1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 917/1125/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Жукова С.В. - головуючого, Огородніка К.М., Погребняка В.Я.

за участі секретаря судового засідання - Купрейчук С.П.

за участю представників: відповідно до протоколу судового засідання № 1555531

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Гоголівської селищної ради на рішення Господарського суду Полтавської області від 16.12.2021

та постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2023

у справі

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м.Київ, в особі Нафтогазвидобувного управління "Полтаванафтогаз"

до Гоголівської селищної ради

про стягнення 3 901 265,82 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. В липні 2021 року Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" в особі Нафтогазвидобувного управління "Полтаванафтогаз" звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом про стягнення з Гоголівської селищної ради 3 901 265,82 грн матеріальної шкоди у розмірі різниці між економічно обґрунтованими Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" тарифами на виробництво, транспортування і постачання теплової енергії та затвердженими Гоголівською селищною радою тарифами. Так, за період з 24.12.2018 по 01.03.2021 (по наданню послуг з теплопостачання) та за період з 01.10.2020 по 01.03.2021 (по наданню послуг з підігріву води для населення).

2. В обґрунтування позову позивач посилається на те, що відповідач затверджував тарифи на постачання теплової енергії та підігріву води в розмірах, нижчих від собівартості. Довготривале порушення відповідачем майнових прав позивача завдало позивачу матеріальної шкоди у розмірі різниці між економічно обґрунтованими позивачем тарифами на виробництво, транспортування і постачання теплової енергії за затвердженими відповідачем тарифами.

Короткий зміст оскаржуваних судових рішень

3. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 16.12.2021 позов Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" в особі Нафтогазвидобувного управління "Полтаванафтогаз" задоволено.

4. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 залишено без змін рішення Господарського суду Полтавської області від 16.12.2021 у справі №917/1125/21.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

5. До Верховного Суду від Гоголівської селищної ради (далі в тексті - Скаржник) надійшла касаційна скарга у якій Скаржник просить суд скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 16.12.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 у справі № 917/1125/21 та ухвалити нове рішення, яким відмовити Публічному акціонерному товариству "Укрнафта" в особі Нафтогазовидобувного управління "Полтаванафтогаз" у задоволенні позовних вимог у повному обсязі; стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" в особі Нафтогазовидобувного управління "Полтаванафтогаз" суму судових витрат, що складається з судового збору за подання до касаційної інстанції у розмірі 117 037, 98 грн, а також апеляційної інстанції у розмірі 87 778, 50 грн.

6. В обґрунтування підстав для задоволення касаційної скарги Скаржник наводить наступні доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження:

6.1. Суди попередніх інстанцій не надали оцінку обставинам того чи можна сприймати листи Позивача як заяву про встановлення тарифів на послуги з постачання теплової енергії.

6.2. Суди попередніх інстанцій не врахували обставин того, що рішення Відповідача про встановлення тарифів на послуги з постачання теплової енергії не були оскаржені та скасовані.

Відзиви

7. Від ПАТ "Укрнафта" надійшов відзив у якому наводяться заперечення проти задоволення касаційної скарги.

Інші заяви та клопотання

8. Відсутні.

Позиція Верховного Суду

9. Заслухавши у відкритому судовому засіданні доповідь судді доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково, а оскаржувані судові рішення слід скасувати з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції, виходячи з наступного.

10. Відповідно до ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

11. Суди попередніх інстанцій встановили наступні фактичні обставини справи:

11.1. Відповідно до п.п.2.2.20 Статуту ПАТ "Укрнафта" одним із основних предметів діяльності товариства є здійснення підприємницької діяльності з виробництва, постачання і передачі теплової та електроенергії.

11.2. Нафтогазовидобувне управління "Полтаванафтогаз" Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" здійснює виробництво, транспортування та постачання теплової енергії на підставі ліцензій, виданих Полтавською обласною державною адміністрацією.

11.3. НГВУ "Полтаванафтогаз" включено до переліку суб`єктів природної монополії, що здійснює транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами на території Полтавської області.

11.4. Включення ПАТ "Укрнафта" в особі НГВУ "Полтаванафтогаз" до вищевказаного переліку свідчить про те, що позивач є суб`єктом природної монополії у сфері транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами на території Полтавської області.

11.5. Нафтогазовидобувне управління "Полтаванафтогаз" Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (надалі - НГВУ "Полтаванафтогаз" ПАТ "Укрнафта") здійснює виробництво, транспортування та постачання теплової енергії споживачам відповідно до затверджених в установленому порядку тарифів води" (надалі - Порядок формування тарифів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869. Для встановлення одноставкових тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання ліцензіат подає уповноваженому органові у друкованому та електронному вигляді заяву і розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердженими матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

11.6. Відповідно до п. 4 Порядку формування тарифів: тарифи на надання послуг з централізованого опалення - вартість надання одиниці послуги з централізованого опалення відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат з урахуванням планованого прибутку; тарифи на надання послуг з централізованого постачання гарячої води - вартість надання одиниці послуги з централізованого постачання гарячої води визначеної кількості та відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат з урахуванням планованого прибутку.

11.7. В серпні 2016 року ПАТ "Укрнафта" в особі НГВУ "Полтаванафтогаз" на підставі вищевказаної норми звернулося до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району з листом №11/01-634 від 09.08.2016, в якому повідомило про понесення значних збитків в зв`язку з підвищенням цін на енергоносії та просило внести до порядку денного питання погодження економічно обґрунтованих тарифів, а саме:

11.8. Тарифи на теплопостачання та підігрів води:

Опалення 1 кв. м. в опалювальний період: населення - 19,27 грн з ПДВ., сторонні організації - 33,90 грн з ПДВ;

Теплова енергія, 1 Гкал.: сторонні організації - 828,00 грн з ПДВ;

Підігрів води 1 куб. м.: населення - 40,32 грн з ПДВ;

Підігрів води на одного чоловіка в місяць - 123,38 грн з ПДВ.

11.9. Також в даному листі позивач повідомив орган місцевого самоврядування про те, що в найближчих населених пунктах, де надаються аналогічні послуги, тарифи на обігрів 1 м.кв. опалювальної площі вищі.

11.10. У відповідь Гоголівська селищна рада рішенням від 22.09.2016 позачергової чотирнадцятої сесії сьомого скликання затвердила лише тарифи для сторонніх організацій в наступних розмірах:

- опалення 1 кв. м. в опалювальний період, з ПДВ - 33,90 грн.

- теплова енергія, 1 Гкал, з ПДВ - 500,00 грн.

11.11. Оскільки відповідач не затвердив тарифи на теплопостачання та підігрів води для населення, позивач повторно листом №11/03-808 від 05.10.2016 звернувся до відповідача з проханням щодо підвищення тарифів.

11.12. Розглянувши звернення позивача, Гоголівська селищна рада рішенням від 31.10.2016 позачергової п`ятнадцятої сесії сьомого скликання затвердила комунальні тарифи для населення в наступних розмірах:

- опалення (в опалювальний період) 1 кв. м, з ПДВ - 11,36 грн.

- підігрів води, 1 куб. м, з ПДВ - 18,64 грн.

- підігрів води на одного чоловіка в місяць, з ПДВ - 59,48 грн.

11.13. Рішенням Гоголівської селищної ради позачергової двадцять другої сесії сьомого скликання від 15.08.2017 затверджено тариф на опалення 1 кв.м в опалювальний період для населення в розмірі 19,27 грн з ПДВ.

11.14. В 2018 році ПАТ "Укрнафта" в особі НГВУ "Полтаванафтогаз" втретє листом № 01/01/11/06/02/13/03-24 від 14.09.2018 звернулося до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району, в якому просило розглянути та затвердити на сесії тарифи на постачання теплової енергії та підігрів води в наступних розмірах:

1. Тариф на 1 м2 для населення - 27,00 грн з ПДВ.

2. Тариф на 1 м2 для сторонніх організацій - 31,86 грн з ПДВ.

3.Розрахунок вартості 1 Гкал. - 1113,65 грн з ПДВ.

4. Тариф на підігрів 1 м3 води - 54,23 грн з ПДВ.

5. Тариф на підігрів води на 1 чоловіка - 165,94 грн з ПДВ.

До листа було додано:

-розрахунок тарифу на 1 м2 опалювальної площі та підігріву 1 м3 води;

-калькуляція вартості 1 Гкал по котельні №10;

-розрахунок планових витрат по котельні №10 за 2017 рік;

-відомість опалювальної площі;

-відомість теплових навантажень.

11.15. За результатами розгляду вказаного листа відповідач рішенням тридцять першої сесії сьомого скликання Гоголівської селищної ради від 11.10.2018, всупереч п. 104 Порядку формування тарифів, вирішив відкласти розгляд та затвердження тарифів на постачання теплової енергії та підігріву води, запропонованих НГВУ "Полтаванафтогаз", до наступного засідання сесії Гоголівської селищної ради, у зв`язку з коротким терміном на вивчення даного питання

11.16. Позивач зазначає, що з огляду на те, що він не має права припиняти надання послуг з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії і постачання гарячої води, змушений надавати вищевказані послуги згідно з останніми затвердженими (хоч і збитковими) тарифами.

11.17. В 2019 році ПАТ "Укрнафта" в особі НГВУ "Полтаванафтогаз" знов звернулось до Гоголівської селищної ради Великобагачанського району з листом № 01/01/11/06/02/16/03-19 від 04.11.2019, в якому повідомило останнього про те, що на житловий будинок за адресою вул. Горєва, 15 в смт. Гоголеве, встановлено вузол обліку тепла. У зв`язку з незатвердженням селищною радою тарифу на 1 Гкал для населення, неможливо зробити нарахування жителям даного будинку за фактично спожите тепло. Просило розглянути та затвердити на сесії тарифи на постачання теплової енергії та підігрів води в наступних розмірах:

1. Тариф на 1 м2 для населення - 27,00 грн з ПДВ.

2. Тариф на 1 м2 для сторонніх організацій - 31,86 грн з ПДВ.

3. Розрахунок вартості 1 Гкал. - 1113,65 грн з ПДВ для сторонніх організацій.

4. Розрахунок вартості 1 Гкал. - 1026,49 грн з ПДВ для населення.

5. Тариф на підігрів 1 м3 води - 54,23 грн з ПДВ.

6. Тариф на підігрів води на 1 чоловіка - 165,94 грн з ПДВ.

11.18. До листа було додано:

-розрахунок тарифу на 1 м2 опалювальної площі та підігріву 1 м3 води;

-калькуляція вартості 1 Гкал по котельні №10;

-розрахунок планових витрат по котельні №10 за 2017 рік;

-відомість опалювальної площі;

-відомість теплових навантажень.

11.19. Як зазначає позивач, вказаний лист відповідач залишив без відповіді.

11.20. В 2020 році позивач звернувся до відповідача з листом № 01/01/11/06/02/16/03-222 від 21.08.2020, в якому повторно повідомив відповідача про те, що на житловий будинок за адресою вул. Горєва, 15 в смт. Гоголеве встановлено вузол обліку тепла, проте у зв`язку з незатвердженням селищною радою тарифу на 1 Гкал для населення, неможливо зробити нарахування жителям даного будинку за фактично спожите тепло. Просив розглянути та затвердити на сесії тарифи на постачання теплової енергії та підігрів води в тих же розмірах, що і в попередньому році. Також повідомив про те, що за 9 місяців 2019 року підприємство понесло величезні збитки у зв`язку з незатвердженням економічно обґрунтованих тарифів.

11.21. До листа було додано:

-розрахунок тарифу на 1 м2 опалювальної площі та підігріву 1 м3 води;

-калькуляція вартості 1 Гкал по котельні №10;

-розрахунок планових витрат по котельні №10 за 2017 рік;

-відомість опалювальної площі;

-відомість теплових навантажень.

11.22. Позивач зазначає, що вказаний лист відповідач, всупереч абз. 1 п. 11 (3) та п. 99 (4) "Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води", затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 1 червня 2011 року №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019 року № 291) (надалі - Порядок формування тарифів в новій редакції), також залишив без відповіді.

11.23. В 2020 році позивач звернувся до відповідача з листом за № 01/01/11/06/02/16/03-350 від 10.12.2020, в якому просив затвердити економічно обґрунтовані тарифи.

11.24. До листа було додано:

-розрахунок тарифу на 1 м2 опалювальної площі та підігріву 1 м3 води;

-калькуляція вартості 1 Гкал по котельні №10;

-розрахунок планових витрат по котельні №10 за 2017 рік;

-відомість опалювальної площі;

-відомість теплових навантажень.

11.25. За результатами розгляду вказаного листа Гоголівська селищна рада рішенням шостої позачергової сесії восьмого скликання від 29.01.2021 вирішила залишити тарифи на постачання теплової енергії та підігріву води на території Гоголівської селищної ради без змін до закінчення карантину.

11.26. Зважаючи на безпідставність прийнятого органом місцевого самоврядування рішення, позивач листом № 01/01/11/06/02/16/03-05 від 08.02.2021 звернувся до відповідача з проханням затвердити економічно обґрунтовані тарифи.

11.27. До листа було додано:

-розрахунок тарифу на 1 м2 опалювальної площі та підігріву 1 м3 води;

-калькуляція вартості 1 Гкал по котельні №10;

-розрахунок планових витрат по котельні №10 за 2017 рік;

-відомість опалювальної площі;

-відомість теплових навантажень.

11.28. Листом №01/01/11/06/02/16/03-06 від 08.02.2021 позивач наголосив відповідачеві на тому, що тариф послуги теплопостачання для бюджетних та сторонніх організацій по 500 грн за 1 Гкал з ПДВ не покриває собівартості виробництва 1 Гкал теплової енергії, яка становить 1050 грн без ПДВ. Вимагав негайно затвердити вартість 1 Гкал на рівні 1113,65 з ПДВ.


................
Перейти до повного тексту