ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2023 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.006247
адміністративне провадження № К/9901/7199/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу №1.380.2019.006247 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СММ Груп" до Галицької митниці Держмитслужби про визнання протиправними і скасування рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Галицької митниці Держмитслужби на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2020 (головуючий суддя Крутько О.В.) та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2021 (головуючий суддя Довга О.І., судді: Запотічний І.І., Матковська З.М.)
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СММ Груп" звернулось до адміністративного суду з позовом до Галицької митниці Держмитслужби про визнання протиправними і скасування рішень Львівської митниці Державної фіскальної служби про коригування митної вартості.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2021, адміністративний позов задоволено повністю.
Галицька митниця Держмитслужби в межах строку на касаційне оскарження звернулась з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2021, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Верховного Суду від 23.03.2021 відкрито касаційне провадження у справі №1.380.2019.006247 за касаційною скаргою Галицької митниці Держмитслужби.
Ухвалою суду від 19.06.2023 касаційний розгляд справи призначено у порядку письмового провадження на 20.06.2023.
Відзив Товариства на касаційну скаргу митного органу на адресу суду не надходив.
Касаційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження з урахуванням положень статті 345 КАС України.
Верховний Суд, на підставі встановлених фактичних обставин справи, які сторонами не оспорюються, з`ясував наступне.
Як вказано судами попередніх інстанцій, 20.07.2018 між Компанією P.P.H.U. "DELFIN" S.C., Продавець та Товариством з обмеженою відповідальністю "СММ Груп" (ТОВ "СММ Груп"), Покупець укладено зовнішньоекономічний контракт №1/2 (контракт №1/2), відповідно до якого продавець зобов`язується передати покупцю продукцію (товар) згідно з фактурою, у якій зазначається кількість та ціна товару.
Відповідно до вказаного контракту товариством було ввезено товар з описом одяг і додаткові речі до одягу та їх частини, взуття, речі домашнього вжитку, що використовувалися, у всіх митних деклараціях вартість товару за один кілограм позивач задекларував в розмірі 1,2 долара США одяг та 1,22 долара США взуття (по курсу долара США до гривні).
Товариством з обмеженою відповідальністю "СММ Груп" 02.07.2019, 03.07.2019, 09.07.2019, 16.07.2019, 17.07.2019, 23.07.2019, 25.07.2019, 30.07.2019, 01.08.2019, 13.08.2019, 19.08.2019, 20.08.2019, 27.08.2019, 03.09.2019, 04.09.2019, 18.09.2019, 19.09.2019, 01.10.2019, 11.10.2019, 16.10.2019, 18.10.2019, 25.10.2019, 28.10.2019, 29.10.2019 здійснювалось митне оформлення товару (одяг і додаткові речі до одягу та їх частини, взуття, речі домашнього вжитку, що використовувалися) та подано до митного оформлення митні декларації: №UA209140/2019/158336 від 09.07.2019, №UA209140/2019/158333 від 09.07.2019, №UA209140/2019/161051 від 17.07.2019, №UA209140/2019/160644 від 16.07.2019, №UA209140/2019/161419 від 18.07.2019, №UA209140/2019/165060 від 30.07.2019, №UA209140/2019/165059 від 30.07.2019, №UA209140/2019/163682 від 25.07.2019, №UA209140/2019/162933 від 23.07.2019, №UA209140/2019/156158 від 02.07.2019, №UA209140/2019/156168 від 02.07.2019, №UA209140/2019/156165 від 02.07.2019, №UA209140/2019/156568 від 03.07.2019, №UA209140/2019/160635 від 16.07.2019, №UA209140/2019/156583 від 03.07.2019, №UA209140/2019/173492 від 27.08.2019, №UA209140/2019/171638 від 20.08.2019, №UA209140/2019/171637 від 20.08.2019, №UA209140/2019/171219 від 19.08.2019, №UA209140/2019/172373 від 22.08.2019, №UA209140/2019/165888 від 01.08.2019, №UA209140/2019/169563 від 13.08.2019, №UA209140/2019/169562 від 13.08.2019, №UA209140/2019/176326 від 03.09.2019, №UA209140/2019/176745 від 04.09.2019, №UA209140/2019/181630 від 18.09.2019, №UA209140/2019/182221 від 19.09.2019, №UA209140/2019/184383 від 25.09.2019, №UA209140/2019/184229 від 25.09.2019, №UA209140/2019/185110 від 27.09.2019, №UA209140/2019/186511 від 01.10.2019, №UA209140/2019/186658 від 01.10.2019, №UA209140/2019/189096 від 08.10.2019, №UA209140/2019/190411 від 11.10.2019, №UA209140/2019/190408 від 11.10.2019, №UA209140/2019/192236 від 16.10.2019, №UA209140/2019/192256 від 16.10.2019, №UA209140/2019/193095 від 18.10.2019, №UA209140/2019/193096 від 18.10.2019, №UA209140/2019/195599 від 25.10.2019.
Позивач разом з митними деклараціями подав відповідачу товарно-супровідні документи: рахунки-фактури (інвойси) (код 0380 у графі 44 митної декларації), автотранспортні накладні СМR (код 0730 у графі 44 митної декларації), та вказано у графі 44 про наявні у митниці дозвільні висновки та сертифікати.
Львівська митниця ДФС скерувала ТОВ СММ Груп повідомлення про те, що відповідно до ч.3 - 4 ст.53 МК України необхідно надати додаткові документи для підтвердження заявленої митної вартості: зовнішньоекономічний договір (контракт) та додатки до нього; якщо рахунок сплачено, банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; виписки з бухгалтерської документації; копію митної декларації країни відправлення; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини, каталоги, специфікації, прайс-листи. Декларант або уповноважена ним особа за власним бажанням може подати додаткові наявні у них документи для підтвердження заявленої ними митної вартості товару.
На вимогу митниці ТОВ СММ Груп подало додаткові документи, а саме:
1) зовнішньоекономічний договір (контракт);
2) копію митної декларації країни відправлення (МRN);
3) прейскурант (прайс-лист) виробника товару.
Також на підтвердження ціни товару позивачем було надано лист фірми продавця товару P.P.H.U. "DELFIN" S.C. з інформацією про ціну товару.
Окрім того, позивачем подано висновок про якісні та вартісні характеристики товарів, а саме Висновок експертного товарознавчого дослідження судового експерта Білобрана С.З. від 27.02.2019 року №19/1/058.
За результатами здійснення митного контролю посадовими особами Львівської митниці ДФС були прийняті оскаржувані рішення про коригування митної вартості, а саме: від 09.07.2019 №UA209000/2019/201106/2; від 09.07.2019 №UA209000/2019/201105/2; від 17.07.2019 №UA209000/2019/201156/2; від 18.07.2019 №UA209000/2019/201158/2; від 18.07.2019 №UA209000/2019/201161/2; від 30.07.2019 №UA209000/2019/201227/2; від 30.07.2019 №UA209000/2019/211226/2; від 25.07,2019 №UA209000/2019/201207/2; від 25.07.2019 №UA209000/2019/201201/2; від 02.07.2019 №UA209000/2019/201060/2; від 02.07.2019 №UA209000/2019/201062/2; від 02.07.2019 №UA209000/2019/201061/2; від 03.07.2019 №UA209000/2019/201066/2; від 16.07.2019 №UA209000/2019/201149/2; від 03.07.2019 №UA209000/2019/201068/2; від 27.08.2019 №UA209000/2019/201359/2; від 20.08.2019 №UA209000/2019/201339/2; від 20.08.2019 №UA209000/2019/201338/2; від 19.08.2019 №UA209000/2019/201331/2; від 22.08.2019 №UA209000/2019/201349/2; від 03.08.2019 №UA209000/2019/201250/2; від 13.08.2019 №UA209000/2019/201307/2; від 13.08.2019 №UA209000/2019/201306/2; від 04.09.2019 №UA209000/2019/201406/2; від 04.09.2019 №UA209000/2019/201410/2; від 19.09.2019 №UA209000/2019/201482/2; від 18.09.2019 №UA209000/2019/201476/2; від 25.09.2019 №UA209000/2019/201515/2; від 25.09.2019 №UA209000/2019/201513/2; від 27.09.2019 №UA209000/2019/201521/2; від 01.10.2019 №UA209000/2019/201545/2; від 01.10.2019 №UA209000/2019/201546/2; від 08.10.2019 №UA209000/2019/201567/2; від 11.10.2019 №UA209000/2019/201586/2; від 11.10.2019 №UA209000/2019/201587/2; від 16.10.2019 №UA209000/2019/201619/2; від 16.10.2019 №UA209000/2019/201620/2; від 18.10.2019 №UA209000/2019/201626/2; від 18.10.2019 №UA209000/2019/201627/2; від 25.10.2019 №UA209000/2019/201667/2; від 28.10.2019 №UA209000/2019/201678/2; від 29.10.2019 №UA209000/2019/201684/2; від 29.10.2019 №UA209000/2019/201685/2, якими визначено вартість імпортованого товару в розмірі 1,4401 долара США за один кілограм за 6 (резервним) методом митної вартості.
У графі 33 спірних рішень про коригування митної вартості, що містить назву Обставини прийняття рішення та джерела інформації, що використовувалися митним органом для визначення митної вартості відповідач зазначив, що митна вартість імпортованих товарів не може бути визначена за резервним методом, оскільки не відповідає умовам ст.64 МК України та Угоді про застосування статті 7 Генеральної угоди тарифів та торгівлі 1994 року. У ДМВ вказано джерело інформації, що використовувалося для визначення митної вартості, котре є неактуальне за часовими параметрами: у ДМВ в гр.8 зазначена МДА209140/2019/101874 від 14.01.2019. Використання таких даних не відповідає вимогам Тлумачних приміток до ст.7 Угоди. Відповідно до ст.54 МК України здійснено контроль наявності у підтверджуючих документах усіх відомостей в кількісному виразі, використаних при обчисленні митної вартості. В гр.2 МД - відправником являється польська фірма TELL-TEX GMBH, інформація щодо заявленого відправника відсутня у зовнішньоекономічному контракті. У фактурах зазначено умови поставки DAP-Львів, а в контракті в п.3 (CPT-Львів), контракті в п.14.1 та 14.3 зазначено, що всі зміни та доповнення вважаються дійсними, якщо вони виконані в письмовій формі. Про жодні зміни в умовах поставок не повідомлялося. У гр.3 CMR не уточнено місто розвантаження товару, хоча умови поставки, зазначені у гр. 20 МД, DAP м. Львів. Тобто, за маршрутом Львів-Чернівці-Рівне-Ужгород-Житомир-Луцьк-Івано-Франківськ-Берегове, мав бути укладений новий договір на перевезення з іншим замовником, іншим відправником та одержувачем. У графі 4 СМR не уточнено місто завантаження, лише вказана країна, в багатьох випадках у гр.4 (місце та дата завантаження) зазначено та дата, що співпадає з тією, що в гр.21 (місце та дата складання) в (існують сумніви, щодо часових параметрів доставки). У графі 5 CMR відсутня дата інвойсу, у графі 22 незаповнена, що суперечить вимогам ЗУ "Про приєднання України до конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів".
Не погоджуючись з прийнятими митним органом рішеннями, Товариство звернулося з адміністративним позовом до суду про їх скасування.
В обґрунтування позовних Товариство вимог вказує, що відповідач безпідставно не погодився з заявленою декларантом митною вартість товару, та незаконно прийняв рішення про коригування митної вартості товару із застосування резервного методу. Наведені митним органом сумніви для витребування у декларанта додаткових документів не відповідають критерію обґрунтованості. Також позивач зазначив, що органом доходів і зборів, в порушення визначеної митним законодавством процедури, не наведено обґрунтованих підстав для неможливості визначення митної вартості товару шляхом послідовного застосування основного методу. Позивач зауважив, що при прийнятті оскаржуваних рішень про коригування митної вартості не проводились консультації між митним органом та декларантом з метою обґрунтованого вибору підстав для визначення митної вартості та послідовного вибору методів (від першого до шостого) визначення митної вартості, адже подавалася лише вимога подати документи, а не інформація про наявну у митного органу ціну та прохання надати інформацію про відому брокеру ціну, по яких проводилося митне оформлення інших подібних чи аналогічних товарах.
Відповідач проти задоволення позову заперечив, вказав, що перед винесенням рішення Львівською митницею ДФС надсилалося у кожному випадку в порядку проведення консультацій повідомлення щодо цінової інформації, наявної у органу доходів і зборів. Неможливо було застосувати наступні методи визначення митної вартості, а саме методу 2а (ст. 59 Митного кодексу України) та методу 26 (ст.60 Митного кодексу України) з причини відсутності в органу доходів і зборів та декларанта інформації про ідентичні та подібні (аналогічні) товари, методу 2в (ст.62 Митного кодексу України) та методу 2г (ст.63 Митного кодексу України) з причини відсутності вартісної основи для розрахунку митної вартості в органу доходів і зборів. Джерелом інформації для коригування митної вартості слугували згадувані МД.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не вказано, яких відомостей не міститься у документах, що підтверджують саме числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. У матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували обставини того, що відповідач застосовував чи намагався застосувати інші методи визначення митної вартості товару, які передують резервному. Також, відповідачем не надано обґрунтувань неможливості застосування таких методів.
Вважаючи рішення судів попередніх інстанцій такими, що прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, митний орган оскаржив їх у касаційному порядку. В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказує, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають обставинам справи, підставою касаційного оскарження відповідач визначає відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах. На переконання відповідача, числові значення заявленої митної вартості у всіх митних деклараціях та рахунках-фактури були різні, а відтак, подані до митного оформлення документи на підтвердження заявленої митної вартості товару документи, що містили числові значення не піддавались обчисленню, що в свою чергу є достатньою підставою для витребування додаткових документів. З урахуванням викладеного, відповідач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Позивач правом подання відзиву не скористався, що перешкоджає розгляду справи у касаційному порядку.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Згідно положень частини другої статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України) відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.
Згідно з частиною першою статті 51, частиною першою статті 52 МК України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу; заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
Відповідно до частини другої статті 52 МК України, декларант зобов`язаний: заявляти митну вартість, визначену ним самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом; подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням митному органу додаткової інформації.
Згідно з частинами першою, другою статті 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Документами, які підтверджують митну вартість товарів, зокрема, є: декларація митної вартості та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); якщо рахунок сплачено - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару.
Відповідно до частини третьої статті 53 МК України у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) додаткові документи.