ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2023 року
м. Київ
справа № 120/8282/20-а
адміністративне провадження № К/990/11837/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,
суддів - Жука А. В., Мартинюк Н. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергоінвест" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання окремих положень індивідуальних актів протиправними та нечинними, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергоінвест" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року (суддя Дмитришена Р. М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року (колегія суддів у складі: Граб Л. С., Сторчака В. Ю., Смілянця Е. С.),
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. 25 жовтня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергоінвест" (далі - позивач, ТОВ "Енергоінвест", товариство, ліцензіат) звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач), у якому просило:
- визнати протиправним та нечинним пункт 1 Постанови НКРЕКП № 1497 від 01 серпня 2020 року "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" в частині пункту 310 Додатку до Постанови НКРЕКП № 1497 від 01 серпня 2020 року, яким встановлено "зелений" тариф на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики ТОВ "Енергоінвест", що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема енергію сонячного випромінювання;
- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на період з 01 серпня 2020 року до 30 вересня 2020 року (включно) встановити "зелений" тариф на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики ТОВ "Енергоінвест", що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема енергію сонячного випромінювання, згідно Закону України "Про альтернативні джерела енергії" від 20 лютого 2003 року № 555-IV (далі також - Закон № 555) без застосування особливостей, визначених статтею 9-4 цього Закону, шляхом прийняття окремої Постанови;
- визнати протиправним та нечинним пункт 1 Постанови НКРЕКП № 1787 від 30 вересня 2020 року "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" в частині пункту 321 Додатку до Постанови НКРЕКП № 1787 від 30 вересня 2020 року, яким встановлено "зелений" тариф на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики ТОВ "Енергоінвест", що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема енергію сонячного випромінювання;
- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на період з 01 жовтня 2020 року до 31 грудня 2020 року (включно) встановити "зелений" тариф на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики ТОВ "Енергоінвест", що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема енергію сонячного випромінювання, згідно Закону України "Про альтернативні джерела енергії" від 20 лютого 2003 року № 555-IV без застосування особливостей, визначених статтею 9-4 цього Закону, шляхом прийняття окремої Постанови.
2. Позов обґрунтовано тим, що товариство згідно ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, виданої НКРЕКП, здійснює господарську діяльність з виробництва електричної енергії з використанням відновлювальних джерел енергії, яку продає Державному підприємству "Гарантований покупець" за "зеленим" тарифом, встановленим відповідачем.
3. Постановою НКРЕКП від 30.06.2020 № 1245 "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотриманням рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" встановлено "зелений" тариф на третій квартал 2020 року, який відповідно до положення Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.08.2019 № 1817 повинен діяти до 30.09.2020.
4. Разом з тим, постановами відповідача від 01.08.2020 № 1497 та від 30.09.2020 № 1787 встановлено розмір "зеленого" тарифу на електричну енергію нижчий ніж у попередніх періодах в середньому на 15 % для сонячних електростанцій введених в експлуатацію після 30.06.2015 та майже на 50 % для сонячних електростанцій введених до 30.06.2015.
5. На думку позивача, зменшення відповідачем розміру встановленого "зеленого" тарифу на електричну енергію є порушенням його прав гарантованих Конституцією України, Законом № 555 та порушує принципи міжнародного права.
Короткий зміст оскаржених судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій
6. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року, в задоволені позову відмовлено повністю.
7. Оскаржені судові рішення мотивовано тим, що НКРЕКП є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та, реалізуючи свій спеціальний статус регулятора у спірних відносинах, має за мету досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України. З 01 серпня 2020 року внесені зміни до Закону № 555 та передбачено особливості встановлення "зеленого" тарифу для суб`єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтеративних джерел енергії, у період з 01.08.2020, а також запроваджені понижуючі коефіцієнти до встановлених НКРЕКП "зелених" тарифів згідно із статтею 9-1 Закону № 555. Тому, оскаржені в цій адміністративній справі постанови у визначеній позивачем частині прийняті уповноваженим на це суб`єктом за встановленою процедурою та відповідають положенням чинного на момент їх прийняття законодавства.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
8. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить оскаржені судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення про повне задоволення позову в цій справі.
9. Підставами, на яких подана касаційна скарга скаржник вказував пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
10. Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, позивач вказує на те, що відсутній висновок Верховного Суду про застосування норм права у спірних правовідносинах, а саме статті 9-4 Закону № 555, яка закріплена з 01 серпня 2020 року на підставі Закону України від 21 липня 2020 № 810-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел" (далі - Закон про внесення змін).
11. Скаржник наголошує, що оскарженими у відповідних частинах постановами НКРЕКП порушило положення Конституції України, міжнародних договорів та норм матеріального права. Прийняття цих постанов порушило для товариства принципи: законного очікування, справедливості та стабільності законодавства, справедливого і однаково ставлення (дискримінаційні умови), належного урядування. Указані порушення полягають в тому, що Законом № 555 встановлено державні гарантії суб`єктам господарювання у сфері виробництва електричної енергії, які, на думку скаржника, порушені оскарженими ним постановами НКРЕКП. Порушення полягають у зменшенні запланованого товариством доходу від здійснення указаної господарської діяльності за рахунок застосування до встановленого "зеленого" тарифу (плати за вироблену електроенергію) відповідних понижуючих коефіцієнтів. Позивач не надавав відповідачу згоду на застосування понижуючих коефіцієнтів або рівнів граничного (максимального) "зеленого" тарифу та звуження своїх відповідних прав.
Позиція інших учасників справи
12. У червні 2022 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу, у якому останній просить касаційну скаргу залишити без задоволення, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржених судових рішень.
Рух касаційної скарги
13. 16 травня 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ТОВ "Енергоінвест" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року разом із клопотанням про поновлення строку на касаційне оскарження цих судових рішень.
14. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 травня 2022 року визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Шарапу В. М., суддів: Єзерова А. А., Чиркіна С. М. - для розгляду даної судової справи.
15. Ухвалою Верховного Суду від 18 травня 2022 року задоволені заяви про самовідвід суддів Шарапи В. М., Єзерова А. А., Чиркіна С. М.; відведено суддів Шарапу В. М., Єзерова А. А., Чиркіна С. М. від участі у розгляді справи за касаційною скаргою ТОВ "Енергоінвест" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 09.12.2021 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.04.2022 у справі № 120/8282/20-а; передано матеріали касаційної скарги до Секретаріату Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому КАС України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду для визначення складу суду у Верховному Суді.
16. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 травня 2022 року визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів: Жука А. В., Мартинюк Н. М. - для розгляду даної судової справи.
17. Ухвалою Верховного Суду від 26 травня 2022 року задоволено клопотання ТОВ "Енергоінвест" про поновлення строку на касаційне оскарження; поновлено ТОВ "Енергоінвест" строк на касаційне оскарження рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі № 120/8282/20-а; відкрито касаційне провадження за скаргою ТОВ "Енергоінвест" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі № 120/8282/20-а; витребувано з Вінницького окружного адміністративного суду справу № 120/8282/20-а.
18. Ухвалою Верховного Суду від 22.06.2023 закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
19. ТОВ "Енергоінвест" відповідно ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, виданої НКРЕКП, здійснює господарську діяльність з виробництва електричної енергії з використанням відновлювальних джерел енергії, яку у порядку, встановленому чинним законодавством України, продає Державному підприємству "Гарантований покупець" за "зеленим" тарифом, встановленим НКРЕКП.
20. Державне регулювання у сфері альтернативних джерел енергії здійснюється, зокрема, шляхом встановлення тарифів на електричну енергію, вироблену на об`єктах альтернативної енергетики, що передбачено Законом № 555.
21. Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" від 21.07.2020 № 810-IX (далі - Закон № 810) внесені зміни до Закону № 555 доповнивши його статтею 9-4, якою передбачені особливості встановлення "зеленого" тарифу для суб`єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтеративних джерел енергії у період з 01.08.2020, а також запроваджені понижуючі коефіцієнти до "зелених" тарифів.
22. 01.08.2020 на засіданні НКРЕКП, яке відбувалось у формі відкритого слухання, останньою розглядалось питання про прийняття постанови "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" (з 01.08.2020). Відповідно до оголошення Комісії на офіційному сайті повідомлено про засідання, а також про його онлайн трансляцію.
23. Постановою НКРЕКП № 1497 від 01.08.2020 "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" (далі - Постанова № 1497) установлено розмір "зеленого" тарифу на електричну енергію, вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, та надбавки до "зелених" тарифів за дотриманням рівня використання обладнання українського виробництва згідно з додатком.
24. Визначено перелік виробників електричної енергії з енергії сонячного випромінювання, де за порядковим номером 317 в Додатку до Постанови № 1497 вказано позивача як суб`єкта господарювання на об`єктах електроенергетики із переліком їх назв.
25. 30.09.2020 на засіданні НКРЕКП, яке відбувалось у формі відкритого слухання останньою розглядалось питання про прийняття постанови "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" з 01.10.2020. Відповідно до оголошення Комісії на офіційному сайті повідомлено про засідання, а також про його онлайн трансляцію.
26. Постановою НКРЕКП № 1787 від 30.09.2020 "Про встановлення "зелених" тарифів на електричну енергію та надбавки до "зелених" тарифів за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для суб`єктів господарювання" (далі - Постанова № 1787) визнано такою, що втратила чинність постанова НКРЕКП № 1497 та установлено "зелені" тарифи на електричну енергію вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, та надбавки до "зелених" тарифів за дотриманням рівня використання обладнання українського виробництва згідно з додатком.
27. Визначено перелік виробників електричної енергії з енергії сонячного випромінювання, де за порядковим номером 317 в Додатку до Постанови № 1787 вказано позивача як суб`єкта господарювання на об`єктах електроенергетики із переліком їх назв.
28. На підставі оскаржуваних Постанов "зелений" тариф на електричну енергію вироблену Гальжбіївська СЕС, СЕС Гальжбіївка-2 та Слобода-Бушанська СЕС, які знаходяться у власності товариства розраховано на рівні граничного (максимального) "зеленого" тарифу як для об`єктів що введені в експлуатацію по 30.06.2015 та величина "зеленого" тарифу яких до набрання чинності змін до Закону № 555 була більшою граничного максимального "зеленого" тарифу та встановлений на рівні 24,56 (євроцентів за 1 кВт/год). Для СЕС "Вищеольчедаївська", що також знаходиться у власності товариства "зелений" тариф розраховано із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,85 як для об`єкта електроенергетики встановленою потужністю 1 МВт та більше, що введений в експлуатацію з 01.07.2015 до 31.12.2019 та встановлений у розмірі (12,77 євроцентів за 1 кВт/год).
29. Вважаючи протиправними та такими, що підлягають скасуванню пункт 310 Додатку до Постанови № 1497 та пункт 317 Додатку до Постанови № 1787, позивач звернувся до суду з даним позовом.
30. Суди установили, що постанови № 1479 та № 1787 прийняті уповноваженим на це суб`єктом за встановленою процедурою.
Позиція Верховного Суду
Релевантні джерела права та акти їх застосування. Оцінка висновків судів, судові рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи