ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2023 року
м. Київ
справа №260/2959/21
адміністративне провадження № К/990/14154/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 260/2959/21
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправними дій, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року (прийняту у складі головуючого судді Маєцької Н.Д.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2022 року (постановлену у складі колегії суддів: головуючого-судді - Мікули О.І., суддів: Курильця А.Р., Кушнерика М.П.)
у с т а н о в и в :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (далі - ГУ ПФУ в Закарпатській області, відповідач), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Закарпатській області № 921060803241 від 11.11.2020 року про проведення перерахунку пенсії за вислугою років у розмірі 60 відсотків від суми місячної заробітної плати та встановлення обмеження у розмірі десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Закарпатській області здійснити перерахунок пенсії та виплачувати з 01.10.2020 року пенсію за вислугу років виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати (грошового забезпечення), згідно з довідкою Закарпатської обласної прокуратури від 27.10.2020 року № 21-229-вих.2020, наявної в матеріалах пенсійної справи, та без обмеження її граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат.
2. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що рішення ГУ ПФУ в Закарпатській області від 11 листопада 2021 року є протиправним, оскільки перерахунок пенсії здійснений відповідачем із зміною раніше призначеного відсоткового розміру пенсії із 90% на 60% від суми місячної заробітної плати та застосовано обмеження розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції
3. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2022 року позовну заяву задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ПФУ в Закарпатській області № 921060803241 від 11 листопада 2021 про перерахунок пенсії ОСОБА_1, в частині зменшення відсоткового значення розміру пенсії з 90 до 60 відсотків від суми заробітку, що враховується для перерахунку пенсії та встановлення її максимального розміру.
Зобов`язано ГУ ПФУ в Закарпатській області здійснити з 01 жовтня 2020 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії, виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати на підставі довідки Закарпатської обласної прокуратури від 27 жовтня 2020 року №21/229-вих.2020 без обмеження граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат.
Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Закарпатській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім гривень 00 копійок).
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди виходив з того, що при перерахунку пенсії позивача відповідно до ч.20 статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ (далі - Закон № 1697-VІІ) відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм ч.2 статті 86 Закону № 1697-VII, яка застосовується саме при призначенні пенсії. Тому при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні відповідно до наявної у позивача вислуги років, є незмінним.
Також суди дійшли висновку, що позивач є непрацюючим пенсіонером і пенсія призначена йому до 1 січня 2016 року, тому до розміру пенсії позивача при її перерахунку не застосовуються обмеження максимального розміру пенсії, визначені абзацом 6 частини 15 статті 86 Закону № 1697-VII.
Крім того суд апеляційної інстанції зазначив, що рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 березня 2021 року залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року у справі №260/962/20 визнано за ОСОБА_1 право на перерахунок пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати (грошового забезпечення) на підставі довідки №21-229-вих.2020 від 27 жовтня 2020 року, виданої Закарпатською обласною прокуратурою без обмеження граничного розміру пенсії. Зважаючи на те, що на час постановлення вищевказаних рішень вже набрав законної сили Закон України від 24 грудня 2015 року № 911-VIIІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" і правове регулювання вказаного питання не змінювалося, застосування обмежень призведе до звуження прав позивача і фактичної ревізії рішення суду, що набрало законної сили.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 08 червня 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ ПФУ в Закарпатській області.
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2022 року і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права, прийняли оскаржувані рішення без урахування правової позиції Верховного Суду викладеній у постанові від 21 грудня 2021 року у справі № 580/5962/20, відповідно до якої у правовідносинах щодо визначення відсоткового значення розміру пенсії, право на перерахунок якої виникло після набрання чинності Законом № 1697-VII, повинні застосовуватись виключно норми цього закону.
Натомість суди щодо спірних правовідносин неправильно застосували положення статті 86 Закону № 1697-VII, статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05 листопада 1991 року № 1789-XII (далі - Закон № 1789-XII), статті 2, абзацу 1 пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 08.07.2011 № 3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (далі - Закон № 3668-VI), у зв`язку із чим дійшли помилкових висновків щодо наявності підстав для перерахунку пенсії у розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати та без обмеження її граничним розміром.
6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 червня 2021 року визначено склад колегії суддів: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
7. Ухвалою Верховного Суду від 22 серпня 2022 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаних судових рішень.
Верховний Суд ухвалою від 17 травня 2023 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження з 18 травня 2023 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, у грудні 2005 року ОСОБА_1 призначено пенсію відповідно до ст.50-1 Закону України "Про прокуратуру". Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Закарпатській області та з 2011 року йому призначено пенсію за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ від 05.11.1991 року у розмірі 90% від суми заробітку після звільнення з органів прокуратури.
27 жовтня 2020 року Закарпатською обласною прокуратурою позивачу видано довідку за №21/229-вих.2020 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, згідно з якою розмір заробітної плати (грошового забезпечення) з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування становить 80 780,00 грн.
ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Закарпатській області із заявою щодо проведення перерахунку пенсії за вислугу років відповідно до цієї довідки.
Рішенням ГУ ПФУ в Закарпатській області № 921060803241 від 11 листопада 2020 року позивачу здійснено перерахунок пенсії на підставі вищевказаної довідки, згідно з якого загальний відсоток розрахованої пенсії від заробітку становить 60%, а максимальний розмір пенсії з 01 жовтня 2020 року становить 17 120 грн, а з 01 грудня 2020 року - 17 690,00 грн.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 березня 2021 року залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року у справі №260/962/20 визнано за ОСОБА_1 право на перерахунок пенсії за вислугу років виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати без обмеження граничного розміру пенсії.
Не погоджуючись із вказаним рішенням в частині зменшення відсотку з 90 до 60 та обмеження максимального розміру пенсії, позивач звернулася до суду за захистом своїх прав.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірними у цій справі є питання щодо розміру відсотку, який підлягає застосуванню при перерахунку пенсії, призначеної працівнику прокуратури відповідно до Закону № 1789-XII, а також застосування при перерахунку такої пенсії обмеження її граничним розміром.
10. Так, статтею 50-1 Закону № 1789-ХІІ у редакції, чинній до 01.10.2011, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
Законом № 3668-VI у статтю 50-1 Закону № 1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
Законом України від 27.03.2014 № 1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" у статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри 80 замінено цифрами 70.
Законом України від 28.12.2014 № 76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" у статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри 70 замінено цифрами 60.
За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 01.01.2015) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 01.01.2015 умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.
11. Водночас 15.07.2015 набрав чинності Закон № 1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон № 1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.
З набранням чинності Законом № 1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
Згідно з частиною двадцятою цієї статті призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.
12. Вирішуючи питання щодо визначення норм права, які регулюють спірні правовідносини, Верховний Суд виходить із такого.