1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2023 року

м. Київ

справа № 640/16632/21

адміністративне провадження № К/990/34505/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Стрелець Т.Г., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 640/16632/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра України) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Держгеонадра України

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Файдюка В.В., суддів Мєзєнцева Є.І., Собківа Я.М.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 09.06.2021 ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" звернулось до суду з позовом, у якому просило:

визнати протиправною бездіяльність Держгеонадра України щодо неукладення (непідписання) договору № 1/7-21 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ руд титанових Селищанської ділянки, яка знаходиться в Коростенському районі Житомирської області;

зобов`язати Держгеонадра України укласти (підписати) з ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" адміністративний договір - договір № 1/7-21 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ руд титанових Селищанської ділянки, яка знаходиться в Коростенському районі Житомирської області.

Позовні вимоги ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" обґрунтувало протиправністю бездіяльності Держгеонадра України щодо ухиляння від підписання договору купівлі-продажу за результатами проведеного електронного аукціону на закупівлю спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ руд титанових Селищанської ділянки, яка знаходиться в Коростенському районі Житомирської області.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 17.05.2022 відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 08.11.2022 задовольнив апеляційну скаргу ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", рішення суду першої інстанції скасував, ухвалив нове - про задоволення позовних вимог.

4. 06.12.2022 Держгеонадра України звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2022 у справі № 640/16632/21 за вищевказаним позовом, з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5. Верховний Суд ухвалою від 10.01.2023 відкрив касаційне провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. 14.02.2023 від ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" до суду касаційної інстанції надійшов відзив на касаційну скаргу відповідача, у якому позивач просить залишити останню без задоволення, а оскаржуване Держгеонадрами України судове рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. У справі, яка розглядається суди встановили, що ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" є юридичною особою, зареєстрованою за законодавством України, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1002851070043000114; в стані припинення не перебуває. Основним видом діяльності Товариства є добування руд кольорових металів (КВЕД 07.29)

Держгеонадрами України розміщено оголошення про проведення аукціону №UA-PS-2021-02-23-000041-3 у системі електронних торгів з продажу дозволів у відповідності з вимогами Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №993 (далі - Порядок № 993).

З метою розширення своєї господарської діяльності та отримання нового спеціального дозволу на користування надрами, ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" приймало участь в електронному аукціоні в ЕТС Прозорро. Продажі № UA-PS-2021-02-23-000041-3, назва аукціону: "Спеціальний дозвіл на користування надрами - Селищанська ділянка. Вартість геологічної інформації - 429 912,17 грн (з ПДВ). Вартість пакету аукціонної документації - 72 550, 00 грн (з ПДВ)".

За результатами проведеного 14.04.2021 електронного аукціону № UA-PS-2021-02-23-000041-3 ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", яким надано найбільшу цінову пропозицію, визнано переможцем електронного аукціону.

Результати аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами оформлені протоколом електронного аукціону від 14.04.2021 № UA-PS-2021-02-23-000041-3.

Зазначений протокол був оформлений та підписаний у відповідності до вимог Порядку № 993, а саме представниками: Переможця аукціону, ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" - 15.04.2021; оператора, через електронний майданчик якого надано найвищу цінову пропозицію, ТОВ "Е-Тендер" - 16.04.2021; оператора, через електронний майданчик якого було заведено інформацію про лот в ЕТС, Товарної біржі "УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА БІРЖА" - 19.04.2021; Замовника, Держгеоандра України - 20.04.2021.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 993 переможець аукціону на підставі підписаного протоколу аукціону звертається до Держгеонадр України з пропозицією щодо укладення договору купівлі-продажу дозволу. Такий договір укладається між Держгеонадрами України та переможцем не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня, що настає за днем формування протоколу електронного аукціону та опубліковується Держгеонадрами України у системі.

У порядку та строки, передбачені Порядком № 993 ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" 26.04.2021 передано до Держгеонадра України підписаний позивачем Договір № 1/7-21 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ руд титанових Селищанської ділянки, яка знаходиться в Коростенському районі Житомирської області (вхідний номер Держгеонадра України № 7698/02-21).

Враховуючи той факт, що протокол електронного аукціону № UA-PS-2021-02-23-000041-3 був сформований 14.04.2021, останнім днем укладення договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами було 17.05.2021.

17.05.2021 "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" звернулося до Держгеонадра України з листом щодо підписання направленого ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" договору купівлі-продажу.

19.05.2021 засобами електронного зв`язку ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" було отримано скановану копію листа відповідача від 19.05.2021 № 8010/01/12-21 "Щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами Селищанської ділянки".

Згідно із цим листом до Держгеонадра Україні надійшов лист адвоката Щербини Д.В. (від 05.05.2021 вх. № 8007/02/12-21) як суб`єкта фінансового моніторингу стосовно фінансування тероризму в Україні учасником аукціону № UA-PS-2021-02-23-000041-3 ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат".

З огляду на порушені в зазначеному листі питання, Держгеонадра України звернулась до Служби безпеки України та Державної служби фінансового моніторингу України з відповідними листами щодо надання роз`яснень та подальшої реалізації вимог Порядку № 993 у зв`язку із надходженням вищезазначеного листа.

Відповідачем повідомлено позивача, що станом на дату складання листа Держгеонадра України очікує відповіді на вищевказані листи.

Листами від 09.06.2021 № 5717382 (вх. №0160/02/03-21 від 16.06.20221) та від 16.06.2021 № 8/4/3-5032 (вх. №10184/02/08-21 від 17.06.2021) Служба безпеки України повідомила Держгеонадра України про наявну інформацію відносно одного з кінцевих бенефіціарів ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" (відповідно до даних "Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" одним із кінцевих бенефіціарів підприємства значиться ОСОБА_1 ), та про те, що до єдиного реєстру судових розслідувань 22.01.2015 внесено інформацію про кримінальне провадження №4201500000000056 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 258-5 Кримінального кодексу України (фінансування тероризму). Додатково повідомлено відповідача, що 15.06.2021 Головним слідчим управлінням Служби безпеки України до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості за №22021000000000190 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, відповідальність за яке передбачена частиною третьою статті 110-2 Кримінального кодексу України, за фактом здійснення невстановленими службовими особами українських підприємств, які діють за попередньою змовою групою осіб, у тому числі із залученням окремих іноземних суб`єктів господарської діяльності, постачання на тимчасово окуповану територію АР Крим сировинної продукції, чим вчиняються дії, направлені на сприяння та фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни конституційного ладу, захоплення державної влади, зміни меж території та державного кордону.

Окрім того, Указом Президента України від 24.06.2021 № 266/2021 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 червня 2021 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" введено в дію персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкцій) стосовно ОСОБА_1 (пункт 538 Додатку 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.06.2021), яким прийнято рішення про анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань кінцевим бенефіціарним власником (контролером) ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" являється ОСОБА_1 .

Також суди встановили, що Держгеонадра України прийнято наказ від 04.08.2021 №569 "Про позбавлення переможця аукціону права на отримання спеціального дозволу на отримання спеціального дозволу на користування надрами".

ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат", вважаючи, що Держгеонадра України як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, без належних на те законних підстав не вчинила дії, які зобов`язана була вчинити відповідно до норм Порядку № 993 за результатами проведеного аукціону, що вказує на протиправну її бездіяльність, яка виражається в неукладенні адміністративного договору, звернулося до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив із того, що відповідач діяв в межах чинного законодавства у спірних правовідносинах, оскільки отримавши від Служби безпеки України відповідну інформацію стосовно ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" про те, що в діяльності останнього наявні ознаки здійснення фінансування тероризму в Україні, Держгеонадра України правомірно позбавило позивача права на отримання відповідного дозволу відповідно до пункту 30 Порядку №993.

9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач, позбавляючи позивача права на отримання відповідного дозволу відповідно до пункту 30 Порядку №993 безпідставно керувався інформацією непідтвердженою та неналежною у розумінні норм Закону України від 06.12.2019 № 361-IX "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон № 361-IX) та Порядку формування переліку осіб, пов`язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 622 (далі- Порядок № 622), оскільки відсутня будь-яка підстава, визначена законодавством України, яка б могла слугувати підставою включення ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" до переліку осіб, пов`язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, і, як наслідок, відсутні будь-які рішення адміністративного суду про включення ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" до переліку юридичних осіб, які відповідають критеріям, визначеним резолюціями Ради Безпеки ООН, до зазначеного переліку, а також відсутні будь-які відомості міжнародних організацій або уповноважених ними органів про те, що ТОВ "Межиріченський гірничо-збагачувальний комбінат" пов`язане з терористичними організаціями або терористами, або стосовно якого застосовано міжнародні санкції.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга відповідача обґрунтована посиланням на те, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував пункт 30 Порядку № 993, а висновок Верховного Суду щодо питання застосування цієї норми права у подібних правовідносинах - відсутній.

Окрім того, Держгеонадра України у своїй касаційній скарзі вказує на те, що суд апеляційної інстанції не в повному обсязі встановив фактичні обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Разом з цим, відповідач не вказав, які зібрані у справі докази не були досліджені судом апеляційної інстанції.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Кодексом України про надра та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них (стаття 3 Кодексу України про надра).

14. Відповідно до статті 2 Кодексу України про надра завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

15. Згідно із статтею 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

16. Статтею 16 Кодексу України про надра встановлено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

17. Центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування є Держгеонадра України, яка діє відповідно до Положення про Держгеонадра України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі-Положення).

18. Відповідно до пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, але не виключно: веде державний облік родовищ, запасів і проявів корисних копалин; державний баланс запасів корисних копалин; державний кадастр родовищ і проявів корисних копалин; державний облік підземних вод та водного кадастру; каталог відомостей про геологічну інформацію; видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), розпоряджається геологічною інформацією в установленому порядку тощо.

19. На виконання вимог частини шостої статті 16 Кодексу України про надра Кабінет Міністрів України постановою від 23.09.2020 № 993 "Про затвердження Порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами" затвердив Порядок № 993, який визначає процедуру продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл).


................
Перейти до повного тексту