ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року
м. Київ
справа №640/9709/19
адміністративне провадження № К/9901/2282/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2020 (колегія у складі суддів Собківа Я.М., Глущенко Я.Б., Черпіцької Л.Т.)
у справі № 640/9709/19
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства у справах ветеранів України, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів, гарантії їх соціального захисту"
про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства у справах ветеранів України, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (далі - відповідач-1), Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів, гарантії їх соціального захисту" (далі - відповідач-2), в якому просив:
- визнати рішення Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, оформлене протоколом Міжвідомчої комісії від 16.05.2019 № 6 про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" - протиправним та скасувати;
- зобов`язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції прийняти рішення про призначення одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у зв`язку із встановленням ІІ групи інвалідності у розмірі: 300-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому встановлено інвалідність, а саме на 01.01.2019, з урахуванням виплаченої суми в розмірі 144000 гривень відповідно до Закону України "Про Національну поліцію".
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України з 20.04.2000 по 06.11.2015; з 07.11.2015 по 18.12.2015 - в органах Національної поліції України.
3. Наказом Головного Управління Національної поліції у м. Києві від 17.12.2015 № 114 о/с ОСОБА_1 було звільнено зі служби 18.12.2015 відповідно пп. 2 (через хворобу) п. 1 ст. 77 Закону України "Про Національну поліцію України".
4. 09.06.2016 відповідно до наказу Головного управління Національної поліції у м. Києві №523 о/с було внесено зміни до наказу Головного управління Національної поліції у м. Києві від 17.12.2015 № 114 о/с в частині стажу для виплати одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби, який склав 19 років 04 місяці 01 день.
5. Відповідно до довідки МСЕК про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках від 18.02.2016 ОСОБА_1 було встановлено 60% втрати професійної працездатності та 3 групу інвалідності з 18.02.2016.
6. Згідно довідки МСЕК від 30.03.2017 ОСОБА_1 було встановлено 3 групу інвалідності з 01.03.2017 із причиною інвалідності: "захворювання, так пов`язане з проходженням служби в ОВС".
7. Згодом ОСОБА_1 було виплачено одноразову грошову допомогу у зв`язку із встановленням 3 групи інвалідності у розмірі 112000 гривень.
8. Після повторного огляду МСЕК згідно довідки від 30.10.2017 ОСОБА_1 було встановлено 2 групу інвалідності з 23.10.2017 довічно із причиною інвалідності: "захворювання, так пов`язане з проходженням служби в ОВС".
9. Згодом ОСОБА_1 було виплачено одноразову грошову допомогу з урахуванням вже виплаченої суми у зв`язку із встановленням 2 групи інвалідності у розмірі 32000 гривні.
10. Постановою центральної медичної (військово-лікарської комісії МВС України) від 18.02.2019 №8 ОСОБА_1 було встановлено захворювання, яке "так одержано під час безпосередньої участі в проведенні антитерористичної операції, забезпеченні її проведення".
11. Після повторного огляду МСЕК згідно довідки від 20.03.2019 ОСОБА_1 було підтверджено 2 групу інвалідності з 20.03.2019 довічно, однак причина інвалідності: "захворювання одержане під час безпосередньої участі в проведенні антитерористичної операції, забезпеченні її проведення".
12. У зв`язку із зміною причини інвалідності ОСОБА_1 28.03.2019 отримав посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни.
13. ОСОБА_1 звернувся до ГУ НП у м. Києві із заявою щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з безпосередньою участю в АТО.
14. 01.04.2019 листом № П-601-оп/125/05/11-2019 ГУ НП у м. Києві ОСОБА_1 повідомлено, що для отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського в зв`язку з захворюванням, одержаним під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, варто звернутись до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.
15. 03.04.2019 ОСОБА_1 звернувся до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з отриманням інвалідності.
16. 08.04.2019 за № 1454/03/05.1-19 Міністерством у справах ветеранів України, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України було повідомлено позивачу, що його заява розглядатиметься на засіданні Міжвідомчої комісії та буде прийнято відповідне рішення, про що його буде додатково повідомлено.
17. 17.05.2019 за № 1936/02/05.1-19 Міністерством у справах ветеранів України, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України було повідомлено позивачу, що згідно з протоколом Міжвідомчої комісії від 16.05.2019 № 6 прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у зв`язку з призначенням одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про Національну поліцію".
18. Вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
19. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що захворювання, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, виникло лише у 2019 році, тобто після отримання ОГД відповідно до Закону України "Про Національну поліцію". Враховуючи право на вибір підстави для виплати одноразової грошової допомоги, остання, на його думку, має бути призначена відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб, відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 336 в розмірі 300-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому встановлено інвалідність (інвалідність встановлено з 20.03.2019) з урахуванням виплаченої суми в розмірі 144 000 грн відповідно до Закону України "Про Національну поліцію".
20. Відповідач-1 заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що не уповноважений ні призначати, ні виплачувати одноразову грошову допомогу, а тому позовна вимога про зобов`язання відповідача-1 призначити її позивачу не підлягає задоволенню.
Щодо правомірності рішення Міжвідомчої комісії, то позивачу вперше було встановлено інвалідність 18.02.2016 (3 група), 30.10.2017 змінено на 2 групу. Згодом 20.03.2019 позивачу інвалідність вже не встановлювалась (оскільки вона в нього вже була) та група не змінювалась, а лише було змінено причину на "захворювання, одержане під час безпосередньої участі в проведення антитерористичної операції, забезпеченні її проведення".
У зв`язку з отриманням посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни позивач 28.03.2019 став належати до категорії "осіб, зазначених у пунктах 11-14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Законодавством України передбачено, що ОГД виплачується один раз. Позивач, звертаючись до Міжвідомчої комісії, вже отримував ОГД у зв`язку із встановленням інвалідності, тому повторного права на її отримання він не має.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.08.2020 позов задоволено.
Суд першої інстанції виходив з того, що у 2017 році (до 2019 року) у позивача не було одночасно права на отримання ОГД відповідно до різних законів України. Таке право у позивача виникло тільки у 2019 році, а тому позивач має право на отримання ОГД відповідно до іншого закону.
При цьому, обраховувати розмір ОГД потрібно з урахуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 01.01.2019, оскільки саме в 2019 році позивач набув право на отримання ОГД відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і саме в цьому році йому було підтверджено інвалідність 2 групи, але вже по зміненій підставі.
Також за висновком суду першої інстанції, позовні вимоги в частині зобов`язання прийняти рішення про призначення одноразової грошової допомоги підлягають задоволенню відносно Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", оскільки саме вона є суб`єктом прийняття рішення про виплату ОГД.
22. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.08.2020 скасовано та прийнято нове -про відмову у задоволенні позовних вимог.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що згідно пункту 9 розділу IV Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № 4 у разі, коли одержувачі ОГД одночасно мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про Національну поліцію", та одноразової грошової допомоги відповідно до інших актів законодавства України, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав, за вибором одержувача одноразової грошової допомоги.
Відповідно до положень Закону №3551-ХІІ право на отримання одноразової грошової допомоги пов`язано із встановленням інвалідності, а не зміною її причини.
Оскільки позивач реалізував право на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності відповідно до Закону України "Про Національну поліцію", то він не має права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
23. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
24. Скаржник покликається на те, що одноразову грошову допомогу йому було виплачено відповідно до Закону України "Про Національну поліцію". Проте, право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" виникло у нього лише в 2019 році.
Звертає увагу на те, що згідно п.4 Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 336 та ч. 5 ст. 100 Закону України "Про Національну поліцію" у разі коли одержувачі одноразової грошової допомоги одночасно мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та одноразової грошової допомоги відповідно до інших законів, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором одержувача одноразової грошової допомоги.
Відтак до спірних відносин необхідно застосовувати ці норми матеріального права, зокрема щодо вибору закону, відповідно до якого позивач може отримати ОГД чи доплату в тому числі у зв`язку зі зміною причини інвалідності.
25. У відзиві відповідач-1 просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Зазначає про те, що після первинного встановлення інвалідності у 2017 році позивач безпосередньої участі в АТО/ООС не брав, підстава для встановлення групи інвалідності позивачу як у 2017 році, так зміни її причини у 2019 році є одна й та сама - безпосередня участь в антитерористичній операції у складі підрозділів поліції.