ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 914/2453/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Вронська Г.О., Губенко Н.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
на рішення Господарського суду Львівської області
(суддя - Манюк П.Т.)
від 01.11.2022
та постанову Західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Кордюк Г.Т., суддів Кравчук Н.М., Матущака О.І.)
від 06.02.2023
у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
до Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго"
про стягнення 911 815, 25 грн,
Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1. У серпні 2021 року Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - Укренерго) звернулось до Господарського суду Львівської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Львівобленерго" (далі - Львівобленерго) про стягнення 911 815, 25 грн.
2. Позов обґрунтований несвоєчасною сплатою відповідачем послуг передачі електричної енергії (планових платежів і за фактичний обсяг послуг) відповідно до умов договору про надання послуг з передачі електричної енергії від 10.06.2019 № 0521-02041 (далі - договір) за грудень 2020 року, січень, лютий та квітень 2021 року. У зв`язку із допущеним відповідачем порушенням строків поетапної передоплати планової вартості послуг з передачі електричної енергії та проведення розрахунків за фактичний обсяг послуг згідно з умовами договору, позивачем заявлено про стягнення з відповідача пені, 3 % річних та інфляційних втрат за прострочення сплати коштів.
3. Відповідач заперечував з таких підстав:
- сторонами не було узгоджено планові обсяги надання послуг, а пункт 6.7 договору встановлює можливість нарахування пені лише у випадку порушення користувачем термінів розрахунку за фактичні обсяги послуг, а отже нарахування позивачем пені за прострочення платежів з поетапної попередньої оплати вартості послуг є безпідставним;
- до надання однією із сторін правочину послуги (передачі товару, виконання робіт) внесена іншою стороною сума попередньої оплати за такі послуги (товар, роботу) не є грошовим зобов`язанням, за несвоєчасне виконання якого нараховуються 3 % річних та інфляційні втрати на підставі статті 625 ЦК України, а є сумою, що перераховується згідно з договором наперед, платежами у рахунок майбутніх розрахунків, а тому положення частини другої статті 625 ЦК не застосовуються;
- граничним строком для нарахування пені, інфляційних втрат та 3 % річних за прострочення сплати планових платежів є останній календарний день місяця, оскільки зобов`язання щодо сплати п`яти планових місячних платежів завершуються після завершення розрахункового періоду, яким є календарний місяць;
- згідно з підпунктом 16 пункту 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.02.2022 № 332 "Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану" із наступними змінами та доповненнями (в редакції Постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413), на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надано рекомендації зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" між учасниками ринку електричної енергії;
- постановою НКРЕКП від 08.04.2020 № 766 "Про дії учасників ринку електричної енергії у період дії карантину та обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (Covid-19)" на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (Covid-19) та протягом 30 днів з дня його відміни надано рекомендації, зокрема, Оператору системи передачі щодо не нарахування пені та штрафу за порушення термінів розрахунку.
Відповідач заявив клопотання про зменшення розміру пені на 90 % від суми, визначеної судом.
Фактичні обставини справи, установлені судами
4. 10.06.2019 Укренерго і Львівобленерго уклали договір про надання послуг з передачі електричної енергії, відповідно до пункту 1.1. якого позивач зобов`язується надавати послугу з передачі електричної енергії (послуга), а відповідач зобов`язується здійснювати оплату за послугу відповідно до умов цього договору.
5. Відповідно до пункту 4.1. договору для розрахунків за цим договором використовується плановий і фактичний обсяг послуг.
6. Розрахунковим періодом за цим договором є 1 календарний місяць (пункт 6.1. договору).
7. Користувач здійснює поетапну попередню оплату планової вартості послуги Оператору системи передачі (далі - ОСП) таким чином: 1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі не менше 1/5 від планової вартості послуги, визначеної згідно з розділом 5 цього договору. Подальша оплата може здійснюватися щоденно або шляхом сплати 1/5 від планової вартості послуг, яка визначена згідно з розділом 5, у кожен з наступних періодів: 2 платіж - з 06 до 10 числа розрахункового місяця; 3 платіж - з 11 до 15 числа розрахункового місяця; 4 платіж - з 16 до 20 числа розрахункового місяця; 5 платіж - з 21 до 25 числа розрахункового місяця. При цьому розмір оплати у вказані періоди повинен бути не меншим планової вартості послуг, яка визначена згідно з розділом 5, на 5 днів наперед (пункт 6.2. договору).
8. Згідно з пунктом 6.5 договору користувач здійснює розрахунок з ОСП за фактичний обсяг послуги протягом 3 банківських днів з дати отримання та на підставі акта приймання-передачі послуги, який ОСП надає користувачу протягом перших 5 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим. Оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - сервіс), з використанням кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством.
9. У випадку порушення користувачем термінів розрахунку, ОСП має право нарахувати пеню в розмірі 0, 1 % (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період за який сплачується пеня) від суми простроченого платежу за кожен день прострочення. Пеня нараховується до повного виконання користувачем своїх зобов`язань (пункт 6.7. договору).
10. Відповідач звернувся до позивача з листом від 19.12.2019 № 139-6075 "Про прогнозовані показники ТВЕ та обсягів передачі електроенергії на 2020 рік" з плановими обсягами передачі електроенергії на 2020 рік, в тому числі на грудень 2020 року в розмірі 79 000 МВт*год. Указаний лист не містить посилань на договір, однак містить дані, що передбачені положеннями пункту 4.1. договору для розрахунку планового обсягу послуги.
11. Відповідач частково здійснював платежі планової вартості послуги у 2020 році згідно з вказаними у листі даними щодо таких планових обсягів.
12. 01.02.2021 відповідач здійснив оплату за фактичний обсяг наданої послуги згідно з актом приймання-передавання послуги за грудень 2020 року від 31.12.2020 (в розмірі різниці між вартістю фактично наданої послуги за грудень 2020 року в сумі 37 387 998, 20 грн та сумою 4 577 174, 99 грн переплат минулих періодів), а саме: 32 810 823, 21 грн, що підтверджується платіжним доручення від 01.02.2021 № 1333.
13. Позивач за порушення зобов`язань з поетапної попередньої оплати планової вартості послуги за грудень 2020 року до дати, яка передує дню здійснення відповідачем оплати за фактичний обсяг наданої послуги за грудень 2020 року, здійснив нарахування пені, 3 % річних та інфляційних втрат.
14. Відповідач не вносив попередню оплату за січень 2021 року. Оплату послуг за січень 2021 року відповідач здійснив 01.03.2021 в розмірі 25 147 823, 52 грн з простроченням.
15. 19.02.2021 сторони підписали акт коригування до акту від 30.09.2020 приймання-передавання послуги з передачі електричної енергії, відповідно до якого скорегований фактичний обсяг наданої послуги за вересень 2020 року. Відповідач здійснив оплату за надану послугу за актом коригування від 19.02.2021 до акту приймання-передавання послуги від 30.09.2020 за вересень 2020 року 25.03.2021 з простроченням.
16. Попередня оплата за лютий 2021 року відповідачем не вносилась. Оплата за фактичний обсяг послуг за лютий 2021 року відповідачем здійснена 25.03.2021 та 31.03.2021 вчасно.
17. Попередня оплата за квітень 2021 року відповідачем не вносилась. Відповідач здійснив оплату з простроченням за фактичний обсяг наданої послуги.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
18. Рішенням Господарського суду Львівської області від 01.11.2022 позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Львівобленерго на користь Укренерго суму в розмірі 716 489, 46 грн, з яких: 205 961, 68 грн пені, 101 528, 93 грн 3% річних, 395 366, 57 грн інфляційних втрат, 13 632, 28 грн судового збору. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
19. Рішення суду мотивовано таким:
- при розрахунку за послуги з передачі електричної енергії сторони зобов`язані використовувати як плановий, так і фактичний обсяг послуги одночасно, які є взаємопов`язані та не замінюють один одного, тобто у відповідача відсутнє право вибору - платити за плановий обсяг чи за фактичний обсяг;
- Львівобленерго зобов`язане здійснити оплату планового обсягу на умовах попередньої оплати протягом розрахункового місяця, а по закінченню відповідного місяця визначити необхідність сплати фактичного обсягу послуг, отриманих за такий розрахунковий місяць;
- відповідач неналежно виконав умови договору, допустив прострочення оплати послуг з передачі електричної енергії, тому позовні вимоги про стягнення пені, 3 % річних та інфляційних втрат є частково обґрунтованими (з урахуванням здійсненого перерахунку);
- посилання відповідача на постанову НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 та від 08.04.2020 № є необґрунтованими, оскільки вказані постанови не стосуються спірного періоду та відносин сторін;
- наявні підстави для зменшення розміру пені на 50%, оскільки відповідач здійснив повну оплату за надані послуги, терміни прострочення виконання зобов`язання незначні, а розмір стягуваної пені великий.
20. 06.02.2023 Західний апеляційний господарський суд ухвалив постанову, якою змінив пункт 2 резолютивної частини рішення і виклав його у новій редакції: стягнув з Львівобленерго на користь Укренерго суму в розмірі 451 084, 56 грн, з яких: 25 259, 31 грн пені; 30 458, 68 грн 3% річних; 395 366, 57 грн інфляційних втрат. У решті рішення залишив без змін.
21. Постанова суду мотивована таким:
- обґрунтованим є висновок суду першої інстанції щодо неналежного виконання відповідачем умов договору, а саме допущене прострочення оплати послуг з передачі електричної енергії, що є підставою для стягнення з відповідача пені, 3 % річних та інфляційних втрат;
- нарахування пені у розмірі 365 607, 36 грн неправомірне, оскільки суд першої інстанції не врахував пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 08.04.2020 № 766 "Про дії учасників ринку електричної енергії у період дії карантину та обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" (далі - постанова НКРЕКП № 766) щодо заборони нарахування пені у період з 08.04.2020 до 26.01.2021 та не врахував висновок об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладений у постанові від 19.08.2022 у справі № 912/1941/21;
- відповідно до здійсненого перерахунку, з урахуванням пункту 2 постанови НКРЕКП № 766, до стягнення підлягає пеня в розмірі 41 215, 03 грн за грудень 2020 року;
- розрахунки нарахувань, здійснені господарським судом першої інстанції за січень 2021 року (пені в розмірі 16 535, 56 грн, 3 % річних - 4 133, 89 грн), вересень 2020 року (пені в розмірі 1 205, 43 грн, 3 % річних - 278, 18 грн, інфляційних втрат - 3 028, 21 грн) та квітень 2021 року (пені в розмірі 28 575, 01 грн, 3 % річних - 5 715, 00 грн), є правильними;
- наявні підстави для зменшення пені та 3% річних на 70 %, враховуючи принципи розумності, справедливості та пропорційності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та викладені у відзиві на касаційну скаргу
22. 03.03.2023 позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог у стягненні 205 961, 68 грн пені та постанову апеляційного господарського суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог у стягненні 386 664, 05 грн пені, 71 070, 25 грн 3 % річних скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позовних вимог.
23. В обґрунтування касаційної скарги Укренерго зазначає таке:
- суд апеляційної інстанції неправильно застосував пункт 2 Постанови НКРЕКП №766, в редакції від 30.04.2020 (внаслідок неправильного визначення статусу відповідача на ринку електроенергії як електропостачальника замість належного - Оператора системи розподілу, яким насправді є відповідач), замість належного пункту 4 вказаної Постанови, та зробив помилковий висновок щодо не нарахування пені за порушення термінів розрахунку за послуги з передачі в період з 08.04.2020 по 26.01.2021. Висновок Верховного Суду щодо застосування пункту 4 Постанови НКРЕКП №766, який містить дозвіл не застосовувати до Операторів системи розподілу нарахування неустойки, відсутній (пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України);
- суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми статей 233 ГК України та 551 ЦК України щодо можливості зменшення процентів річних, нарахованих на підставі статті 625 ЦК України, та не врахував висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 24.06.2021 у справі № 904/3177/20, що застосування судами обмежень свободи договору носить винятковий характер, виключність випадку для зменшення судом розміру процентів річних, нарахованих відповідно до статті 625 ЦК України, має бути підтверджена встановленими судами дійсно надзвичайними обставинами (пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України).
24. Укренерго також зазначає, що скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики. Скаржник вважає, що положення частини третьої статті 551 ЦК України, статті 233 ГК України, з урахуванням позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі № 902/417/18 щодо можливості, за певних умов, зменшення розміру 3 % річних, слід застосовувати вкрай винятково, справедливо, виважено та обґрунтовано.
25. 27.04.2023 до Верховного Суду від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому Львівобленерго просить закрити касаційне провадження, яке відкрите з підстав, передбачених пунктами 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України, в іншій частині скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
26. Відзив на касаційну скаргу мотивовано таким:
- системний аналіз положень пункту 3 частини першої статті 33 Закону України "Про ринок електричної енергії" та пункт 1.2 глави 1 розділу І та пункт 1.1 глави 1 розділу XI Кодексу системи передачі, а також пунктів 1.2, 2.2. договору (якими закріплено один із основоположних принципів надання послуги Оператором системи передачі з передачі електричної енергії усім користувачам системи передачі на недискримінаційних засадах), в контексті застосування положень постанови НКРЕКП № 766, дає підстави зробити висновок, що зроблена Регулятором настанова (не застосовувати до електропостачальників та дозволити не застосовувати до Операторів систем розподілу заходів нарахування пені та штрафу) є однаковою щодо усіх користувачів системи передачі (електропостачальників, ОСР, тощо), наслідком якої є тимчасове припинення у період з 08.04.2020 по 27.01.2021 застосування умов усіх договорів в частині нарахування і стягнення пені та штрафу за порушення термінів розрахунку за послуги з передачі;
- таких висновків можна дійти з аналізу постанов Верховного Суду в складі об`єднаної палати Касаційного господарського від 19.08.2022 у справі № 912/1941/21, Верховного Суду від 25.01.2022 у справі № 911/782/21 та від 13.12.2022 у справі № 903/989/21, що є підставою для закриття касаційного провадження;
- доводи скаржника щодо неправильного застосування приписів статті 551 ЦК України та статті 233 ГК України з посиланням на висновки Верховного Суду у постановах від 19.02.2020 у справі № 910/1199/19, від 04.05.2018 у справі № 908/453/14 та від 10.06.2021 у справі № 910/6471/20 є необґрунтованими, оскільки доводи фактично зводяться до намагання здійснити переоцінку доказів та прохання надати нову оцінку доказам у справі, що в силу вимог статті 300 ГПК України виходить за межі повноважень Верховного Суду;
- щодо зменшення 3 % річних, то стягнення значного розміру інфляційних втрат є такими надзвичайними обставинами, які є підставою для зменшення розміру відсотків річних. У справі №904/3177/20, на яку посилається скаржник, предметом спору було стягнення процентів річних за порушення строків оплати за вже надані послуги транспортно-експедиційного обслуговування, тому правовідносини у справі №904/3177/20 не є подібними, з правовідносинами у цій справі, а тому наявні підстави для закриття касаційного провадження.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Мотиви, якими керується Верховний Суд, та застосоване законодавство
27. Розглянувши подану касаційну скаргу, Верховний Суд дійшов висновку, що вона підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
28. НКРЕКП затвердила типовий договір про надання послуг з передачі електричної енергії як додаток 6 до Кодексу системи передачі, в якому містяться, зокрема, положення стосовно нарахування пені та стягнення штрафу за порушення термінів розрахунку за послуги з передачі. Укренерго та Львівобленерго уклали договір відповідно до змісту вказаного затвердженого типового договору.
29. Постановою НКРЕКП від 08.04.2020 № 766 на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни ОСП надано настанови.
30. До указаної постанови вносилися зміни.
31. Пунктами 2, 4 постанови НКРЕКП від 08.04.2020 № 766 (у редакції постанови НКРЕКП від 30.04.2020 № 905) надано такі настанови:
- ОСП (який виконує функцію Адміністратора розрахунків) не застосовувати до електропостачальників заходи, передбачені пунктами 5.7 та 7.4 Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309 (або пунктами, аналогічними за змістом в укладених сторонами договорах) (пункт 2);
- ОСП дозволити не застосовувати до Операторів систем розподілу заходи, передбачені пунктами 5.7 та 7.4 Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309 (або пунктами, аналогічними за змістом в укладених сторонами договорах), та пунктами 6.1 та 6.10 Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, що є додатком 5 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309 (або пунктами, аналогічними за змістом в укладених сторонами договорах) (пункт 4).
32. Пунктом 5.7. Типового договору передбачено сплату пені та штрафу. Відповідний пункт викладено в пункті 6.7. договору.
33. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії":
електропостачальник - суб`єкт господарювання, який здійснює продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу (пункт 30);
оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (пункт 55);