ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2023 року
м. Київ
справа №826/17177/18
адміністративне провадження № К/9901/5317/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Кравчука В.М., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.12.2019 (головуючий суддя Шейко Т.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2020 (головуючий суддя Бабенко К.А., судді Єгорова Н.М., Федотов І.В.)
у справі №826/17177/18
за позовом ОСОБА_1
до Служби безпеки України, Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Служби безпеки України та Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, у якому просила:
1.2. визнати протиправною бездіяльність Служби безпеки України щодо відмови скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку для перерахунку ОСОБА_1 пенсії в розмірі 30% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавка військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавка військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10%), та зобов`язати Службу безпеки України скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення годувальника для перерахунку ОСОБА_1 пенсії в розмірі 30 % грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавка військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавка військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10%;
1.3. визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області щодо не проведення ОСОБА_1 перерахунку пенсії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області нарахувати і виплачувати пенсію в розмірі 30% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавка військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавка військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10% починаючи з 01 січня 2018 року.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.12.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2020, позов задоволено частково:
2.1. Зобов`язано Службу безпеки України надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та наступних додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям та премії.
2.2. В іншій частині адміністративного позову відмовлено.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Київській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" по втраті годувальника, як інваліду 2-ї групи з дитинства.
3.2. Пенсію позивача перераховано з 01 січня 2018 року, виходячи із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання та процентна надбавка за вислугу років.
3.3. Отримавши перерахунок пенсії, позивач звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області та Служби безпеки України із відповідними заявами від 30.07.2018, у яких просила повідомити, на підставі яких нормативних документів та у зв`язку з чим під час перерахунку пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: премії - 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавки військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавки військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10% та просила провести перерахунок і доплату пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення з 01 січня 2018 року, та підготувати і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку для перерахунку пенсії з включенням вказаних додаткових видів грошового забезпечення.
3.4. Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області у листі від 05.09.2018 №2781/Н-01 повідомило, що відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, функції визначення розміру грошового забезпечення покладено на уповноважені органи відповідних силових структур.
3.5. Служба безпеки України у листі від 15.08.2018 №21/3/2-Н-6/5 повідомила позивача, що Служба безпеки України діяла в межах наданих повноважень, а тому правомірно не включила до довідки про розмір грошового забезпечення додаткові види грошового забезпечення.
3.6. Наявним у справі доказами підтверджено, що перерахунок пенсії ОСОБА_1 проведено у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а саме, відповідно до Постанови №103.
3.7. При цьому, перерахунок пенсії по пенсійній справі №1002018945-СБУ проведено без врахування розмірів додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премії - 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавки військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавки військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10%.
3.8. Вважаючи такі дії відповідачів протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з необхідності зобов`язання Служби безпеки України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям та премії з 01.03.2018. При цьому, судами відзначено, що надбавки військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність, надбавки військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність та визначення конкретних розмірів додаткових видів грошового забезпечення на момент здійснення перерахунку чинним законодавством не передбачено. Також судами відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині вимог, що стосувались пенсійного органу, через їх передчасність.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просила скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2020, яким залишено рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.12.2019, та змінити рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.12.2019 в частині покладення зобов`язань на Службу безпеки України, зобов`язавши Службу безпеки України скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення батька ОСОБА_1 в розмірі 30 % грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 24%, набавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними документами) - 15%, надбавка військовослужбовцям, які провадять розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність - 38%, надбавка військовослужбовцям, які провадять оперативно-розшукову діяльність - 10%, починаючи з 01 січня 2018 року.
5.1. Вважає, що суди попередніх інстанцій неправильного застосували норми матеріального права. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що премія та надбавка за виконання особливо важливих завдань, з яких було сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія. На її переконання, суд апеляційної інстанції ухвалив рішення, яка суперечить правовому висновку, викладеному у рішенні Верховного Суду від 17.12.2019 по зразковій справі №160/8324/19, а також постанові Верховного Суду від 03.04.2019 у справі №638/9697/17.
6. Служба безпеки України подала відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити її без задоволення.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Пунктом 1 Постанови № 103 передбачено перерахування пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018, відповідно до Постанови № 704.
9. Пунктом 2 Постанови № 103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) проводити з 1 січня 2018 року в таких розмірах: з 1 січня 2018 року -- 50 відсотків; з 1 січня по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.