ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/3232/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бакуліна С. В. головуючий (доповідач), Кібенко О.Р., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,
представників:
позивача - Лозовицького М.С.,
відповідача - Ільмухіної Т.Ф.,
третьої особи-1 - Панченка Ю.В.,
третьої особи-2 - не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 (головуючий суддя - Яковлєв М.Л., судді: Шаптала Є.Ю., Разіна Т.І.) та рішення Господарського суду міста Києва від 15.08.2022 (суддя Літвінова М.Є.)
у справі №910/3232/22
за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг",
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - 1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України",
2. Міністерство енергетики України,
про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
1.Короткий зміст позовних вимог
1.1.Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго" (далі - АТ "ДТЕК Дніпроенерго") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" (далі - ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг") про зобов`язання вчинити дії, а саме здійснити реєстрацію АТ "ДТЕК Дніпроенерго" в реєстрі споживачів постачальника на платформі оператора газотранспортної системи у квітні 2022 року в обсягах, що вказані у прохальній частині позовної заяви та заяви про збільшення розміру позовних вимог.
1.2.Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, у порушення умов укладеного між сторонами договору постачання природного газу № ТЕС-ЗЕЗ від 10.03.2022 та покладених на нього затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №222 Положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - Положення) спеціальних обов`язків, не включив позивача до Реєстру споживачів постачальника у спірному періоді та безпідставно припинив постачання природного газу.
2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
2.1.АТ "ДТЕК Дніпроенерго", до складу якого входить, зокрема, Відокремлений підрозділ "Запорізька теплова електростанція", розташована в м. Енергодар Запорізької області (далі - Запорізька ТЕС), яка є виробником електричної енергії на підставі ліцензії, виданої згідно Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31.05.2019 №871 та виробником теплової енергії на підставі ліцензії, виданої згідно Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12.01.2015 №3. Основним проектним паливом Запорізької ТЕС є вугілля, альтернативним - природний газ.
2.2.Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено воєнний стан з 24.02.2022 строком на 30 діб, а указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022 від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022 та від 07.11.2022 №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" такий строк неодноразово продовжувався.
2.3.У позові позивач зазначає про те, що в результаті бойових дій наприкінці лютого 2022 року на території Запорізької області було пошкоджено залізничні колії в районі м. Василівка, якими для потреб Запорізької ТЕС залізничним транспортом на постійній основі постачалось вугілля, з огляду на що позивач втратив можливість поставляти основне паливо для виробничих потреб Запорізької ТЕС.
2.4.Положенням визначено обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.
2.5.Пунктом 4 Положення покладено спеціальні обов`язки, зокрема, на відповідача - щодо постачання природного газу підприємствам згідно з переліком, зазначеним у додатку 1, на умовах, передбачених пунктом 5 цього Положення.
2.6.За змістом пункту 5 Положення відповідач постачає природний газ підприємствам згідно з переліком, зазначеним у додатку 1, з дати укладення договору і до 30.04.2022 (включно) за ціною 7080 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу, а також теплоелектроцентралям за переліком, який затверджується Міненерго.
2.7.Додатком №1 до Положення затверджено Перелік підприємств, що генерують теплову та/або електричну енергію для забезпечення безперебійного функціонування об`єднаної енергетичної системи України, до якого, в тому числі, включено Запорізьку ТЕС.
2.8.З огляду на вказані обставини, 10.03.2022 позивач (споживач) та відповідач (постачальник) уклали договір на постачання природного газу №ТЕС-ЗЕЗ (далі -договір), у пункті 1.1 якого погодили, що постачальник зобов`язується поставити природний газ (далі також газ) споживачу, а споживач - прийняти та оплатити газ на умовах договору.
2.9.Відповідно до пункту 1.7 договору плановий обсяг розподілу потужностей та обсяг (об`єм) споживання газу споживачем (надалі - плановий обсяг постачання/споживання газу), визначається в пункті 2.1 цього договору на кожен період постачання.
2.10.У пункті 2.1 договору сторони визначили обсяги замовленої потужності та плановий обсяг газу, що постачається на умовах договору. Згідно з пунктом 2.1 договору постачальник передає споживачу природний газ у загальному потоці газу. Передача природного газу від постачальника до споживача оформлюється Комерційним актом приймання-передачі природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС, Кодексу ГРМ та цього договору. Обсяг замовленої потужності та обсяг (об`єм) постачання газу на газову добу (D) визначається на підставі заявок споживача в межах планового обсягу постачання/споживання газу, визначеного в пункті 2.1 договору. Заявки подаються споживачем на відповідну газову добу (D) в розрізі кожної точки входу/виходу на електронну пошту постачальника, визначену у розділі 9 Договору. Форма такої заявки на замовлення потужності та постачання газу встановлена додатком №1 до договору (надалі - заявка) або електронним повідомлення на електронну пошту постачальника з наступних електронних адрес: ІНФОРМАЦІЯ_6, ІНФОРМАЦІЯ_7, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_4, ІНФОРМАЦІЯ_5
2.11.У пункті 2.4 договору зазначено, що згідно з пунктом 2.1 договору на відповідний період постачання:
2.5.1.Постачальник, за умови дотримання споживачем умов договору, забезпечує реєстрацію споживача в реєстрі споживачів постачальника на інформаційній платформі оператора ГТС на відповідний період постачання.
2.5.2.Споживач самостійно визначає обсяги замовленої потужності та обсяг (об`єм) постачання газу на газову добу (D) і несе відповідальність за правильність їх визначення. Актуальність планових добових обсягів постачання газу підтверджується споживачем щоденно у порядку, передбаченому цим договором.
2.5.3.Споживач зобов`язується щоденно до 12:00 газової доби (D-1) направляти постачальнику заявку на електронну пошту, визначену в розділі 9 цього договору. На підставі отриманої заявки постачальник не пізніше ніж до 15:00 газової доби (D-1) подає оператору ГТС номінацію з обсягами замовленої потужності, обсяг якої відповідає обсягам газу, які будуть подані постачальником до газотранспортної системи для потреб споживача протягом відповідної газової доби (D) періоду постачання. Відповідна підтверджена оператором ГТС номінація, є підтвердженням розподілу потужності для споживача. У разі необхідності коригування обсягів, підтверджених оператором ГТС, природного газу у газовій добі (D), споживач має право надіслати скориговану заявку про збільшення або зменшення підтвердженого оператором ГТС обсягу газу на газову добу не пізніше ніж до 02-00 газової доби (D). У випадку відсутності заявки від споживача на відповідну газову добу (D) обсяг газу відповідатиме обсягу, який встановлений пунктом 2.1 договору.
2.5.4.На підставі отриманої заявки постачальник для забезпечення постачання газу споживачу замовляє потужність віртуальної точки входу/виходу газотранспортної системи відповідно до вимог Кодексу ГТС. Величина використаного обсягу потужності точок виходу дорівнює величинам остаточних алокацій щодобових подач та відборів споживача газу у відповідних точках виходу. Відповідальність за перевищення замовлених потужностей несе споживач відповідно до умов договору.
2.5.5.Доступ до потужностей точок входу/виходу на добу наперед надається на підставі номінації, підтвердженої оператором ГТС, відповідно до вимог Кодексу ГТС.
2.5.6.Обсяг заявки на зміну підтвердженої оператором ГТС номінації (надалі - реномінація) не може перевищувати обсяг потужності, яка розподілена постачальнику (надалі - розподілена потужність) у відповідній точці входу або виходу відповідної газової доби (D). У разі, якщо після реномінації плановий та фактичний обсяг газу менше від обсягу розподіленої потужності, вартість сплаченої різниці за розподіл потужності споживачу не повертається.
2.5.8.На підставі отриманих даних Інформаційної платформи оператора ГТС постачальник протягом 3-х (трьох) робочих днів готує та надає споживачу два примірники комерційного акта за відповідний період постачання, підписані уповноваженим представником постачальника, та рахунок на оплату/доплату за спожитий газ та, у випадку необхідності, рахунок на оплату добового небалансу та/або на сплату тарифу на послуги транспортування, що може включати в себе суму додаткової плати, яка виникла в результаті від`ємного значення між обсягом, який був зазначений в заявці споживача, та фактично відібраним обсягом природного газу споживачем за газову добу (D), зазначеного в інформаційній платформі оператора ГТС за відповідну газову добу (D).
2.5.9.Споживач протягом 2-х (двох) робочих днів з дати одержання комерційного акта зобов`язується повернути постачальнику один примірник оригіналу комерційного акта, підписаний уповноваженим представником споживача, або надати в письмовій формі мотивовану відмову від його підписання та оплати виставлених постачальником рахунків.
2.5.10.У випадку неповернення споживачем підписаного оригіналу комерційного акта та/або ненадання письмової обґрунтованої відмови проти підписання комерційного акта до 15-го (п`ятнадцятого) числа місяця, наступного за періодом постачання, обсяг (об`єм) спожитого газу вважається встановленим, узгодженим відповідно до даних Інформаційної платформи оператора ГТС та переданим у власність споживачу, а остаточна договірна вартість поставленого протягом відповідного періоду постачання газу розраховується відповідно до умов договору.
2.5.11.Звірка фактичного об`єму спожитого газу за договором на певну дату чи протягом відповідного періоду постачання, проводиться сторонами на підставі даних комерційних вузлів обліку газу та інформації про фактично поставлений споживачу об`єм газу згідно з даними Інформаційної платформи оператора ГТС, на підставі яких оформлюються комерційні акти.
2.12.Згідно з пунктом 3.1.2 договору постачальник має право ініціювати припинення (обмеження) постачання газу споживачу у порядку та на умовах, визначених договором та чинним законодавством України, зокрема, але не виключно, у разі:
- проведення споживачем неповних або несвоєчасних розрахунків за договором;
- перевитрати добового та/або місячного підтвердженого обсягу газу без узгодження з постачальником;
- розірвання або припинення договору;
- відмови споживача від підписання комерційного акта за відповідний період постачання без відповідного письмового обґрунтування;
- настання заходів, передбачених правилами про безпеку постачання природного газу, що діють відповідно до вимог статті 5 Закону України "Про ринок природного газу" та поширюються на споживачів, що не є захищеними відповідно до зазначених Правил;
- настання заходів, передбачених Національним планом дій, що розроблений на виконання статті 6 Закону України "Про ринок природного газу";
- відмови споживача від підписання додаткової угоди щодо зміни ціни газу у випадках, передбачених цим договором.
2.13.У пункті 3.2.3 договору зазначено, що постачальник зобов`язується забезпечити подання всіх необхідних документів для підтвердження оператором ГТС необхідного споживачу обсягу газу за умови, що споживач виконав власні обов`язки перед постачальником для замовлення необхідного споживачу обсягу газу та потужностей.
2.14.Відповідно до пункту 3.3.1 договору споживач має право на отримання природного газу в обсягах та на умовах, визначених пунктом 2.1 договору.
2.15.Пунктом 8.3 договору встановлено, що усі повідомлення, зміни і доповнення до договору повинні бути викладені в письмовій формі, підписані повноважними представниками сторін, скріплені печатками сторін (за їх наявності) та оформлені додатковими угодами (крім визначених пунктом 8.3 договору), які є невід`ємною частиною цього договору.
2.16.Цей договір набирає чинності з 10.03.2022 і діє в частині поставки газу до 30.04.2022, а в частині розрахунків за газ - до повного їх виконання. Продовження договору можливе за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди до договору (пункт 8.1 договору).
2.17.Сторонами не заперечується, що на виконання умов договору позивач у погоджений сторонами спосіб подавав відповідачу заявки на постачання природного газу обсягом 1400,000 тис. м куб. на період з 20.04.2022 по 30.04.2022 включно.
2.18.Позивач звернувся до відповідача з листом №01/122 від 14.04.2022 щодо забезпечення газопостачання, в якому, з посиланням на те, що йому стало відомо про те, що Міністерством енергетики України на підставі пропозицій ПрАТ "Укренерго" до відповідача скеровано звернення про виключення з визначеного додатком №1 до Положення переліку підприємств, що генерують теплову та/або електричну енергію для забезпечення безперебійного функціонування об`єднаної енергетичної системи України Запорізької ТЕС та фактичного припинення постачання газу, просив відповідача утриматися від здійснення будь-яких дій, спрямованих на припинення постачання газу на Запорізьку ТЕС.
2.19.Відповідач листом №125/6-1263 від 15.04.2022 повідомив позивача та його відокремлений підрозділ про зупинення надання номінацій в рамках Положення та припинення газопостачання з 19.04.2022.
2.20.Листом №01/125 від 16.04.2022 позивач повторно просив відповідача утриматися від здійснення будь-яких дій спрямованих на припинення постачання газу на Запорізьку ТЕС, акцентував увагу на необхідності виконання договору та просив надати позивачу копії листів Міністерства енергетики України №26/1.2-4.4- 4963 від 13.04.2022 та ПрАТ "НЕК "Укренерго" №01/14607 від 13.04.2022.
2.21.Листом №ТОВВИХ-22-3911 від 16.04.2022 (повідомлення-вимога про самостійне припинення споживання природного газу в точці виходу) ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" повідомив позивача про необхідність самостійного припинення споживання природного газу, оскільки АТ "ДТЕК Дніпроенерго" відсутнє в реєстрі споживачів постачальника, а також зазначив про те, що у випадку відмови здійснити самостійне припинення споживання природного газу, спожитий позивачем газ після 7-00 20.04.2022 до повного припинення газоспоживання буде вважатися несанкціонованим відбором природного газу з газотранспортної системи ТОВ "Оператор газотранспортної системи України", що є правопорушенням на ринку природного газу та наслідком чого буде застосування до позивача відповідних санкцій.
2.22.Листом №01/126 від 18.04.2022 позивач повідомив ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" про те, що він вважає правомірним та санкціонованим споживання природного газу на весь час дії договору, а дії відповідача щодо виключення Запорізької ТЕС з Реєстру споживачів - протиправними.
2.23.ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" припинило постачання природного газу позивача, що сторонами не заперечується та підтверджується актом про припинення транспортування №1 від 20.04.2022.
2.24.З огляду на вказані обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просить зобов`язати відповідача здійснити реєстрацію позивача в реєстрі споживачів постачальника на платформі оператора газотранспортної системи у квітні 2022 року в обсягах, вказаних у прохальній частині позовної заяви та заяві про збільшення розміру позовних вимог, а саме газові доби 20-30 в обсягах природного газу 1400,000 тис. м куб.
2.25.Відповідач обґрунтовує правомірність своїх дій щодо припинення надання номінацій на платформі оператора ГТС та припинення постачання природного газу позивачу за договором тим, що:
- Положення (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №298 від 16.03.2022) визначає, що відповідач здійснює постачання природного газу підприємствам згідно з переліком, зазначеним у додатку 1 за повідомленням Міненерго за поданням НЕК "Укренерго";
- листом №01/14607 від 13.04.2022 HEK "Укренерго" надало актуалізований перелік підприємств, необхідних для забезпечення безпеки постачання електричної та теплової енергії, та повідомило, що НЕК "Укренрго" підтверджує необхідність забезпечення сталої роботи наступних TEC та ТЕЦ для підтримання операційної безпеки OEC України: Київська ТЕЦ-5, Київська ТЕЦ-6, Дарницька ТЕЦ, Харківська ТЕЦ-5, Шосткинська ТЕЦ, Чернігівська ТЕЦ та Слов`янська ТЕС. Запорізька ТЕС АТ "ДТЕК Дніпроенерго" у вказаному переліку теплоелектростанції та теплоелектроцентралі відсутня;
- одночасно НЕК "Укренерго" інформувало Міненергетики, що відсутність генерації на Запорізькій TEC суттєво не впливає на режим роботи OEC України. Тому НЕК "Укренерго" не підтверджує необхідність роботи Запорізької ТЕС в генераторному режимі для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №222 (зі змінами від 16.03.2022 №298);
- листом №26/1.2-4.4-4963 від 13.04.2022 Міненерго звернулось до НАК "Нафтогаз України" з проханням виключити з переліку підприємств, яким здійснюється постачання природного газу відповідно до Положення, в тому числі, Запорізьку ТЕС АТ "ДТЕК Дніпроенерго";
- відповідачем направлено Міненерго лист (від 14.04.2022 №125/6/1-1256) щодо надання вичерпного переліку підприємств (теплоелектростанцій), яким необхідно забезпечити постачання природного газу на умовах Положення, на який надано відповідь №26/1.2-4.4-5339 від 21.04.2022, в якій Міненерго визначило вичерпний перелік теплоелектростанцій та теплоелектроцентралей, яким має здійснювати постачання природного газу на умовах Положення та у якому Запорізька ТЕС АТ "ДТЕК Дніпроенерго" була відсутня. При цьому Міненерго зазначило, що зазначений перелік відповідає наказу Міненерго №128 від 18.03.2022 та актуалізованим пропозиціям НЕК "Укренерго", надісланим листами №01/11499 від 19.03.2022,, №01/14607 від 13.04.2022та №01/15351 від 20.04.2022.
2.26.Також відповідач зазначив про те, що позивачем невірно обрано спосіб захисту, а також зауважив на тому, що чинне законодавство України не передбачає можливості (ані правової, ані технічної) здійснювати реєстрацію позивача в Реєстрі споживачів постачальника за газовий період, що вже минув, і щодо якого здійснено алокацію цілодобових подач та відборів природного газу, що також є підставою для відмови у задоволенні позову.
3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1.Господарський суд міста Києва рішенням від 15.08.2022 у справі №910/3232/22, яке залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023, позовні вимоги задовольнив повністю; зобов`язав ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" здійснити реєстрацію АТ "ДТЕК Дніпроенерго" в реєстрі споживачів постачальника на платформі оператора газотранспортної системи у квітні 2022 року в наступних обсягах природного газу:
Газова доба (D) Періоду Обсяг, тис. м куб.
20 1 410,000
21 1 410,000
22 1 410,000
23 1 410,000
24 1 410,000
25 1 410,000
26 1 410,000
27 1 410,000
28 1 410,000
29 1 410,000
30 1 410,000
Всього: 15 420,00.
3.2.Судові рішення мотивовані тим, що положеннями Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору. Відтак, саме договір є підставою для постачання природного газу споживачам, а дії відповідача щодо відмови у здійсненні позивачу поставки газу на спеціальних умовах є порушенням укладеного з позивачем договору постачання природного газу №ТЕС-ЗЕЗ від 10.03.2022, положення якого (договору) станом на дату його укладення відповідали нормам чинного законодавства, в тому числі чинному на той час Положенню в редакції постанови Кабінету Міністрів України №222 від 06.03.2022. Суди також зазначили, що хоча Положенням в редакції постанови Кабінету Міністрів України №222 від 06.03.2022 на відповідача було покладено спеціальні обов`язки щодо постачання природного газу підприємствам згідно з переліком, зазначеним у додатку 1, у якому є Запорізька ТЕС, саме на умовах, передбачених пунктом 5 цього Положення, однак вказана редакція Положення не містить умов, які б передбачали право відповідача припинити постачання природного газу для ТЕС, зазначеним у додатку 1, в тому числі Запорізькій ТЕС, за раніше укладеними договорами.
4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи
4.1.ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 15.08.2022 у справі №910/3232/22 і прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.
4.2.ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження вищенаведених судових рішень, зазначаючи пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), посилається на відсутність висновків Верховного Суду щодо можливості реєстрації споживача в реєстрі споживачів постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за минулі періоди, враховуючи що постачання природного газу у цей період - припинено. Скаржник також зазначає, що враховуючи повідомлення Міненерго від 13.04.2022 №26/1.2-4.4-4963 (винесене з урахуванням пропозицій (подання) НЕК "Укренерго" від 13.04.2022 №01/1460) про необхідність виключення Запорізької ТЕС з переліку теплоелектростанцій, яким необхідно здійснювати постачання природного газу у відповідності до Положення, зупинення подання відповідачем номінацій у межах виконання спеціальних обов`язків до кожної з позивачем точок входу/виходу до газотранспортної системи у відповідну газову добу на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи, з 20.04.2022 було правомірним.
4.3.АТ "ДТЕК Дніпроенерго" подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність викладених у ній доводів та просило залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін, як такі, що прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Позивач вважає, що обраний ним спосіб захисту є ефективним, спрямований на реальне відновлення його порушеного права на постачання природного газу за укладеним договором, оскільки включення позивача до реєстру споживачів постачальника у квітні 2022 року свідчитиме про те, що АТ "ДТЕК Дніпроенерго" має право на відповідні обсяги природного газу.
4.4.Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" також подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило, що оператор ГТС у спірних правовідносинах діяв у відповідності до чинних нормативно-правових актів, у тому числі положень Кодексу газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), а також згідно з умовами укладеного договору.
4.5.У судовому засіданні, що відбулося 19.04.2023 колегія суддів дійшла висновку про необхідність оголошення перерви до 11:45 24.05.2023.
5.Позиція Верховного Суду
5.1.Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
5.2.Стаття 6 Конвенції передбачає, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
5.3.Відповідно до статті 13 Конвенції кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.