ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 916/875/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Могил С. К., Рогач Л. І.,
секретар судового засідання - Астапова Ю. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Південної філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація морського порту Південний) на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 (колегія суддів: Колоколов С. І., Савицький Я. Ф., Філінюк І. Г.) у справі
за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Південної філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація морського порту Південний) до відповідачів: 1) Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області; 2) Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія "Техагро", за участю Прокуратури Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: 1) Кабінету Міністрів України; 2) Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України про визнання незаконним і скасування рішення та визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки,
за участю представників:
Офісу Генерального прокурора - Голуб Є. В.,
позивача - Семака В. Ю.,
відповідача-2 - Костюченко С. Г.,
третьої особи-1 - Фартуша В. Л.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2020 р. Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Південної філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація морського порту Південний) (далі - ДП "АМПУ") звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Новобілярської селищної ради Лиманського району та Товариства з обмеженою відповідальністю Компанії "Техагро" (далі - ТОВ Компанія "Техагро") про визнання недійсним та скасування рішення Новобілярської селищної ради від 25.01.2019 № 451-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Компанії "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області"; визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122755400:01:002:0286 від 17.05.2017, укладеного між Новобілярською селищною радою та ТОВ Компанією "Техагро".
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1073 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 406, спірна земельна ділянка входить до акваторії Аджалицького лиману, яка, в свою чергу, надана у користування ДП "АМПУ", входить до меж морського порту Південний та не може бути передана іншим суб`єктам господарювання, зокрема в оренду ТОВ Компанії "Техагро".
3. ДП "АМП" зауважувало, що відведення земельної ділянки в оренду ТОВ Компанії "Техагро" суперечить розробленій проектній документації "Реконструкція водних підходів, маневрових зон та операційних акваторій біля причалів з урахуванням перспективного вантажообігу морського порту Южний в м. Южне Одеської області - стадія ТЕО", що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 № 657-р.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
4. Рішенням Новобілярської селищної ради від 08.06.2018 № 357-VII "Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю Компанія "Техагро" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають в запасі на території смт Нові Біляри Лиманського району Одеської області" надано ТОВ Компанія "Техагро" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,24 га в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають у запасі на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області; надано Товариству дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,86 га в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають в запасі на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.
5. Рішенням Новобілярської селищної ради від 25.01.2019 № 415-VII "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Компанії "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Компанія "Техагро" в оренду строком на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради; передано Товариству в оренду терміном на 49 років земельну ділянку загальною площею 1,0913 га, з яких: 0,2313 га, кадастровий номер 5122755400:01:002:0287, та 0,8600 га, кадастровий номер 5122755400:01:002:0286, для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.
6. 17.05.2019 між Новобілярською селищною радою (орендодавець) та ТОВ Компанія "Техагро" (орендар) укладено договір оренди, за умовами якого орендодавець на підставі рішення Новобілярської селищної ради від 25.01.2019 № 451-VII передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення комунальної власності загальною площею 0,8600 га, кадастровий номер 5122755400:01:002:0286, для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.
7. Згідно з розділом 2 договору оренди від 17.05.2019 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,8600 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення комунальної власності для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області. Кадастровий номер земельної ділянки - 5122755400:01:002:0286. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Код використання згідно з класифікацією видів цільового призначення земель (КВПЦЗ): 12.02. - для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту. На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна, що належать орендарю на праві власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1514288 грн відповідно до витягу від 11.05.2019 № 936/0/200-19 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району, виданого Відділом у Лиманському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, та підлягає щорічній індексації. Земельна ділянка не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню за цільовим призначенням. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини, відсутні.
8. Розділом 3 договору оренди від 17.05.2019 передбачено, що договір укладено строком на 49 років.
9. Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, кадастровий номер 5122755400:01:002:0286, форма власності - комунальна, категорія землі - землі промисловості.
10. Обґрунтовуючи свої вимоги у даній справі, позивач, а згодом і прокурор, стверджували, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1073 "Про межі акваторії морського порту Південний", Державному підприємству Морський торговельний порт "Южний" надано у користування акваторію в межах згідно з додатком, у тому числі Аджалицького лиману, за умови недопущення в подальшому передачі зазначеної акваторії або її частини іншим суб`єктам господарювання та доручено забезпечити безпеку мореплавства в межах акваторії, визначених у додатку. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.10.2009 № 1356-р "Про надання Державному підприємству "Морський торговельний порт "Южний" у постійне користування земельної ділянки" Державному підприємству Морський торгівельний порт "Южний" надано у постійне користування земельну ділянку, розташовану у межах наданої йому акваторії Аджалицького лиману та доручено Одеській облдержадміністрації та Держкомзему забезпечити виконання цього розпорядження. Схемою меж акваторії морського порту Южний (Південний) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 № 1073, за доводами позивача, підтверджується розташування переданої ділянки саме в акваторії лиману.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
11. Рішенням Господарського суду Одеської області від 05.11.2020, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.02.2021, у задоволенні позову відмовлено.
12. Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.06.2021 постанову та рішення скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Одеської області. У своїй постанові Верховний Суд зазначив, що в порушення положень статей 86, 236, 269, 282 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) місцевий та апеляційний господарські суди належним чином не перевірили і не спростували доводів скаржників про те, що спірна земельна ділянка знаходиться у межах водного об`єкта загальнодержавного значення Аджалицького лиману, розпорядження яким віднесено до виключної компетенції Кабінету Міністрів України, а тому надання її в оренду Новобілярівською селищною радою суперечить приписам Земельного кодексу України та Водного кодексу України.
13. Рішенням Господарського суду Одеської області від 11.10.2021 позов задоволено частково. Визнано недійсним договір оренди землі від 17.05.2019, укладений між Новобілярською селищною радою та ТОВ Компанією "Техагро". В решті позову відмовлено.
14. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що рішення від 25.01.2019 № 415-VII Новобілярською селищною радою було прийнято з перевищенням повноважень. Разом з тим обраний позивачем спосіб захисту у вигляді визнання недійсним та скасування рішення ради є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання рішення незаконним та його скасування не може призвести до захисту або відновлення порушеного речового права у позивача.
15. Щодо позовних вимог про визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки судом взято до уваги те, що підстави для визнання правочину недійсним мають визначатися судом на момент його вчинення, та те, що чинне законодавство не передбачає визнання недійсним правочину на майбутнє, тому позовні вимоги про визнання недійсним на майбутнє спірного договору задоволено частково із визнанням вказаного правочину недійсним без визначення його недійсності "на майбутнє".
16. Судом також вказано, що вимоги про застосування наслідків недійсності спірного договору позивачем не заявлялися, тому судом такі наслідки не застосовуються. Натомість позивач не позбавлений права на звернення до суду з вимогами про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою або про зобов`язання повернення земельної ділянки із незаконного володіння, якщо після набрання законної сили цим рішенням не буде усунуте порушене право позивача на постійне користування земельною ділянкою, яка є предметом недійсного правочину.
17. Крім того, судом було відмовлено відповідачу-2 у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору з огляду на те, що розірвання спірного договору за згодою сторін не спростовує можливості вирішення спору щодо визнання цього договору недійсним, оскільки договір вважається розірваним з моменту укладення між сторонами цього договору відповідної угоди. Крім того, у матеріалах справи відсутня будь-яка угода сторін про розірвання спірного договору і на момент вирішення спору цей договір є чинним.
18. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про визнання недійсним договору оренди скасовано, в цій частині ухвалено нове рішення про відмову в позові. В іншій частині рішення залишено без змін.
19. Щодо вимоги про визнання недійсним договору суд зазначив, що спірна земельна ділянка і надалі зберігає статус комунальної і на теперішній час перебуває у віданні Южненської міської ради Одеського району Одеської області.
20. Таким чином, обраний позивачем спосіб захисту не усуває юридичного конфлікту, оскільки без вирішення у встановленому законом порядку правової долі речового права на земельну ділянку, повернення цієї земельної ділянки власнику/користувачу не буде ефективним захистом прав та інтересів останнього.
21. Суд зазначив, що обраний позивачем спосіб захисту не є ефективним, оскільки не відновить його порушених прав, а правильним захистом буде саме подання віндикаційного позову - спеціальний спосіб захисту, прямо передбачений для спірних правовідносин чинним законодавством.
Короткий зміст касаційної скарги
22. ДП "АМПУ" у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення суду першої інстанції залишити в силі.
23. Скарга з посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, статей 4, 5, 6, 14, 17-2, 51 Водного кодексу України (далі - ВК України), статей 58, 69, 79, 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), а також ухваленням судового рішення без урахування висновків, викладених у постановах Верховного Суду, щодо застосування зазначених норм права у подібних правовідносинах.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
24. ТОВ Компанія "Техагро" у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін, наголошуючи на їх законності і обгрунтованості.
25. Кабінет Міністрів України у відзиві просить касаційну скаргу задовольнити, постанову апеляційної інстанції скасувати, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
26. Одеська обласна прокуратура у відзиві та Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (Мінінфраструктури) у заяві щодо касаційної скарги просять касаційну скаргу задовольнити.
27. Подані Кабінетом Міністрів України відзив на касаційну скаргу та Міністерством розвитку громад територій та інфраструктури України заява щодо касаційної скарги позивача не можуть бути прийняті до розгляду разом із касаційною скаргою, виходячи із наступного.
28. Відповідно до приписів частини 2 статті 295 ГПК України відзив на касаційну скаргу має містити, зокрема, обґрунтування заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги.
29. Згідно зі статтею 297 ГПК України учасники справи мають право приєднатися до касаційної скарги, поданої особою, на стороні якої вони виступали. До касаційної скарги мають право приєднатися також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (частина перша). До заяви про приєднання до касаційної скарги додається документ про сплату судового збору та докази направлення заяви іншим учасникам справи (частина третя).
30. Оскільки подані відзив та заява не містять обґрунтування заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги, а містять вимогу про скасування судових рішень і ухвалення нового рішення, із зазначенням підстав для такого скасування, отже, за своєю суттю є приєднанням до касаційної скарги, однак третіми особами не додано документів про сплату судового збору, а ГПК України не містить положень щодо надання строку для усунення недоліків стосовно приєднання до касаційної скарги, подані відзив та заява залишаються без розгляду.
31. Від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (Мінінфраструктури) також надійшло клопотання про розгляд справи без участі його повноважного представника.
Позиція Верховного Суду
32. У касаційній скарзі скаржник просить скасувати постанову та залишити без змін рішення, яким позов задоволено частково та визнано недійсним договір оренди землі від 17.05.2019, укладений між Новобілярською селищною радою та ТОВ Компанією "Техагро".
33. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
34. Враховуючи вимоги касаційної скарги та керуючись положеннями частини першої статті 300 ГПК України, оскаржувана постанова переглядається Верховним Судом в частині щодо визнання недійсним договору оренди.
35. Верховний Суд України у постанові від 29.03.2016 у справі № 814/4685/13-а та Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у постанові від 17.05.2018 у справі № 915/1134/16, на які посилається позивач в обґрунтування касаційної скарги, дійшли висновку про те, що управління та контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, у тому числі розпорядження водними об`єктами загальнодержавного значення, належить до відання КМУ.
36. Щодо постанови Верховного Суду від 15.06.2021 у справі № 916/875/20, тобто у справі, що переглядається, позивач у касаційній скарзі вказує на невиконання судом апеляційної інстанції під час нового розгляду вимог цієї постанови.
37. Перевірячи доводи скаржника в цій частині, Суд виходить з того, що скеровуючи справу на новий розгляд, колегія суддів касаційної інстанції, зокрема, зазначила, що під час нового розгляду даної справи суду слід врахувати численні висновки Великої Палати Верховного Суду про необхідність застосування конкретного способу захисту цивільного права, який є ефективним.
38. З цих висновків випливає, що суд має розглядати лише такий спір, у якому позовні вимоги можуть бути або задоволені, чим спір по суті буде вичерпано, або в їх задоволенні може бути відмовлено. У тому ж разі, якщо за змістом заявлених позовних вимог (а не з огляду на обставини справи) задоволення позову є неможливим, немає, як видається, підстав стверджувати про наявність юридичного спору. Суд повинен ухвалювати рішення, яким вичерпувати конфлікт між сторонами, а не давати одній зі сторін за відсутності для цього юридичних підстав сподівання на те, що вона в майбутньому отримає бажане для неї рішення (постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.10.2020 у справі № 369/10789/14-ц).