1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2023 року

м. Київ

справа № 140/5562/22

адміністративне провадження № К/990/8271/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2023 (колегія у складі суддів Святецького В.В., Гудима Л.Я., Довгополова О.М.)

у справі № 140/5562/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, в якому просив:

- визнати протиправною відмову щодо не проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, виходячи з вимог ст.13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії та соціального захисту";

- зобов`язати провести перерахунок як особі з інвалідністю І групи внаслідок війни разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, відповідно до ст.13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії та соціального захисту", виходячи із розміру 10-ти мінімальних пенсій за віком, встановленої ст.28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та здійснити виплату недоплаченої частини разової грошової допомоги в розмірі 14919 гривень.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами встановлено, що позивач є особою з інвалідністю першої групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 (дублікат).

3. Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФ України у Волинській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

4. 10.06.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок та виплату недоплаченої частини разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.

5. ГУ ПФ України у Волинській області листом від 20.06.2022 повідомило, що на виконання вимог Постанови №540 позивачу виплачена одноразова грошова допомога до 5 травня в сумі 4421 гривень. Для виплати управлінням разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі десяти мінімальних пенсій за віком згідно бюджетної програми, головним виконавцем якої і розпорядником бюджетних коштів є Мінсоцполітики, немає підстав.

6. Позивач не погодився із такою відмовою відповідача, звернувся до суду.

ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020 набув право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі, передбаченому статтею 13 Закону №3551-ХІІ.

8. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що позивачу проведена виплата одноразової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік в розмірі та порядку, встановлених Постановою №540, яка є чинною та підлягала виконанню.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 позов задоволено.

10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон №3551-ХІІ та Постанова №540.

Виходячи із визначених у частині третій статті 7 КАС України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році необхідно застосовувати не Постанову №540, а Закон №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.

За висновком суду першої інстанції, разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році повинна виплачуватися особі з інвалідністю внаслідок війни І групи у розмірі, встановленому частиною п`ятою статті 13 Закону №3551-ХІІ у редакції Закону №367-ХІV.

Також зазначив, що безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України, здійснює відповідний територіальний орган Пенсійного фонду України, в даному випадку - ГУ ПФ України у Волинській області.

11. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2023, скасовано рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.

12. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, покликаючись на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22 та враховуючи положення ч.2 ст. 20 Закону №389-VІІІ, ч.7 ст. 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, дійшов висновку, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

14. Як на підставу касаційного оскарження покликається на наявність підстав для відступу від правової позиції, сформульованої у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого суд апеляційної інстанції вирішив спір.

15. Обґрунтовує підстави для відступу тим, що розмір грошових виплат ветеранам війни - інвалідам війни відповідно до ч. 5 ст. 17 Конституції України не можуть бути зменшені під час дії воєнного стану. Із введенням в дію воєнного стану реалізація Урядом України абз. 3 п. 2 п. 22 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України має такі ж наслідки, як і пп. 2 п. 22 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, який Конституційний Суд України Рішенням від 27.02.2020 № 3-р/2020 визнав неконституційним.

16. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав (ухвалу про відкриття касаційного провадження надіслано через підсистему "Електронний суд" в електронний кабінет Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області).


................
Перейти до повного тексту