ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2023 року
м. Київ
cправа № 911/343/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кролевець О.А. - головуючий, Баранець О.М., Вронська Г.О.,
за участю секретаря судового засідання - Крапивної А.М.
та представників
Позивача: не з?явився
Відповідача : не з?явився
Третьої особи на стороні: позивача: не з?явився
Третьої особи на стороні відповідача: Кваша І.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Сквирської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.01.2023
(головуючий - Шапран В.В., судді Пашкіна С.А., Буравльов С.І.)
та рішення Господарського суду Київської області від 16.11.2022
(суддя - Ейвазова А.Р.)
у справі №911/343/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КП Теплоенергія"
до Відділу освіти Сквирської міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Сектору освіти Сквирської районної державної адміністрації,
та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Сквирської міської ради Київської області
про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "КП Теплоенергія" (далі - позивач, ТОВ "КП Теплоенергія") звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Відділу освіти Сквирської міської ради (далі - відповідач) про стягнення 1 383 348,31 грн, з яких: 1 222 169,40 грн - основний борг; 122 404,34 грн - втрати від інфляції, нараховані за період 01.01.2021 по 31.12.2021; 38 774,57 грн - 3% річних за період з 01.01.2021 по 21.01.2022.
2. В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на порушення сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації (далі- Сквирської РДА), правонаступником якого є відділ освіти Сквирської міської ради, зобов`язань за договорами постачання теплової енергії №8 від 17.01.2020 та №10 від 04.11.2020, щодо оплати поставленої теплової енергії у встановлений договорами строк.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням Господарського суду Київської області від 16.11.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 31.01.2023, позов задоволено.
4. Судові рішення мотивовано тим, що відділ освіти Сквирської міської ради є правонаступником прав та обов`язків сектору освіти Сквирської РДА, в тому числі щодо оплати послуг теплопостачання. Матеріалами справи підтверджено наявність заборгованості відповідача перед позивачем з оплати теплової енергії, а тому наявні підстави для задоволення позову про стягнення заборгованості, з урахуванням інфляційних втрат, 3% річних.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
5. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, Сквирська міська рада звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою (з урахуванням усунених недоліків скарги) у якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати прийняті у справі судові рішення та прийняти нове рішення про відмову у позові.
6. Скаржник у касаційній скарзі посилаючись на п. 3 частини 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України, вказує на відсутність правового висновку щодо застосування положень постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", постанови Кабінету Міністрів України № 1321 від 16.12.2020, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р. Скаржник зазначає, про неправильне застосування судами вказаних положень нормативних актів, оскільки судами помилково встановлено факт припинення державного органу Білоцерківська районна державна адміністрація, яка відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1321 є органом, який зобов`язаний відновлювати порушені права кредиторів сектору освіти Сквирської РДА, при цьому судами не досліджено, який саме державний орган брав на себе бюджетне зобов`язання та має нести відповідальністьза невиконання зобовязань сектором освіти Сквирської РДА.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
7. Позивач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на безпідставність доводів та вимог касаційної скарги, зазначає, що наявні підстави для закриття касаційного провадження, оскільки на теперішній час є правові висновки Верховного Суду щодо визначення правонаступництва у зобов`язаннях, та водночас позивач вказує на законність і обґрунтованість судових рішень у справі, тому, просить оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 17.01.2022 між сектором освіти Сквирської РДА (споживач) та ТОВ "КП Теплоенергія" (постачальник) укладено договір № 8 про постачання теплової енергії (постачання пари та гарячої води) (далі- договір №8).
9. Відповідно до умов договору №8 постачальник зобов`язується постачати споживачеві теплову енергію (пара та гаряча вода) для потреб Рудянської філії Шамраївського НВК, Горобіївського НВК, Малолисовецького НВК, Дулицького НВК, Самгородоцької ЗОШ з використанням власного обладнання й в орендованому приміщенні, а споживач - своєчасно проводити оплату за використану енергію за погодженими тарифами в терміни, передбачені договором.
10. Згідно п.2.1 договору №8 енергія постачається споживачу в обсягах за домовленістю.
11. У відповідності з п.2.2 договору №8 плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення".
12. Ціна за 1 Гкал теплової енергії 1600 грн; вартість 1 Гкал теплової енергії за результатами тендерних торгів на момент складання договору становить 1 550 грн; сума договору 4 340 000грн (п.п.2.5, 2.7, 2.8 договору №8). Також, п.2.11 договору №8 сторонами узгоджено, що ціна за одиницю товару може бути збільшена не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми договору.
13. Відповідно до п.5.1 договору №8 облік споживання енергії проводиться за приладами; розрахунковий метод застосовується тільки при тимчасовому підключенні терміном до 6 місяців.
14. Споживач, що має прилади, щомісячно з 26 по 31 число направляє свого представника для підписання акту про фактичне споживання енергії за розрахунковий місяць (п. 5.3 договору №8).
15. Як встановлено у п. 5.6 договору №8, розрахунки за енергію, що споживається, проводяться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів; розрахунковим періодом є календарний місяць.
16. Як визначено п.5.7 договору №8, оплата послуг здійснюється споживачем на підставі виставлених постачальником актів обліку (підписаних директором школи), актів виконаних робіт та в розмірі суми, вказаної в цих рахунках; у платіжних дорученнях споживач повинен обов`язково вказувати номер договору та призначення платежу; за наявності заборгованостi за договором постачальник зараховує кошти, що надійшли від споживача, як погашення заборгованості за минулі періоди, незалежно від вказаного в платіжному дорученні призначення платежу.
17. Також, сторонами договору №8 передбачено обов`язок позивача відшкодовувати споживачеві вартість електроенергії, використаної для роботи електрообладнання котельні, відповідно до показників електролічильника, встановленого у котельні школи, на підставі актів, підписаних директором школи та виставлених відділом освіти рахунків не пізніше 20 днів від дати рахунка на р/р споживача (п.4.2.8 договору №8).
18. Сторонами погоджено, що цей договір діє до 31.12.2020, проте його дія може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в цьому договорі; дія договору поширюється на обставини, що виникли між сторонами до його підписання (п.9.1 договору №8).
19. У п 9.5 договору №8 погоджено, що припинення його дії не звільняє споживача від обов`язку повної оплати за використану енергію.
20. Постачальник на виконання умов договору в період з січня по грудень 2020 року поставив, а споживач прийняв теплову енергію на загальну суму 4 340 000 грн, що підтверджується актами приймання-передачі.
21. При цьому, споживачем здійснено часткову оплату поставленої теплової енергії за договором №8 на суму 3 148 956,71 грн.
22. Звертаючись з позовом позивач зазначає, що за договором №8 борг за поставлену теплову енергію складає 1 191 043,29 грн, з яких: - 651 000 грн - за актом №006; 540 043,29 грн за актом №007 від 22.12.2020 (з урахуванням часткової оплати відповідно до платіжного доручення № 763 від 30.12.2020).
23. 04.11.2020 між сектором освіти Сквирської РДА (споживач) та ТОВ "КП Теплоенергія" (постачальник) укладено договір №10 про постачання теплової енергії (далі - договір №10). За цим договором постачальник зобов`язується постачати споживачеві теплову енергію (пара та гаряча вода) для потреб Рудянської філії Шамраївського НВК, Горобіївського НВК, Малолисовецького НВК, Дулицького НВК, Самгородоцької ЗОШ з використанням власного обладнання й в орендованому приміщенні (далі - енергія) відповідно до умов договору та "Правил технічної експлуатації теплоспоживальних установок і теплових мереж", а споживач - своєчасно проводити оплату за використану енергію за погодженими тарифами в терміни, передбачені договором.
24. Згідно п.2.1 договору №10 енергія постачається споживачу в обсягах за домовленістю.
25. Відповідно до п.2.2 договору №10 плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10-13 "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (далі Правила послуг).
26. Відповідно до п. 2.5 договору №10 ціна за 1 Гкал теплової енергії 1550 грн.
27. Сума договору - 199 950 грн; обсяг закупівлі - 129 Гкал; сума договору може бути зменшена у зв`язку із зменшенням обсягу закупівлі (пп.2.8, 2.9, 2.12 договору №10).
28. Умови постачання та порядок розрахунків за договором №10 аналогічні умовам договору № 8.
29. На умовах договору №10 від 04.11.2020 передано закладам освіти за замовленням сектору освіти Сквирської РДА теплову енергію на суму 139 500грн, що підтверджується актом №008 здачі-приймання робіт від 24.12.2020.
30. Сектор освіти Сквирської РДА здійснив часткову оплату за відповідним актом, про що свідчить платіжне доручення №770 від 29.12.2020. З урахуванням відповідної оплати, за твердженням позивача борг за договором № 10 складає 31 126,11 грн.
31. Звертаючись до суду з позовом, позивач вказує, що борг сектору освіти Сквирської РДА за спожиту теплову енергію відповідно до договорів №№8,10 становить 1 222 169,40 грн.
32. Водночас, судами встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1, зокрема, Сквирську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Білоцерківської районної державної адміністрації (далі -Білоцерківська РДА).
33. 07.10.2021 позивач звернувся з листом до Білоцерківської РДА, в якому повідомив про наявність боргу сектору освіти Сквирської РДА за договорами №№8, 10 перед ТОВ "КП Теплоенергія" та просив вжити відповідних заходів для оплати боргу.
34. 25.11.2021 та 24.12.2021 позивач в листах до відділу освіти Сквирської міської ради повідомляв про наявність боргу сектору освіти Сквирської РДА перед ТОВ "КП Теплоенергія", та просив оплати, вважаючи відповідача правонаступником сектору освіти Сквирської РДА у спірних правовідносинах.
35. Листами № 833 від 01.12.2021 та № 907 від 31.12.2021 відділ освіти Сквирської міської ради повідомив, що кредиторська заборгованість сектору освіти Сквирської РДА не перереєстрована.
36. Розпорядження Сквирської РДА від 13.01.2021 №7 "Про реорганізацію структурних підрозділів із статусом юридичної особи публічного права Сквирської районної державної адміністрації Київської області" вирішено, зокрема, реорганізувати Сектор освіти Сквирської РДА шляхом приєднання до відділу освіти Білоцерківської РДА Київської області; установлено, що Відділ освіти Білоцерківської РДА Київської області є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА. Згідно з п.4 вказаного розпорядження зобов`язано голів комісії з реорганізації вжити заходів щодо реорганізації підпорядкованих структурних підрозділів відповідно до Порядку.
37. При цьому, у подальшому за розпорядженням Білоцерківської РДА від 09.03.2021 №41 "Про ліквідацію відділу освіти Білоцерківської РДА" вирішено припинити Відділ освіти Білоцерківської РДА, а 18.08.2021 здійснено державну реєстрацію припинення вказаної особи, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис.
38. Отже, на даний час правонаступник сектору освіти Сквирської РДА -сектор освіти Білоцерківської РДА є припиненим внаслідок ліквідації.
39. Поряд з цим, рішенням Сквирської міської ради від 22.12.2020 №25-3-VIIІ "Про створення Відділу освіти Сквирської міської ради та затвердження його Положення" вирішено створити відділ освіти Сквирської міської ради зі статусом юридичної особи та затвердити Положення про Відділ освіти Сквирської міської ради (далі - Положення).
40. Відповідно до п.1.1 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради є її виконавчим органом з правом юридичної особи публічного права Сквирської міської ради та утворюється, підзвітний і підконтрольний Сквирській міській раді, підпорядкований виконавчому комітету Сквирської міської ради, міському голові, заступникам міського голови відповідно до розподілу посадових обов`язків, а також Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.
41. Як визначено п.п.1.4, 1.5 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету, є юридичною особою. При цьому, п.1.7, 1.8 Положення установлено, що така особа утворена шляхом передачі повноважень у сфері освіти від Сквирської районної державної адміністрації до Сквирської міської ради та є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради як засновника щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади.
42. В силу п.п.3.1.1, 3.1.3, 3.4,3.5, 3.5.3 Положення до функцій відповідача належать: здійснення управління закладами загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, дитячого будинку, розташованими на території громади; сприяння фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню таких закладів; сприяння фінансовому забезпеченню установ та закладів освіти; організація фінансового та матеріально-технічного забезпечення відповідних закладів; здійснення розподілу коштів, затверджених сесією міської ради між закладами освіти з урахуванням потреб та реального фінансування, планування й здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг через систему Прозоро відповідно до вимог чинного законодавства, укладання фінансових договорів, договорів оренди тощо.
43. 22.10.2020 Сквирська міська рада прийняла рішення № 1502-61-VII щодо передачі у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міста Сквирського району в особі Сквирської районної ради до комунальної власності територіальної громади Сквирської міської ради майна згідно з додатком 1, у тому числі й навчальних закладів на відповідній території.
44. Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17.11.2020 № 1009-IX, який набрав чинності в силу його п.1 Прикінцевих та перехідних положень з наступного дня після його опублікування, а саме 06.12.2020, внесені зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема, шляхом доповнення розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" пунктом 62, підпункт 15 якого визначає, що бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом, а саме:
-до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів районних бюджетів продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі їх керівників.
-залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються одночасно до районного бюджету новоутвореного району, бюджету територіальної громади з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень за підписом голови районної ради новоутвореного району або голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів.
45. Крім того, вищевказаним Законом п.10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" доповнено абзацом такого змісту: правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
46. 15.12.2020 прийнято Закон України №1081-IX "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України", який набрав чинності з 01.01.2021, крім підпунктів 4 і 5 пункту 1, пункту 11, підпункту 2 пункту 17, пунктів 20 і 24, підпункту 5 пункту 51 розділу I, які набрали чинності з дня, наступного за днем опублікування такого Закону. Цим Законом внесені зміни до Бюджетного кодексу України шляхом включення до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" п. 39, відповідно до якого районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом; з 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.
47. Враховуючи умови договорів №№8,10, що укладені позивачем та сектором освіти Сквирської РДА, теплова енергія постачалась для потреб навчальних закладів, розташованих на території Сквирського району.
48. Таким чином враховуючи положення законодавства та умови укладених постачальником та споживачем договорів, судами встановлено наявність заборгованості з оплати теплової енергії у розмірі 1 222 169,40грн, які належить оплатити відділу освіти Сквирської міської ради, який є правонаступником сектору освіти Сквирської міської ради. Судами перевірено наданий позивачем розрахунок інфляційних втрат та 3% річних на вказану суму заборгованості та встановлено, що розрахунок проведено вірно, а тому позов підлягає задоволенню.