ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2023 року
м. Київ
cправа № 920/1017/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г. М. - головуючого, Краснова Є. В., Рогач Л. І.,
секретар судового засідання Лихошерст І. Ю.,
розглянувши касаційну скаргу Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 (колегія суддів у складі: Владимиренко С. В. - головуючий, Демидова А. М., Ходаківська І. П.) та рішення Господарського суду Сумської області від 15.06.2022 (суддя Котельницька В. Л.)
за позовом Кириківської селищної ради Сумської області
до 1. Охтирської районної ради Сумської області
2. Великописарівської районної ради Сумської області
3. Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області
про визнання незаконним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Кириківська селищна рада звернулася з позовом до суду до Охтирської районної ради Сумської області (далі - відповідач - 1), Великописарівської районної ради Сумської області (далі - відповідач - 2), Великописарівської селищної ради Великописарівського району Сумської області (далі - відповідач - 3), у якому просила визнати незаконним та скасувати рішення відповідача - 2, правонаступником якого є відповідач - 1, від 18.11.2020 "Про безоплатну передачу майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Великописарівського району Сумської області у комунальну власність Великописарівської селищної ради".
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення прийнято без урахування інтересів Кириківської громади, що є підставою для його скасування.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Сумської області від 15.06.2022 (суддя Котельницька В. Л.), позов задоволено.
2.2. Рішення суду мотивовано тим, що при передачі спірного майна оскаржуваним рішенням органу місцевого самоврядування були порушені права позивача на отримання частини цього майна, тому воно підлягає скасуванню.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.02.2023, вищевказане рішення суду скасовано в частині позовних вимог до відповідача-2 та в цій частині прийнято нове, яким закрито провадження у справі, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
2.4. Свій висновок апеляційний суд обґрунтував тим, що на момент прийняття рішення суду першої інстанції відповідач - 2 був припинений, як юридична особа шляхом приєднання до відповідача - 1, тому в частині вимог до відповідача - 2 суд першої інстанції мав закрити провадження у справі. Щодо суті заявлених позовних вимог, апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про задоволення позову.
3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі заявник просить скасувати вищевказані судові рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
3.2. На обґрунтування касаційної скарги заявник послався на те, що оскаржувані судові рішення прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права. Заявник касаційної скарги вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.
4. Мотивувальна частина
4.1. Суди встановили, що 10.09.2016 Кириківська селищна рада Великописарівського району Сумської області утворена шляхом об`єднання Кириківської селищної ради та Вишевеселівської, Іванівської, Катанської, Рябинівської, Яблучненської сільських рад Великописарівського району Сумської області.
4.2. Відповідно до Перспективного плану формування територій громад Сумської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 №598-р, на території Великописарівського району Сумської області сформовано Великописарівську (Великописарівська селищна, Вільненська, Дмитрівська, Добрянська, Пожнянська, Попівська, Розсошівська, Тарасівська, Ямненська сільські ради) та Кириківську (Кириківська селищна, Вищевеселівська, Іванівська, Катанська, Рябинівська, Яблучневська сільські ради) територіальні громади.
4.3. 12.06.2020 розпорядженням Кабінету Міністрів України № 723-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Сумської області" відповідно до абзацу першого пункту 7-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Сумської області згідно з відповідним додатком.
4.4. 17.07.2020 постановою Верховної Ради України № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" утворено, в тому числі: у Сумській області, зокрема:
4.5. - Охтирський район (з адміністративним центром у місті Охтирка) у складі територій Боромлянської сільської, Великописарівської селищної, Грунської сільської, Кириківської селищної, Комишанської сільської, Охтирської міської, Тростянецької міської, Чернеччинської сільської, Чупахівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
4.6. 18.11.2020 Великописарівською районною радою прийнято спірне рішення "Про безоплатну передачу майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Великописарівського району у комунальну власність Великописарівської селищної ради" (далі - Рішення). Згідно з пунктами 3 та 4 цього рішення, передано безоплатно з 01.01.2021 у комунальну власність Великописарівської селищної ради майно, що знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ Великописарівського району відповідно до інвентаризаційних описів; Великописарівській районній раді та Великописарівській селищній раді провести процедуру приймання-передачі майна згідно чинного законодавства.
4.7. 01.01.2021 за передавальним актом Великописарівська районна рада безоплатно передала Великописарівській селищній раді основні засоби, нематеріальні активи, запаси, малоцінні та швидкозношувані предмети.
4.8. 22.01.2021 Охтирською районною радою Сумської області надіслано Боромлянській сільській раді, Кириківській селищній раді листа № 01-26/23, яким повідомлено, що 20.01.2021 відбулося засідання тимчасової робочої групи, з питання, зокрема, розгляду законності прийняття Рішення. В результаті вивчення даного питання виявилося, що безоплатну передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Великописарівської районної ради здійснено відповідно до вимог чинного законодавства, але з урахуванням виключно інтересів Великописарівської громади, інтереси Кириківської громади не були враховані. Рекомендовано позивачу, якщо він вважає, що при прийнятті Рішення були порушені інтереси громади позивача, визначитись щодо майнових претензій по переліку майна необхідного для функціонування громади позивача.
4.9. 12.02.2021 позивач звернувся із запитом до відповідача-1 щодо безоплатної передачі відповідачем-2 майна відповідачу-3.
4.10. Листом від 18.02.2021 № 01-26/44 відповідач-1 повідомив, що майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ Великописарівського району передано безоплатно відповідачу-3 на підставі Рішення, яке є актом закінченої дії. На момент передачі майна відповідач-1 не був правонаступником відповідача-2, якщо позивач вважає, що безоплатна передача майна відбулася без повідомлення та без врахування його інтересів, рекомендовано звернутися до суду для захисту його інтересів та громади в цілому.
4.11. Спір виник у зв`язку із тим, що позивач вважає, що безоплатна передача майна за Рішенням відбулася без врахування його інтересів.