1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2023 року

м. Київ

справа №640/13222/19

адміністративне провадження № К/9901/36446/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2021 (головуючий суддя: Глущенко Я.Б., судді: Собків Я.М., Черпіцька Л.Т.) у справі № 640/13222/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У липні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (далі - ГУПФУ в м. Києві або відповідач), в якому просив:

визнати протиправними і скасувати рішення відповідача від 31.05.2019 №117863/03 про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

зобов`язати відповідача здійснити з 22.05.2019 перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України від 05.11.1991 №1789-ХІІ "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1789-ХІІ) у розмірі 90% від загальної суми складових місячного заробітку на підставі довідки Генеральної прокуратури України від 15.04.2019 № 18-276 зп., без обмеження максимального розміру пенсії та розрахувати по довідці Генеральної прокуратури України від 15.04.2019 №18-276 зп. без обмеження максимального розміру заробітної плати.

Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 03.02.2020, з урахуванням внесених ухвалою від 25.02.2020 виправлень, позов задовольнив частково:

зобов`язав ГУПФУ у м. Києві здійснити з 13.12.2019 перерахунок та виплату позивачу пенсію за вислугу років відповідно до частини 20 статті 86 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII) у розмірі 86% від загальної суми складових місячного заробітку на підставі довідки Генеральної прокуратури України від 15.04.2019 № 18-276 зп, без обмеження максимального її розміру.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 09.06.2021 скасував рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.02.2020 і ухвалив нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувану постанову апеляційного суду і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 02.12.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 06.06.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві та з 15.12.2010 отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону №1789-ХІІ у розмірі 86%.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 657 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оплати праці працівників прокуратури" внесено зміни до постанови Уряду від 31.05.2012 № 505 та встановлено нові розміри посадових окладів працівникам органів прокуратури.

У зв`язку з цим, позивач 22.05.2019 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за вислугу років відповідно до Закону №1789-ХІІ на підставі довідки Генеральної прокуратури України від 15.04.2019 № 18-276 зп, відповідно до якої розмір заробітної плати працівника прокуратури за відповідною посадою станом на січень 2019 року склав 101786,40 грн.

Листом від 31.05.2019 № 11786303 відповідач відмовив у проведенні перерахунку пенсії з посиланням на відсутність урядової постанови щодо умов і порядку перерахунку пенсій, призначених працівникам прокуратури, як це було передбачено частиною 18 статті 50-1 Закону №1789-XII.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що у зв`язку із зміною оплати праці працівників прокуратури, останній набув право на перерахунок пенсії відповідно до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ.

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що відсутні підстави для проведення перерахунку раніше призначеної пенсії.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що законодавством, чинним на момент звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії (травень 2019 року), не передбачалося можливим проведення перерахунку раніше призначених пенсій відповідно до статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, оскільки вказана норма втратила чинність у зв`язку із набранням чинності Закону №1697-VII. Водночас на момент ухвалення рішення по суті спору, Конституційний Суд України визнав неконституційними положення частини 20 статті 86 Закону №1697-VII, які обмежували проведення перерахунку пенсії колишнім працівникам прокуратури, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючих співробітників прокуратури. Відтак з 13.12.2019 Конституційним Судом України відновлено право працівників прокуратури на перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до частини 20 статті 86 Закону № 1697-VII.

Одночасно суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним і скасування рішення відповідача про відмову у перерахунку пенсії з тих підстав, що на момент його прийняття дійсно законодавчо не передбачалося можливості проведення перерахунку раніше призначеної пенсії.

Апеляційний суд дійшов протилежного висновку. За позицією суду апеляційної інстанції, на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії (травень 2019 року) частина 13 та частина 18 статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, які регулювали порядок перерахунку пенсій, втратили чинність. Згідно із частиною 20 статті 86 Закону № 1697-VII у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури мав визначатися Кабінетом Міністрів України. Водночас Урядом не було прийнято нормативно-правового акту, що визначав умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури.

Одночасно апеляційний суд вказав на неможливість застосування до спірних правовідносин рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року №7-р(ІІ)/2019, яким було повернуто працівникам прокуратури з 13.12.2019 право на перерахунок пенсій за Законом України № 1697-VІІ, оскільки на момент звернення позивача за перерахунок пенсії (травень 2019 року), положення частини 20 статті 86 Закону № 1697-VII були чинними.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що апеляційним судом неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до скасування законного рішення суду першої інстанції. За позицією скаржника, судом апеляційної інстанції не враховані висновки Верховного Суду, зроблені при розгляді аналогічних спорів, зокрема у справах №№ 560/2120/20, 420/3284/20, 580/1285/20, 420/2884/20, 560/2120/20. Також скаржник зазначає про недопустимість звуження змісту та обсягу пенсії як соціальної гарантії.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому вказує на відсутність законних підстав для проведення перерахунку пенсії на момент його звернення. Наполягає, що оскільки спірні правовідносини виникли до ухвалення рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019, таке рішення не може бути застосоване до таких правовідносин.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційних скарг, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

Відповідно до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, у редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії, передбачено, що призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.

Законом України від 28.12.2014 №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 76-VIII), який набрав чинності 01.01.2015, внесено зміни до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, зокрема, частину 18 викладено у такій редакції: "Умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України".

Пунктом 5 розділу III Прикінцевих положень Закону України від 02.03.2015 № 213-VІII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" (далі - Закон № 213-VІII) передбачено, що у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до перелічених законів України, зокрема, Закону №1789-ХІІ.

З 15.07.2015 набрав чинності Закон №1697-VII, відповідно до підпункту 1 пункту 3 розділу ХІІ "Прикінцеві положення" якого визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ, крім пункту 8 частини 1 статті 15, частини 4 статті 16, абзацу 1 частини 2 статті 46-2, статті 47, частини 1 статті 49, частини 5 статті 50, частин 3, 4, 6 та 11 статті 50-1, частини 3 статті 51-2, статті 53 щодо класних чинів.

З набранням чинності Законом № 1697-VІІ пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

Згідно із частиною двадцятою цієї статті призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

Отже, починаючи з 01.01.2015 в Україні:

жоден закон не визначав ані умов (підстав), ані порядку перерахунку пенсій за вислугу років, призначених на підставі Закону України "Про прокуратуру";

законодавець делегував повноваження щодо встановлення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури Кабінету Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту