1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2023 року

м. Київ

cправа № 904/3141/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Губенко Н.М., Студенець В.І.

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області

(суддя - Євстигнеєва Н.М.)

від 21.11.2022

та постанову Центрального апеляційного господарського суду

(головуючий - Антонік С.Г., суддів - Дармін М.О., Іванов О.Г.)

від 08.03.2023

у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

про стягнення 123 802,68 грн

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2022 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - Товариство) про стягнення 123 802, 68 грн, з яких 120 121, 44 грн плати за користування вагонами та 3 681, 24 грн збору за зберігання вантажу.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неналежно виконував умови договору № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії Товариства, яка примикає до станції Терни і Рядова Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" від 14.12.2017 (далі - договір) щодо вчасного прийняття вагонів, у зв`язку з чим вони додатково простоювали на коліях станції призначення.

Фактичні обставини справи, установлені судами

3. 14.12.2017 Залізниця і Товариство (власник колії) уклали договір, відповідно до п. 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни стрілками № 2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою № 8 до колії № VI станції Рядова.

4. Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів для під`їзної колії зі станції Терни, Рядова здійснюється:

- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;

- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години;

- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;

- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.

У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу, передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

5. Згідно з п. 6 договору вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії "Придніпровська залізниця" для Товариства, подаються локомотивом залізниці на одну з колій № І, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії "Придніпровська залізниця" для Товариства, подаються локомотивом залізниці на одну з колій №3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

6. Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).

7. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 договору у редакції додаткової угоди № 2 від 14.06.2019).

8. Відповідно до п. 14 договору власник колії сплачує залізниці:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".

9. У п. 19 договору сторони погодили, що договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23.12.2017 до 23.12.2022 включно.

10. У березні 2022 року за накладними № 07904, 07905, 07906, 07877, 07878, 07879, 07880, 07889, 07890, 07891, 07892, 07893, 07894, 07895, 07896, 07897, 07898, 07899, 07900, 07901, 07865, 07862, 07861, 07860, 07859, 07858, 07873, 07857, 07871, 07868, 07869, 07870, 07881, 07882, 07883, 07884, 07885, 07886, 07887, 07888, 07902, 07903, 07872 Залізниця прийняла до перевезення на адресу одержувача - Товариства вагони № 55421077, 60415502, 57922833, 63716864, 61320024, 63868418, 61635207, 56661739, 63993075, 61602223, 63868533, 61334678, 63716773, 59676023, 59955880, 63820930, 63554588, 64056559, 64056740, 56936370, 52368875, 61635645, 62783436, 56674187, 64021504, 59607895, 60788072, 67112821, 55428155, 58337643, 54786173, 55175228, 64045321, 53516266, 53516449, 64045388, 64045230, 53569125, 57921934.

11. Відповідно до зазначених накладних залізниця призначення - Рядова Придніпровської залізниці. По прибутті вагонів на станцію призначення позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність Залізниці передати вагони.

12. На шляху прямування вагони були затримані згідно з наказом позивача №658 від 18.03.2022 на станції П`ятихатки через зайнятість колій станції призначення, у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем - Товариством на свою під`їзну колію.

13. Накази на початок і кінець затримки надавалися враховуючи наявність (відсутність) затримок в просуванні вагонів, які слідують на адресу підприємства, з метою уникнення заторів на шляху прямування через скупченість вагонів на станції призначення з вини цього підприємства.

14. За фактом затримки вагонів станцією П`ятихатки у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, пунктом 9 Правил зберігання вантажів складено: акти про затримку вагонів форми ГУ-23а: №15 від 18.03.2022; №14 від 23.03.2022; акт загальної форми ГУ-23: №26421 від 18.03.2022.

15. За фактом затримки вагонів станцією Рядова складено акти загальної форми ГУ-23.

16. Повідомлення про затримку вагонів станцією призначення представникам Товариства вручено не пізніше двох годин після його отримання, як передбачає абзацу 4 пункту 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами та контейнерами.

17. За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомості ф.ГУ-46 № 25039078 та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф. ФДУ-92 № 30039005 на загальну суму 123 826, 68 грн.

18. Відомість плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальна картка форми ФДУ-92, складені для нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за вказаними актами, були підписані відповідачем із запереченнями: з нарахованою сумою не згодні у зв`язку з Конвенцією ЦЦО/99 від 24.02.2022 та запровадженням військового стану по Україні.

19. Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 120 145, 44 грн та збір за зберігання вантажу у розмірі 3 681, 24 грн не сплатив.

20. Рішенням правління АТ "Укрзалізниця" від 02.04.2022 (протокол №Ц-54/42 Ком.т) затверджено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час воєнного стану в Україні.

21. До підрозділів Укрзалізниці зміст рішення правління було доведено телеграфним розпорядженням №ЦМ-13/693 від 05.04.2022.

22. Відповідно до вищевказаних документів у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у "кинутих" поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користування вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що виник, зокрема, у випадку: запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції; проведення бойових дій або тимчасової окупації збройними формуваннями російської федерації території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення та/або будь-яка станція на шляху прямування.

Вказані вище обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з Додатком 6 до Правил користування вагонами.

Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище.

23. Також у телеграфному розпорядженні №ЦМ-13/693 від 05.04.2022 зазначено про необхідність здійснити перерахунок часу затримки навантажених і порожніх вагонів та контейнерів з початку дії воєнного стану в Україні (24.02.2022).

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

24. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 21.11.2022, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 08.03.2023, позов задоволено повністю.

25. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з такого:

- прийняті до перевезення Залізницею спірні вагони були затримані на шляху прямування через скупчення на станції призначення вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, тобто з вини Товариства;

- Залізниця дотрималась порядку дій та склала акти на засвідчення обставин неможливості передати вагони Товариству відповідно до пунктів 9, 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, пункту 9 Правил зберігання вантажів;

- Товариство не надало належних та допустимих доказів на підтвердження вчасного вивільнення ним колій станції призначення від вантажу, що прибув на його адресу. Приймання потягів визначається диспетчером з урахуванням цілої низки поточних факторів, а не тільки наявністю вільних колій на станції;

- оскільки затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу Товариства, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, Залізниця правомірно нарахувала плату за користування вагонами на підставі пункту 12 Правил користування вагонами і контейнерами.

26. Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач жодним чином не спростував того факту, що під час дії комендантської години виробничі підрозділи сторін працюють у нічну зміну, і жодного впливу на виробничий процес сторін комендантська година не має, оскільки це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях. Вагони не забиралися протягом 5 діб, тобто не тільки під час, коли діяла комендантська година. Тому в цьому випадку простій вагонів не є наслідком запровадження комендантської години.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та викладені у відзиві на касаційну скаргу

27. 22.03.2023 Товариство звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог у частині стягнення плати за користування вагонами в розмірі 56 132, 28 грн з ПДВ та збору за зберігання вантажу 920, 28 грн, разом 57 052, 56 грн.

28. Скаржник визначає підставою касаційного оскарження судових рішень пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України.

29. В обґрунтування касаційної скарги Товариство зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми пунктів 6, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, приписів рішення правління Залізниці від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) та телеграмного розпорядження № ЦМ-13/693 від 05.04.2022 щодо визначення часу затримки вагонів з вини Товариства в період введення воєнного стану в Україні, з урахуванням введення комендантської години та обставин у спірних правовідносинах. Висновки Верховного Суду щодо питання застосування зазначених норм права у подібних правовідносинах стосовно нарахування та стягнення плати у випадках, коли на певній території введено комендантську годину відсутні.

30. З огляду на те, що справа є малозначною скаржник вказує відповідно до підпункту "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України, що ця справа має виняткове значення для Товариства, оскільки від наслідків вирішення цієї справи залежатимуть результати вирішення інших, близько сорока подібних справ, які перебувають на розгляді господарських судів, зокрема, справи № 904/2020/22, 904/2659/22, 904/3463/22, 904/3538/22, 904/3709/22, 904/3881/22, 904/3921/22, 904/4463/22, 904/4773/22, 904/5088/22, 904/432/23, 904/1848/22, 904/2019/22, 904/2022/22, 904/2243/22, 904/2252/22, 904/2300/22, 904/2521/22, 904/2539/22, 904/2442/22, 904/2589/22, 904/2590/22, 904/2615/22, 904/2428/22, 904/3133/22, 904/3141/22, 904/2677/22, 904/3086/22, 904/4193/22, 904/4217/22, 904/4694/22, 904/4898/22, 904/4888/22, 904/4985/22, 904/4970/22, 904/4982/22 та ін.

31. 04.05.2023 Залізниця подала відзив на касаційну скаргу, в якому заперечила проти доводів касаційної скарги.


................
Перейти до повного тексту