ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2023 року
м. Київ
cправа № 904/857/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,
секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,
за участю представників:
позивача - Кім Г. В. (адвокат),
відповідача-1 - Павлюк О. В. (адвокат),
відповідача-2 - Прохоренка А. В. (у порядку самопредставництва),
відповідача-3 - не з`явилися,
розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Система аптек "Лінда-фарм"
на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2022 (суддя Князьков В. В.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2023 (судді: Владимиренко С. В. - головуючий, Ходаківська І. П., Демидова А. М.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Система аптек "Лінда-фарм"
до: 1) Приватного підприємства "Соломія-Сервіс",
2) Дніпропетровської обласної ради,
3) Обласного комунального підприємства "Фармація"
про визнання недійсними результатів аукціону з передачі в оренду нерухомого майна.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У квітні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Система аптек "Лінда-Фарм" (далі - ТОВ "Система аптек "Лінда-Фарм") звернулося до господарського суду з позовом (з урахуванням заяви про зміну предмета позову) до Приватного підприємства "Соломія-Сервіс" (далі - ПП "Соломія-Сервіс"), Дніпропетровської обласної ради (далі - Рада), Обласного комунального підприємства "Фармація" (далі - ОКП "Фармація") про визнання недійсними результатів аукціону з передачі в оренду нерухомого майна - нежитлового приміщення загальною площею 47,8 м2 на цокольному поверсі будівлі, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Караваєва, 68, оформлені протоколом електронного аукціону № LLE001-UA-20220117-12710, сформованим 10.02.2022 11:29:01.
2. Позовні вимоги обґрунтовано порушенням вимог чинного законодавства під час проведення аукціону з передачі в оренду нерухомого майна, за результатами якого складено протокол електронного аукціону, сформований 10.02.2022, яким визнано переможцем аукціону ПП "Соломія-Сервіс", оскільки ненадання останнім документів на підтвердження наявності місця провадження діяльності у місті Дніпрі порушує вимоги Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 (далі - Порядок), та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та зумовлює недійсність результатів аукціону.
Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.09.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.02.2023, у задоволенні позовних вимог ТОВ "Система аптек "Лінда-Фарм" відмовлено повністю.
4. Судові рішення мотивовано тим, що оскільки умова щодо надання документів на підтвердження наявності місця провадження діяльності у місті Дніпрі не є додатковою умовою оренди майна у розумінні Порядку, тому відсутні підстави стверджувати, що ненадання ПП "Соломія-Сервіс" документів на виконання цієї умови порушує вимоги цього Порядку та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та зумовлює недійсність результатів аукціону.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі ТОВ "Система аптек "Лінда-фарм" просить рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким в повному обсязі задовольнити позовні вимоги.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на те, що судом апеляційної інстанції не було враховано висновки щодо застосування положень пункту 6 частини 1 статті 3, статей 15, 16, 203, 215, 650 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у подібних правовідносинах, які були викладені у постановах Верховного Суду від 10.04.2019 у справі № 390/34/17, від 11.08.2021 у справі № 909/436/20, від 06.10.2021 у справі № 925/1546/20, від 28.04.2021 у справі № 910/9351/20, від 09.06.2021 у справі № 911/3039/19, від 08.09.2021 у справі № 910/10444/20, від 13.01.2022 у справі № 910/6750/20, від 05.10.2021 у справі № 915/1067/20, від 09.06.2020 у справі № 912/1315/19.
Скаржник, посилаючись на положення пункту 6 частини 1 статті 3 ЦК України, зазначив, що Верховний Суд неодноразово наголошував на необхідності врахування принципу добросовісності - стандарту поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення, а за змістом статей 15 і 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу у суді.
До того ж, на думку скаржника, з урахуванням положень статей 203, 215, 650 ЦК України та усталеної практики Верховного Суду під час вирішення спору про визнання недійсними результатів торгів (аукціону) необхідним є встановлення, чи мало місце порушення вимог законодавства при його проведенні; чи вплинули ці порушення на результати аукціону; чи мало місце порушення прав і законних інтересів особи, яка оспорює результати аукціону.
7. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 3 частини 2 статті 287 ГПК України скаржник посилається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій помилково застосували положення Порядку, а за відсутності висновку Верховного Суду з цього питання сформувалась суперечлива практика апеляційного суду.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
8. Рада у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.
Розгляд справи Верховним Судом
9. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.05.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою та призначено розгляд справи у судовому засіданні на 06.06.2023.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.06.2023 відкладено розгляд касаційної скарги у справі № 904/857/22 на 13.06.2023.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
10. 12.10.2021 ОКП "Фармація" подано голові Ради заяву № 5/914 про включення майна - нежитлового приміщення загальною площею 47,8 м2 на цокольному поверсі будівлі, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Караваєва, 68, до переліку першого типу з метою передачі в оренду на 2 роки та 11 місяців.
11. Рішенням Ради від 05.11.2021 № 122-8/VІІІ "Про оренду нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області" затверджено перелік першого типу об`єктів оренди, які підлягають передачі в оренду через проведення аукціону, згідно з додатком 1 "Перелік першого типу об`єктів оренди, які підлягають передачі в оренду через проведення аукціону", до якого внесено, в тому числі спірне нежитлове приміщення, цільове використання: розміщення аптеки (що реалізує готові ліки, у тому числі виготовлені в умовах аптеки, та здійснює господарську діяльність з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів).
12. В електронній торговій системі "Прозоро.Продажі" Радою опубліковано оголошення про проведення аукціону з передачі в оренду нерухомого майна - нежитлового приміщення, загальною площею 47,8 м2 на першому поверсі будівлі, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Караваєва, 68.
13. В оголошенні визначено інформацію про об`єкт оренди, стартову орендну плату, інформацію про аукціон, інформацію про умови, на яких проводиться аукціон, додаткову інформацію, технічні реквізити інформаційного повідомлення, умови оренди об`єкта, в тому числі додаткові: здійснення невід`ємних поліпшень можливо тільки у разі надання орендодавцем згоди на поточний та/або капітальний ремонт орендованого майна; якщо це вимагається законом, договір оренди підлягає нотаріальному посвідченню і державній реєстрації; майно може бути використано під розміщення аптечного пункту, що реалізує готові ліки, в тому числі виготовлені в умовах аптеки, та здійснює господарську діяльність з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; потенційний орендар повинен мати ліцензію на право провадження відповідних видів діяльності згідно з пунктами 10, 22 частини 1 статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", а саме "Роздрібна торгівля лікарськими засобами", включаючи виробництво (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки" та здійснення господарської діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів" з наявними місцями провадження діяльності в межах м. Дніпра.
14. На участь в електронному аукціоні № LLE001-UA-20220117-12710 щодо оренди державного та комунального майна подано дві заявки - позивачем та відповідачем-1.
15. За наслідками оцінки цінових пропозицій учасників переможцем зазначеного електронного аукціону визначено відповідача-1, цінова пропозиція якого становила 7786 грн, про що зазначено у протоколі електронного аукціону від 10.02.2022 № LLE001-UA-20220117-12710.
16. Спір виник у зв`язку з тим, що, на думку позивача, результати аукціону з передачі в оренду нерухомого майна - нежитлового приміщення загальною площею 47,8 м2 на цокольному поверсі будівлі, розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Караваєва, 68, які оформлені протоколом електронного аукціону № LLE001-UA-20220117-12710, сформованим 10.02.2022 11:29:01, підлягають визнанню недійсними, оскільки заявка відповідача-1 повинна була бути відхилена відповідачем-2, так як учасником не було подано доказів щодо наявності місць провадження діяльності в межах м. Дніпра, а отже, останній не відповідав додатковим умовам, що були визначені в оголошенні.
Позиція Верховного Суду
17. Згідно з положеннями частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
18. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити з таких підстав.
Щодо підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України
19. Частинами 1- 4 пункту 54 Порядку передбачено, що додаткові умови оренди майна розробляються орендодавцем на підставі пропозицій балансоутримувача, уповноваженого органу управління або з власної ініціативи орендодавця. Орендодавець проводить аналіз пропозицій у частині обмеження конкуренції та дискримінації учасників. Забороняється встановлювати додаткові умови оренди майна, що містять такі положення. Фондом державного майна або відповідним представницьким органом місцевого самоврядування може бути прийняте рішення про затвердження критеріїв для визначення об`єктів, щодо яких рішення про затвердження додаткових умов оренди приймається Фондом державного майна щодо майна державної власності (крім випадків, коли такі умови затверджуються Кабінетом Міністрів України для оренди єдиних майнових комплексів) або відповідним представницьким органом місцевого самоврядування (визначеним ним органом) щодо майна комунальної власності. Можуть бути визначені такі додаткові умови оренди майна, зокрема, вимоги щодо наявності досвіду роботи особи у відповідній сфері, якщо об`єктом оренди є майно закладів освіти, охорони здоров`я, соціально-культурного призначення (закладів культури, фізичної культури і спорту) та додаткові документи, які повинен подати потенційний орендар на підтвердження наявності такого досвіду, передбачені цим пунктом Порядку.
20. В основу оскаржуваних судових рішень покладено висновок судів попередніх інстанцій про те, що умова щодо надання документів на підтвердження наявності місця провадження діяльності у місті Дніпрі не затверджена відповідним рішенням Ради, тобто не є обов`язковою умовою у розумінні частин 4, 6 пункту 54 Порядку.
21. Разом з тим колегія суддів звертає увагу на те, що, як вбачається з оголошення про інформацію про об`єкт оренди, однією з вимог до потенційного орендаря було наявність ліцензії на право провадження відповідних видів діяльності згідно з пунктами 10, 22 частини 1 статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", а саме "Роздрібна торгівля лікарськими засобами", включаючи виробництво (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки" та здійснення господарської діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів" з наявними місцями провадження діяльності в межах м. Дніпра.
22. Тобто із сформованих Радою додаткових умов оренди чітко вбачається включення такої умови, як наявність відповідних ліцензій щодо місць провадження діяльності в межах м. Дніпра, що відповідає змісту частини 4 пункту 54 Порядку, а саме наявності досвіду роботи особи у відповідній сфері.
23. Відповідно до пунктів 10, 22 частини 1 статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності:
- виробництво лікарських засобів, оптова та роздрібна торгівля лікарськими засобами, імпорт лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про лікарські засоби";
- культивування рослин, включених до таблиці I Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництво, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізація (відпуск), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного Переліку, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори".
24. Пунктом 11 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 929, передбачено, що ліцензія на виробництво лікарських засобів видається з урахуванням переліку лікарських форм за кожним місцем провадження господарської діяльності та особливих умов провадження діяльності, які зазначаються у додатку до ліцензії. Додаток до ліцензії є її невід`ємною частиною та оформлюється за формою, наведеною у додатку 9. Інформація про додаток до ліцензії на провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів вноситься до ліцензійного реєстру.
25. Відповідно до пункту 13 Ліцензійних умов у разі створення ліцензіатом, який провадить господарську діяльність з виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами згідно з отриманою ліцензією, нового місця провадження господарської діяльності він подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження господарської діяльності з виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами за формою згідно з додатком 1 та документи, передбачені пунктом 7 цих Ліцензійних умов. Розгляд заяви про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження діяльності з виробництва (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами здійснюється органом ліцензування у порядку, передбаченому пунктом 10 цих Ліцензійних умов. У разі зміни відомостей, що пов`язані із зміною інформації про ліцензіата, які були внесені до ліцензійного реєстру, а саме розширення переліку лікарських форм, що планується до виробництва за місцями провадження господарської діяльності, створення нового місця провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, ліцензіат, який провадить господарську діяльність з виробництва лікарських засобів, подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів (промислового) за формою згідно з додатком 2, та документи, передбачені пунктом 7 цих Ліцензійних умов. Розгляд заяви про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів (промислового) здійснюється органом ліцензування у порядку, передбаченому пунктом 10 цих Ліцензійних умов. У разі зміни відомостей, що пов`язані із зміною інформації про ліцензіата, які були внесені до ліцензійного реєстру, а саме створення нового місця провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів, ліцензіат, який провадить господарську діяльність з імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) за формою згідно з додатком 3, та документи, передбачені пунктом 7 цих Ліцензійних умов. Розгляд заяви про отримання ліцензії на провадження/розширення провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів) здійснюється органом ліцензування у порядку, передбаченому пунктом 10 цих Ліцензійних умов.
26. Тобто відповідно до Ліцензійних умов ліцензія на здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами, зокрема виготовлення лікарських засобів в умовах аптеки, видається щодо кожного місця провадження діяльності, а умовою аукціону було саме наявність ліцензії, виданої щодо місць провадження на території м. Дніпра.
27. Водночас, як вбачається з матеріалів справи та не спростовано відповідачами, ПП "Соломія-Сервіс" у складі своєї пропозиції не надало відповідної ліцензії на здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами, зокрема виготовлення лікарських засобів в умовах аптеки, з наявними місцями провадження діяльності в межах м. Дніпра, а тому не відповідало кваліфікаційним критеріям, визначеним в оголошенні щодо умов оренди. Належних доказів щодо наявності у ПП "Соломія-Сервіс" зазначеної ліцензії суду надано не було, хоча зазначені обставини були однією з підстав звернення з цим позовом.
28. Твердження судів попередніх інстанцій про те, що, виходячи зі змісту частини 4 пункту 54 Порядку, вимога щодо наявності місця провадження діяльності у м. Дніпрі підпадає під категорію інших умов, що можуть бути визначені орендодавцем з обов`язковим посиланням на відповідні нормативно-правові акти або рішення, згідно з якими така додаткова умова визначена, тоді як матеріали справи не містять доказів про прийняття Радою рішення щодо визначення додаткової умови для оренди спірного нежитлового приміщення у вигляді надання документів на підтвердження наявності місця провадження діяльності у м. Дніпрі, колегія суддів визнає необґрунтованими з огляду на викладене та те, що ПП "Соломія-Сервіс" не було надано жодного рішення Ради, якими б затверджувались будь-які умови спірного аукціону, крім рішення від 05.11.2021 № 122-8/VIII, яким затверджено перелік об`єктів оренди, які підлягають передачі в оренду через проведення аукціону.
29. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що Радою як додаткову умову оренди майна було зазначено в оголошенні, що потенційний орендар повинен мати ліцензію на право провадження відповідних видів діяльності згідно з пунктами 10, 22 частини 1 статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", а саме "Роздрібна торгівля лікарськими засобами", включаючи виробництво (виготовлення) лікарських засобів в умовах аптеки" та здійснення господарської діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів" з наявними місцями провадження діяльності в межах м. Дніпра. При цьому Суд враховує зауваження позивача про те, що жодним рішенням Рада не затверджувала жодних умов спірного аукціону, у зв`язку з чим всі умови оренди визначені лише в оголошені та умовах оренди.