1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2023 року

м. Київ

справа №140/5246/21

адміністративне провадження №К/9901/45318/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Луцького прикордонного загону (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шевчук С.М., суддів Кухтея Р.В., Шинкар Т.І.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ), у якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати позивачеві індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу з урахуванням січня 2013 року, як місяця для розрахунку наростаючим підсумком індексу споживчих цін (базового місяця);

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачеві, з урахуванням раніше проведених виплат, індексацію грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу з урахуванням січня 2008 року, як місяця для розрахунку наростаючим підсумком індексу споживчих цін (базового місяця), із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44 (далі - Порядок №44).

ІІ. Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу із застосуванням базового місяця - січень 2013 року. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу із застосуванням базового місяця - січень 2008 року, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку №44.

3. Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив із того, що місяць, в якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів), є базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення військовослужбовців. Разом із тим, якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, то базовий період не змінюється, а сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації та розміром підвищення доходу. Постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (далі - Постанова №1294), яка набрала чинності 01 січня 2008 року та втратила чинність 01 березня 2018 року, встановлено підвищені посадові оклади військовослужбовців, які визначені Додатком №1 до цієї Постанови. Підвищення тарифних ставок (окладів) після 01 січня 2008 року, в тому числі в період перебування позивача на службі (по 01 серпня 2018 року), що є підставою для встановлення іншого базового місяця при проведенні індексації, не відбувалося. Отже, базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення позивача з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу є саме січень 2008 року, в якому Постановою №1294 установлені підвищені розміри посадових окладів військовослужбовців, а не як зазначено відповідачем у листі - січень 2013 року. Водночас нарахування та виплату позивачеві індексації грошового забезпечення відповідач має провести з одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку №44.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) Державної прикордонної служби України задоволено. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.

5. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновків про необґрунтованість позовних вимог, оскільки здійснюючи нарахування та виплату позивачеві індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням як базового місяця - січня 2013 року і за період з 01 березня 2018 року по 31 липня 2018 року із застосуванням як базового місяця - березня 2018 року, відповідач діяв правомірно, з дотриманням вимог чинного законодавства.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 липня 2021 року.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції: не надав належної уваги доводам позивача та висновкам суду першої інстанції; не провів належного аналізу нормативно-правових актів, що регулюють спірні правовідносини; неправильно застосував норми матеріального і процесуального права. Скаржник зазначає про виняткове значення для нього цієї справи; що ця справа стосується питання, яке має значення для формування єдиної правозастосовчої практики; що висновки суду апеляційної інстанції, зроблені в оскаржуваній постанові, суперечать чинному законодавству; що січень 2008 року та березень 2018 року є місяцями підвищення тарифних ставок (посадових окладів), а тому відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі - Порядок №1078), січень 2008 року та березень 2018 року є базовими місяцями/місяцями підвищення доходу для нарахування індексації грошового забезпечення військовослужбовців; що суд апеляційної інстанції безпідставно скасував рішення суду першої інстанції.

IV. Позиція інших учасників справи

8. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу із проханням відмовити у задоволенні її вимог, а оскаржувану постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2021 року залишити без змін, оскільки вона прийнята з додержанням норм матеріального і процесуального права.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів Радишевської О.Р., Уханенка С.А. ухвалою від 22 грудня 2021 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

10. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Кашпур О.В. від 31 травня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 01 червня 2023 року.

VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

11. ОСОБА_1 з 19 листопада 1997 року проходив військову службу в ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ).

12. Наказом начальника Північного регіонального управління від 02 липня 2018 року №221-ОС ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас за підпунктом "а" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" - у зв`язку із закінченням строку контракту.

13. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 31 липня 2018 року №325-ос ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу і всіх видів забезпечення.

14. ОСОБА_1 17 березня 2021 року звернувся до відповідача із запитом щодо суми нарахованої та виплаченої йому індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу, а також про те, які місяці для розрахунку наростаючим підсумком індексу споживчих цін (базові місяці) були застосовані для нарахування індексації.

15. Листом від 24 березня 2021 року №11/2607 відповідач повідомив ОСОБА_1, що за період з 01 грудня 2015 року по день виключення зі списків особового складу йому виплачена індексація грошового забезпечення в розмірі 41291,73 грн. Базовий місяць за цей період для обчислення індексації грошового забезпечення було встановлено січень 2013 року, березень 2018 року.

16. ОСОБА_1, уважаючи, що відповідач при обчисленні йому індексації грошового забезпечення неправомірно застосував інший базовий місяць, ніж той, який визначено законодавством (січень 2008 року), звернувся до суду із цим позовом.

VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

17. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Приписами частини першої статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

19. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення (частина друга статті 9 Закону №2011-XII).

20. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-XII).

21. Згідно зі статтею 18 Закону України від 05 жовтня 2000 року №2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон №2017-III - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

22. Відповідно до частини другої статті 19 Закону №2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

23. У статті 1 Закону України від 03 липня 1991 року №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон №1282-XII - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

24. Приписами статті 2 Закону №1282-ХІІ, з-поміж іншого, закріплено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

25. За правилами статті 3 Закону №1282-ХІІ індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

26. Підстави для проведення індексації визначені у статті 4 Закону №1282-ХІІ, первинна редакція частини першої якої передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

27. Законом України від 24 грудня 2015 року №911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав чинності 01 січня 2016 року, до вказаної вище норми внесені відповідні зміни. Тож із 01 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Інші положення статті 4 Закону №1282-ХІІ з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

28. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

29. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

30. Приписами частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ визначено, що підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

31. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону №1282-XII).

32. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 затверджено Порядок №1078 (далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

33. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону №1282-XII, деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

34. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення"". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

35. За правилами пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців.

36. У пункті 4 Порядку №1078 деталізовано межі індексації, які законодавець обумовив у частині шостій статті 2 Закону №1282-XII (індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення).

37. Відповідно до абзацу другого пункту 4 Порядку №1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року №170 "Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення" у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексуються оплата праці (грошове забезпечення), допомога по безробіттю та матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, що надаються залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії.

38. За правилами абзацу другого пункту 4 Порядку №1078 зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року №836 "Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення", у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексуються оплата праці (грошове забезпечення), розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю та матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, що надаються залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії.

39. Згідно з абзацом другим пункту 4 Порядку №1078 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 року №141 "Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення" (далі - Постанова №141), яка набрала чинності 15 березня 2018 року, оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

40. Водночас у абзаці п`ятому, а з 15 березня 2018 року в абзаці четвертому пункту 4 Порядку №1078 передбачається, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

41. Питання про те, як саме визначається сума індексації, урегульовувалося абзацом шостим, а з 15 березня 2018 року абзацом п`ятим пункту 4 Порядку №1078, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

42. Пункт 5 Порядку №1078 з 01 грудня 2015 року застосовується в новій редакції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова №1013).

43. Так, абзац перший пункту 5 Порядку №1078 в указаній редакції визначав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.


................
Перейти до повного тексту