1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/2151/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.

секретар судового засідання - Дерлі І.І.

за участю представників учасників:

позивача - Юзьків М.І. (самопредставництво),

відповідача - не з`явився,

третьої особи-1 - не з`явився,

третьої особи-2 - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської ради

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.03.2023 (у складі колегії суддів: Іоннікова І.А. (головуючий), Шаптала Є.Ю., Разіна Т.І.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 29.08.2022 (суддя Пукас А.Ю.)

за позовом Виконавчого комітету Чернівецької міської ради

до Чернівецької обласної ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

1. Державний реєстратор Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації",

2. Обласне комунальне некомерційне підприємство "Чернівецька обласна психіатрична лікарня"

про визнання неправомірним та скасування рішень, припинення права власності,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст та підстави позовних вимог

1.1. Виконавчий комітет Чернівецької міської ради (далі - Позивач, Виконком) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Чернівецької обласної ради (далі - Відповідач, Облрада), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - державного реєстратора Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації" (далі - Третя особа-1, Реєстратор) та Обласного комунального некомерційного підприємства "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" (далі - Треті особа-2, Лікарня), в якому Позивач просить суд:

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 09.09.2019 об 11:50:46 індексний номер 48578811, прийняте Реєстратором Пендюром Тарасом В`ячеславовичем, про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул. М. Мусоргського, 2, площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради та скасувати державну реєстрацію права на цю ділянку (номер запису про право власності 33130763 від 05.09.2019 року 14:51:45);

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 09.09.2019 об 12:14:45 індексний номер 48579665, Реєстратором Пендюром Тарасом В`ячеславовичем, про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул. М. Мусоргського, 2, площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради та скасувати державну реєстрацію права на цю ділянку (номер запису про право власності 33131284 від 05.09.2019 року 14:54:39);

- припинити право власності Територіальної громади сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради на земельні ділянки за адресою м. Чернівці, вул. М. Мусоргського, 2, площею 8, 5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0, 5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206).

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" спірні земельні ділянки належать до комунальної власності територіальної громади м. Чернівці (з 01.01.2021 Чернівецької міської територіальної громади) в силу її територіального розташування в межах населеного пункту в м. Чернівці.

За твердженням Позивача в законодавстві не існує визначення такого суб`єкта в системі місцевого самоврядування як територіальна громада області, а відтак і такого суб`єкта права власності за яким зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку.

Також Позивач зауважив, що реєстратор Пендюр Т.В. прийняв рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно з порушенням законодавства України, оскільки ним невірно застосовано вимоги статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", якою передбачено особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності та відповідно здійснив реєстрацію за неіснуючим суб`єктом цивільного права, чим обмежив правомочність Позивача щодо розпорядження спірними земельними ділянками.

2. Короткий зміст рішень господарських судів попередніх інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 29.08.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 01.03.2023 у справі №910/2151/22, відмовлено у задоволенні позову у повному обсязі.

2.2. Господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що заявлені Позивачем вимоги не охоплюють скасування всіх необхідних реєстраційних дії, тобто не є повними за своєю суттю та не є такими, що в своєму результаті мали б призвести до відновлення порушеного права Чернівецької міської територіальної громади щодо розпорядження спірними земельними ділянками та скасування відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяження на спірні земельні ділянки щодо реєстрації права власності на них за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради, а тому дана позовна вимога не відповідає ефективному способу захисту прав та інтересів цих правовідносинах, що є підставою для відмови у задоволенні позову.

2.3. З огляду на відсутність правових підстав для задоволення позову, місцевим господарським судом не розглядалось клопотання Відповідача про застосування наслідків спливу строків позовної давності.

Суд апеляційної інстанції у своїй постанові це клопотання не відображав та не розглядав.

3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги та позиції інших учасників справи

3.1. У касаційній скарзі Виконком Чернівецької міської ради просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про задоволення позову.

3.2. У якості підстави для подання вказаної скарги заявник посилається на неврахування місцевим і апеляційним судами висновків суду касаційної інстанції щодо застосування норм статей 2 та 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", викладених у постановах від 21.12.2022 у справі №914/2350/18 (914/608/20), від 07.04.2020 у справі №916/2791/13, постановах Верховного Суду від 22.08.2022 у справі №597/977/21 та від 17.08.2022 у справі №450/441/19, від 05.08.2022 у справі №922/2060/20, від 03.08.2022 у справі №727/4058/20.

4. Обставини встановлені судами

4.1. Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" було затверджено перелік державного майна України, що передавалося у власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальну власність), відповідно до якого у власність областей передано багатопрофільні та спеціалізовані лікарні для дорослих і дітей.

4.2. Відповідно до пункту 2.8 додатку №1 рішення 10-ї сесії XXI скликання Чернівецької обласної ради народних депутатів від 27.12.1991 "Про перелік об`єктів комунальної власності обласної, міської та районної Ради народних депутатів" затверджено перелік державного майна, що знаходиться у комунальній власності обласної Ради народних депутатів, в тому числі майно обласної клінічної психоневрологічної лікарні передано у безпосереднє відання обласної Ради народних депутатів та її виконавчого комітету.

4.3. У статуті Чернівецької обласної психіатричної лікарні 1993 року зазначено, що дана установа є державною медичною установою, заснованою на праві власності Чернівецької обласної ради народних депутатів (п. 1.1); місцезнаходження лікарні: 274005 м. Чернівці, вул. Мусоргського, буд. 2. (п. 1.3); матеріально-технічна база лікарні включає будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інше майно (п. 4.3).

4.4. Відповідно до пункту 2 рішення 2-ї сесії Облради XXIII скликання від 09.07.1998 №45-2/98 "Про порядок управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області" додатком №2 визначено перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління якими здійснюють структурні підрозділи обласної державної адміністрації та інші органи виконавчої влади, п. 32 якого включено Обласну клінічну психіатричну лікарню за адресою м. Чернівці, вул. Мусоргського, 2.

4.5. Згідно Свідоцтва про право власності від 03.04.2000, яке видане на підставі рішення 2-ї сесії Облради XXIII скликання від 09.07.1998 №45-2/98, будівля по вул. Мусоргського, 2-4 належить до об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради на праві комунальної власності.

4.6. У Державному акті від 22.02.2001 серії І-ЧВ №001498 на право постійного користування земельною ділянкою, виданого на підставі рішення 15-ї сесії XXIII скликання Чернівецької міської Ради народних депутатів від 13.07.2000 №292, визначено, що комунальна медична установа "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" є постійним користувачем земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Мусоргського, 2, м. Чернівці, загальною площею 9,4570 га.

4.7. 15.10.2015 Реєстраційною службою Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області прийнято рішення №25285094 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку по вул. Мусоргського Модеста, 2, кадастровий номер №7310136300:08:001:0195 у м. Чернівці за територіальною громадою сіл, селищ, міст області в особі Облради.

4.8. Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер: 7301127312015, сформованого 13.08.2015, наявного в матеріалах справи, Управління Держземагентства у м. Чернівцях Чернівецької області 13.08.2015 зареєструвало у Державному земельному кадастрі земельну ділянку (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195), цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, комунальна власність, площею 9,1816 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки.

4.9. Згідно наявного в матеріалах реєстраційної справи №749924973101 витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державним реєстратором реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області Добко О.Г. 15.10.2015 проведено державну реєстрацію права власності за заявою уповноваженої особи Чернівецької обласної ради на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул. Мусоргського, 2 (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195) у формі комунальної власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

4.10. В подальшому, рішенням Облради від 24.03.2017 №25-12/17 "Про надання дозволу комунальній медичній установі "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Мусоргського, 2" вирішено надати дозвіл вказаній медичній установі на розробку технічної документації щодо поділу вказаної земельної ділянки (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195), яка перебуває у постійному користуванні комунальної установи на такі земельні ділянки: площею 8,5978 га (№1) для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0, 5838 га (№2) для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206).

Пунктом 3 зазначеного рішення встановлено, що власником вказаних земельних ділянок є територіальні громади сіл, селищ, міст області в особі Облради.

4.11. Відповідно до інформаційних довідок №296510559 та №2096509803, сформованих 26.01.2022, 05.09.2019 Реєстратором Пендюр Т.В. прийняті рішення та вчинено запис про державну реєстрацію земельних ділянок площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) індексний номер 33130763 та 33131284 за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради.

4.12. Звертаючись до суду першої інстанції, Позивач просив скасувати державну реєстрацію вказаних вище двох земельних ділянок за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради оскільки на переконання Позивача вказані земельні ділянки по вул. М. Мусоргського, 2 у м. Чернівці в силу Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" належать територіальній громаді та перебувають у комунальній власності міста, а зареєструвавши право власності на спірні ділянки за Облрадою державний реєстратор порушив право власності територіальної громади міста Чернівці в особі Чернівецької міської ради, оскільки вони (земельні ділянки) фактично вибули із земель територіальної громади м. Чернівці до власності Облради.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутнього у судовому засіданні представника Позивача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

5.2. Зазначений спір виник з правовідносин щодо володіння, користування та розпорядження (в тому числі набуття та припинення права користування) землями комунальної власності, які врегульовані, зокрема, Земельним кодексом України.

5.3. Частинами другою та третьою статті 78 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них, а земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

5.4. Частиною першою статті 80 Земельного кодексу України перебачено, що суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

5.5. Частинами першою - третьою статті 83 Земельного кодексу України (тут і далі в редакціях чинних на час виникнення спірних правовідносин) врегульовано право власності на землю територіальних громад:

1. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

2. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

3. Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.

При цьому частинами п`ятою та шостою цієї ж статті передбачено, що:

5. Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі: а) передачі їм земель державної власності; б) відчуження земельних ділянок для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону; в) прийняття спадщини; г) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; ґ) виникнення інших підстав, передбачених законом.

6. Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть об`єднувати на договірних засадах належні їм земельні ділянки комунальної власності. Управління зазначеними земельними ділянками здійснюється відповідно до закону.

5.6. Межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій (частина перша статті 173 Земельного кодексу України).

5.7. В силу приписів статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

5.8. Передача земельних ділянок, зокрема, комунальної власності у державну здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями комунальної власності (частина перша статті 117 Земельного кодексу України).

5.9. Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

5.10. В свою чергу до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин на території області, зокрема, належить розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад (частина перша статті 8 Земельного кодексу України).

5.11. Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

5.12. Як вбачається з обставин встановлених судом Позивачем не оспорюється приналежність нерухомого майна (будівель Обласної клінічної психіатричної лікарні) до об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Облради на праві комунальної власності. Водночас, ним заперечується наявність правових підстав щодо здійснення за Облрадою реєстрації права власності на земельні ділянки на яких розташовані зазначені приміщення з посиланням на те, що спірні земельні ділянки належать до комунальної власності територіальної громади м. Чернівці (з 01.01.2021 Чернівецької міської територіальної громади) в силу її територіального розташування в межах населеного пункту в м. Чернівці


................
Перейти до повного тексту