1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2023 року

м. Київ

справа № 420/5657/22

адміністративне провадження № К/990/34454/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Мартинюк Н.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Мамчича Р.В.,

позивачки - ОСОБА_1

представників відповідача (участь в режимі відеоконференції): Бушилової Юлії Олегівни,

Сокуренко Іллі Анатолійовича

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №420/5657/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2022 року (головуючий суддя - Свида Л.І.), на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2022 року (головуючий суддя - Єщенко О.В., судді: Крусян А.В., Яковлєва О.В.)

І. СУТЬ СПОРУ

1. У квітні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулось до суду із позовом до Головного управління Національної поліції в Одеській області (далі - відповідач, ГУ НП в Одеській області), в якому просила:

-визнати протиправним та скасувати наказ ГУ НП в Одеській області від 15 березня 2022 року №452, яким на позивачку накладено дисциплінарне стягнення у формі звільнення зі служби в поліції;

-визнати протиправним та скасувати наказ ГУ НП в Одеській області №600о/с від 25 березня 2022 року про звільнення з Національної поліції України;

-поновити позивачку на посаді дізнавача сектору дізнання відділення поліції №3 Одеського районного управління поліції №1 ГУНП в Одеській області;

-стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу.

2. В обґрунтування вимог позивачка вказала, що дисциплінарне стягнення накладено на неї із порушенням приписів статей 13, 18, 19 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII.

II.ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. ОСОБА_1 з 09 лютого 2022 року прийнята на службу в поліції на посаду дізнавача сектору дізнання відділення поліції №3 Одеського районного управління поліції №1 ГУ НП в Одеській області на підставі наказу ГУ НП в Одеській області від 08 лютого 2022 року №220 о/с.

4. 28 лютого 2022 року начальником ВнП №3 ОРУП №1 ГУ НП в Одеській області на ім`я начальника ГУ НП в Одеській області подано доповідну записку про доцільність призначення службового розслідування стосовно ОСОБА_1 .

5. У доповідній записці зазначено, що 26 лютого 2022 року позивачка на свій мобільний телефон почала фотографувати доставлених осіб та викладати їх фото в групі свого месенджера, а також самовільно залишила місце несення служби в цей день з 15:00 до 16:00 години.

6. 02 березня 2022 року наказом ГУ НП в Одеській області №413 призначено службове розслідування стосовно позивачки за вказаними фактами, створено відповідну дисциплінарну комісію.

7. 10 березня 2022 року головою дисциплінарної комісії начальником УГІ ГУ НП в Одеській області подано на ім`я начальника ГУ НП в Одеській області доповідну записку, в якій, з огляду на безпідставну відсутність рядової поліції ОСОБА_1 27, 28 лютого та 01, 02 березня 2022 року на службі та не дотримання порядку повідомлення працівниками поліції про свою відсутність на роботі, визначеного п. 4.1 Правил внутрішнього службового (трудового) розпорядку ГУНП в Одеській області, затверджених наказом Головного управління від 01 лютого 2021 року №177, враховуючи допущення позивачкою триваючих порушень службової дисципліни, ставилось питання про внесення відповідних змін до наказу Головного управління від 02 березня 2022 року №413.

8. Наказом ГУНП в Одеській області від 10 березня 2022 року №428 внесено зміни до абз. 1 констатуючої частини наказу від 02 березня 2022 року №413, врахувавши повідомлені факти щодо порушення рядовою поліції ОСОБА_1 службової дисципліни, що виразилось у безпідставному здійсненні фотофіксації осіб, що 26 лютого 2022 року були доставлені до ВП №3 ОРУП №1 ГУНП, та у подальшій безпідставній відсутності на службі.

9. 11 березня 2022 року за результатами проведеного службового розслідування комісією складено висновок, який затверджено начальником ГУ НП в Одеській області, відповідно до якого відомості, що стали підставою для призначення службового розслідування, знайшли своє підтвердження.

10. Під час службового розслідування з`ясовано, що у зв`язку із введенням правового режиму надзвичайного стану ОСОБА_1 з 24 лютого 2022 року переведено у розпорядження ГУ НП в Одеській області та направлено до ВП №3 ОРУП №1 ГУ НП для тимчасового несення служби.

11. 26 лютого 2022 року о 8:00 годині позивачка заступила на пост для здійснення перепускного режиму у ВП №3 та ведення журналу обліку доставлених, відвідувачів та запрошених до відділу поліції. О 15:00 годині позивачка самовільно залишила місце несення служби та повернулася о 16:00 годині, пояснити причини відсутності не змогла. О 16:02 год. до ВП №3 працівники поліції, які здійснювали патрулювання, доставили громадян, яких запідозрили у можливій розвідувальній діяльності на користь Збройних сил Російської Федерації. У цей час, позивачка за допомогою власного мобільного телефону, безпідставно почала знімати та фотографувати доставлених осіб. Капітан поліції Соколов Є.В. припинив вказані дії позивачки та видалив фотографії з її мобільного телефону.

12. За висновком службового розслідування, ОСОБА_1 порушила вимоги пунктів 1, 2 частини першої статті 18, частини першої статті 64 Закону України від 2 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію", пунктів 1, 2, 4, 8 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, абз. 1, 2, 8 пункту 1 розділу ІІ Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 листопада 2016 року № 1179, п.п. 1-4 п. 2 розділу І Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, затвердженої наказом МВС України №1026 від 18 грудня 2018 року, Присяги поліцейського, п.п. 3.1, 3.2 розділу ІІІ Правил внутрішнього службового розпорядку ГУНП в Одеській області, затверджених наказом Головного управління №177 від 01 лютого 2021 року.

13. З 27 лютого 2022 року по 09 березня 2022 року ОСОБА_1 не прибула на службу та не доповіла про причини невиходу на службу. 27 лютого 2022 року під час телефонної бесіди позивачка погрожувала безпосередньому керівнику розправою за допомогою російських військ, чим порушила вимоги пунктів 1, 2 частини першої статті 18, пунктів 1-3, 6 частини першої статті 23, частини першої статті 64 Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію", пунктів 1, 2, 4, 8, 13 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, абз. 1, 2 п. 1 розділу ІІ Правил етичної поведінки поліцейських", Присяги поліцейського, п. п. 3.1, 3.2 розділу ІІІ, п. 4.1 розділу IV Правил внутрішнього службового розпорядку ГУ НП в Одеській області, затверджених наказом Головного управління №177 від 01.02.2021 року.

14. 15 березня 2022 року ГУ НП в Одеській області прийнято наказ №452 про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби в поліції за скоєння дисциплінарного проступку, що виразився у порушенні вимог пунктів 1, 2 частини першої статті 18, пунктів 1-3, 6 частини першої статті 23 і частини першої статті 64 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1, 2, 4, 8, 13 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VIII, абз.1, 2, 8 пункту 1 розділу ІІ Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09 листопада 2016 року №1179, підпунктів 1-4 пункту 2 розділу І Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, затвердженої наказом МВС України від 18 грудня 2018 року №1026, Присяги поліцейського, пунктів 3.1, 3.2 розділу ІІІ та пункту 4.1 розділу ІV Правил внутрішнього службового розпорядку ГУНП в Одеській області, затверджених наказом Головного управління від 01 лютого 2021 року №177.

15. Вказане дисциплінарне стягнення реалізовано на підставі наказу ГУНП в Одеській області від 25 березня 2022 року №600о/с.

16. Не погодившись із застосуванням дисциплінарного стягнення, позивачка звернулась до суду.

III.ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2022 року, залишеного без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2022 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

18. Приймаючи оскаржувані рішення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку щодо правомірності звільнення позивачки, оскільки матеріали службового розслідування підтверджують вчинення ОСОБА_1 дисциплінарних проступків.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

19. Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просила скасувати оскаржувані судові рішення, прийнявши нове про задоволення позовних вимог.

20. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 05 січня 2023 року відкрито касаційне провадження у цій справі на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах).

21. У касаційні скарзі вказано про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування положення Правил внутрішнього службового розпорядку ГУ НП в Одеській області", затверджених наказом Головного управління №177 від 01 лютого 2021 року, Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, затвердженої наказом МВС України №1026 від 18 грудня 2018 року (далі - Інструкція №1026), Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09 листопада 2016 року №1179, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 6 грудня 2016 року №1576/29706 (далі - Правила етичної поведінки поліцейських), статей 15, 18 та частини другої статті 13 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII (далі - Дисциплінарний Статут).

22. ГУ НП в Одеській області подало відзив на касаційну скаргу, в якому просило оскаржувані судові рішення залишити без змін, а скаргу - без задоволення. У відзиві вказано, що доводи касаційної скарги зводяться лише до незгоди із оцінкою, наданою судами першої та апеляційної інстанцій, результатом якої стали рішення про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

23. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію".

25. Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 580-VIII Національна поліція України (поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

26. Статтею 2 Закону № 580-VIII визначено, що завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах:

1) забезпечення публічної безпеки і порядку;

2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави;

3) протидії злочинності;

4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

27. Основні обов`язки поліцейського закріплені у частині першій статті 18 Закону №580-VIIІ, зокрема, поліцейський зобов`язаний неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва.

28. Згідно із частинами першою, другою статті 19 Закону №580-VIII у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову, матеріальну та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.

29. Згідно із статтею 64 Закону №580-VIII особа, яка вступає на службу в поліції, складає Присягу на вірність Українському народові такого змісту:

"Я, (прізвище, ім`я та по батькові), усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки".

Порядок складання Присяги працівника поліції встановлює Міністерство внутрішніх справ України.

30. Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII затверджено Дисциплінарний статут Національної поліції України. Сутність службової дисципліни в Національній поліції України, повноваження поліцейських та їхніх керівників з її додержання, види заохочень і дисциплінарних стягнень, а також порядок їх застосування та оскарження визначає Статут.

31. Частинами першою, другою статті 1 Дисциплінарного Статуту визначено, що службова дисципліна - це дотримання поліцейським Конституції і законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Національної поліції України, нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, Присяги поліцейського, наказів керівників.

32. Частиною третьою статті 1 Дисциплінарного Статуту визначено, що службова дисципліна, крім основних обов`язків поліцейського, визначених статтею 18 Закону України "Про Національну поліцію", зобов`язує поліцейського, у тому числі бути вірним Присязі поліцейського, мужньо і вправно служити народу України; знати закони, інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження поліції, а також свої посадові (функціональні) обов`язки; утримуватися від дій, що перешкоджають іншим поліцейським виконувати їхні обов`язки, а також які підривають авторитет Національної поліції України.

33. Згідно із статтею 11 Дисциплінарного Статуту за порушення службової дисципліни поліцейські незалежно від займаної посади та спеціального звання несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом.

34. Статтею 12 Дисциплінарного Статуту передбачено, що дисциплінарним проступком визнається протиправна винна дія чи бездіяльність поліцейського, що полягає в порушенні ним службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні обов`язків поліцейського або виходить за їх межі, порушенні обмежень та заборон, визначених законодавством для поліцейських, а також у вчиненні дій, що підривають авторитет поліції.

35. Відповідно до статті 13 Дисциплінарного Статуту дисциплінарне стягнення є засобом підтримання службової дисципліни, що застосовується за вчинення дисциплінарного проступку з метою виховання поліцейського, який його вчинив, для безумовного дотримання службової дисципліни, а також з метою запобігання вчиненню нових дисциплінарних проступків.

Дисциплінарне стягнення має індивідуальний характер та не застосовується до поліцейського, вина якого у вчиненні дисциплінарного проступку не встановлена у визначеному порядку або який діяв у стані крайньої необхідності чи необхідної оборони.

До поліцейських можуть застосовуватися такі види дисциплінарних стягнень: 1) зауваження; 2) догана; 3) сувора догана; 4) попередження про неповну службову відповідність; 5) пониження у спеціальному званні на один ступінь; 6) звільнення з посади; 7) звільнення із служби в поліції.

36. Відповідно до статті 14 Дисциплінарного Статуту службове розслідування - це діяльність із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського.

Службове розслідування проводиться з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин вчинення поліцейським дисциплінарного проступку, встановлення причин і умов його вчинення, вини, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин вчинення дисциплінарних проступків.

Службове розслідування призначається за письмовим наказом керівника, якому надані повноваження із застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення.

Підставою для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації (далі - повідомлення), рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції, за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.

Службове розслідування проводиться на засадах неупередженості та рівності всіх поліцейських перед законом незалежно від займаної посади, спеціального звання, наявних у них державних нагород та заслуг перед державою.

Порядок проведення службових розслідувань у Національній поліції України встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.

37. Статтею 15 Дисциплінарного Статуту визначено, що проведення службових розслідувань за фактом порушення поліцейським службової дисципліни здійснюють дисциплінарні комісії.

За результатами проведеного службового розслідування дисциплінарна комісія приймає рішення у формі висновку.

38. Згідно зі статтею 17 Дисциплінарного Статуту відсторонення поліцейського від виконання службових обов`язків (посади) є тимчасовим заходом на час проведення службового розслідування та може бути застосовано до поліцейського у разі, якщо обставини виявленого дисциплінарного проступку унеможливлюють виконання посадових (функціональних) обов`язків ним або іншим поліцейським, а також якщо виконання поліцейським посадових (функціональних) обов`язків перешкоджає встановленню обставин виявленого дисциплінарного проступку.

39. Відповідно до статті 18 Дисциплінарного Статуту під час проведення службового розслідування поліцейський має право на захист, що полягає в наданні йому можливості надавати письмові пояснення щодо обставин вчинення дисциплінарного проступку та докази правомірності своїх дій.

Поліцейський, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право:

1) надавати пояснення, подавати відповідні документи та матеріали, що стосуються обставин, які досліджуються;

2) подавати клопотання про отримання і залучення до матеріалів розслідування нових документів, отримання додаткових пояснень від осіб, які мають відношення до справи;

3) ознайомлюватися з матеріалами, зібраними під час проведення службового розслідування, робити їх копії за допомогою технічних засобів з урахуванням обмежень, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, законами України "Про захист персональних даних", "Про державну таємницю" та іншими законами;

4) подавати скарги на дії осіб, які проводять службове розслідування;

5) користуватися правничою допомогою.

Поліцейський, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право відмовитися від надання пояснень. Факт такої відмови фіксується шляхом складення акта, що підписується членом дисциплінарної комісії, присутнім під час відмови, та іншими особами, присутніми під час відмови.

Отримання пояснень від поліцейського, який перебуває у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп`яніння, не допускається, а підлягає відкладенню до його протверезіння.

Отримання пояснень від поліцейського, який перебуває на чергуванні або патрулюванні, здійснюється лише після закінчення ним чергування, патрулювання або заміни його іншим поліцейським.

У разі відсутності поліцейського на службі дисциплінарна комісія викликає його для надання пояснень. Виклик для надання пояснень надсилається рекомендованим листом з повідомленням на адресу місця проживання поліцейського, що зазначена в його особовій справі.

Виклик про надання пояснень надсилається з таким розрахунком, щоб поліцейський, який викликається, мав не менше двох діб для прибуття на засідання дисциплінарної комісії.

Фактом, що підтверджує отримання або неотримання поліцейським виклику про надання пояснень, є отримання органом, що проводить службове розслідування, поштового повідомлення про вручення або про відмову від отримання такого виклику чи повернення поштового відправлення з позначкою про невручення.

Поліцейський, який з поважних причин не може прибути для надання пояснень, зобов`язаний не менше ніж за добу до визначеного часу повідомити про це дисциплінарну комісію з наданням підтвердних документів.

Якщо поліцейський, викликаний для надання пояснень у визначеному цією статтею порядку, не з`явився та не повідомив про причини свого неприбуття, він вважається таким, що відмовився від надання пояснень.

Отримання пояснень від поліцейського, який перебуває під вартою, здійснюється через адміністрацію місця ув`язнення шляхом його повідомлення про необхідність надіслати пояснення на зазначену дисциплінарною комісією адресу.

Представником поліцейського може бути адвокат, повноваження якого підтверджені копією свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, ордером та копією договору із представником. Представник користується правами поліцейського, щодо якого проводиться службове розслідування, крім прав, реалізація яких здійснюється безпосередньо поліцейським і не може бути доручена представнику, а також користується правами з урахуванням обмежень, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, законами України "Про захист персональних даних", "Про державну таємницю" та іншими законами, з моменту надання дисциплінарній комісії підтвердних документів.


................
Перейти до повного тексту