ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2023 року
м. Київ
справа № 548/53/18
адміністративне провадження № К/9901/65941/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.
судді: Берназюк Я.О., Кравчук В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 (суддя - Бойко С.С.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2018 (головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Яковенко М.М., Подобайло З.Г.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, державного кадастрового реєстратора відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про визнання бездіяльності та відмови відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області по реєстрації земельних ділянок загальною площею 0,25 га за адресою с. Костюки, на території Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області кадастровий номер 5324881207:07:001:0011 та площею 0,46 га за адресою с. Костюки, на території Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області кадастровий номер 5324881207:07:001:0012 в Державному земельному кадастрі протиправними;
зобов`язання державного кадастрового реєстратора відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку кадастровий номер 5324881207:07:001:0011 загальною площею 0,25 га за адресою с. Костюки, на території Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області передану йому в приватну власність згідно рішення від 26.06.2009 25 сесії 5 скликання Вишняківської сільської ради для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, з видачею відповідного витягу про державну реєстрацію земельної ділянки;
зобов`язання державного кадастрового реєстратора відділу у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку кадастровий номер 5324881207:07:001:0012 загальною площею 0,46 га за адресою с. Костюки, на території Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області, передану йому в приватну власність згідно з рішення від 26.06.2009 25 сесії 5 скликання Вишняківської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, з видачею відповідного витягу про державну реєстрацію земельної ділянки.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням 19 сесії Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області від 30.12.1993 позивачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, яка знаходиться в с. Костюки, загальною площею 0,71 га, з яких: 0,25 га - для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд, 0,46 га - для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням 25 сесії 5 скликання Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області від 26.06.2009 затверджено технічну документацію позивача із землеустрою, що посвідчує право власності на земельні ділянки загальною площею 0,71 га, з яких: 0,25 га - для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд, 0,46 га - для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 689225 позивач є власником земельної ділянки 0,25 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель, яка розташована в с. Вишняки, Хорольського району, Полтавської області, кадастровий номер - 5324881201:01:001:0011.
Згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 689226 позивач є власником земельної ділянки 0,46 га, для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Вишняки, Хорольського району, Полтавської області, кадастровий номер - 5324881201:01:001:0012.
06.11.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив зареєструвати земельні ділянки з відповідними вже присвоєними кадастровими номерами 5324881201:01:001:0011 та 5324881201:01:001:0012 в Державному земельному кадастрі, з видачею відповідного витягу; виправити описки в адресі розташування земельних ділянок на с. Костюки Вишняківської сільської ради Хорольського району Полтавської області відповідно до рішення 19 сесії Вишняківської сільської ради від 30.12.1993.
Листом №990/116-17 від 15.11.2017 відповідач повідомив позивача про те, що видані йому державні акти серії ЯИ №689226 та серії ЯИ №689225 від 17.11.2009, надруковані на основі технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_1 в межах с. Вишняки на території Вишняківської сільської ради та надруковані з повтором кадастрових номерів та з невірною адресою. При перевірці технічних документацій, взятих із архіву відділу, виявлено, що на титульних сторінках, вихідних земельно-кадастрових інформаціях на земельні ділянки та кадастрових планах кадастрові номери 5324881201:01:001:0011 та 5324881201:01:001:0012 і адреси співпадають із відомостями, які містяться у надрукованих вищезгаданих державних актах. У зв`язку з дублюванням кадастрових номерів, ОСОБА_1 як власнику земельних ділянок необхідно звернутися до проектної організації, яка має ліцензію на проведення землевпорядних та землеоціночних робіт по Хорольському району для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Не погодившись з вказаною відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.08.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що з відповіді, наданої позивачу відділом у Хорольському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області вбачається, що підставою для відмови в реєстрації земельних ділянок слугувала помилка, допущена в технічній документації. Помилки в написанні села, на території якого знаходяться належні позивачу земельні ділянки та їх кадастрових номерів допущено на титульних аркушах технічної документації, розробленої ПП "АРТ-Ю" та з неї відділом Держкомзему у Хорольському районі перенесена до державних актів на право власності на земельні ділянки. У зв`язку з чим, відповідачем правомірно відмовлено в реєстрації земельних ділянок та роз`яснено позивачу про необхідність звернення до проектної організації.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення помилкових судових рішень.
Зокрема, покликається на те, що кадастрові номери 5324881207:07:001:02011 та 5324881207:07:001:0012 не були присвоєні земельним ділянкам до 01.01.2013, а технічна документація із землеустрою, що посвідчує право власності на земельні ділянки, затверджена 26.05.2009.
Також покликається на положення розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний Земельний кадастр", відповідно до яких у разі якщо кадастрові номери земельних ділянок визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку) але не присвоєні до 01 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою затверджена до 01 січня 2013 року в порядку встановленому законом.
Також покликається на те, що судами попередніх інстанцій необґрунтовано застосовано положення постанови КМУ № 1051, яка на його думку, немає застосовуватись при вирішенні цього спору.
Просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
Відповідачі не скористались своїм правом на подачу відзиву на касаційну скаргу.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 №3613-VI (далі - Закон №3613-VI, тут і далі - в редакції на час виникнення спірних правовідносин) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Відповідно до статті 3 цього Закону Державний земельний кадастр базується на принципах обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.
За правилами частини п`ятої статті 5 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.
За змістом статі 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За правилами частини першої статті 21 Закону №3613-VI відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:
на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні;
на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;
на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;
на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №3613-VI у разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 1 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 1 січня 2013 року в порядку, встановленому законом.