1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2023 року

м. Київ

справа № 420/26813/21

адміністративне провадження № К/990/19104/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.03.2022 (головуючий суддя: Марин П.П.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.07.2022 (головуючий суддя: Яковлєв О.В., судді: Єщенко О.В., Крусян А.В.) у справі № 420/26813/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У грудні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивачка) звернулася до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Одеській області (далі - УСБУ в Одеській області або відповідач), в якому просила:

визнати протиправними дії УСБУ в Одеській області, які полягають у відмові 10.12.2021 ОСОБА_1 надати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення її чоловіка ОСОБА_2 для перерахунку пенсії у разі втрати годувальника станом на 01.10.2019, 01.10.2020, та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах;

зобов`язати УСБУ в Одеській області виготовити та направити до ГУ ПФУ в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 для перерахунку пенсії ОСОБА_1 у разі втрати годувальника, станом на 01.10.2019, 01.10.2020, та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 14.03.2022, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.07.2022, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивачка подала касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 09.08.2022 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 21.06.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачка отримує пенсію по втраті годувальника (чоловіка ОСОБА_2 ), призначену на підставі Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII).

Відповідно до інформації, зазначеній в архівної довідці УСБУ в Одеській області від 01.12.2021 № 65/12/50, ОСОБА_2 звільнено з військової служби з 31.12.1994.

Позивачка звернулася до УСБУ в Одеській області із заявою від 23.11.2021, в якій просила надати інформацію про дати та розміри усіх можливих підвищень грошового забезпечення співробітників СБУ після 05.03.2019, встановлених за відповідною (аналогічною) посадою, що займав її покійний чоловік на день звільнення зі служби (старший слідчий слідчого відділу УСБУ в Одеській області) та надати до ГУ ПФУ в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.

У відповідь на зазначене звернення, відповідач листом №65/23/К-118/389 від 10.12.2021 повідомив позивачку про відсутність правових підстав для видачі довідок у зв`язку із прийняттям відомчих наказів. Одночасно відповідачем повідомлено заявницю про те, що з метою реалізації прав на перерахунок пенсії, Управлінням СБУ в Одеській області, відповідно до постанови Уряду від 30.08.2017 № 704, було складено і направлено до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 від 01.12.2021 № 790, станом на 05.03.2019.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивачка звернулася із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивачка стверджує, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділено правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців. В контексті наведених аргументів, позивачка зазначає, що їй від інших пенсіонерів СБУ стало відомо про підвищення на підставі наказів СБУ № 1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та № 155/ДСК від 15.02.2021 грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, а отже, на її думку, виникли підстави для видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення її покійного чоловіка для проведення перерахунку пенсії по втраті годувальника. Вважає відмову відповідача у видачі оновлених довідок для перерахунку пенсії протиправною, та такою, що порушує вимоги статті 63 Закону № 2262-XII, статей 3, 8, 9, 19, 22, 24, 46, 58, 124 Конституції України та гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право мирно володіти своїм майном.

Відповідач позов не визнав. Зазначає, що накази Центрального УСБУ від 07.11.2019 №1715/ДСК, від 15.10.2020 № 1125/ДСК, від 15.02.2021 №155/ДСК, на які посилається позивачка в якості підстав для видачі оновлених довідок для перерахунку пенсії, не є рішеннями щодо підвищення розміру будь-якого з видів грошового забезпечення в розумінні статті 63 Закону № 2262-XII, а лише визначають граничні межі, в яких щодо кожного конкретного військовослужбовця, в залежності від якості, складності, обсягу та важливості виконаних обов`язків за посадою, наказом начальника Управління розміри деяких надбавок (доплат, премій) можуть бути не тільки підвищені, але і занижені чи скасовані. Тобто, зазначені накази є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для перерахунку пенсій. Своєю чергою, Уряд жодних рішень про зміну розміру грошового забезпечення відповідних категорій віськовослужбовців не приймав. Окремо відповідач наголосив, що з метою реалізації прав на перерахунок пенсії у відповідності до судового рішення Великої Палати Верховного Суду у зразковій справі № 160/8324/19, ним було складено і направлено до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 від 01.12.2021 № 790, станом на 05.03.2019, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704. Довідка складена для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.04.2019.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців. Так, 30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців. Своєю чергою, Управління СБУ в Одеській області 01.12.2021 складено оновлену довідку про розмір грошового забезпечення померлого чоловіка позивачки, до якої, окрім посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, додатково включено надбавку за роботу в умовах режимних обмежень (15 %), надбавку за особливості проходження служби (46 %), премію (10 %). Суди констатували, що зазначені у довідці розміри додаткових складових грошового забезпечення визначено суб`єктом владних повноважень у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, тобто станом на 05.03.2019. Натомість накази СБ України №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021 встановлюють лише граничні розміри надбавки за особливості проходження служби. Разом з тим, конкретний персональний розмір такої надбавки встановлюється, підвищується, знижується або скасовується наказами керівників Служби безпеки України чи структурних підрозділів за мотивованими рапортами керівників функціональних підрозділів. Тобто, розмір надбавки є змінним, а тому його збільшення в конкретному місяці не може бути достатньою підставою для перерахунку пенсії.

Крім того, за висновками судів попередніх інстанцій, накази СБ України не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.

За наведених вище обставин, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про правомірність дій відповідача з відмови видати позивачці довідки для перерахунку пенсії.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій допустили неправильне застосування норм права, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржниця стверджує, що із прийняттям наказів № 245/ДСК від 14.02.2019, №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021 розмір грошового забезпечення військовослужбовців за посадою, яку обіймав її померлий чоловік на день звільнення зі служби, значно підвищився, зокрема, збільшена надбавка за особливості проходження служби у розмірі 44%, 78%, 95% та 100%. Крім того, наказом СБ України № 155/ДСК від 15.02.2021 з 01.03.2021 збільшено премію з 10% до 25%.

Також на думку скаржниці, суди попередніх інстанцій застосували норму права без врахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у справі №160/8324/19.

Крім зазначеного вище, скаржниця також звернула увагу на відсутність у судах сталої судової практики та єдиного правового підходу до вирішення аналогічних спорів.

Додатково на адресу суду від скаржниці надійшли письмові пояснення у справі, в яких остання наполягає, що збільшення грошового забезпечення військовослужбовців СБУ є безумовною підставою для перерахунку пенсії колишнім військовослужбовцям СБУ на підставі постанови Уряду № 704. Окремо скаржниця зазначила, що незгодна із позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 23.02.2023 у справі №420/26816/21, щодо застосування норм права в аналогічних правовідносинах.

Також від скаржниці надійшла заява про винесення окремої ухвали щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

Ключовим у справі є питання про те, чи відбулося підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців на підставі наказів СБ України № 1715/ДСК від 07.11.2019, № 1125/ДСК від 15.10.2020 та № 155/ДСК від 15.02.2021, та, відповідно, чи є підстави для перерахунку розміру пенсій колишнім співробітникам СБ України.

Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-ХІІ) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Згідно із частинами першою, другою статті 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.


................
Перейти до повного тексту