1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 921/229/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кібенко О.Р. - головуючий, Бакуліна С.В., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Шпорт В.В.,

прокурора - Шелест М.В.,

представників учасників справи:

Міністерства енергетики України - не з`явився,

Західного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків - Звір Р.П.,

Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго" - Янчак Г.Р.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Львівської обласної прокуратури

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 12.12.2022 (колегія суддів: Марко Р.І., Желік М.Б., Матущак О.І.)

у справі за позовом заступника керівника Тернопільської обласної прокуратури в інтересах держави в особі:

1) Міністерства енергетики України (далі - Міненерго),

2) Західного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків (далі - Управління ДПС)

до Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго" (далі - ВАТ "Тернопільобленерго")

про стягнення частини чистого прибутку за результатами фінансово господарської діяльності товариства у 2018 році.

Суть спору

1. Держава Україна є власником 50,9900% статутного капіталу ВАТ "Тернопільобленерго".

2. На підставі абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" ВАТ "Тернопільобленерго" до 01.07.2019 сплатило до Державного бюджету України 50% чистого прибутку за 2018 рік, як цього вимагали положення постанови Кабінет міністрів України від 24.04.2019 №364.

3. У грудні 2019 року Кабінет міністрів України постановою №1015 базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році, збільшив до 90%.

4. 22.07.2020 Конституційний Суд України рішенням у справі №3-313/2019 визнав абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" таким, що не відповідає Конституції України.

5. У травні 2022 року прокурор звернувся до суду в інтересах Міненерго та Управління ДПС до ВАТ "Тернопільобленерго", просив стягнути з відповідача 10 010 964,33 грн частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у 2018 році з урахуванням збільшених нормативів.

6. Суд першої інстанції позов задовольнив. Суд апеляційної інстанції рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове - про відмову у позові.

7. Прокурор звернувся до Верховного Суду. Просив скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду та залишити в силі рішення Господарського суду Тернопільської області.

8. Перед Верховним Судом у цій справі постало питання щодо можливості застосування судом абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" після того, як цю норму було визнано неконституційною.

9. Верховний Суд відмовив у задоволенні касаційної скарги, виходячи з таких мотивів.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

10. Загальні збори Державної акціонерної енергопостачальної компанії "Тернопільобленерго" (ДАЕК "Тернопільобленерго") рішенням, яке оформлене протоколом від 15.02.1999 №2, затвердили статут ВАТ "Тернопільобленерго", відповідно до якого:

- ВАТ "Тернопільобленерго" є правонаступником ДАЕК "Тернопільобленерго", заснованої у формі відкритого акціонерного товариства відповідно до наказу Міністерства енергетики та електрифікації України від 28.07.1995 №134, шляхом перетворення Державного енергопостачального підприємства "Тернопільобленерго" у ДАЕК "Тернопільобленерго" відповідно до указу Президента України від 04.04.1995 №282/95 "Про структурну перебудову в електроенергетичному комплексі України" (п.1.1);

- головною метою діяльності товариства є одержання прибутку шляхом забезпечення потреб споживачів в електричній енергії та в інших товарах і послугах, відповідно до предмету діяльності в умовах функціонування Об`єднаної енергетичної системи України та на задоволення економічних і суспільних потреб акціонерів і працівників товариства (п.2.1);

- статутний фонд ВАТ "Тернопільобленерго" становить 15 272 040,00 грн та розподілений на 61 088 160 простих іменних акцій номінальною вартістю 0,25 грн кожна (пункти 5.1, 5.2 статуту, інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) щодо ВАТ "Тернопільобленерго" (код ЄДРПОУ 00130725)).

11. 02.01.1992 Управління ДПС взяло на облік ВАТ "Тернопільобленерго" к як платника податків (відповідно до витягу з ЄДР).

12. Держава Україна є власником 31 154 360 простих іменних документарних акцій ВАТ "Тернопільобленерго", що становить 50,9900% статутного капіталу (відомості з офіційного веб-сайту Агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України).

13. Чистий фінансовий результат (прибуток) ВАТ "Тернопільобленерго" за наслідками фінансово-господарської діяльності за 2018 рік складає 49 074 000,00 грн (фінансова звітність ВАТ "Тернопільобленерго").

14. Відповідно до платіжних доручень від 20.06.2019 №12 на суму 220 000,00 грн, від 19.06.2019 №18 на суму 256 000 00 грн, від 25.06.2019 №40 на суму 1 000 000,00 грн, від 24.06.2019 №22 на суму 1 300 000,00 грн, від 10.06.2019 №52 на суму 1 237 560,00 грн, від 27.06.2019 №3 відповідач сплатив до Державного бюджету України 12 603 000,00 грн частини чистого прибутку за 2018 рік; така оплата здійснена до 01.07.2019.

15. Перерахована відповідачем сума перевищувала встановлений норматив відрахування, оскільки становила 50,357%; ВАТ "Тернопільобленерго" звернулося до Львівського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - ДФС) про те, що фактичний розмір частини прибутку за 2018 рік, який підлягав до сплати, становив 12 513 560,00 грн; надлишкова сума - 89 440,00 грн була повернута шляхом зарахування в оплату військового збору Львівським управлінням Офісу великих платників податків ДФС, що відображено в листі АТ "Тернопільобленерго" від 01.07.2019 №3080/33 та листі Офісу великих платників податків ДФС від 24.07.2019 №36525/10/28-10-48-1.

16. 04.12.2019 Кабінет Міністрів України (далі - КМУ) прийняв постанову №1015 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" (далі - Постанова №1015), якою було внесено зміни до п.1 постанови КМУ від 24.04.2019 №364 "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держав" (далі - Постанова №364): 1) в абз.1 слова і цифри "які за результатами 2018 року отримали чистий прибуток менше 50 млн. гривень, у розмірі 50 відсотків" замінити словами і цифрами "у розмірі 90 відсотків". Постанова №1015 набрала чинності 17.12.2019.

17. Чинність та законність Постанови №1015 була предметом судової оцінки в справах №640/10694/19 та №640/11144/21, в результаті чого суди встановили порушення законодавчо встановлених процедур прийняття відповідного нормативного акту.

18. 22.07.2020 Конституційний Суд України рішенням від 22.07.2020 у справі №3-313/2019 визнав абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" таким, що не відповідає Конституції України.

19. З 29.07.2020 по 21.09.2020 Рахункова палата провела захід державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) ефективності управління Фондом корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також законності, своєчасності і повноти прийняття управлінських рішень щодо управління корпоративними правами держави.

20. За наслідками проведення контрольного заходу Рахункова палата підготувала Звіт про результати аудиту ефективності управління Фондом державного майна України (далі - Фонд) корпоративними правами держави, що мають фінансові наслідки для державного бюджету, затверджений рішенням Рахункової палати від 27.10.2020 №28-6, який опубліковано на офіційному веб-сайті Рахункової палати (далі - Звіт).

21. Викладені в Звіті висновки вказують, що ВАТ "Тернопільобленерго" рішення загальних зборів про розподіл дивідендів не приймало, а перерахування у 2019 році до державного бюджету частини чистого прибутку здійснило за нормативом 50% від розміру в сумі 12 603 000,00 грн, що призвело до недоотримання Державним бюджетом України грошових коштів у сумі 9 921 524,33 грн.

22. 27.05.2021 Фонд як орган управління корпоративними правами держави у статутному капіталі ВАТ "Тернопільобленерго", в листі №10-17-12046 зазначив, що з 2013 року загальні збори для прийняття рішення з питання затвердження загального розміру річних дивідендів за підсумками роботи товариства та їх виплату не скликалися у зв`язку із неможливістю складення переліку його акціонерів (реєстру власників іменних цінних паперів); посилався на обставини, наведені у судових рішеннях у справі №921/42/17-г/8.

23. 25.01.2022 Тернопільська обласна прокуратура листом №15-58вих22 звернулася до Фонду з повідомленням про опрацювання нею Звіту Рахункової палати, неповноту сплачених ВАТ "Тернопільобленерго" державі дивідендів відповідно до Постанови №364, з урахуванням внесених до неї змін Постановою №1015, з проханням повідомити про вжиття Фондом заходів щодо звернення до суду з позовом про стягнення несплаченої частини дивідендів у судовому порядку.

24. 08.02.2022 листом №2359-22 Фонд зазначив, що контроль за повнотою нарахування та сплати частини чистого прибутку (доходу) до бюджету господарськими товариствами, у статутному капіталі яких є державна частка, здійснює Державна податкова служба України.

25. 11.02.2022 Тернопільська обласна прокуратура листом №15-112 звернулася до Управління ДПС з проханням повідомити про вжиття останнім заходів щодо звернення до суду з позовом про стягнення несплаченої частини дивідендів з ВАТ "Тернопільобленерго" у судовому порядку, посилаючись на доводи та міркування, наведені у зверненні до Фонду.

26. 23.02.2022 Управління ДПС у листі №700/6/33-00-04-01-01 повідомило, що питання повноти нарахування та сплати дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році можливе в ході проведення документальної планової виїзної перевірки. При цьому, звернуло увагу на те, що відповідно до Закону "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" тривають карантинні обмеження, у тому числі у частині проведення позапланових перевірок.

27. 19.05.2022 Тернопільська обласна прокуратура письмовими повідомленнями №15-220вих-22 та №15-221вих-22 повідомила Фонд та Управління ДПС про намір вжити заходи представницького характеру шляхом подачі позову в інтересах держави в особі Фонду та Управління ДПС до ВАТ "Тернопільобленерго".

Короткий зміст позовних вимог

28. У травні 2022 року заступник керівника Тернопільської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Фонду (замінено на Міністерство) та Управління ДПС до ВАТ "Тернопільобленерго" про стягнення 10 010 964,33 грн частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у 2018 році.

29. Позовні вимоги обґрунтовані таким:

- держава Україна є власником 31 154 360 простих іменних документарних акцій ВАТ "Тернопільобленерго", що становить 50,999% статутного капіталу, управління якими здійснює Фонд на підставі повноважень, делегованих КМУ;

- фінансова звітність ВАТ "Тернопільобленерго" за 2018 рік вказує на те, що ним отримано прибуток в сумі 49 074 000,00 грн;

- з урахуванням збільшення базового нормативу відрахування частки прибутку (з 50% до 90%), дивіденди за наслідками фінансово-господарської діяльності у 2018, які підлягають стягненню з відповідача на користь Державного бюджету України мають становити 22 524 524,33 грн, а тому з відповідача належить достягнути 10 010 964,33 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

30. Господарський суд Тернопільської області рішенням від 03.10.2022 позов задовольнив та стягнув з ВАТ "Тернопільобленерго" до Державного бюджету України частину чистого прибутку за результатами фінансово господарської діяльності цього товариства у 2018 році у сумі 10 010 964,33 грн.

31. Рішення суду першої інстанцій мотивоване таким:

- наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі зазначених органів у суді;

- ВАТ "Тернопільобленерго" до 01.07.2019 сплатило частину чистого прибутку (доходу) за наслідками фінансово-господарської діяльності у 2018 році в сумі 12 603 000,00 грн; надлишково перераховані кошти в розмірі 89 440,00 грн зараховані в якості оплати військового збору; кошти в сумі 12 513 560,00 грн в якості дивідендів сплачені відповідачем за наслідками фінансово-господарської діяльності у 2018 році, виходячи з встановленого Постановою №364 базового нормативу 50% частки прибутку пропорційно розміру частки держави у статутному капіталі ВАТ "Тернопільобленерго";

- пунктом 3 Постанови №1015 (набрала чинності 17.12.2019) внесено зміни до п.1 Постанови №364, та визначено базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році у розмірі 90%;

- згідно з рішенням Конституційного суду України від 09.02.1999 у справі №1 -7/99 дію нормативного акту в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності;

- в адміністративних справах №640/10694/19 та №640/11144/21 предметом позову було визнання протиправним та нечинним п.3 Постанови №1015; наслідком вказаного була нечинність таких змін лише для тих суб`єктів ринку господарювання, які оскаржували постанову про внесення змін; оскільки ВАТ "Тернопільобленерго" не зверталося з позовом про визнання нечинним відповідних змін, то такі є чинними щодо нього і підлягають виконанню;

- Постанова №364, з урахуванням внесених змін Постановою №1015, встановлює відрахування у 2019 році частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств саме у 2018 році, тобто є обов`язковою для виконання для відповідача; сплата відповідачем до 01.07.2019 50% чистого прибутку не припиняє його зобов`язань по сплаті решти 40% за той же звітний період;

- у відповідача наявний обов`язок щодо виплати дивідендів за 2018 рік відповідно до ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" та затвердженого Постановою №364 базового нормативу у розмірі 90% для відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів.

32. Західний апеляційний господарський суд постановою від 12.12.2022 рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове - про відмову у позові.

33. Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване, зокрема, таким:

- звернення прокурора з позовом у цій справі є правомірним та обґрунтованим; прокурор дотримався порядку звернення з позовом до суду, який визначений ст.23 Закону "Про прокуратуру";

- до 01.05.2019 загальні збори акціонерів ВАТ "Тернопільобленерго" проведені не були, рішення про відрахування частини чистого прибутку на виплату дивідендів не приймалося;

- Постановою №1015 змінено лише розмір нормативу, а строк і порядок сплати чистого прибутку господарськими товариствами з державною часткою корпоративних прав у 2019 році, які не прийняли рішення про нарахування дивідендів за 2018 рік, що визначений до 01.07.2019, встановлено абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності";

- зміни до Постанови №364 внесені 04.12.2019 (набрали чинності з 17.12.2019), а виконання відповідачем обов`язку зі сплати чистого прибутку в дохід Державного бюджету України за результатами господарської діяльності за 2018 рік відбулося до 01.07.2019, як це було визначено ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності"; в цей момент у відповідача припинився обов`язок зі сплати, оскільки він його виконав належним чином;

- встановлені судами у справах №640/10694/19 та №640/11144/21 порушення порядку прийняття Постанови №364 встановлені стосовно всіх суб`єктів відповідного правового регулювання, а не лише щодо позивачів у цих справах;

- на момент внесення змін до Постанови №346 Постановою №1015 (дата набрання чинності 17.12.2019) ВАТ "Тернопільобленерго" вже виконало зобов`язання щодо сплати базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році в розмірі 50% і сплатило до 01.07.2019 (як це визначено ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності"); прийняття Постанови №1015 в силу положень ст.58 Конституції України не може мати наслідком зворотної дії в часі щодо виконаного зобов`язання;

- оскільки на момент звернення прокурора з позовом положення абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" (на підставі якого прокурор звернувся до суду) вже було визнано неконституційним, то задоволення визначених у цій справі позовних вимог принципу правової визначеності.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу, інших заяв учасників справи

34. 06.01.2023 прокурор звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Західного апеляційного господарського суду від 12.12.2022, у якій просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

35. Прокурор у касаційній скарзі як на підставу касаційного оскарження посилається на п.3 ч.2 ст.287 ГПК та зазначає, що відсутні висновки Верховного Суду щодо питання застосування абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності", Постанов №364 та №1015 у подібних правовідносинах.

36. Прокурор, зокрема, вказує, що відсутній висновок щодо ретроспективного застосування абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності", враховуючи визнання норми неконституційною з 22.07.2020; прокурор вважає, що цю норму потрібно було застосовувати до спірних правовідносин, що й здійснив суд першої інстанції.

37. Крім того прокурор зазначає, що :

- суд апеляційної інстанції внаслідок неправильного тлумачення закону та незастосування закону, який підлягав застосуванню, а саме: абз 8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності", Постанов №364 та №1015, зробив безпідставні та необґрунтовані висновки про відсутність підстав для стягнення з ВАТ "Тернопільобленерго" частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств у 2018 році;

- під час виникнення обов`язку сплати частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств у 2018 році була чинна норма абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності"; прокурор, дізнавшись несплату такої частини, звернувся до суду на підставі чинної на той час норми абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності".

38. 08.02.2023 надійшов відзив Управління ДПС, в якому просить касаційну скаргу задовольнити, постанову Західного апеляційного господарського суду від 12.12.2022 скасувати та залишити в силі рішення Господарського суду Тернопільської області від 03.10.2022.

39. У відзиві Управління ДПС, зокрема, зазначає:

- на виконання Постанови №364 ВАТ "Тернопільобленерго" в термін до 01.07.2019 сплатило дивіденди в сумі 12 603 000,00 грн, проте на виконання Постанови №1015 - не сплатило;

- загальні збори ВАТ "Тернопільобленерго" у 2019 році не скликалися, рішення про нарахування дивідендів за наслідками фінансово-господарської діяльності товариства за 2018 рік не приймалися; ВАТ "Тернопільобленерго" на підставі абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності" та Постанови №364 (з урахуванням внесених до неї змін Постановою №1015) до Державного бюджету України повинно було сплатити дивіденди з урахуванням базового нормативу 90% чистого прибутку, що складає 22 524 524,33 грн (49 074 000,00 грн х 50,999 / 100 х 90%), а сплатило 12 513 560,00 грн, з урахуванням базового нормативу 50% від чистого прибутку.

- суд першої інстанції правильно встановив, що недоплачена частина дивідендів складає 10 010 964,33 грн;

- Конституційний Суд України 22.07.2020 ухвалив рішення у справі №3-313/2019(7438/19) (№8-р(I)/2020 від 22.07.2020), яким визнав таким, що не відповідає Конституції України абз.8 ч.5 ст.11 Закону "Про управління об`єктами державної власності"; оскільки акт вважається неконституційним не з часу його прийняття, а не раніше дня ухвалення відповідного рішення Конституційного Суду України, то Постанова №364, з урахуванням внесених змін Постановою №1015, є обов`язковою для виконання.

40. 08.02.2023 надійшли пояснення від Управління ДПС, які за змістом є ідентичними відзиву.

41. 08.02.2023 від ВАТ "Тернопільобленерго" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить постанову Західного апеляційного господарського суду від 12.12.2022 залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

42. ВАТ "Тернопільобленерго" у відзиві зазначає, зокрема, таке:


................
Перейти до повного тексту