1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2023 року

м. Київ

справа № 380/16146/22

адміністративне провадження № К/990/9006/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів - Кашпур О.В., Мацедонської В.Е.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Львівської обласної партійної організації "Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Давидівської сільської територіальної виборчої комісії Львівського району Львівської області, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2022 року (суддя Ланкевич А.З.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2023 року (головуючий суддя Коваль Р.Й., судді Гуляк В.В., Ільчишин Н.В.),

УСТАНОВИВ:

У листопаді 2022 року ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Львівської обласної партійної організації "Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі - ЛОПО "ВО "Батьківщина") і Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення конференції ЛОПО "ВО "Батьківщина" від 22 жовтня 2022 року про внесення пропозиції про відкликання депутата Давидівської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

На обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржуване рішення ЛОПО "ВО "Батьківщина" прийняте за відсутності жодної з підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачених статтею 37 Закону України від 11.07.2002 №93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон №93-IV), а також з порушенням його права на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2022 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2023 року, відмовлено у відкритті провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У касаційній скарзі представник позивача адвокат Сольський В.С., посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, просить скасувати ухвалені судові рішення, прийняти рішення про відкриття провадження в адміністративній справі та скерувати справу для розгляду до суду першої інстанції.

За доводами представника позивача, цей спір стосується формування складу органу місцевого самоврядування, тому відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України на нього поширюється юрисдикція адміністративних судів. Зазначає, що подібні висновки викладені в постанові Верховного Суду від 29 грудня 2020 року у справі №819/151/18.

Відповідачі не подали відзиву на касаційну скаргу.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.

У частині першій статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства визначено справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (пункт 1); спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (пункт 6); спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб (пункт 10).

Частиною другою статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

Як убачається з матеріалів справи, предметом цього спору є рішення конференції ЛОПО "ВО "Батьківщина" від 22 жовтня 2022 року про внесення пропозиції про відкликання депутата Давидівської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Підстави, порядок і наслідки відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентовані в розділі V (статті 37-49) Закону №93-IV.

Так, частиною першою статті 38 Закону №93-IV передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.


................
Перейти до повного тексту