ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2023 року
м. Київ
справа № 0540/8008/18-а
адміністративне провадження № К/9901/32230/21, К/9901/32310/21
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Публічного акціонерного товариства "По газопостачанню та газифікації "Донецькоблгаз" до Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання дій протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційними скаргами Публічного акціонерного товариства "По газопостачанню та газифікації "Донецькоблгаз" та Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021 (суддя - Лазарєв В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 (головуючий суддя - Геращенко І.В., судді: Казначеєв Е.Г., Міронова Г.М.) у справі №0540/8008/18-а.
встановив:
Публічне акціонерне товариство "По газопостачанню та газифікації "Донецькоблгаз" (далі - ПАТ "Донецькоблгаз") звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправними дії Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання (далі - Північне МГУ ДПС) щодо нарахування пені за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" в сумі 851955,71 грн.;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 851955,71 грн.;
визнати протиправними дії щодо розподілу сплачених грошових коштів в інтегрованій картці позивача за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" в сумі 820037,30 грн. на оплату (зарахування) на погашення (оплату) пені;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" шляхом розподілу, а саме: виключення (зменшення) зарахованих в рахунок оплати пені грошових коштів в сумі 820037,3 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів в сумі 820037,30 грн. в рахунок оплати податкових зобов`язань;
визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування пені за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" в сумі 77939,66 грн.;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 77939,66 грн;
визнати протиправними дії відповідача щодо розподілу сплачених грошових коштів в інтегрованій картці позивача за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" в сумі 54507,97 грн. на оплату (зарахування на погашення (оплату)) пені;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" шляхом розподілу, а саме: виключення (зменшення) зарахованих в рахунок оплати пені грошових коштів в сумі 54507,97 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів в сумі 54507,97 грн. в рахунок оплати податкових зобов`язань;
визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 16.05.2018 № 0042501200, № 0041501200, від 08.06.2018 № 0053501200, № 0052501200, № 0051501200.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо нарахування пені за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" в сумі 141608,68 грн., за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" в сумі 9164,53 грн.
Зобов`язано Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків здійснити коригування в інтегрованій картці ПАТ "Донецькоблгаз" за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00" в сумі 141608,68 грн., за платежем "Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00" в сумі 9164,53 грн. шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені
У задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ПАТ "Донецькоблгаз" звернулося із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 в частині відмови в позові та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
В обґрунтування своїх доводів ПАТ "Донецькоблгаз" посилається на неврахування судом апеляційної інстанції доводів про те, що дії відповідача щодо зарахування коштів, сплачених на виконання постанови Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016, в рахунок погашення інших грошових зобов`язань суперечать закріпленому статтею 124 Конституції України принципу обов`язковості виконання рішення суду, а застосування до нього фінансової відповідальності у вигляді пені при сплаті у встановлені судовим рішенням строки розстрочених сум податкового боргу є безпідставним. Недотримання контролюючим органом вимог Податкового кодекс України щодо нарахування пені та недоведення нарахованої пені платнику податків для вирішення ним питання щодо сплати та/або оскарження позбавляє права контролюючий орган здійснювати розподіл сплачених платником податків грошових коштів у рахунок сплати пені.
Північне МГУ ДПС також звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позову та прийняти нову постанову, якою відмовити в позові повністю.
У доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що судами неправильно застосовано положення статті 129 Податкового кодексу України. Також вказує, що розстрочення є лише формою розрахунків платника з бюджетом шляхом зміни строків платежу, яка може застосовуватись в тому числі і у процедурі примусового стягнення податкового боргу, а тому застосовуються положення статті 100 Податкового кодексу України. Рішення суду про розстрочення сплати податкового боргу є лише процесуальним рішенням, що визначає спосіб виконання судового рішення про стягнення податкового боргу.
У відзиві на касаційну скаргу позивача Північне МГУ ДПС зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині відмови в позові постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішенні - без змін.
ПАТ "Донецькоблгаз" у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позову відповідають обставинам справи та ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги задоволенню не підлягають з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС була проведена камеральна перевірка ПАТ "Донецькоблгаз" щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість згідно податкових повідомлень-рішень форми "Ш" №0025501200 від 26.03.2018, форми "Н" №0028501200 від 04.04.2018, форми "Ш" №0056501200 від 12.05.2017, форми "Ш" №0057501200 від 12.05.2017 та податкової декларації з ПДВ згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу.
За результатами перевірки складено акт від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075, згідно якого податковий орган дійшов висновку, що дані камеральної перевірки свідчать про несвоєчасну сплату ПАТ "Донецькоблгаз" узгоджених сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість:
згідно податкової декларації з податку на додану вартість, погашення грошового зобов`язання з якою проводиться за постановою та ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 та від 29.08.2016 відповідно по справі № 805/1605/16-а, у сумі 53704,07 грн.;
за штрафом 1148,72 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми "Ш" № 0025501200 від 26.03.2018;
за штрафом 0,06 грн. згідно додаткового повідомлення-рішення форми "Н" № 0028501200 від 04.04.2018;
за штрафом 64526,88 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми "Ш" № 0056501200 від 12.05.20174;
за штрафом 218136,09 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми "Ш" № 0057501200 від 12.05.2017, протягом строків, визначених Податковим кодексом України № 2755-VІ від 02.12.2010 р., чим порушено вимоги пунктів 57.1 та 57.3 статті 57 Податкового кодексу України.
16.05.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0042501200, яким за затримку на 727 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ "Донецькоблгаз" сплатити штраф у розмірі 20% з податку на додану вартість у сумі 53118,32 грн.
16.05.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0041501200, яким за затримку на 26 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ "Донецькоблгаз" сплатити штраф у розмірі 10% з податку на додану вартість у сумі 7168,21 грн.
29.05.2018 Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС проведена камеральна перевірка ПАТ "Донецькоблгаз" щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності згідно податкового повідомлення-рішення форми "Ш" №0058501200 від 12.05.2017 та "Податкової декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності" згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу.
За результатами перевірки 29.05.2018 складено акт №293/28-10-50-12-08/03361075, згідно якого податковий орган дійшов висновку, що дані камеральної перевірки свідчать про несвоєчасну сплату ПАТ "Донецькоблгаз" узгоджених сум податкових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності згідно:
податкової декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за звітний місяць жовтень 2015 року, погашення грошового зобов`язання якою проводиться за постановою та ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 та від 29.08.2016 відповідно по справі № 805/1605/16-а, у сумі 4001,14 грн.;
податкового повідомлення-рішення форми "Ш" № 0058501200 від 12.05.2017 у сумі 18821,70 грн., протягом строків, визначених Податковим кодексом України, чим порушено вимоги пунктів 57.1 та 57.3 статті 57 Податкового кодексу України.
08.06.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 29.05.2018 №293/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0051501200, яким за затримку на 892 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ "Донецькоблгаз" сплатити штраф у розмірі 20% зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності у сумі 4564,58 грн.
30.05.2018 Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС проведена камеральна перевірка ПАТ "Донецькоблгаз" щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість згідно податкового повідомлення-рішення форми "Н" №0037501200 від 03.05.2018 та податкової декларації з ПДВ згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу, за результатами якої був складений акт №296/28-10-50-12-08/03361075.
08.06.2018 контролюючим органом на підставі акту перевірки від 30.05.2018 №296/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0053501200, яким за затримку на 757 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ "Донецькоблгаз" сплатити штраф у розмірі 20% з податку на додану вартість у сумі 42359,17 грн.
08.06.2018 контролюючим органом на підставі акту перевірки від 30.05.2018 №296/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0052501200, яким за затримку на 5 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ "Донецькоблгаз" сплатити штраф у розмірі 10% з податку на додану вартість у сумі 1,14 грн.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з пунктами 36.1 - 36.3 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов`язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.
Положеннями підпунктів 14.1.152, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом; погашення податкового боргу - це зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом.
Згідно з пунктом 87.9 статті 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Тобто, вказаною нормою обумовлено обов`язок контролюючого органу зарахувати усі платежі на погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. При цьому податковий борг погашається попередньо погашенню податкових зобов`язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної черговості його виникнення.
За приписами пункту 131.2 статті 131 Податкового кодексу України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.
Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.
Аналіз вказаних норм свідчить на користь висновку, що Податковим кодексом України імперативно встановлено обов`язок контролюючого органу здійснювати зарахування коштів, що сплачує платник податків, у рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків, а платнику податків встановлено заборону спрямовувати кошти на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.03.2020 у справі № 826/12529/18.
Відповідно до пункту 36.5 статті 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених Кодексом або законами з питань митної справи.
За правилами пункту 126.1 статті 126 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.