ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 925/406/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Волковицької Н. О., Зуєва В. А.,
секретар судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Будищенської сільської ради - не з`явився,
Фізичної особи-підприємця Оніщенка Руслана Петровича - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу (із урахуванням нової редакції касаційної скарги) Будищенської сільської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 (у складі колегії суддів: Шаптали Є. Ю. (головуючий), Станіка С. Р., Яковлєва М. Л.)
та рішення Господарського суду Черкаської області від 21.07.2022 (суддя Зарічанська З. В.)
у справі № 925/406/22
за позовом Будищенської сільської ради
до Фізичної особи-підприємця Оніщенка Руслана Петровича
про внесення змін до договору оренди,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2022 року Будищенська сільська рада звернула до Господарського суду Черкаської області з позовом до Фізичної особи-підприємця Оніщенка Руслана Петровича (далі - ФОП Оніщенко Р. П.) про внесення змін до договору оренди землі, укладеного 07.11.2007 між Свидівоцькою сільською радою та ФОП Оніщенком Р. П., шляхом збільшення річної орендної плати за земельну ділянку площею 7,50 га, встановивши її в розмірі 12 % від її грошової оцінки в пункті 7 вищезазначеного договору.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішенням Будищенської сільської ради від 25.06.2021 № 19-6/VIII "Про затвердження положення "Про місцеві податки і збори на 2022 рік" встановлено розмір річної орендної плати за землі рекреаційного призначення - 12% від нормативно грошової оцінки. Однак відповідач, всупереч зазначеному рішенню, відмовився укладати додаткову угоду до договору оренди землі від 07.11.2007 щодо збільшення відсоткової ставки.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 21.07.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023, у задоволенні позову відмовлено. Стягнуто з Будищенської сільської ради на користь ФОП Оніщенка Р. П. 10 000,00 грн витрат на правничу допомогу.
Не погоджуючись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у березні 2023 року Будищенська сільська рада подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та наявність випадків, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), просить постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 та рішення Господарського суду Черкаської області від 21.07.2022 скасувати, а справу передати для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.04.2023 відкрито касаційне провадження у справі № 925/406/22 за касаційною скаргою Будищенської сільської ради на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 та рішення Господарського суду Черкаської області від 21.07.2022 з підстав, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 ГПК України; касаційну скаргу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 31.05.2023.
ФОП Оніщенком Р. П. у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що оскаржувані судові рішення прийняті судами попередніх інстанцій за результатами повного, всебічного та об`єктивного дослідження обставин справи та з урахуванням висновків Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, тому просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Будищенська сільська рада у відповіді на відзив на касаційну скаргу не погоджується з викладеними у ньому доводами та вважає їх необґрунтованими.
30.05.2023 до Верховного Суду надійшло клопотання Будищенської сільської ради про розгляд касаційної скарги без участі її представника.
Сторони в судове засідання своїх представників не направили.
Відповідно до частини 1 статті 301 ГПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням положень статті 300 цього Кодексу.
Наслідки неявки в судове засідання учасника справи визначено у статті 202 ГПК України.
Так, за змістом частини 1 і пункту 1 частини 2 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з підстав, зокрема неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.
Ураховуючи положення статті 202 ГПК України, наявність відомостей про направлення сторонам ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, що підтверджено матеріалами справи, клопотання Будищенської сільської ради про розгляд справи без участі його представника та те, що інша сторона не зверталась до суду з будь-якими заявами щодо розгляду справи, явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності представників сторін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 07.11.2007 між Свидівоцькою сільською радою (орендодавець) та ФОП Оніщенко Р.П. (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Свидівоцької сільської ради від 19.10.2007 № 14-62 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу за рахунок земель загального користування (болота) та земель Черкаського регіонального управління водних ресурсів в адмінмежах Свидівоцької сільської ради в межах населеного пункту села Свидівок.
Відповідно до пунктів 2-5 цього договору, в оренду передається земельна ділянка загальною 7,50 га (болото). На земельній ділянці відсутні будівлі та споруди. Земельна ділянка передається в оренду як землі, що використовуються для відпочинку. Грошова оцінка земельної ділянки згідно з технічною документацією про нормативну грошову оцінку, розроблену ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та затверджену рішенням Свидівоцької сільської ради 19.10.2007 № 14-62, з урахуванням коефіцієнту індексації 2.551 на час укладання договору складає 252 750,00 грн.
Договір укладено на 49 років (пункт 6 договору).
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Річна орендна плата за земельну ділянку площею 7,50 га встановлюється в розмірі 1% від її грошової оцінки, що становить 2 527,50 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції розрахованої орендарем. Орендна плата вноситься орендарем щомісячно рівними частинами до 30 числа місяця, наступного за звітним (пункти 7-9 договору).
Пунктом 10 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктами 12-13 договору, земельна ділянка передається в оренду під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу без зміни її цільового призначення. Цільове призначення земельної ділянки - землі, що використовуються для відпочинку.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (пункт 28 договору).
Рішенням Свидівоцької сільської ради від 05.04.2013 № 28-13 "Про внесення доповнення до рішення сесії сільської ради від 19.04.2007 № 14-62 "Про надання ФОП Оніщенко Р.П. земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу" внесено доповнення до рішення сільської ради від 19.04.2007 № 14-62, відповідно до яких передана в оренду земельна ділянка віднесена до категорії земель рекреаційного призначення, за функціональним використанням - земельна ділянка, яка використовується для організації відпочинку.
16.11.2020 Будищенською сільською радою прийнято рішення № 1-6/VIII "Про початок реорганізації Свидівоцької сільської ради шляхом приєднання до Будищенської сільської ради", таким чином Будищенська сільська рада стала правонаступником всього майна, прав та обов`язків Свидівоцької сільської ради.
Рішенням Будищенської сільської ради від 25.06.2021 № 19-6/VIII "Про затвердження положення "Про місцеві податки і збори на 2022 рік", зокрема, встановлено розмір річної орендної плати за землі рекреаційного призначення - 12% від нормативно грошової оцінки.
Будищенська сільська рада листом від 11.04.2022 № 202/02-75 звернулась до ФОП Оніщенку Р. П. з проханням розглянути можливість внесення змін до договіру оренди землі від 07.11.2007 шляхом укладення додаткової угоди про збільшення відсоткової ставки.
У відповіді на зазначений лист (лист від 20.04.2022) ФОП Оніщенко Р. П. повідомив позивача про відмову від укладення додаткової угоди щодо збільшення розміру орендного платежу.
Предметом розгляду у справі № 925/406/22, яка розглядається, є вимоги Будищенської сільської ради про внесення змін до договору оренди землі, укладеного 07.11.2007 між Свидівоцькою сільською радою та ФОП Оніщенком Р. П., шляхом збільшення річної орендної плати за земельну ділянку площею 7,50 га, встановивши її в розмірі 12 % від її грошової оцінки в пункті 7 вищезазначеного договору, обґрунтовані відмовою відповідача від укладення додаткової угоди до договору оренди землі щодо збільшення відсоткової ставки, встановленої рішенням Будищенської сільської ради від 25.06.2021 № 19-6/VIII.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку та невідповідність у цій частині договору оренди новим умовам, встановленим законом, а не рішення органів місцевого самоврядування. Суд першої інстанції також зазначив, що ні договором оренди, ні чинним законодавством не встановлено обов`язку сторін приводити умови договору в частині визначення ставки орендної плати від нормативної оцінки землі у відповідність до нових ставок, визначених органом місцевого самоврядування.
Задовольняючи заяву ФОП Оніщенко Р. П. про стягнення витрат на правничу допомогу у розмірі 10 000, 00 грн, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із їх обґрунтованості.
У поданій касаційній скарзі Будищенська сільська рада на обґрунтування підстави касаційного оскарження судових рішень, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, послалась на неправильне застосування судами попередніх інстанцій положень пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України), статті 21 Закону України "Про оренду землі", порушення норм процесуального права та неврахування судами попередніх інстанцій під час ухвалення оскаржуваних судових рішень висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 та у додатковій постанові Верховного Суду від 08.05.2018 у справі № 810/2823/17.
Крім того, Будищенська сільська рада, підставою касаційного оскарження судових рішень у справі, що розглядається, також зазначає пункт 4 частини 2 статті 287 ГПК України з огляду на наявність підстави, передбаченої пунктом 8 частини 1 статті 310 цього Кодексу, а саме - суд прийняв рішення про права, інтереси та (або) обов`язки осіб, що не були залучені до участі у справі.
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Верховний Суд, переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах доводів і вимог касаційної скарги, виходить із такого.
Спір у справі стосується договірних правовідносин, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі".
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина 1 статті 626 ЦК України).
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
За змістом статті 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (стаття 651 ЦК України).
Згідно зі статтею 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах (частина 1).
Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною 4 цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона (частина 2).
Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом (частина 4).
Відповідно до частини 1 статті 792 ЦК України договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Згідно з статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (частина 1 статті 30 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (частина 1). Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України) (частина 2).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частина 3).
Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).
У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У договорі оренди землі, укладеному Свидівоцькою сільською радою та ФОП Оніщенком Р. П., встановлено річну орендну плату за земельну ділянку в розмірі 1 % від її грошової оцінки.
Рішенням Будищенської сільської ради від 25.06.2021 № 19-6/VIII "Про затвердження положення "Про місцеві податки і збори на 2022 рік", зокрема, затверджено розмір річної орендної плати за землі рекреаційного призначення - 12% від нормативно грошової оцінки.
За змістом статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених умовами договору або в силу закону.
Тобто визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності вирішується за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням такого розміру орендної плати в договорі оренди.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у пункті 11 договору оренди землі від 07.11.2007 сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У пункті 28 договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку
З огляду на те, що, за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди землі від 07.11.2007, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого