ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2023 року
м. Київ
справа №340/2148/21
адміністративне провадження № К/9901/41831/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 (головуючий суддя: Кармазина Т.М.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.11.2021 (головуючий суддя: Мельник В.В., Коршун А.О., Чепурнов Д.В.) у справі № 340/2148/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Кіровоградській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Кіровоградській області (далі - Управління СБУ в Кіровоградській області або відповідач), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - ГУПФУ в Кіровоградській області), в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку розміру грошового забезпечення та ненадання йому особисто оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020 та 01.01.2021 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове звання, визначивши їх шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законами України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" №294-ІХ від 14.11.2019 року і "Про Державний бюджет України на 2021 рік" №1082-ІХ від 15.12.2020 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови КМУ №704 (без врахування показників розміру мінімальної заробітної плати), а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку його пенсії з 01.02.2020 та 01.01.2021;
зобов`язати відповідача у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), статті 9 Закону України від 20.12.1991 року № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ), перерахувати розмір грошового забезпечення і надати йому особисто оновлені довідки про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020 та 01.01.2021 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове звання, визначивши їх шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законами України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" №294-ІХ від 14.11.2019 і "Про Державний бюджет України на 2021 рік" №1082-ІХ від 15.12.2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13,14 до Постанови КМУ №704 від 30.08.2017 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (без врахування показників розміру мінімальної заробітної плати), а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку його пенсії з 01.02.2020 та 01.01.2021.
Кіровоградській окружний адміністративний суд рішенням від 12.07.2021, яке залишене без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 03.11.2021, відмовив у задоволенні позову.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 25.11.2021 відкрито касаційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 06.06.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в ГУПФУ в Кіровоградській області та з 23.04.2014 отримує пенсію за вислугу років, призначену згідно із Законом № 2262-XII.
У зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців УСБУ в Кіровоградській області, з метою перерахунку пенсії позивача, складена та направлена до ГУ ПФУ в Кіровоградській області довідка №61/17/К3 від 14.04.2018 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій зазначено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 розмір посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою, за нормами, чинними на 01.03.2018 становить 13 383,50 грн.
На підставі рішення Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19 щодо здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру пенсії, відповідачем складена та направлена до ГУ ПФУ в Кіровоградській області довідка № 61/17/54 від 26.08.2020 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05.03.2019, розмір якого становить 20 378,72 грн.
На виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 у справі №340/4141/20 ГУПФУ в Кіровоградській області з 01.04.2021 здійснено перерахунок позивачу призначеної пенсії на підставі довідки УСБУ в Кіровоградській області від 26.08.2020 № 61/17/54. Перерахунок пенсії відповідачем проведено в розмірі 70% відповідних сум грошового забезпечення.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у квітні 2021 року позивач звернувся до УСБУ в Кіровоградській області із заявою, в якій просив підготувати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020 та на 01.01.2021 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку його пенсії з 01.02.2020 та 01.01.2021 відповідно.
Листом від 20.04.2021 №61/Я-127/17 відповідач повідомив заявника про відсутність підстав для виготовлення нових довідок. Зазначив, що розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями з 01.03.2018 та до цього часу військовослужбовцям розраховуються з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня 2018 року. Відтак у УСБУ в Кіровоградській області відсутні підстави для подачі до органів ПФУ нових довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій з урахуванням розмірів посадових окладів, окладів за військовим званням, виходячи з розміру прожиткових мінімумів для працездатних осіб станом на 01.02.2020 та 01.01.2021, встановлених законом на 1 січня календарного року.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН
На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що починаючи з 29.01.2020 (з дня набрання чинності постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 по справі № 826/6453/18), а також враховуючи положення Законів України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" та "Про Державний бюджет України на 2021 рік", виникли підстави для проведення перерахунку пенсії позивача, оскільки станом на 01.01.2020 та на 01.01.2021 установлено нові розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб, з якого обраховуються посадові оклади військовослужбовців, що призвело до збільшення розміру грошового забезпечення відповідної категорії осіб.
Відповідач позов не визнав. Зазначає, що розрахунковою величиною для обрахунку грошового забезпечення військовослужбовців, починаючи з 01.03.2018, є стала величина - прожитковий мінімум станом на 01.01.2018. Своєю чергою, Урядом не встановлено іншого порядку обрахунку розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням діючих військовослужбовців усіх силових структур, крім застосування, як розрахункової величини, прожиткового мінімуму станом на 01.01.2018. Крім того, жодного рішення з приводу перерахунку пенсії колишнім військовослужбовцям Кабінет Міністрів України не приймав.
ГУПФУ в Кіровоградській області також скористалося процесуальним правом та подало письмові пояснення по суті спору, у яких наполягало на відсутності законодавчо визначених підстав для видачі позивачу оновленої довідки для проведення перерахунку пенсії.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що чинне законодавство України не передбачає жодних випадків поняття "відновлення" в силі нормативних актів Уряду, які у встановленому порядку втратили чинність. Доказів на підтвердження того, що за нормами, чинними на 29.01.2020 та 01.01.2021, змінилися (збільшилися) розміри посадових окладів та окладів за військовими (спеціальними) званнями осіб рядового і начальницького складу СБУ, які проходять службу, що б зумовлювало право осіб, яким призначено пенсії за Законом №2262-XII, на перерахунок таких пенсій, суду не надано.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга обґрунтована тим, що після скасування в судовому порядку пункту 6 Постанови №103 (справа № 826/6453/18) відбулися зміни в правовому регулюванні, а відтак уповноважені органи зобов`язані виготовити нові довідки про розмір грошового забезпечення та направити їх до територіального органу Пенсійного фонду України для перерахунку пенсій.
Відповідач та третя особа скористалися процесуальним правом та подали відзиви на касаційну скаргу, у яких просили залишити касаційну скаргу без задоволення, з підстав її необґрунтованості. Наполягають, що визнання нормативно-правового акта таким, що втратив чинність, не поновлює дію попереднього акту. Відтак, за позицією відповідача та пенсійного органу, скасування пункту 6 Постанови № 103 в судовому порядку не призвело до наявності підстав для перерахунку пенсії.
VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.
Частинами першою, другою статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ, який застосовується у редакції, що була чинною на час виникнення спірних відносин (квітень 2021 року).
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.