1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2023 року

м. Київ

справа № 826/27828/15

адміністративне провадження № К/9901/41074/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/27828/15

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Обухівський районний суд Київської області, про визнання протиправним та скасування висновку за результатами перевірки, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року (колегія суддів: головуючий суддя Кобаль М.І., судді Бужак Н.П., Костюк Л.О.)

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Позивач звернулася до суду з позовом до Територіального управління Державної судової адміністрації України в місті Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Обухівський районний суд Київської області, у якому просила:

1.1. визнати протиправним та скасувати висновок ТУ ДСА України в місті Києві, викладений у листі від 04.09.2015 року № 6-6338/15, за результатами проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", щодо судді Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1 ;

1.2. визнати протиправними дії ТУ ДСА України в місті Києві щодо відкликання листа № 4-5725/15 від 07 липня 2015 року.

1.3. Позовні вимоги обґрунтовані обґрунтовані протиправністю, на її думку, оскаржуваних дій та висновку відповідача, з огляду порушення останнім процедури перевірки, визначеної Законом України "Про очищення влади", та відсутністю у відповідача в цілому повноважень щодо її здійснення.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2.1. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2016 року позов задоволено.

2.2. Визнано протиправним та скасовано висновок Територіального управління Державної судової адміністрації України в м. Києві, викладений у листі від 04 вересня 2015 року № 6-6338/15, за результатами проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", щодо судді Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1 .

2.3. Визнано протиправними дії Територіального управління Державної судової адміністрації України в м. Києві щодо відкликання листа № 4-5725/15 від 07 липня 2015 року.

3. Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що у ТУ ДСА в м. Києві відсутня компетенція (повноваження) з проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", в тому числі, й щодо судді Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1 .

4. Також суд першої інстанції вказав, що будь-які дії вчинені відповідачем з метою проведення визначеної Законом України "Про очищення влади" стосовно позивача є протиправними, так само як і прийняті в межах такої діяльності рішення, в тому числі висновки.

5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2016 року та ухвалено нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

6. Відмовляючи у задоволенні позову суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачкою не вірно обрано захист порушеного права в даному випадку, оскільки оскаржуваний висновок ТУ ДСА України в місті Києві, викладений в листі № 6-6338/15 від 04.09.2015 року, про результати проведеної перевірки стосовно неї не породжує правових наслідків для позивачки.

ІІІ. Касаційне оскарження

7. Не погоджуючись з таким рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернулася з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального та матеріального права, просить скасувати це судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

7.1. Підставою звернення з касаційною скаргою позивач зазначила пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та зазначено, що Верховним Судом не розглядались справи, в яких були наявні процедурні порушення проведення перевірки суддів згідно з нормами частини сьомої та частини одинадцятої статті 5 Закону України "Про очищення влади" №1682-VII від 16 вересня 2014 року, а саме: щодо надання ТУ ДСА України в м. Києві додаткового висновку, який взагалі не передбачений цим Законом та з пропуском строку, встановленого частиною одинадцятою статті 5 Закону, станом на момент виникнення спірних правовідносин.

7.2. Відповідач та третя особа подали відзиви на касаційну скаргу, за змістом яких висловили свої доводи, якими заперечили проти висловлених у скарзі обґрунтувань щодо помилковості висновків суду апеляційної інстанції по суті вирішення спору, та просили залишити оскаржуване судове рішення без змін, а скаргу - без задоволення.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

8. ОСОБА_1 обрано безстроково на посаду судді Обухівського районного суду Київської області на підставі постанови Верховної Ради України № 446-VII від 05 вересня 2013 року.

9. 14.04.2015 року Обухівським районним судом Київської області на адресу ТУ ДСА України в місті Києві було направлено запит про проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", щодо судді Обухівського районного суду Київської області ОСОБА_1 .

10. 07.07.2015 року ТУ ДСА України в м. Києві направлено на адресу Обухівського районного суду Київської області лист про результати проведеної перевірки стосовно ОСОБА_1, в якому викладено висновок за результатами проведеної перевірки, зі змісту якого вбачається, що стосовно ОСОБА_1 в Єдиному державному реєстрі судових рішень відсутні судові рішення за критеріями, встановленими ч.ч. 3, 5-7 статті 3 Закону України "Про очищення влади".

11. 13.08.2015 року головою Обухівського районного суду Київської області Проць Т.В. на адресу відповідача направлено запит № 11170/15 щодо результатів перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", в якому ставилось питання про проведення перевірки стосовно ОСОБА_1, відповідно до п. 13 ч. 2 статті 3 Закону України "Про очищення влади".

12. 04.09.2015 року ТУ ДСА України в м. Києві направлено на адресу Обухівського районного суду Київської області лист № 6-6338/15 про результати проведеної перевірки стосовно ОСОБА_1, в якому викладено висновок про результати проведеної перевірки, відповідно до якого встановлено, що в Єдиному державному реєстрі судових рішень міститься судове рішення за критеріями, передбаченими п. 13 ч. 2 статті 3 Закону України "Про очищення влади", прийняте суддею ОСОБА_1, яке набрало законної сили.

13. Позивач, не погоджуючись з таким висновком, звернулася до суду з цим адміністративним позовом.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

14. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

16. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

17. Правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні визначені Законом України "Про очищення влади" (далі по тексту в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, тобто 26.04.2015 року).

18. Відповідно до ч. 1 статті 3 Закону України "Про очищення влади", протягом десяти років з дня набрання чинності цим Законом посади, щодо яких здійснюється очищення влади (люстрація), не можуть обіймати особи, зазначені у частинах першій, другій, четвертій та восьмій статті 3 цього Закону, а також особи, які не подали у строк, визначений цим Законом, заяви, передбачені частиною першою статті 4 цього Закону.

19. Згідно з п. 13 ч. 2 статті 3 вказаного Закону заборона, передбачена частиною третьою статті 1 цього Закону, застосовується до осіб, які обіймали посаду (посади) у період з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року та не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням, в тому числі, судді, який постановив ухвалу про дозвіл на затримання з метою приводу, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, ухвалив рішення про притягнення до адміністративної або кримінальної відповідальності осіб, звільнених від кримінальної або адміністративної відповідальності відповідно до Закону України "Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань" від 29 січня 2014 року № 737-VII, Закону України "Про недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань, та визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України" від 21 лютого 2014 року № 743-VII.

20. Згідно з приписами статті 5 Закону України "Про очищення влади", організація проведення перевірки професійних суддів покладається на голову суду, в якому працює суддя.

21. Керівник органу, передбачений частиною четвертою цієї статті, не пізніше ніж на третій день після отримання заяви надсилає до відповідних районних, міських (міст обласного значення), районних у містах територіальних органів державної влади за місцем проживання особи, до компетенції яких належить проведення перевірки відповідних відомостей, визначених у пункті 1 частини п`ятої цієї статті, запити про перевірку відомостей щодо особи, стосовно якої проводиться перевірка, до яких додаються копії заяви.

22. Орган, який проводив перевірку, надсилає висновок про результати перевірки, підписаний керівником такого органу (або особою, яка виконує його обов`язки), керівнику органу, передбаченому частиною четвертою цієї статті, не пізніше ніж на шістдесятий день з дня початку проходження перевірки.

23. Такий висновок може бути оскаржений особою в судовому порядку.

24. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 563 був затверджений Перелік органів, що проводять перевірку достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України "Про очищення влади", відповідно до якого Державна судова адміністрація України уповноважувалась здійснювати перевірку відомостей щодо заборон, які можуть бути застосовані до:

- осіб, які обіймали у період з 21 листопада 2013 р. по 22 лютого 2014 р. посаду судді і постановили ухвалу про дозвіл на затримання з метою приводу, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, ухвалили рішення про притягнення до адміністративної або кримінальної відповідальності осіб, звільнених від кримінальної або адміністративної відповідальності відповідно до Законів України від 29 січня 2014 р. № 737-VII "Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань" і від 21 лютого 2014 р. № 743-VII "Про недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань, та визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України", та не були звільнені протягом зазначеного періоду з відповідної посади за власним бажанням;

- осіб, які, обіймаючи відповідну посаду у період з 25 лютого 2010 р. по 22 лютого 2014 р., своїм рішенням, дією чи бездіяльністю, що встановлено рішенням суду щодо них, яке набрало законної сили, здійснювали заходи, спрямовані на узурпацію влади Президентом України ОСОБА_2, підрив основ національної безпеки, оборони чи територіальної цілісності України, що спричинило порушення прав і свобод людини;

- осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю, що встановлено рішенням суду щодо них, яке набрало законної сили, здійснювали у період з 21 листопада 2013 р. по 22 лютого 2014 р. заходи, спрямовані на перешкоджання реалізації конституційного права громадян України збиратися мирно і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації або на завдання шкоди життю, здоров`ю, майну фізичних осіб;

- осіб, стосовно яких встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили, що вони:

- співпрацювали із спецслужбами інших держав як таємні інформатори з метою оперативного надання інформації;

- своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на підрив основ національної безпеки, оборони чи територіальної цілісності України;

- закликали публічно до порушення територіальної цілісності та суверенітету України;

- розпалювали міжнаціональну ворожнечу;

- своїми протиправними рішеннями, дією чи бездіяльністю призвели до порушення прав людини та основоположних свобод, визнаних рішенням Європейського суду з прав людини;

- суддів, які постановляли ухвали про дозвіл на затримання з метою приводу, про застосування запобіжних заходів у вигляді тримання під вартою, ухвалювали обвинувальні вироки, залишали їх без змін щодо осіб, до яких застосовано повну індивідуальну амністію відповідно до Закону України від 27 лютого 2014 р. № 792-VII "Про внесення змін до Закону України "Про застосування амністії в Україні" щодо повної реабілітації політичних в`язнів".

25. Згідно з п.п. 6-7 п. 7 Порядку процедура проведення ДСА України або ТУ ДСА України перевірки включає такі етапи, зокрема:

- підготовка відповіді про результати перевірки достовірності відомостей щодо незастосування заборон, передбачених частиною четвертою статті 1 Закону, за формою згідно з додатками 1 або 2 до цього Порядку (далі - відповідь про результати перевірки) та надсилання його органу, від якого отримано запит про перевірку;

- надіслання (у разі встановлення за результатами перевірки особи недостовірності відомостей щодо незастосування заборон, визначених частиною четвертою статті 1 Закону) копії відповіді про результати перевірки до Міністерства юстиції України для надсилання відповідним органам з пропозицією про прийняття подання про звільнення судді з посади.

VI. Позиція Верховного Суду


................
Перейти до повного тексту