ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2023 року
м. Київ
справа №520/9215/18
адміністративне провадження № К/9901/18414/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2019 року у складі колегії суддів: Кононенко З.О. (головуючий), суддів: Мельнікової Л.В., Калиновського В.А. у справі за його позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі - ГУ ДСНС України у Київській області) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у якому просив:
- визнати дії ГУ ДСНС України у Київській області виражені у відмові здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 заробітної плати (грошового забезпечення) з 20 листопада 1986 року по 12 жовтня 1987 року за участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно нормативних документів по оплаті праці у зоні відчуження (ЧАЕС) - неправомірними;
- зобов`язати ГУ ДСНС України у Київській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 недонарахованої заробітної плати (грошового забезпечення) з 20 листопада 1986 року по 12 жовтня 1987 року за участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно нормативних документів по оплаті праці у зоні відчуження (ЧАЕС), а саме: на підставі заяви, архівних матеріалів (довідка ГУ ДСНС України у Київській області від 27 червня 2018 року), видати наказ про перерахунок, зробити перерахунок моєї заробітної плати (грошового утримання) за всі місяці моєї роботи в зоні ЧАЕС, згідно розпорядження Ради Міністрів СРСР від 23 травня 1986 року №1031"Про оплату праці військовослужбовців - учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС", інших нормативних актів про оплату праці в зоні відчуження, наказів МВС СРСР від 26 травня та 30 червня 1986 року №0149 та №0189, вказівки УПО МВС УРСР від 31 березня 1987 року № 3/7/382 "О компенсации работникам сводного отряда противопожарной службы за постоянное пребывание в г. Чернобыль в резерве в состоянии боевой готовности", на підставі постанови КМУ від 23 листопада 2011 року №1210 пункту 7, листа Міністерства праці України, Міністерства України у справах захисту населення від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і Міністерства фінансів України від 29 жовтня 1992 року №09-3751 (далі - Лист №09-3751), у порядку передбаченому роз`ясненням Міністерства праці та соціальної політики України від 13 квітня 2001 року №03-3/1652-018-2 розділ 2;
- внести дані перерахунку до особової картки, надати довідку встановленого зразка для пред`явлення до органів пенсійного фонду України, та лист до Пенсійного фонду України про визнання раніше виданих довідок недійсними;
- стягнути з ГУ ДСНС України у Київській області за спричинену моральну шкоду (знущання над інвалідом) суму в розмірі 118000 грн (сто вісімнадцять тисяч гривень), яка дорівнює одна тисяча гривень за кожен місяць з 1 січня 2009 року (лист від 25 грудня 2008 року) по 31 жовтня 2018 року тобто за 118 місяців.
2. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 16 січня 2019 року позов частково задовольнив.
Визнав неправомірними дії ГУ ДСНС України у Київській області виражені у відмові здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 заробітної плати (грошового забезпечення) з 20 листопада 1986 року по 12 жовтня 1987 року за участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно нормативних документів по оплаті праці у зоні відчуження (ЧАЕС).
Зобов`язав ГУ ДСНС України у Київській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо здійснення перерахунку заробітної плати (грошового забезпечення) за участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, внесення даних перерахунку до особової картки ОСОБА_1, надання довідки встановленого зразка для пред`явлення до органів Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії, з урахуванням висновків, викладених у рішенні суду та нормативних документів по оплаті праці у зоні відчуження за весь час роботи ОСОБА_1 у зоні ЧАЕС, а саме: на підставі заяви ОСОБА_1, архівних матеріалів (довідка ГУ ДСНС України у Київській області від 27 червня 2018 року), розпорядження Ради Міністрів СРСР "Про оплату праці військовослужбовців - учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС" від 23 травня 1986 року №1031рс, наказів МВС СРСР від 26 травня, 30 червня 1986 року №0149, №0189, вказівок УПО МВС УРСР від 31 березня 1987 року №3/7/382, постанови КМУ від 23 листопада 2011 року №1210, Листа № 09-3751, у порядку передбаченому роз`ясненням Міністерства праці та соціальної політики України від 13 квітня 2001 року №03-3/1652-018-2.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
3. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 21 травня 2019 року, скасував рішення суду першої інстанції та закрив провадження у справі у зв`язку з наявністю в матеріалах справи постанови, яка набрала законної сили у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено:
4.1 ОСОБА_1 має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, є інвалідом ІІ групи.
4.2 У період з 1986 року по 1987 рік він проходив службу в органах внутрішніх справ МНС України та на час звільнення перебував на посаді старшого пожежного ВПЧ-2 Управління пожежної охорони Київської області при Управлінні внутрішніх справ Київського облвиконкому по охороні Чорнобильської атомної електростанції.
4.3 Згідно з довідки від 11 березня 2011 року №244, виданою ГУ МНС України в Київській області, ОСОБА_1 знаходився в зоні ЧАЕС: листопад 1986 року 20.11.86-23.11.86 -Чорнобиль (4 дня), 24.11.86-30.11.1986 - ЧАЕС (7 днів); грудень 1986 року 01.12.86-05.12.1986 - ЧАЕС (5 днів), 20.12.86-27.12.86 - Чорнобиль (8 днів), 28.12.86-31.12.86-ЧАЕС (4 дня).
4.4 У червні 2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив суд на підставі його заяви, архівних матеріалів (довідка ГТУ МНС України у Київській області від 17 квітня 2013 року), видати наказ про перерахунок, зробити перерахунок його заробітної плати (грошового утримання) за всі місяці роботи в зоні ЧАЕС, згідно розпорядження Ради Міністрів СРСР "Про оплату праці військовослужбовців - учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС" від 23 травня 1986 року №1031рс, інших нормативних актів про оплату праці в зоні відчуження, наказів МВС СРСР від 26 травня, 30 червня 1986 року №0149 та №0189, вказівки УПО МВС УРСР від 31 березня 1987 року №3/7/382 "О компенсации работникам сводного огряда противопожарной службьі за постоянное пребьівание в г. Чернобыль в резерве в состоянии боевой готовности", яка видана "В соответствии с указанием МВД СССР от 21 жовтня 1986 року №1/5725 и письмом Госкомтруда СССР от 2 жовтня 1986 року №3310-БГ" на підставі постанови КМУ від 23 листопада 2011 року №1210 пункт 7, листа №09-3751, у порядку передбаченому роз`ясненням Міністерства праці та соціальної політики України від 13 квітня 2001 року №03-3/1652-018-2 розділ 2 та провести індексацію станом на 1 липня 2018 року, провести виплату за винятком сплаченої суми у 1986 - 1987 роки, надати довідку встановленого зразка для пред`явлення до органів пенсійного фонду України, (довідки надати окремо за 1986 рік та за 1987 рік за календарні місяці) та лист до Пенсійного фонду України про визнання раніше виданих довідок недійсними.
4.5 16 липня 2018 року ГУ МНС України в Київській області направлено позивачу лист №66/5/7325-М-85, у якому ОСОБА_1 повідомлено про те, що на зазначені у листі питання йому надались обґрунтовані відповіді на раніше подані заяви.
4.6 Не погодившись із такими діями ГУ ДСНС України у Київській області ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
4.7 Також судами встановлено, що позивач, ОСОБА_1, вже звертався до Московського районного суду м. Харкова з позовом до ГУ МНС України в Київській області, у якому просив суд (з урахуванням уточнень): визнати дії відповідача протиправними, зобов`язати ГУ МНС України в Київській області видати довідку з перерахунком заробітної плати (зробленої на основі судово-економічної експертизи) за всі місяці роботи в зоні ЧАЕС для представлення до органів ПФУ, зобов`язати ГУ МНС України в Київській області виплатити відшкодування моральної шкоди у розмірі 5-кратного розміру суми, а саме - 282714,00грн. та компенсувати витрати за проведення експертизи у сумі - 3283,00грн.
Постановою Московського районного суду м. Харкова від 20 червня 2012 року, у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 6 листопада 2012 року скасовано постанову Московського районного суду м. Харкова від 20 червня 2012 року та прийнято нову, якою відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27 березня 2014 року касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 6 листопада 2012 року - без змін.
У 2017 році позивач, ОСОБА_1, ще раз звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій Київської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, з тими самими позовними вимогами.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року по справі №820/4094/17 у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до ГУ ДСУ з надзвичайних ситуацій Київської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року по справі №820/4094/17, постанову Харківського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року змінено з підстав та мотивів відмови у задоволенні позову.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги: