняє споживача від обов`язку сплатити заборгованість постачальнику за цим договором (пункт 11.1 типового договору).

5.30.Відповідно до пункту 2 глави 7 розділу ХІІ Кодексу ГТС у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної локації щодобових відборів/споживання, що не вимірюються щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця (М+1) надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово. У випадку якщо комерційний вузол обліку обладнаний обчислювачем (коректором) з можливістю встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу, така інформація додатково надається в розрізі газових днів газового місяця (М).


................
Перейти до повного тексту