ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2023 року
м. Київ
справа №640/31819/21
адміністративне провадження № К/990/27376/22, К/990/29288/22, К/990/29350/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційні скарги Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Акціонерного товариства "НАК "Нафтогаз України", Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.07.2022 (суддя - Кузьменко А.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2022 (судді - Черпіцька Л.Т., Пилипенко О.Є., Собків Я.М.)
у справі за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" (далі по тексту - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі по тексту - відповідач), в якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у не затвердженні обсягу різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", та тарифами на розподіл природного газу, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та не включенні AT "Львівгаз" у реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу;
зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг затвердити обсяг різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", та тарифами на розподіл природного газу, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг в розмірі 2 251 110 тис. грн.;
зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг включити Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" в Реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу у відповідності до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2021 року прийнято до розгляду заяву Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" про зміну предмету позову, відповідно до якої позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у не затвердженні обсягу різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", та тарифами на розподіл природного газу, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та не включенні Акціонерного товариства "Львівгаз" у реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу;
зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердити обсяг різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", та тарифами на розподіл природного газу, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг в розмірі 2 273 268 тис. грн.;
зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, включити Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" в Реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу у відповідності до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу".
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 лютого 2022 року прийнято до розгляду заяву Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" про зміну предмету позову, відповідно до якої позивач просить суд:
визнати протиправними дії/бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у не затвердженні обсягу різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", та тарифами на розподіл природного газу, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та не включенні AT "Львівгаз" у реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.
В подальшому, позивачем подано до Окружного адміністративного суду міста Києва заяву про забезпечення позову, у якій просить:
заборонити Акціонерному товариству "Укртрансгаз", Акціонерному товариству "НАК "Нафтогаз України" та Товариству з обмеженою відповідальністю "Оператор ГТС України" до завершення розгляду даної справи подавати заяви про примусове виконання виконавчих документів, які видані або будуть видані на підставі рішень судів у справах № 914/1974/17, 914/813/19, 914/2/19, 914/2579/19, 914/2351/19, 914/2718/20;
заборонити органам та особам, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, вчиняти дії із стягнення заборгованості Акціонерного товариства "Львівгаз" перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", Акціонерним товариством "НАК "Нафтогаз України" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Оператор ГТС України", що підлягає врегулюванню в порядку, визначеному нормами Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", а саме, заборонити приймати до виконання виконавчі документи, відкривати виконавчі провадження, вчиняти будь-які виконавчі дії по примусовому стягненню заборгованості Акціонерного товариства "Львівгаз": перед Акціонерним товариством "НАК "Нафтогаз України", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором на купівлю-продаж природного газу №13-259-ВТВ від 04 січня 2013 року у справі №914/1974/17; перед Акціонерним товариством "НАК "Нафтогаз України", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором на купівлю-продаж природного газу №13-259-ВТВ від 04 січня 2013 року у справі №914/813/19; перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором транспортування природного газу №1512000709 від 17 грудня 2015 року у справі №914/2/19; перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором транспортування природного газу №1512000709 від 17 грудня 2015 року у справі №914/2579/19; перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором транспортування природного газу №1512000709 від 17 грудня 2015 року у справі № 914/2351/19; перед Товариством з обмеженою відповідальністю "Оператор ГТС України", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором транспортування природного газу №2002000109 від 04 лютого 2020 року по справі №914/2718/20; заборонити банківським установам (банкам), в яких відкрито рахунки Акціонерного товариства "Львівгаз" приймати до виконання будь-які вимоги, в тому числі, платіжні вимоги органів та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, про примусове стягнення заборгованості, врегулювання якої передбачено нормами Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", зокрема в межах виконавчих проваджень по стягненню заборгованості перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", Акціонерним товариством "HAK "Нафтогаз України" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Оператор ГТС України" у судових справах №№ 914/1974/17, 914/813/19, 914/2/19, 914/2579/19, 914/2351/19, 914/2718/20;
зупинити стягнення на підставі наказів Господарського суду Львівської області, виданих в межах виконання рішень у справах №№ 914/1974/17, 914/813/19, 914/2/19, 914/2579/19, 914/2351/19, 914/2718/20.
В обґрунтування заяви позивач покликався на те, що у зв`язку із бездіяльністю відповідача, яка є предметом розгляду даної справи, позивач може зазнати невиправданих втрат, які неможливо буде компенсувати, а саме: накладення в рамках виконавчих проваджень арешту на кошти та майно позивача; списання наявних у позивача коштів, що зупинить діяльність позивача та унеможливить виконання ним ліцензійної діяльності та матиме правовим наслідком зупинення постачання природного газу на території Львівської області
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.07.2022 та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2022 заяву задоволено частково:
Заборонено органам та особам, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, вчиняти дії по примусовому стягненню заборгованості Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" перед Акціонерним товариством "НАК "Нафтогаз України", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором на купівлю-продаж природного газу №13-259-ВТВ від 04 січня 2013 року у справі №914/1974/17 та перед Акціонерним товариством "Укртрансгаз", яка виникла до 31 грудня 2020 року за договором транспортування природного газу №1512000709 від 17 грудня 2015 року у справі №914/2/19.
У задоволенні решти заяви відмовлено.
Задовольняючи заяву, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у зв`язку з прийняттям Закону №1639-IX позивач звернувся до відповідача, однак станом на час розгляду заяви про забезпечення позову відповідачем не вчинено дій, передбачених нормами чинного законодавства щодо затвердження розрахунку різниці між фактичною обґрунтованою вартістю послуг з розподілу природного газу, що надаються позивачем, та затвердженими відповідачем тарифами на розподіл природного газу, чим унеможливлює реалізацію положень Закону щодо участі позивача в процедурах врегулювання заборгованості.
Також суди виходили з того, що існує реальна загроза неможливості виконання рішення суду у цій адміністративній справі, оскільки на даний час вживаються заходи по фактичному стягненню з позивача боргів та штрафних санкцій, для яких нормами Закону №1639-IX встановлено особливий порядок їх врегулювання та виконання (реалізація) яких знаходиться в безпосередній залежності від дій відповідача.
Також суди виходили з того, що проведення виконавчих дій за вказаними вище судовими рішеннями про стягнення з позивача заборгованості, яка підлягає врегулюванню із застосуванням процедур, передбачених Законом №1639-ІХ, в порядку, визначеному Законом України "Про виконавче провадження", фактично унеможливить виконання приписів Закону №1639-ІХ.
Суд апеляційної інстанції, крім того, виходив з того, що практика Верховного Суду в постанові Верховного Суду від 01.10.2020 у справі № 524/188/18, на яку посилається скаржник, є нерелевантною щодо спірних правовідносин, оскільки згадане рішення суду касаційної інстанції прийняте за іншого правового регулювання. Крім того, вказана постанова Верховного Суду ухвалена до набрання чинності Законом №1639 (29.08.2021).
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційних скарг НКРЕКП, АТ "НАК "Нафтогаз України", АТ "Укртрансгаз" покликаються на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано норми матеріального і процесуального права, неправильно встановлено обставини справи, внаслідок чого суди дійшли помилкового висновку щодо наявності підстав для вжиття заходів забезпечення позову.
Зокрема, покликаються на те, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням вимог статтті 150 КАС України, внаслідок недотримання принципу співмірності заходів забезпечення позову позовним вимогам і адекватності, без належної оцінки доказів.
Також покликаються на те, що позивач не бере участь у передбачених Законом України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" процедурах, відтак суди попередніх інстанцій помилково дійшли висновку про те, що на позивача поширюється дія цього Закону.