ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/2301/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Громака В.О.,
представників учасників справи:
позивача-1 - акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківміськгаз" - Зубрича Д.О.,
позивача-2 - акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" - не з`яв.,
позивача-3 - товариства з обмеженою відповідальністю "Харківгаз збут" - Тітова І.С.,
відповідача - Антимонопольного комітету України - Чернюшок М.І.,
третьої особи - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг -
розглянув касаційну скаргу Антимонопольного комітету України (далі - АМК)
на рішення господарського суду міста Києва від 27.08.2020
(суддя Зеленіна Н.І.) та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023
(головуючий - суддя Демидова А.М., судді: Владимиренко С.В. і Ходаківська І.П.)
у справі № 910/2301/20
за позовами: акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківміськгаз" (далі - АТ "Харківміськгаз");
акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (далі - АТ "Харківгаз");
товариства з обмеженою відповідальністю "Харківгаз збут" (далі - ТОВ "Харківгаз збут")
до АМК
про визнання недійсним рішення від 10.12.2019 № 797-р,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Комісія).
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позов АТ "Харківміськгаз" подано про визнання недійсним та скасування пунктів 1,2,4,6,7 рішення АМК від 10.12.2019 № 797-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення АМК) у справі № 143-26.13/97-19/41-19/42-19.
2. Позов АТ "Харківгаз" подано про визнання недійсним та скасування пунктів 1,2,3,6,7 Рішення АМК.
3. ТОВ "Харківгаз збут" звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про визнання недійсними та скасування пунктів 1,2,5,6,7 Рішення АМК.
4. Позовні вимоги позивачів обґрунтовані тим, що відповідачем не з`ясовано обставини, які мають значення для справи, кваліфікації дій позивачів як порушень та висновки АМК не відповідають обставинам справи; АМК неправильно з`ясував склад правопорушення, передбаченого статтею 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), не встановивши наявності необхідних елементів правопорушення, та порушив норми Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням АМК від 05.03.2002 №49-р (далі - Методика №49-р).
Короткий зміст попередніх судових рішень зі справи
5. Рішенням господарського суду міста Києва від 27.08.2020, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023: позови АТ "Харківміськгаз", АТ "Харківгаз" та ТОВ "Харківгаз збут" задоволено повністю; визнано недійним Рішення АМК відносно АТ "Харківміськгаз", АТ "Харківгаз" та ТОВ "Харківгаз Збут" у повному обсязі; здійснено розподіл судових витрат.
6. Рішення та постанова мотивовані тим, що АМК допустив порушення при застосуванні Методики № 49-р та не надав оцінки обставинам, які мають значення для кваліфікації дій позивачів за частиною першою статті 13 Закону.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У касаційній скарзі АМК просить рішення господарського суду міста Києва від 27.08.2020 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 у справі №910/2301/20 скасувати і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
8. Обґрунтовуючи підставу для відкриття касаційного провадження, передбачену пунктом 2 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), скаржник вважає за необхідне відступити від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 23.12.2021 у справі №910/2320/20, від 12.07.2022 у справі №910/2314/20:
"… при визначенні товарних меж ринку Комітет не взяв до уваги, що поділ на ринок розподілу природного газу і ринок постачання природного газу законодавчо закріплено Законом України "Про ринок природного газу"…" та висновку Верховного Суду про те, що "… Комітетом неповно було досліджено та встановлено наявність бар`єрів доступу (виходу) на ринок постачання природного газу…".
9. Скаржник зазначає, що правовідносини у даній справі стосуються визначення монопольного (домінуючого) становища та оцінки обставин, які мають значення для кваліфікації дій позивача, передбачених статтями 12, 13 Закону та застосування Методики №49-р стосовно встановлення і доведення монопольного (домінуючого) становища.
10. АМК, аналізуючи норми Закону України "Про ринок природного газу" при прийнятті оспорюваного рішення, дійшов висновку що розподіл природного газу і постачання природного газу можуть визначатись як складовими частинами ринку природного газу, так і окремими ринками. На думку АМК, цей Закон не містить імперативних норм, що забороняють його органам у межах своїх повноважень визначати ринок у рамках складових ринку природного газу. Розподіл природного газу є частиною технологічного процесу забезпечення постачання природного газу населенню, тому не може бути самостійною послугою для споживача, а, отже, і визначатися окремим ринком у правовідносинах із споживачами. Твердження позивачів про наявність значної конкуренції та будь-якого тиску з боку групи ТОВ "ГК "Нафтогаз України" не відповідає дійсності та не може бути доказом наявності значної конкуренції на ринку.
Доводи інших учасників справи
11. ТОВ "Харківгаз збут" у відзиві на касаційну скаргу зазначає про необґрунтованість касаційної скарги, про те, що незгода АМК з оскаржуваними судовими рішеннями не свідчить про неправильність застосування або порушення судом норм матеріального і процесуального права, і просить рішення господарського суду міста Києва від 27.08.2020 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 залишити без змін, а скаргу - без задоволення.
12. АТ "Харківгаз" подано заяву в якій повідомлено Суд про скасування з 12.01.2023 всіх довіреностей на представництво інтересів АТ "Харківгаз", виданих до цієї дати.
У відзиві на касаційну скаргу АТ "Харківгаз" зазначає, що АМК не навело у касаційній скарзі достатнього обґрунтування необхідності відступлення від висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 23.12.2021 у справі №910/2320/20, від 12.07.2022 у справі №910/2314/20, і просить рішення господарського суду міста Києва від 27.08.2020 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 залишити без змін, а скаргу - без задоволення. Даний відзив підписано представником названого товариства - адвокатом Смоляковою І.О., яка діє на підставі довіреності від 24.03.2023 № Др-78-0323.
13. Від інших учасників справи відзиви на касаційну скаргу не надходили.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Судами попередніх інстанції у розгляді справи з`ясовано й зазначено, зокрема, таке.
14.1. Рішенням АМК:
- визнано, що група "Харківгаз" в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" і ТОВ "Харківгаз збут" за результатами діяльності в період з грудня 2015 року по серпень 2019 року займала монопольне (домінуюче) становище на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Харківгаз" та АТ "Харківміськгаз" (пункт 1 резолютивної частини даного рішення);
- визнано дії групи "Харківгаз" в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" і ТОВ "Харківгаз збут", які полягають у донарахуванні об`ємів використаного побутовими споживачами природного газу понад обсяги, визначені лічильниками, при здійсненні комерційних розрахунків, при різному застосуванні норм законодавства учасниками і Регулятором цих відносин, з жовтня 2018 року по серпень 2019 року, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Харківгаз" та АТ "Харківміськгаз", що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (пункт 2 резолютивної частини даного рішення);
- за порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накладено на АТ "Харківгаз" штраф у розмірі 24 398 823 грн. (пункт 3 резолютивної частини даного рішення);
- за порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накладено на АТ "Харківміськгаз" штраф у розмірі 2 368 510 грн. (пункт 4 резолютивної частини даного рішення);
- за порушення, зазначене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накладено на ТОВ "Харківгаз збут" штраф у розмірі 6 596 531 грн. (пункт 5 резолютивної частини даного рішення);
- зобов`язано групу "Харківгаз" в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" і ТОВ "Харківгаз збут" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, наведене в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, про що повідомити АМК з наданням відповідних підтвердних документів протягом двох місяців з дня одержання рішення (пункт 6 резолютивної частини даного рішення);
- зобов`язано групу "Харківгаз" в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" і ТОВ "Харківгаз збут" усунути наслідки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначеного в пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом здійснення перерахунку побутовим споживачам у частині визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача на підставі даних лічильника природного газу, починаючи із жовтня 2018 року, про що повідомити АМК у двомісячний строк з дня одержання рішення з наданням підтвердних документів (п. 7 резолютивної частини даного рішення).
14.2. Відповідачем у справі № 143-26.13/97-19/41-19/42-19 є група суб`єктів господарювання в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз", ТОВ "Харківгаз збут" (група "Харківгаз").
Відповідно до статуту АТ "Харківгаз" предметом діяльності останнього є розподіл та/або постачання газу, зокрема надання населенню, бюджетним організаціям, промисловим та комунальним підприємствам, а також іншим суб`єктам підприємницької діяльності послуг з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ та постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ і скрапленого газу.
ПАТ "Харківгаз" (після перейменування - АТ "Харківгаз") має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ за врегульованим тарифом на території Харківської області (крім м. Харкова, Харківського та Дергачівського районів Харківської області) в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ "Харківгаз", видану на підставі постанови Національної комісії з регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 13.03.2015 № 789.
Відповідно до постанови НКРЕКП "Про видачу ліцензії на розподіл природного газу ПАТ "Харківгаз" від 19.06.2017 № 809 (із змінами) назване товариство має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Харківгаз", відповідно до додатка до даної постанови.
Відповідно до статуту АТ "Харківміськгаз" предметом діяльності останнього є розподіл та/або постачання газу, зокрема надання населенню, бюджетним організаціям, промисловим та комунальним підприємствам, а також іншим суб`єктам підприємницької діяльності послуг з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ та постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ і скрапленого газу.
ПАТ "Харківміськгаз" (після перейменування - АТ "Харківміськгаз") має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ та з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом на території міста Харків, сіл Горбані, Заїки, Затишшя, Логачівка, Мищенки, Нестеренки, Орехове, Павленки, Перемога, Ржавець, Санжари, Радгоспне, Ударне, Хроли, Циркуни, селищ міського типу Безлюдівка, Кулиничі, Манченки та садових товариств Акація, Казка Харківського району, а також на території сіл Лісне, Родичі, Сіряки, Чайковка, Черкаська Лозова-2, Черкаська Лозова та селища міського типу Мала Данилівка Дергачівського району Харківської області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у власності та користуванні ПАТ "Харківміськгаз", видану на підставі постанови НКРЕКП (Регулятор) від 02.04.2015 № 1174.
Відповідно до постанови НКРЕКП "Про видачу ліцензії на розподіл природного газу ПАТ "Харківміськгаз" від 29.06.2017 № 842 (із змінами) назване товариство має ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Харківміськгаз", відповідно до додатка до даної постанови.
Відповідно до статуту ТОВ "Харківгаз збут" предметом діяльності останнього є, зокрема: постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за врегульованим тарифом, постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за неврегульованим тарифом, придбання, реалізація та постачання скрапленого газу; надання населенню, бюджетним установам та організаціям, промисловим підприємствам, а також іншим юридичним особам послуг з постачання природного, нафтового газу, газу (метану) вугільних родовищ, скрапленого газу; торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; та інше.
Відповідно до постанови НКРЕКП від 21.05.2015 № 1588 "Про видачу ліцензії на постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом ТОВ "Харківгаз збут" (переоформлена згідно з рішенням НКРЕКП від 08.09.2015 № 2283) названому товариству видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом на території міста Харків та Харківської області. Строк дії ліцензії - безстроково.
Відповідно до постанови НКРЕКП "Про видачу ліцензії на постачання природного газу ТОВ "Харківгаз збут" від 11.05.2017 № 633 назване товариство має ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України.
Відповідно до статуту та даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником ТОВ "Харківгаз збут", який володіє 100 % часток статутного капіталу, є АТ "Харківгаз".
Отже, АТ "Харківгаз" здійснює прямий контроль діяльності ТОВ "Харківгаз збут".
Таким чином, АМК дійшов висновку, що АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" і ТОВ "Харківгаз збут" є суб`єктами господарювання, пов`язаними відносинами контролю у розумінні статті 1 Закону, та відповідно до чинного законодавства є єдиним суб`єктом господарювання - групою "Харківгаз".
14.3. Комплексна послуга з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензованої діяльності АТ "Харківгаз" та АТ "Харківміськгаз" є товаром у розумінні Закону України "Про захист економічної конкуренції".
У період з грудня 2015 року по серпень 2019 року діє така система отримання послуг газопостачання побутовим споживачем, яка є комплексною послугою з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам. Послуги розподілу та постачання природного газу є двома взаємопов`язаними складовими процесу отримання побутовим споживачем природного газу з метою його використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх житлових приміщень.
Споживачами комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам є фізичні особи, які придбають природний газ з метою використання для власних побутових потреб, тобто побутові споживачі.
Товарними межами ринку є комплексна послуга з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам.
Територіальними (географічними) межами ринку є територія ліцензійної діяльності АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз".
Часовими межами ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у межах території ліцензійної діяльності АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз" є період із грудня 2015 року по серпень 2019 року.
Бар`єрами вступу на ринок комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам інших суб`єктів господарювання є: фактори економічного та організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями діяльності з розподілу природного газу; нормативно-правові та організаційно-господарські бар`єри діяльності з постачання природного газу побутовим споживачам.
Досліджуючи питання бар`єрів вступу на ринок, АМК зазначив, що для вступу нових суб`єктів господарювання на ринок розподілу природного газу існують фактори економічного та організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями діяльності на ринку розподілу природного газу, необхідними для присутності суб`єкта господарювання на ринку розподілу природного газу, а саме: наявність у суб`єкта господарювання газорозподільної системи або організація використання вже збудованої, що унеможливлює вступ потенційних конкурентів на зазначений ринок. Відповідно до Правил постачання природного газу побутовий споживач має право на вільний вибір постачальника та безоплатну зміну постачальника. Однак відповідно до постанов Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" від 01.10.2015 № 758, що діяла до 31.03.2017 включно, від 22.03.2017 № 187, що діяла з 01.04.2017 до 31.10.2018 включно, та від 19.10.2018 № 867, що діє з 01.11.2018, спеціальні обов`язки на постачальників природного газу, які придбали природний газ у НАК "Нафтогаз України" відповідно до цього Положення, - постачати такий природний газ побутовим споживачам, релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) покладені на виключне коло постачальників природного газу.
Згідно з частиною шостою статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" для проведення розрахунків за спожитий природний газ постачальники природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, їх структурні підрозділи, а також оптові продавці, що здійснюють продаж природного газу таким постачальникам на виконання спеціальних обов`язків, покладених на таких продавців, відкривають в установах уповноважених банків поточні рахунки із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за спожитий природний газ від споживачів. Тобто у незалежного постачальника природного газу, на якого не покладені спеціальні обов`язки, відсутня можливість відкриття в уповноваженому банку рахунку зі спеціальним режимом використання.
14.4. Встановлюючи монопольне (домінуюче) становище, АМК виходив з такого.
Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, розподіл природного газу здійснюється лише на території, затвердженій НКРЕКП, та за наявності у ліцензіата газорозподільної системи, яка перебуває у його власності, користуванні чи експлуатації.
На території Харківської області та міста Харків господарську діяльність з розподілу природного газу, газорозподільною системою, що перебуває у власності, користуванні чи експлуатації суб`єкта господарювання, здійснюють лише АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз".
У межах Харківської області та міста Харків, де розташовані газорозподільні системи АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз", відсутні інші суб`єкти господарювання, які можуть надавати послуги з розподілу природного газу.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про природні монополії" ринок розподілу природного газу відноситься до природних монополій.
При цьому на ТОВ "Харківгаз збут" покладено спеціальні обов`язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам та релігійним організаціям (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) на території ліцензованої діяльності з розподілу природного газу АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз".
Постачальники природного газу, на яких покладені спеціальні обов`язки, не конкурують між собою, оскільки вони здійснюють діяльність лише на території ліцензованої діяльності з розподілу природного газу певного оператора ГРМ (АТ "Харківгаз" або АТ "Харківміськгаз"), з якими мають спільне коло побутових споживачів.
Враховуючи наведене, АМК дійшов висновку, що відповідно до частини першої статті 12 Закону група "Харківгаз" в особі АТ "Харківгаз", АТ "Харківміськгаз" та ТОВ "Харківгаз збут" у період з грудня 2015 року по серпень 2019 року займала монопольне (домінуюче) становище на ринку комплексної послуги з розподілу та постачання природного газу побутовим споживачам у територіальних межах ліцензованої діяльності АТ "Харківгаз" і АТ "Харківміськгаз", оскільки на цьому ринку у неї немає жодного конкурента і вона не зазнає значної конкуренції.
14.5. Крім того, АМК зазначив таке.
Правові засади функціонування ринку природного газу України визначаються Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), Кодексом газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), Типовим договором на розподіл природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1384/27829 тощо.
Положеннями глави 4 розділу ІХ Кодексу ГРМ встановлено, що визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту побутового споживача здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.
Для визначення фактичного об`єму споживання (розподілу) природного газу приймаються дані лічильника газу Оператора ГРМ. У разі відсутності лічильника газу в оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача.
Натомість виробничо-технологічні втрати газу - це газ, що втрачається під час транспортування газу газорозподільними та внутрішньобудинковими мережами, а також під час виконання профілактичних робіт і поточних ремонтів (Методика визначення питомих виробничо-технологічних втрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 № 264, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за № 570/7891 (зі змінами).
Відповідно до пункту 4 глави 6 розділу ІІІ Кодексу ГРМ, об`єм (обсяг) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу за підсумками місяця та календарного року визначається Операторами ГРМ відповідно до глави 1 розділу ХІІ цього Кодексу та розраховується як різниця між об`ємом (обсягом) надходження природного газу до ГРМ у відповідний період і об`ємом (обсягом) природного газу, який розподілений між підключеними до/через ГРМ споживачами та переданий в суміжні ГРМ протягом зазначеного періоду.
Оскільки відповідно до Закону України "Про природні монополії" ринок розподілу природного газу відноситься до природних монополій, а оператори ГРМ є суб`єктами природних монополій, ціни на їх послуги на розподіл природного газу регулюються і встановлюються Регулятором.
Регулятором формування тарифу на послуги розподілу природного газу для суб`єктів господарювання, які отримали або мають намір отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, протягом 2015-2018 років здійснювалося відповідно до: Порядку формування тарифів на послуги з транспортування, розподілу, постачання, закачування, зберігання та відбору природного газу, затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ) від 28.07.2011 № 1384; Процедури встановлення та перегляду тарифів на послуги з транспортування, розподілу, постачання природного газу, закачування, зберігання та відбору природного газу, затвердженої постановою НКРЕ від 03.04.2013 № 369, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26.04.2013 за № 685/23217 (далі - Процедура); Методики розрахунку тарифів на транспортування та постачання природного газу для підприємств з газопостачання та газифікації, затвердженої постановою НКРЕ від 04.09.2002 № 983 (далі - Методика № 983) (втратила чинність згідно з постановою НКРЕКП від 25.02.2016 № 237); Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженої постановою НКРЕКП від 25.02.2016 № 236, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 03.11.2016 за № 1434/29564 (далі - Методика № 236).
НКРЕКП, затверджуючи тариф на розподіл, затверджує і структуру цього тарифу, яка містить перелік елементів витрат суб`єкта господарювання при здійсненні відповідного виду діяльності, що групуються за елементами витрат собівартості відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за № 27/4248, та витрат із прибутку.
Структура тарифу містить елемент витрат "вартість газу на технологічні та власні потреби", тобто обсяги виробничо-технологічних витрат та втрат природного газу (далі - ВТВ) включаються до структури тарифу на послуги з розподілу природного газу.
Згідно з Методикою № 236 при розрахунку тарифів на послуги з розподілу природного газу враховуються нормовані ВТВ.
Відповідно до підпункту 14 пункту 4 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (далі - Міненерговугілля), затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 382/2011 (на підставі якого Міненерговугілля діяло до 01.04.2017), Міненерговугілля відповідно до покладених на нього завдань затверджувало перелік нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат нафти, природного газу, газового конденсату під час їх видобутку, підготовки до транспортування і транспортування, порядок визначення їх розмірів та ведення їх обліку.