ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2023 року
м. Київ
Cправа № 910/3496/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В. Г.,
суддів: Картере В. І., Погребняка В. Я.
за участю секретаря судового засідання Багнюка І. І.,
учасники справи:
представник Львівської митниці - Риб`як В. О.,
представник ПАТ "Платинум Банк" - Кустова Т. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Львівської митниці
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023
у складі колегії суддів: Корсак В.А. (головуючий), Андрієнко В.В., Пономаренко Є.Ю.
та на рішення Господарського суду міста Києва від 02.09.2022
у складі судді Демидова В.О.
у справі № 910/3496/22
за позовом Львівської митниці
до Публічного акціонерного товариства "Платинум Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" Ірклієнко Юрія Петровича
про визнання кредиторських вимог в розмірі 141 426,77 грн, -
На розгляд суду постало питання наявності/відсутності підстав включення до реєстру акцентованих вимог кредиторів банку, що перебуває в процедурі ліквідації, грошових вимог митниці.
ВСТАНОВИВ
Обставини справи
1. 10.01.2017 за МД типу ІМ40ЕЕ (імпорт транспортних засобів громадянами, попередня) №209000020/2017/000245 здійснено митне оформлення товару "Ввезення згідно ЗУ 1389-VІІІ від 31.05.2016. Легковий автомобіль BMW, модель 520d Хdrive, седан, категорія МІ, що використовувався, 2014 р.в., модельний рік - 2014, дата першої реєстрації: 05.05.2014, номер кузова: НОМЕР_1, об`ємом - 1 995 см.куб., 135 Kw, тип двигуна - дизельний, повна маса - 2330кг., колісна формула - 4x4. Країна виробництва - Німеччина (DE), виробник "BMW". Призначений для використання по дорогах загального користування, код згідно УКТЗЕД 8703329010, фактурною вартістю 13 000 євро, митною вартістю 371 962,01 грн, одержувачем якого є громадянка ОСОБА_2, код ДРФО НОМЕР_2, паспорт НОМЕР_3 від 08.08.2006, вид. Залізничним РВ УМВСУ у Львівській обл., адреса: м. Львів, вул. М. Емінеску, буд. 4.
2. Відповідно до графи 47 МД за оформлення вказаного товару нараховано мита та митних платежів загальною сумою 141 426,77 грн.
3. В складі електронного повідомлення, яким 10.01.2017 декларантом надіслана до митного оформлення митна декларація за номером 7854 декларанта та якій митницею було присвоєно номер №209000020/2017/000245 разом з рахунком-фактурою (Іnvoice №АТY263/62 від 20.12.2016) приєднано копію квитанції №11079 від 10.01.2017 про сплату у відділенні №3 ("В.№3") Публічного акціонерного товариства "Платинум Банк" (далі - ПАТ "Платинум Банк") ("ПтБ") в м. Львові (вул. Володимира Великого, 35а) громадянкою ОСОБА_2 (платник) 141 426,77 грн за розмитнення транспортного засобу. Отримувачем платежу зазначено Львівську митницю ДФС, код отримувача: 39420875, банк отримувача: ГУ ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача: 820019, номер рахунку: 37348120920026 (кредит). В графі "Додаткові реквізити" зазначено: "Транзитний рахунок 29026090003001", Суми часткові: 141 426,77 грн, Символ каси: 32. На квитанції наявний відбиток печатки "КАСА" (Відділення №3 в м. Львові, ПАТ "Платинум Банк") та ймовірно підпис касира.
4. Кошти у сумі 141 426,77 грн на рахунок Львівської митниці ДФС, Галицької митниці Держмитслужби та Львівської митниці як її правонаступників не надходили.
5. 10.01.2017 Національним банком України прийняте рішення №14-рш/БТ "Про віднесення ПАТ "Платинум Банк" до категорії неплатоспроможних", на підставі якого виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 11.01.2017 №85 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Платинум Банк", та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку", згідно з яким розпочато процедуру виведення ПАТ "Платинум Банк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на один місяць з 11.01.2017 по 10.02.2017 включно.
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що кредитори Банку мали можливість заявити уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" про свої вимоги до Банку в період з 01.03.2017 по 31.03.2017.
7. 23.02.2017 на підставі рішення Правління Національного банку України №95-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 24.02.2017 №743 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Платинум Банк" та делегування повноважень ліквідатора банку", згідно з яким розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Платинум Банк" з 24.02.2017 по 23.02.2019 включно, призначено уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" Ірклієнка Юрія Петровича, якому делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ "Платинум Банк", визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52-1, 53 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
8. Як зазначає позивач, в період із 01.03.2017 начальник управління фінансування, бухгалтерського обліку та звітності - головний бухгалтер Львівської митниці ДФС Процак Наталія Ярославівна знаючи, що відповідно до Положення про управління вона є відповідальною за неналежне виконання покладених на Управління основних завдань і функцій, не вжила заходів щодо контролю за станом погашення та списання відповідно до законодавства дебіторської заборгованості перед Львівською митницею ДФС коштів наявних на рахунках ПАТ "Платинум Банк" та дізнавшись про неї на початку квітня від головного державного інспектора відділу бухгалтерського обліку та звітності Управління не вказала її у пояснюючій записці до балансу за 1 квартал 2017 року, не надала підлеглим працівникам обов`язкових до виконання доручень щодо з`ясування обставин даної заборгованості та не вжила інших передбачених її повноваженнями заходів для забезпечення надходження грошових коштів на рахунок Львівської митниці ДФС, а лише вказала про наявність такої заборгованості у пояснюючій записці за 2 квартал 2017 року. Протягом визначеного терміну до ПАТ "Платинум Банк" не надходило заяви від кредитора щодо включення до реєстру акцентованих вимог кредиторів вимог на суму 141 426,77 грн. Зазначена інформація відображена у вироку Галицького районного суду міста Львова від 23.12.2020 по справі №461/3150/18.
9. 05.07.2017 Львівська митниця ДФС листом від №4026/10/13-70-10/24 звернулась до Провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту управління активами Ірклієнка Юрія Петровича з проханням вжити заходи по перерахуванню Львівській митниці ДФС грошових коштів у сумі 141 426,77 грн на рахунок, вказаний в квитанції №11079 від 10.01.2017.
10. 19.08.2017 на адресу Львівської митниці ДФС надійшов лист-відповідь представника ПАТ "Платинум Банк" від 08.08.2017 №60-02/6771-Л, яким відмовлено у задоволенні вимог щодо включення Львівської митниці ДФС до списку акцептованих кредиторів, мотивуючи це пропуском 30-денного строку з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку.
11. 04.02.2019, на підставі пункту 2 частини п`ятої статті 12, частини першої статті 35, частини п`ятої статті 44, частини третьої статті 48 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийняла рішення № 248 про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "Платинум Банк" строком на один рік з 24.02.2019 до 23.02.2020 включно.
12. 02.12.2019 виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийняла рішення №3082 про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "Платинум Банк" на один рік з 24.02.2020 до 23.02.2021 включно.
13. 23.12.2020 Галицький районний суд міста Львова виніс вирок у справі №461/3150/18, залишений без змін ухвалою Львівського апеляційного суду від 26.04.2021, яким Процак Н. Я. визнано невинуватою у пред`явленому обвинуваченні у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України. Виправдано Процак Н. Я. за ч. 1 ст. 367 КК України через відсутність в її діянні складу даного кримінального правопорушення. Цивільний позов Прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Львівської митниці ДФС до Процак Н. Я. про стягнення майнової шкоди в розмірі 141 426,77 грн - залишено без розгляду.
14. 25.03.2021 згідно з частиною другою статті 53 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" за результатами проведення ліквідації ПАТ "Платинум Банк" з метою завершення процедури ліквідації та припинення Банку як юридичної особи виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб своїм рішенням №288 затвердила ліквідаційний баланс Банку станом на 16.03.2021 та Звіт про виконання ліквідаційної процедури ПАТ "Платинум Банк".
15. Судами також встановлено, що у зв`язку із проведеною реорганізацією митних органів, відповідно до проміжного передавального акта від 09.12.2021 №4 оприбуткована дебіторська заборгованість в сумі 141 426,77 була передана Львівській митниці, як відокремленому структурному підрозділу Держмитслужби.
Подання позову
16. У травні 2022 року Львівська митниця звернулась до Господарського суду міста Києва з позовом до ПАТ "Платинум Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" - Ірклієнко Юрія Петровича у якому просила:
- визнати поважними причини пропуску строку, встановленого частиною першою статті 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", на подання заяви про визнання кредиторських вимог до боржника ПАТ "Платинум Банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" Ірклієнко Юрія Петровича в розмірі 141 426,77 грн;
- зобов`язати уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Платинум Банк" Ірклієнко Юрія Петровича включити Львівську митницю в реєстр акцептованих вимог кредиторів.
17. Позов обґрунтований тим, що 141 426,77 грн за розмитнення транспортного засобу Львівській митниці ДФС не були перераховані у зв`язку із запровадженням процедури ліквідації ПАТ "Платинум Банк". У подальшому позивачу було відмовлено у задоволенні вимог щодо включення Львівської митниці ДФС до списку акцептованих кредиторів, мотивуючи це пропуском 30-денного строку з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку.
18. Позивач зазначає, що у встановлений місячний строк до ПАТ "Платинум Банк" не подано заяви від позивача щодо включення до реєстру акцентованих вимог кредиторів вимог на суму 141 426,77 грн у зв`язку із неналежним виконанням своїх обов`язків головним бухгалтером митниці. Така заява була подана позивачем лише 05.07.2017 листом від №4026/10/13-70-10/24. Позивач вважає, що строк було пропущено з поважних причин.
19. 07.07.2022 від відповідача до суду першої інстанції надійшла заява про застосування строків позовної давності, в якому останній просив застосувати строк позовної давності до позовних вимог позивача та відмовити у задоволенні позову.
20. 07.07.2022 також від відповідача до суду першої інстанції надійшов відзив на позовну заяву в якому останній просив відмовити у задоволенні позову та зазначає, що ліквідаційна процедура ПАТ "Платинум Банк" є завершеною з 16.03.2021, всі активи банку реалізовано, кошти одержані від реалізації спрямовані на задоволення вимог кредиторів, непродані активи відсутні, таким чином внесення будь-яких змін до реєстру акцептованих вимог кредиторів є неможливим.
21. Крім того, відповідач вважає, що Львівська митниця не є кредитором ПАТ "Платинум Банк" в розумінні Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", оскільки платник ОСОБА_2 здійснювала переказ коштів без відкриття рахунку, то такі кошти підлягали поверненню у шосту чергу за умови дотримання нею порядку звернення із заявою про затвердження кредиторських вимог.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови апеляційного господарського суду
22. 02.09.2022 рішенням Господарського суду міста Києва у справі № 910/3496/22, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023, у задоволенні позову відмовлено.
23. Суди першої та апеляційної інстанції керувалися положеннями абзацу 2 п. 1.30 Глави 1 Розділу III Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку та дійшли висновку, що оскільки платник ОСОБА_2 здійснювала переказ коштів без відкриття рахунку, то відповідно кошти в розмірі 141 426,77 грн підлягали поверненню у шосту чергу, за умови дотримання нею порядку звернення з заявою про затвердження кредиторських вимог.
24. З огляду на вказане, суди дійшли висновку, що Львівська митниця не є кредитором ПАТ "Платинум Банк" в розумінні Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", у зв`язку із чим відсутні підстави для задоволення позову.
25. Водночас, суди вказали, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами наявність порушення його прав відповідачем та враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю та недоведеністю, відсутні підстави для застосування приписів ст.ст. 261, 267 ЦК України (позовна давність).
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
26. 08.02.2023 Львівська митниця звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 02.09.2022 у справі №910/3496/22; ухвалити нове рішення про задоволення позову.
27. Скаржник вказує підставу касаційного оскарження, передбачену пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме приписів статей 45, 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" від 23.02.2012 № 4452-VI стосовно випадку коли особа фактично розпорядилася своїми коштами, що відображається належними і допустимими доказами, проте кошти до отримувача не дійшли. І чи має отримувач коштів, який вчинив дії на користь особи (дії щодо розмитнення транспортного засобу та випуску такого у вільний обіг на території України) бути включеним в реєстр акцептованих вимог кредиторів.
28. Скаржник також звертає увагу Суду на той факт, що у листі ПАТ "Платинум Банк" від 08.08.2017 № 60-02/6771-Л, яким було відмовлено у задоволені вимог щодо включення Львівської митниці ДФС до списку акцептованих кредиторів не зазначалося, що Львівська митниця не є кредитором, а відмова лише зумовлена строками звернення.
29. Крім того, Львівська митниця посилається на правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 456/450/16-ц щодо можливості поновлення строку на звернення з вимогами про включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів та наголошує на поважності причин пропуску такого строку.
Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу
30. 03.04.2023 до Верховного Суду від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому наведено прохання поновити ПАТ "Платинум Банк" в особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб строк для надання відзиву та залишити касаційну скаргу без задоволення, а прийняті судові рішення - без змін.
31. Відповідач наголошує на пріоритеті застосування Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" щодо порядку задоволення майнових вимог вкладників та інших кредиторів банку, в якому введена тимчасова адміністрація або проводиться процедура ліквідації.
32. При цьому, відповідач стверджує, що встановлений статтею 45 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" тридцятиденний строк на прийняття вимог кредиторів банку є граничним і не підлягає поновленню та посилається на висновки у постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі № 910/15373/17, від 27.09.2019 у справі № 910/14465/17, від 25.09.2019 у справі № 910/17073/17.
33. Вказує, що ліквідаційна процедура ПАТ "Платинум Банк" є завершеною з 16.03.2021, всі активи банку реалізовано, кошти одержані від реалізації спрямовані на задоволення вимог кредиторів, непродані активи відсутні, таким чином внесення будь-яких змін до реєстру акцептованих вимог кредиторів є неможливим.
34. Також, відповідач посилається на абзац 2 п. 1.30 Глави 1 Розділу III Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку та вирок Галицького районного суду міста Львова у справі № 461/3150/18 та стверджує, що Львівська митниця не є кредитором банку в розумінні Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", натомість такою особою є ОСОБА_2
35. Щодо підстав для поновлення строку на подання відзиву відповідач посилається на обставин воєнного стану в Україні та запровадження для працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб дистанційного режиму роботи, що унеможливило подання відзиву у встановлений Верховним Судом строк.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
36. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.