1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2023 року

м. Київ

справа № 460/1417/19

адміністративне провадження № К/9901/4928/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Усенко Є.А.,

суддів: Гімона М.М., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Білоруський льон - Україна" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 (суддя Зозуля Д.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020 (головуючий суддя Запотічний І.І., судді Глушко І.В., Довга О.І.),

У С Т А Н О В И В :

У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Білоруський льон - Україна" (далі - ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - ГУ ДФС), правонаступником якого є Головне управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДПС, відповідач), у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019:

№0003381402 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 2 720,00 грн за порушення вимог валютного законодавства;

№0003391402 про нарахування грошового зобов`язання із штрафних санкцій (пені) за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 6 479 754,31 грн;

№0003371401 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510,00 грн;

№0003351401 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 27 320 484,00 грн (з яких 22 530 029,00 грн - основний платіж, 4 790 455,00 грн - штрафні (фінансові) санкції);

№0003361401 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 2 299 504,00 грн (з яких 1 839 604,00 грн - основний платіж, 459 900,00 грн - штрафні (фінансові) санкції);

№0003401401 про зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість на 60 879,00 грн;

№0000691305 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано доводами, що зазначені податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки акт документальної планової виїзної перевірки складений ГУ ДФС без фактичного проведення перевірки. Товариство зазначає, що допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки не було, акт перевірки містить недостовірну інформацію, зокрема про відмову керівника Товариства 15.01.2019 поставити підпис в направленні на перевірку, оскільки керівник Товариства є єдиним працівником на підприємстві, з 14.01.2019 по 17.01.2019 був у відрядженні за кордоном України, а актом про відсутність посадових осіб Товариства за місцезнаходженням від 15.01.2019 №19/17-00-14-01/37134791 контролюючий орган лише підтвердив неможливість почати 15.01.2019 перевірку Товариства. Неправомірність дій ГУ ДФС щодо проведення перевірки та складення акта перевірки свідчить про неналежність та недопустимість акта перевірки як доказу.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18.05.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020, позов задоволено.

Задовольняючи позов Товариства, суди попередніх інстанцій застосували норму частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України та врахували, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2019 у справі № 460/58/19 (рішення залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2020) визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС від 27.12.2018 № 3238 "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна", на підставі якого проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства. Також суди першої та апеляційної інстанцій врахували рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 у справі № 460/633/19 (рішення залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.02.2020), яким визнано протиправними дії ГУ ДФС по проведенню з 15.01.2019 по 28.01.2019 документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що зазначеними судовими рішеннями у справах № 460/58/19 та № 460/633/19 встановлено, що ГУ ДФС при призначенні та проведенні перевірки Товариства допустило порушення норм Податкового кодексу України, у зв`язку з чим виснували, що незаконність проведення планової документальної виїзної перевірки позивача є достатньою правовою підставою для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, які були прийняті стосовно податкового обліку Товариства за результатами цієї перевірки.

ГУ ДПС подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та направити справу № 460/1417/19 на новий розгляд до суду першої інстанції.

У касаційній скарзі ГУ ДПС вказує на не відповідність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права (статті 19 Конституції України, підпунктів 20.1.4, 20.1.9 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі - ПК)), частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України висновку Верховного Суду в постанові від 06.03.2020 у справі № 823/5064/15.

Обґрунтовуючи вимоги, викладені в касаційній скарзі, відповідач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій врахували результати розгляду справ № 460/633/19, № 460/58/19, однак, не зробили висновок щодо причинно-наслідкового зв`язку між такими процедурними порушеннями та правомірністю податкових повідомлень-рішень, прийнятих щодо позивача. ГУ ДПС зазначає, що відповідно до частини сьомої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду, а належної правової оцінки встановленим за результатами перевірки правопорушенням, які вчинив позивач та які слугували підставою для прийняття оскаржуваних ним податкових повідомлень-рішень, суди попередніх інстанцій не дали, обставини щодо дотримання позивачем норм законодавства, про порушення яких зроблено висновок в акті перевірки, не встановили, зокрема не дослідили жодного документа, на підставі якого був зроблений такий висновок.

Верховний Суд відповідно до доводів, викладених у касаційній скарзі, ухвалою від 17.05.2021 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пунктів 1, 4 частини четвертої статті 328, частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" у відзиві на касаційну скаргу не погоджується з наведеними в ній доводами ГУ ДПС, стверджує про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просить касаційну скаргу залишити без задоволення як безпідставну.

Верховний Суд перевірив доводи відповідача у касаційній скарзі, заперечення проти касаційної скарги позивача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ГУ ДФС на підставі наказу № 3238 від 27.12.2018 провело з 15.01.2019 по 28.01.2019 документальну планову виїзну перевірку ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018, за результатами якої складений акт перевірки від 04.02.2019 № 218/17-00-14-01/37134791 (далі - акт перевірки).

Для проведення перевірки ГУ ДФС використало податкову інформацію щодо діяльності та податкового обліку ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна", отриману за результатами заходів податкового контролю, встановивши порушення Товариством, зокрема:

пунктів 44.1, 44.2, 44.6 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК, що призвело до заниження податку на прибуток за 2015 рік на 3 368 207,00 грн, за 2016 рік - 13 979 137,00 грн, за 2017 рік - 3 499 200,00 грн, за 9 місяців 2018 року - 1 683 485,00 грн;

підпункту "г" пункту 198.5 статті 198 ПК, внаслідок чого податок на додану вартість був занижений на 3 574 475,00 грн;

пункту 51.1 статті 51, підпункту "б" пункту 176.2 статті 176 ПК, розділу 3 "Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 № 111/26556), внаслідок подання податкових розрахунків за формою № 1-ДФ за 3-й квартал 2015 року, 4-й квартал 2016 року не в повному обсязі, з недостовірними відомостями та з помилками;

статей 1, 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", пунктів 1, 4 постанов Правління Національного банку України "Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України" від 03.03.2016 № 140, від 07.06.2016 № 342, від 14.09.2016 № 386 внаслідок перевищення законодавчо встановленого 120-денного строку проведення розрахунків в іноземній валюті, ненадходження у встановлений законом строк валютної виручки та товару за зовнішньоекономічними операціями;

статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання та валютного контролю" від 19.02.1993 № 15-93 - Товариство при поданні декларації про валютні цінності, доходи та майно, що належать резиденту України і знаходяться за її межами, не задекларувало прострочену дебіторську заборгованість за зовнішньоекономічними операціями.

На підставі акта перевірки ГУ ДФС стосовно ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" прийнято податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019: № 0003381402 - про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 2 720,00 грн за порушення вимог валютного законодавства, № 0003391402 - про нарахування грошового зобов`язання із штрафних санкцій (пені) за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 6 479 754,31 грн, № 0003371401 - про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510,00 грн, № 0003351401 - про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 27 320 484,00 грн (з яких 22 530 029,00 грн - основний платіж, 4 790 455,00 грн - штрафні (фінансові) санкції), № 0003361401 - про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 2 299 504,00 грн (з яких 1 839 604,00 грн - основний платіж, 459 900,00 грн - штрафні (фінансові) санкції), № 0003401401 - про зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість на 60 879,00 грн, № 0000691305 - про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510,00 грн.

Не погодившись із цими податковими повідомленнями-рішеннями, Товариство звернулось зі скаргою до Державної фіскальної служби України, за результатами розгляду якої рішенням Державної фіскальної служби України від 27.05.2019 № 24140/6/99-99-11-04-01-25 податкові повідомлення-рішення від 01.03.2019 № 0003351401, № 0003361401, № 0003371401, № 0003401401, № 0003381402, № 0003391402, № 0000691305 залишено без змін.

Суди попередніх інстанцій встановили, що документальна планова виїзна перевірка, за результатами якої складено акт перевірки та прийняті податкові повідомлення-рішення, проведена на підставі наказу ГУ ДФС "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна"" від 27.12.2018 № 3238, який визнаний протиправним та скасований рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.08.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2020, у справі № 460/58/19 за позовом ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" до ГУ ДФС.

Також суди врахували, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.02.2020, у справі № 460/633/19 визнано протиправними дії ГУ ДФС щодо проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.09.2018.

Відповідно до висновків судів у судових рішеннях, ухвалених у справах № 460/58/19 та № 460/633/19, що контролюючим органом було допущено ряд процедурних порушень при призначенні та проведенні перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна", а також з огляду на те, що наказ від 27.12.2018 № 3238 був визнаний протиправним та скасований, суди першої та апеляційної інстанцій виснували, що фактично ГУ ДФС документальна планова виїзна перевірка позивача не була проведена. Відтак, фактичних та правових підстав для прийняття податкових повідомлень-рішень стосовно позивача у відповідача не було.

Верховний Суд неодноразово розглядав питання застосування частини четвертої статті 78 КАС та висловлював позицію, що звільнення від доказування з підстав установлення преюдиційних обставин в іншому судовому рішенні варто розуміти так, що учасники адміністративного процесу не зобов`язані повторно доказувати ті обставини, які були встановлені чинним судовим рішенням в іншій адміністративній, цивільній або господарській справі, якщо в цій справі брали участь особи, щодо яких відповідні обставини встановлені і вони такі обставини не заперечують (зокрема, але не виключно, постанови Верховного Суду України від 23.02.2015 №6-327цс15, Верховного Суду від 28.04.2018 у справі №825/705/17, від 06.03.2019 у справі №813/4924/13-а, від 15.11.2019 у справі №826/198/16, від 12.10.2020 у справі №814/435/18, від 06.03.2020 у справі № 823/5064/15, від 17.11. 2021 у справі № 806/3572/17, від 07.02. 2022 у справі №520/14170/19).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц зазначила, що обставини справи - це життєві факти, які мають значення для вирішення спору, такі як вчинення чи невчинення певної дії певною особою; настання чи ненастання певних подій; час, місце вчинення дій чи настання подій тощо. Обставини встановлюються судом шляхом оцінки доказів, які були досліджені в судовому процесі. За наслідками оцінки доказів, зокрема щодо їх належності, допустимості, достовірності, достатності суд робить висновок про доведеність чи недоведеність певних обставин.

Також у цій постанові підтримано висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 03.07.2018 у справі № 917/1345/17 (провадження № 12-144гс18, пункт 32), що преюдиційне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло відображення в мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від правової оцінки іншим судом обставин справи.

Висновок суду у справі № 460/633/19 про протиправність дій ГУ ДФС щодо проведення в період з 15.01.2019 по 28.01.2019 документальної планової виїзної перевірки ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" є правовою оцінкою, яку суд надав встановленим у цій справі обставинам, тобто є висновком суду, зробленим із застосуванням відповідних норм права, що відповідно до частини сьомої статті 78 КАС не є обов`язковим для суду при вирішенні іншої справи, зокрема справи № 460/1417/19. Суди першої та апеляційної інстанцій у справі № 460/633/19 встановили, що фактично 15.01.2019 ГУ ДФС було складено не акт про відмову посадових осіб ТОВ "ТД "Білоруський льон - Україна" від підпису у пред`явлених для ознайомлення направленнях на перевірку, а акт про відсутність посадових осіб Товариства за місцезнаходженням. При цьому суди зробили висновок, що у разі встановлення посадовими особами контролюючого органу відсутності посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників за місцезнаходженням платника податків вони повинні були в той же день скласти акт про неможливість проведення документальної виїзної планової перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням; складання будь-яких інших актів, крім вказаного, ні Податковим кодексом України, ні Методичними рекомендаціями щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затвердженими наказом Державної фіскальної служби України від 31.07.2014 № 22, у редакції наказу Державної фіскальної служби України від 23.03.2018 № 398, не передбачено. Крім цього, суди виснували, що докази, які б підтверджували, що позивач допустив посадових осіб контролюючого органу до планової документальної виїзної перевірки, відсутні. Ці висновки суду лежать у площині правової оцінки обставин у справі, а відтак підпадають під дію норми частини сьомої статті 78 КАС, на відміну від встановленої обставини, що 15.01.2019 ГУ ДФС було складено акт про відсутність посадових осіб Товариства за місцезнаходженням, яка відповідно до частини четвертої цієї статті може не доказуватися при розгляді судом цієї справи (справи № 460/1417/19).

Визнання судами першої та апеляційної інстанцій преюдиції щодо наведених висновків у судових рішеннях, ухвалених у справі № 460/633/19, не відповідає застосуванню норм частин четвертої, сьомої статті 78 КАС у зазначених вище постановах Верховного Суду.


................
Перейти до повного тексту