ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2023 року
м. Київ
справа № 200/6012/20-а
адміністративне провадження № К/9901/7327/21
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тар Альянс" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Тар Альянс" на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2021 (головуючий суддя - Блохін А.А., судді: Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В.) у справі №200/6012/20-а.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Тар Альянс" (далі - ТОВ "Тар Альянс") звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області в якому просило суд визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606145/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.10.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606151/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606149/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606147/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 в Єдиному реєстрі податкових; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606142/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 29.02.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправними і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 № 1606141/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.03.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606139/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну фіскальну службу зареєструвати податкові накладні ТОВ "Тар Альянс" № 1 від 31.10.2019, № 1 від 30.11.2019, № 2 від 31.12.2019, № 1 від 31.01.2020, № 3 від 29.02.2020, № 1 від 31.03.2020, № 1 від 30.04.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.08.2020 адміністративний позов задоволено повністю.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2021 рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанцій, ТОВ "Тар Альянс" звернулось із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2021 та залишити в силі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10.08.2020.
В обґрунтування своїх доводів ТОВ "Тар Альянс" зазначає, що в даному випадку в жодному з рішень контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не було вказано які саме документи, на його думку, необхідно було надати підприємством для ухвалення рішення про реєстрацію податкових накладних. Також вказує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства; здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації управлінських функцій податкового органу, про що зазначено Верховним Судом у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
У відзиві на касаційну скаргу Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ТОВ "Тар Альянс" складені податкові накладні № 1 від 31.10.2019, № 1 від 30.11.2019, № 2 від 31.12.2019, № 1 від 31.01.2020, № 3 від 29.02.2020, № 1 від 31.03.2020, № 1 від 30.04.2020 та направлені до Державної фіскальної служби України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних).
Згідно отриманих квитанцій про реєстрацію ПН в ЄРПН податкові накладні прийнято, але їх реєстрація зупинена.
Відповідно до отриманих Квитанцій, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
За результатами аналізу відомостей, що містились в інформаційних базах даних ДПС (ДФС), зокрема, ЄРПН, станом на дату складання та розгляду комісією ГУ ДФС інформаційно-аналітичної довідки Бахмутського управління, встановлено що протягом 2018 року ТОВ "Тар Альянс" брало участь у схемі мінімізації податкових зобов`язань, ухиленні від оподаткування та формуванні схемного податкового кредиту. Суть схеми полягала у тому, що ТОВ "Тар Альянс" протягом 2018 року здало TOB "ХІМЕКС ЛІМГГЕД" в оренду 8286 залізничних цистерн за ціною 80 грн. за ваг/доб, при цьому ТОВ "ХІМЕКС ЛІМІТЕД" здало ТОВ "ТАР АЛЬЯНС" в оренду 8030 залізничних цистерн за ціною 700 грн. за ваг/доб, внаслідок чого для ТОВ "ТАР АЛЬЯНС" було сформовано від`ємне значення з ПДВ.
Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.
Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішеннями ГУ ДФС у Донецькій області № 1601645/33853132 від 03.06.2020, № 1606151/33853132 від 03.06.2020, № 1606149/33853132 від 03.06.2020, № 1606147/33853132 від 03.06.2020, № 1606142/33853132 від 03.06.2020, № 1606141/33853132 від 03.06.2020, № 1606139/33853132 від 03.06.2020 відмовлено у реєстрації податкових накладних.
Підставою для рішення про відмову у реєстрації Головного управління ДФС у Донецькій області вказано ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити). При цьому у вказаних рішеннях не підкреслено які саме документи не надано позивачем.
Відповідно до пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Реєстрація спірних податкових накладних була зупинена контролюючим органом з посиланням на те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Положеннями пункту 10 Порядку "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.