ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року
м. Київ
справа № 520/4664/2020
адміністративне провадження № К/9901/18688/21
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2021 (головуючий суддя - Григоров А.М., судді: Бартош Н.С., Подобайло З.Г.) у справі №520/4664/2020.
встановив:
У квітні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Харківській області в якому просило суд визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області:
№1440901/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 22.04.2019;
№1440897/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №18 від 26.04.2019;
№1440898/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №19 від 26.04.2019;
№1440899/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №20 від 26.04.2019;
№1440900/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 26.04.2019;
№1443303/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 10.06.2019;
№1443298/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 10.06.2019;
№1443297/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 10.06.2019;
№1443294/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 13.06.2019;
№1443301/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №12 від 13.06.2019;
№1443300/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 13.06.2019;
№1443293/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 13.06.2019;
№1443304/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 13.06.2019;
№1443295/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №19 від 13.06.2019;
№1443302/37094728 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 13.06.2019;
№1443296/37094728 про у реєстрації податкової накладної №42 від 26.06.2019;
зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" №8 від 22.04.2019, №18 від 26.04.2019, №19 від 26.04.2019, №20 від 26.04.2019, №21 від 26.04.2019, №7 від 10.06.2019, №8 від 10.06.2019, №10 від 10.06.2019, №11 від 13.06.2019, №12 від 13.06.2019, №13 від 13.06.2019, №16 від 13.06.2019, №17 від 13.06.2019, №19 від 13.06.2019, №21 від 13.06.2019, №42 від 26.06.2019 датою їх подання на реєстрацію.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 адміністративний позов задоволено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2021 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 та ухвалено нове рішення, яким адміністративний позов залишено без розгляду.
Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" звернулося із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2021 та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.06.2020.
В обґрунтування доводів касаційної скарги Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОН-ЕКСПЕРТ" зазначає, що судом апеляційної інстанції при ухваленні постанови неправильно встановлено фактичні обставини справи щодо дати прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що призвело до неправильного застосування норм статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу позивача просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін, як таку, що є законною та обґрунтованою.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Строк звернення до адміністративного суду врегульований статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, відповідно до частини першої цієї статті позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (абзац перший частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України).
Наведені норми встановлюють загальний строк звернення до адміністративного суду у публічно-правових спорах, водночас, передбачаючи можливість встановлення строків звернення до адміністративного суду іншими законами.
Спеціальними нормами, якими встановлені окремий порядок захисту порушених прав платників податків, в тому числі і в судовому порядку, є норми Податкового кодексу України.
Так, відповідно до пункту 56.1 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Абзацами першим - третім пункту 56.18 визначено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
Згідно з пунктом 58.19 статті 58 Податкового кодексу України у разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
Відповідно до пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку. У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.